PDA

View Full Version : Strat coil naar linkshandig verbouwen?



Minda
15 april 2008, 13:44
In een ander topic op het electrische gitaren subforum las ik net een leuk stukje over linkshandige gitartisten die op rechtshandige gitaren spelen, rechthandige gitaristen die op linkshandige gitaren spelen, enzovoort. Nou ben ik in ieder geval handig, en links, en speel ik op rechtshandige gitaren. Maar mijn rechterhand (slag) kan dat nog steeds niet goed bijbenen. Hmmmm… Dus wil ik een linkshandige strat-achtige bouwen. Hout genoeg, toch al geen tijd, dus dat moet lukken.

Rest de vraag, kan / moet ik de middelste twee polen van singlecoils verwisselen? De ene is duidelijk hoger dan de andere. Kan je die magneten er gewoon in en uit persen? En heb ik na het verwisselen een linkshandige strat coil, of zie ik iets over het hoofd?

Dank,

KoenB
15 april 2008, 17:44
waarom draai je ze niet gewoon om? (dus dat de draadjes de andere kant op wijzen)

no 1 hops
15 april 2008, 18:00
ligt er denk ik maar net aan hoe de groundplate eruit ziet en de frezing in de body.
vooral bij de neckpup kan dit lastig worden lijkt mij

Minda
15 april 2008, 20:44
Omdraaien is lastig bij de hals pick-up, en het wordt waarschijnlijk een slagplaat-loze versie. En die wil ik er wel 'zoals het hoort' uit laten zien.

Puerco
15 april 2008, 20:57
Zou niet aan die pooltjes van je pickups rommelen, die ultradunne draadjes zitten er strak omheen gewikkeld en de kans op beschadiging/draadbreuk is bijna 100%
Jimi Hendrix was linkshandig, speelde op rechtshandige gitaren en keerde ze om. Naar mijn weten werd alleen de topkam omgedraaid en de intonatie ingesteld, pickups zaten dus niet alleen verkeerd om maar de brug pickup (die hij veel gebruikte) stond ook schuin de verkeerde kant op. Toch heb ik nog NOOIT iemand horen zeggen dat Jimi zo een slechte sound had.....
Ik zou het dus lekker gewoon zo laten, als het voor Jimi goed genoeg is vind ik het allang best...

G.G.
16 april 2008, 00:06
Gfs heeft zelfs een speciaal Jimi setje met "linkshandige gewikkelde" elementen voor een rechtshandige strat.


Aan de polen rommelen is riskant, maar het kan wel (heb zo 4 dummiecoils gemaakt, en nergens een draadbreuk). Je kan ook een setje nemen met een normale ronde radius van de polen, of de fresing in de body iets bijwerken zodat ze er omgekeerd in passen. Daar is wel de ruimte voor tussen halselement en neckpocket (weet ik uit ervaring).

Minda
16 april 2008, 07:16
@ Puerco: Ach, als ik de sound van Jimi daarmee krijg heb ik geen bezwaar... Maar ik dacht dat de polen in de behuizing geperst zitten, niet direct omwonden zijn.

@ G.G. Die set van GFS heb ik gezien, is zeker een optie.

Maar ja, ik heb nog een heleboel gewone coils liggen, dus ik ga het stiekem toch eens proberen. Ik denk eraan een persmalletje te maken voor het in- en uitpersen. Met een drevel en hamer lijkt me geen goed idee.

Dank, zover.