PDA

View Full Version : Probleempje Marshall dsl 401



Krokvlez
15 april 2008, 12:54
Hey, ik heb sinds een klein jaar een marshall dsl 401 combo van bouwjaar 99 gekocht. Deze heb ik 2dehands voor een acceptabele prijs kunnen kopen. Voor de moment gebruik ik hem enkel voor thuis te spelen en om af en toe met enkele vrienden samen te spelen.
Het probleem is dat als ik hem op een ietwat hoger volume zet (vanaf master op 4 ongeveer) en ik laat de basklanken doorklinken dat de speaker begint te ratelen. De speaker is volgens de vorige eigenaar nog de originele en dit klopt waarschijnlijk wel want het is een celestion goldback (80 watt).
Heeft er iemand enig idee of dit geratel aan de speaker ligt of het een eigenschap van de versterker is?

Bart_Blueprint
15 april 2008, 13:17
Ik heb zelf ook precies zo'n versterker als die jij hebt. Ik heb alleen nooit last gehad van geratel of iets in die richting! Ik weet ook niet goed wat ik me hier bij voor moet stellen. Zou je het misschien iets nauwkeuriger kunnen omschrijven?!

Oh en als je hem 2e hands hebt gekocht, wat is de staat van de buizen die er in zitten?! Ik kan je geluid niet precies voor de geest halen, maar misschien bij een iets uitgebreidere omschrijving (hoe moeilijk dat ook is voor geluid) kunnen we dan misschien uitsluiten of het wel/niet met de buizen te maken heeft.

Krokvlez
15 april 2008, 13:33
Hmm, idd lastig om het geluid exact te beschrijven. Het klinkt zo'n beetje alsof de speaker heen en weer ratelt eigelijk. Het klinkt echt alsof het de speaker zelf is, maar dat sluit ook niets uit misschien. Des te meer oversturing des te harder hij er last van heeft. Dit geldt ook voor het volume. Hij heeft het ook veel harder bij palm mute klanken e.d. Het ratelen heeft een relatief lage frequentie (ongeveer 4 keer per seconde ofzo)
De buizen zouden volgens de vorige eigenaar wel al ooit vervangen zijn geweest, maar dat weet ik niet zeker omdat het merk dat er nu inzit hetzelfde is als het originele merk.

casper innosence
15 april 2008, 13:57
Heb je heel veel bass in je geluid gedraaid, en tune je je gitaar (heel erg) laag? Maar het zou ook kunnen dat t je eindbuizen zijn.

Krokvlez
15 april 2008, 14:02
Ik heb wel relatief veel bas openstaan misschien, maar dat komt omdat de versterker opzich niet heel veel bas geeft. Mijn line 6 30 watt versterker geeft met bas op 5 al meer bas zelfs. En ik speel eigelijk altijd gewoon in standaard stemming.

BartL
15 april 2008, 21:30
Heejoo,
Heb zelf ook een DSL401 gehad en vond dat hij erg begon te flubberen in het laag altijs. Iets ratelends is me nooit echt opgevallen denk ik, maar misschien ligt het eraan hoe we het geluid omschrijven :)

Krokvlez
15 april 2008, 22:41
Heejoo,
Heb zelf ook een DSL401 gehad en vond dat hij erg begon te flubberen in het laag altijs. Iets ratelends is me nooit echt opgevallen denk ik, maar misschien ligt het eraan hoe we het geluid omschrijven :)
Had je toen ook de stockspeaker erin zitten? Want dan ligt de oorzaak hier waarschijnlijk bij. Zou me anders we een beetje verbazen van een merk als celestion.

BartL
16 april 2008, 08:53
Het was inderdaad de stockspeaker (Marshall Goldback "by celestion" ofzo). Ik heb ook de DSL201 gehad met g12t75, welke ik beter vond klinken.

Bart_Blueprint
16 april 2008, 09:35
Heb je de achterkant van 't combo al eens opengeschroefd?! Zou je anders eens moeten doen en dan gewoon kijken of je iets raars ziet? Misschien is het wel een doodeenvoudig probleem van een los schroefje of iets in die richting. Dat de speaker door de geluidsdruk in de kast zit te rammelen (ik roep ook maar wat).