PDA

View Full Version : At last! Mijn VST-Prog-nummer is af :D



minoin
14 april 2008, 23:29
Beste mensen,

Ongeveer vier maanden geleden had ik het idee met mijn prog band een episch nummer te schrijven. Nou, naar lang sparen, werken en schrijven, heb ik het eerste deel bijna af.
Zang, akoestische gitaar en piano is zelf opgenomen, de rest is orkest.
Graag jullie mening over mix, compositie en opnames!

FAQ Opname:
AMD Athlon 2800+
2 GB RAM
250 GB HDD
Cubase SE 3
East West Quantum Leap Symphonic Orchestra Silver Edition (orkestpartijen)
CME MIDI-keyboard
MOTU 2408 II Audio-interface
Focusrite Penta (gitaar opgenomen)
DBX ProVocal (zang opgenomen)
Shure SM 58 (zang opgenomen)

Fire of Autumn - The Tragedy Part I

Het linkje: http://rapidshare.com/files/107525058/The_Tragedy_Part_I-11.mp3.html

Ow, en willen jullie alsjeblieft discreet zijn met de muziek, dus niet doorsturen enzo?? We willen het uitbrengen graag zo exclusief mogelijk houden.

Voor het best resultaat zou ik het even op de koptelefoon luisteren!
BTW, don't mention the freaky guys at the end ;)
ENJOY :D

bass blom
14 april 2008, 23:57
exclusief :eek: dan moet je het niet online zetten.

bass blom
15 april 2008, 00:01
lekker hoor, op de helft nu :D

de vogeltjes in het begin mogen wel wat zachter voor mij.
wat voor piano en hoe zelf opgenomen?

minoin
15 april 2008, 00:03
lekker hoor, op de helft nu :D

de vogeltjes in het begin mogen wel wat zachter voor mij.
wat voor piano en hoe zelf opgenomen?

Goed punt, zit inderdaad nog met die vogeltjes...
Piano is een Roland A90 als ik het goed heb, direct in mijn audio interface (stereo), bespeeld door onze toetsenist en medeforummer Magic Bean.
Gitaar een semi-akoestische LAG, via de Penta in mijn audiointerface.

bass blom
15 april 2008, 00:05
oei wat een bruut einde :D

maar wat is het piano geluid dan wat met die A90 bespeeld wordt?

Magic Bean
15 april 2008, 00:09
Het is een A90/ex, dus met interne geluidsbron.
Pianogeluid is piano 2 met veel presence en attack. Vingers zijn die van mij.
En Minoin is een telefoonhijger.

bass blom
15 april 2008, 00:11
Het is een A90/ex, dus met interne geluidsbron.
Pianogeluid is piano 2 met veel presence en attack. Vingers zijn die van mij.
En Minoin is een telefoonhijger.

ah, ok, mooi geluid hoor :satisfie:

duckman
15 april 2008, 09:09
Ik heb het net beluisterd op mijn werk met goedkope speakertjes, maar de mix en opnamekwaliteit klinken prima.
Spel technisch zit het ook erg goed in elkaar.
Compositie is goed, maar ik wil hem nog een paar keer beluisteren, want je moet ook de tijd nemen om dit te luisteren.

Magic Bean
15 april 2008, 13:22
Er komen nog 2 delen achteraan die een stuk harder en ruiger zijn. Voor het hele verhaal moet je toch even hier ('www.fireofautumn.nl/lyrics/lyrics.html') kijken.

Het eerste deel is te krijgen op CD-single wanneer je een kaartje koopt bij ons voor de halve finale van Emergenza op 7 mei in 013, Tilburg.

Dus eigenlijk moet iedereen die geluisterd heeft nu verplicht een kaartje kopen :D

minoin
16 april 2008, 16:19
Geen anderen met een mening, commentaar op de mix, verbeteringen?

Jason34
16 april 2008, 16:48
Ik ga hem vanavond even checken (als ik het niet vergeet), ik ben een prog liefhebber.. Mijn recensie heb je nog tegoed.

TimmU
16 april 2008, 17:16
Nou ik vind het allemaal nogal matig. Prog zou ik het niet durven noemen, ik heb zelfs een stuk doorgespoeld, omdat het zo meeslepend hetzelfde was. Herhaling is niet erg, maar als je een kleine variatie toepast word het allemaal wat boeiender. Sowieso zou ik meer instrumenten gebruiken, een structuur aanbrengen in je nummer ( Couplet+refrein+Couplet+refrein enz) , of opbouwen naar een climax, of afbouwen vanaf een climax. Ik denk dat je heel veel potentie heb , maar ik vind dit nummer niet zo koel. Het pianowerk was wel mooi, maar als je dat verder uitwerkt ( laat het bijvoorbeeld heftiger worden, over laten lopen in een synth sound en dan drums erbij laten komen en een symfonisch orkest ofzo) . Ik vind het niet zo boeiend om naar te luisteren. Verder is er niets aan te merken op de kwaliteit, mooi opgenomen, goeie piano sounds ,en de zang klinkt ook mooi.Ligt goed in de mix, maar alleen de vogeltjes mochten wat zachter.

minoin
16 april 2008, 17:27
Nou ik vind het allemaal nogal matig. Prog zou ik het niet durven noemen, ik heb zelfs een stuk doorgespoeld, omdat het zo meeslepend hetzelfde was. Herhaling is niet erg, maar als je een kleine variatie toepast word het allemaal wat boeiender. Sowieso zou ik meer instrumenten gebruiken, een structuur aanbrengen in je nummer ( Couplet+refrein+Couplet+refrein enz) , of opbouwen naar een climax, of afbouwen vanaf een climax. Ik denk dat je heel veel potentie heb , maar ik vind dit nummer niet zo koel. Het pianowerk was wel mooi, maar als je dat verder uitwerkt ( laat het bijvoorbeeld heftiger worden, over laten lopen in een synth sound en dan drums erbij laten komen en een symfonisch orkest ofzo) . Ik vind het niet zo boeiend om naar te luisteren. Verder is er niets aan te merken op de kwaliteit, mooi opgenomen, goeie piano sounds ,en de zang klinkt ook mooi.Ligt goed in de mix, maar alleen de vogeltjes mochten wat zachter.

Voor het grootste deel met je eens, daar liep ik zelf ook al tegenaan. Maar omdat de muziek ten behoeve van het verhaal geschreven is, moest de muziek aangepast worden naar de sfeer.
Dus als je de zanglijn volgt en de tekst hiebij, zul je merken dat er geprobeerd is een bepaalde sfeer op te wekken. Het klopt dat het nogal traag loopt, vooral door de vele lange halen van het orkest, wilde hiertegen nog een piccolo ofzo doorheen jagen, maar dat is ongelooflijk moeilijk inspelen.

Wat je wel goed moet blijven onthouden, is dat dit het eerste gedeelte is van een 25 minuten nummer waarin een liefdesverhaal verteld wordt en verkeerd afloopt. Ik wil langzaam naar dat climaxpunt toewerken, vandaar dat dat nog niet duidelijk wordt in Deel I :) Op het moment dat het nummer abrupt afloopt, knalt de hele band hard in met een prog stuk om de reis van de beste man aan te kondigen.

Over het herhalen moet je even specifiek aangeven, want vrijwel niets is herhaling.
Bedankt voor de kritiek, dat laat me weer op een andere manier naar het geheel luisteren :D
Dus, komt u maar met meer kritiek!

TimmU
16 april 2008, 17:59
Voor het grootste deel met je eens, daar liep ik zelf ook al tegenaan. Maar omdat de muziek ten behoeve van het verhaal geschreven is, moest de muziek aangepast worden naar de sfeer.
Dus als je de zanglijn volgt en de tekst hiebij, zul je merken dat er geprobeerd is een bepaalde sfeer op te wekken. Het klopt dat het nogal traag loopt, vooral door de vele lange halen van het orkest, wilde hiertegen nog een piccolo ofzo doorheen jagen, maar dat is ongelooflijk moeilijk inspelen.

Wat je wel goed moet blijven onthouden, is dat dit het eerste gedeelte is van een 25 minuten nummer waarin een liefdesverhaal verteld wordt en verkeerd afloopt. Ik wil langzaam naar dat climaxpunt toewerken, vandaar dat dat nog niet duidelijk wordt in Deel I :) Op het moment dat het nummer abrupt afloopt, knalt de hele band hard in met een prog stuk om de reis van de beste man aan te kondigen.

Over het herhalen moet je even specifiek aangeven, want vrijwel niets is herhaling.
Bedankt voor de kritiek, dat laat me weer op een andere manier naar het geheel luisteren :D
Dus, komt u maar met meer kritiek!
Oh gelukkig , het word een 25 minuten durend epoch .Dat is wél prog. Toch blijft dit té lang uitgerekt. Ik denk dat als iemand me een nummer van 25 minuten stuurt met 5 minuten dit, dat ie na 3 minuten alweer uit staat.

guhlenn
16 april 2008, 18:46
Ik denk dat je smaak en kwaliteit door elkaar haalt TImmu. Mijn smaak is het overigens ook niet, maar dat terzijde. Maar als het bedoelt traag is is daar niks mis mee toch. Niet alles voldoet aan de standaard. Gelukkig niet. Goed gedaan hoor Minion.

guhlenn
16 april 2008, 18:48
Oh gelukkig , het word een 25 minuten durend epoch .Dat is wél prog. Toch blijft dit té lang uitgerekt.

Dit is toch een grap? Toch?

bass blom
16 april 2008, 18:48
Dit is toch een grap? Toch?

een grap? nee, tis timmu :D

Jason34
16 april 2008, 19:06
Nou ik vind het anders episch en veelbelovend klinken, erg mooi zelfs!!! Maar ik heb wel wat kritiekpuntjes en misschien ook wat tips (ook al zou ik het nu al niet beter kunnen). Ik ben het namelijk deels eens met Timmu, het geheel klinkt soms een beetje te kaal en het lijkt alsof het soms niet duidelijk is welke kant het op gaat. Ik vind niet dat het te veel in herhaling valt, juist niet. Ik vind een couplet-refrein.... ook niet nodig in een concept prog stuk. Wel zou ik er alvast toch een gitaar bij pakken, en dan wel een fijne solo ala Marillion of nog beter Pendragon, en dan ergens na de 5e minuut, want bij dit stuk krijg ik nl al een beetje een Pendragon gevoel maar mist er helaas iets. Verder klinkt het zuiver, piano klinkt mooi, symfonieen en zang ook prima in orde. Ik ben al nieuwsgierig hoe het verder gaat :cooler:

minoin
16 april 2008, 19:33
Thanks voor de tips, ik ga er van het weekend iets mee doen! Ja, misschien korte solostukjes erin... En misschien een btje korte percusieve celloslagen.
Ik vind het echt moeilijk om het uiteindelijk als 1 geheel te laten klinken. Ik vind het soms ook te leeg, maar zodra ik er iets bij doen, vind ik het afbreuk doen aan de melodie of strekking van het stuk.

@ guhlenn: Het wordt inderdaad een 25 minuten episch nummer :D Alles is al uitgeschreven en door de band gespeeld, alleen kan ik geen drums opnemen, dus dat moet even wachten. Deel 2, proloog van deel 3 en deel 3 zelf zijn heel anders; prog-metal ala Evergrey, Symphony X.

Ik moet er gewoon nog even voor zorgen dat het een beetje doorloopt. Geen probleem, maar een uitdaging! To be continued!

Jason34
16 april 2008, 19:45
Ik ben erg benieuwd. Mocht het project uitmondden in het uitbrengen van een mooi concept symphonic progrock album koop ik hem. Ik ben namelijk een 1e klas progfreak. :)

Dus je hebt er in ieder geval al eentje verkocht.

TimmU
17 april 2008, 00:09
Ik denk dat je smaak en kwaliteit door elkaar haalt TImmu. Mijn smaak is het overigens ook niet, maar dat terzijde. Maar als het bedoelt traag is is daar niks mis mee toch. Niet alles voldoet aan de standaard. Gelukkig niet. Goed gedaan hoor Minion.
Natuurlijk behoort niet alles aan de standaard ,en als je progressieve muziek maakt ís er ook geen standaard, absoluut.

Ik vind alleen wél , dat het aan de kwaliteit onder doet , als je iets zo lang rekt.

guhlenn
17 april 2008, 09:00
hehehe. het verbaasd me altijd weer heo conservatief progressieve rock liefhebbers (kunnen) zijn. Dat IS een contradictie vrienden. Anyway. Ik schrik daar niet van hoor minion, ben met iets soortgeijks bezig. Vind het jammer dat er dan weer word terug gegrepen op oude concepten. Doe je ding, dat houdt het apart.

OH en Timmu, nogmaals, je verward smaak met kwaliteit :D ;)

Magic Bean
17 april 2008, 12:41
Nou kom op dan! Doe mijn piano maar harder :D
Het is misschien een idee om bij het intro een klein stukje solo te gooien.
Mocht je een piccolo willen doen kan ik die ook wel inspelen.
Hell, we kunnen zelfs echte saxofoon doen... Daar kennen jij en ik wel iemand voor.

Braindead
19 april 2008, 14:11
Krijg die file gvd niet gedownload . Fuck Rapidshare

TimmU
19 april 2008, 15:54
OH en Timmu, nogmaals, je verward smaak met kwaliteit :D ;)

Nou dat vind ik niet. ik durf met m'n band qua songwriting ook rare uitstappen te maken ( ook wij hebben nummers van +15 minuten).Daarbij geef ik expliciet aan dat ik iets vind , niet dat het zo is . :)

Magic Bean
20 april 2008, 18:06
Krijg die file gvd niet gedownload . Fuck Rapidshare

Hij staat inmiddels ook op onze myspace. ('http://www.myspace.com/fireofautumn')

Overigens is er alweer een nieuwere versie waar jullie commentaar ook in is verwerkt. Deze komt tzt online op de myspace.

minoin
20 april 2008, 21:26
Owkee, ik heb jullie kritiek in overweging genomen en een hele hoop geprobeerd. Ik vind het nu weer een stukje minder saai, maar daar hoor ik graag weer meningen over! Ik heb geprobeerd om, ondanks zijn functie als eerste deel, een beetje opbouw en afbouw te creeeren. Het blijft heel erg moeilijk om er een opzwepend ritme in te krijgen, maar omdat dat vooral de functie is van deel 2 en 3, heb ik het gelaten zoals hij nu is. Genoeg gelult, downen!

http://rapidshare.com/files/109062751/The_Tragedy_Part_I-14.mp3.html

Over enkele maanden zal ik in dit draadje de opnames van deel 2 en deel 3 plaatsen, maar dat kan pas zodra ik de drums op kan nemen.
Opnieuw is uw kritiek zeer gewenst!
Groeten,

Sjoerd

bass blom
20 april 2008, 21:37
gatver wat een gedoe zeg met die rapidshare, eerst wachten..

dan moet je de nummers of letters met het katje beneden uitzoeken?
mislukt dat moet je weer wachten?

mijn portie aan fikke :chicken:

minoin
20 april 2008, 22:04
gatver wat een gedoe zeg met die rapidshare, eerst wachten..

dan moet je de nummers of letters met het katje beneden uitzoeken?
mislukt dat moet je weer wachten?

mijn portie aan fikke :chicken:

Hahahaha, ja daar kwam ik van de week dus ook achter :S Wat ze allemaal niet verzinnen! Maar ja, hij is wel snel en blijft er minimaal 90 dagen op staan zonder ergens een emailadres achter te laten :)

Roman
21 april 2008, 09:29
snel is't zeker!