PDA

View Full Version : waarom....



bassej
14 april 2008, 21:00
Wat maakt een buizenversterker zo duur!?!? GIGA prijzen, zelfs de zelfbouwpakketten zijn honderden euro's, waarom zo duur zijn buizen toch niet :chicken:

AART
14 april 2008, 21:18
trafo's (3-400 in totaal euro bij een 100 watt bak denk ik zo)
klein grut(100 ofzo)
chassis 50 ofzo
headbox 50 aan materiaal

- ik reken vast teveel maar ik mis ook een hoop denk ik zo -

en dna de arbeid. De meeste USA arbeiders(mesa) of britten werken niet voor 4 euro per uur. Dus ook weer minimaal 10 per uur als het niet meer is. Dus doe dara ook een aantal ervan bij en dan kom je toch al gauw op een totaal van 800-900 euro voor een degelijke bak.

Dan krijg je nog de zogenaamde retail markup(alle tussenhandelaren, de fabrikant en de winkel), dat is de winst voor de betrokken bedrijven. En als laatste natuurlijk 19% voor trix.

MattellicA
14 april 2008, 21:35
21% in belgie.... grrghhgggg!!! :angry:

Rude Perception
14 april 2008, 22:29
Bij ons ondertussen toch ook 20%?

G.G.
15 april 2008, 01:08
Wat maakt een buizenversterker zo duur!?!? GIGA prijzen, zelfs de zelfbouwpakketten zijn honderden euro's, waarom zo duur zijn buizen toch niet :chicken:

Mijn Madamp als voorbeeld:

Bouwpakket incl. verzending: 330
Hout berkentriplex, latjes etc 25
Tolex 20
Grillcloth, piping, bison 25
Wieltjes, hoekjes, handvaten 20
Voor een speaker reken je nog eens ongeveer 100

Da's dan 520. Voor mij was het te moeilijk om te solderen, dus dat wordt gedaan. Weer extra kosten...

Wat het zo duur maakt? Geen idee. Ik heb me erbij neergelegd dat goeie shit gewoon geld kost.

janpetrarca
15 april 2008, 13:46
Bij ons ondertussen toch ook 20%?

Nee, gelukkig nog niet. Wellicht per 01-01-2009. :stop:

arcane
15 april 2008, 13:55
Ik neem ook aan dat het metname de arbeidskosten zijn.
Mijn buizenamp is made in China. Een fame vsh2-100. Koste nieuw €333,-
En ik mag aannemen dat die Chinezen toch wel een heel wat lager loon hebben dan in de VS/ europa.
Dus het kan wel goedkoop, maar dan op een manier waardoor het werkloon laag wordt gehouden.

-Edit- Bovendien zullen die Chinezen ook minder aandacht geven aan zo'n amp. Dus de kwaliteit zal ook best wat minder goed zijn. Ik neem aan dat de medewerkers bij Mesa wel iets meer tijd per amp krijgen voor de afwerking etc.

AART
15 april 2008, 14:52
Ik neem ook aan dat het metname de arbeidskosten zijn.
Mijn buizenamp is made in China. Een fame vsh2-100. Koste nieuw €333,-
En ik mag aannemen dat die Chinezen toch wel een heel wat lager loon hebben dan in de VS/ europa.
Dus het kan wel goedkoop, maar dan op een manier waardoor het werkloon laag wordt gehouden.

-Edit- Bovendien zullen die Chinezen ook minder aandacht geven aan zo'n amp. Dus de kwaliteit zal ook best wat minder goed zijn. Ik neem aan dat de medewerkers bij Mesa wel iets meer tijd per amp krijgen voor de afwerking etc.

En daarnaast gebruikt de chinese producent ook de goedkoopste materialen, waar mesa orange drop condensatoren en ruim bemeten trafo's gebruikt.

Chris Winsemius
15 april 2008, 16:07
Uurtarief werk in 'n Chinese fabriek: $ 0.50

Qua kwaliteitscontrole maakt het land van produktie geen bal uit, ook in China is het mogelijk om bijvoorbeeld 'n eigen qc-guy neer te zetten.

@AART:
Orange Drops zijn niet per sé de beste of duurste caps, overbemeten trafo's bij MB vallen ook mee; net eentje laten maken voor 230V en de stack moest dikker en 'n OT in 'n 20 Watt Boogie is beduidend kleiner dan die van andere 12-22 Watt amps...

bassej
15 april 2008, 16:30
ik wist niet dat trafo's honderden euro's kosten :chicken:

AART
15 april 2008, 16:40
@AART:
Orange Drops zijn niet per sé de beste of duurste caps

Weet ik, maar zeker niet de goedkoopste, het is iig goed spul itt het spul wat chinese ampmakers gebruiken.



overbemeten trafo's bij MB vallen ook mee; net eentje laten maken voor 230V en de stack moest dikker en 'n OT in 'n 20 Watt Boogie is beduidend kleiner dan die van andere 12-22 Watt amps...

Hmm, over het algemeen zijn mesa trafo's toch wel goed spul hoor(duidelijk beter dan bijv marshall en consorten). Alhoewel jij natuurlijk MM het enige redelijke spul vind zeker?

caliban
15 april 2008, 17:36
Uurtarief werk in 'n Chinese fabriek: $ 0.50

Kunnen die mensen daar van overleven. Het ergste vind ik het nog als het dan gaat over een product dat hier nog eens duur verkocht wordt. Dan gaat er iemand met veel poen lopen. Denk aan nike toestanden. (of celestion)
Een buizenamp voor 333 euro dan hebben wij er nog baat bij, en ja natuurlijk zijn we slecht, door zo een dingen te kopen.

Chris Winsemius
15 april 2008, 18:36
Weet ik, maar zeker niet de goedkoopste, het is iig goed spul itt het spul wat chinese ampmakers gebruiken.

Nauwelijks prijsverschil tov. Mallories, Ero MKTs, etc. .... Mustard-clones en paper-in-oils, vooral de laatste, zijn minimaal 2 x duurder.

Zelf kies ik type Ctjes per circuit en gedeelte v/h circuit en soms/vaak werkt "goedkoper" zelfs lekkerder.

Laatst zag ik 'n foto v/e Blackstar amp; ontworpen in de UK, gemaakt in China, parts zien er beduidend minder goedkoop uit dan vele andere moderne amps, inclusief de grotere merken...


Hmm, over het algemeen zijn mesa trafo's toch wel goed spul hoor(duidelijk beter dan bijv marshall en consorten).

Afhankelijk van bouwjaar... en ook bij Boogie zijn de trafo-sepcs door de jaren heen verandert... Vergelijk bv. 'n oude Mk I eens met 'n reďssue...

"Oversized" is 'n term die, ook voor trafo's, niet per definitie 'n beter resultaat oplevert.


Alhoewel jij natuurlijk MM het enige redelijke spul vind zeker?

Qua moderne trafo-fabrikanten: ja :)

In het algemeen vind ik oudere trafo's (jaren 50, 60, beetje jaren 70) lekkerder klinken dan de meeste moderne exemplaren.

Andere persoonlijke favorieten:
DeYoung (helaas niet aan te komen)
Sowter
Shinrock (helaas lastig qua levering/etc.)
Oude Partridges, Drakes, Dagnalls, RadioSpares, Unitran, Triad, LA transformer company

AART
16 april 2008, 22:50
Hehe, ik kna het begrijpen. Maar jij bent meer van de vintage dingen(en boutique), ik meer van de grote merken, en dan is boogie toch aardig ok bezig.

don marco
17 april 2008, 19:26
ik had pas nog de onderdelen van een marshall 1959 superlead 50w bijeengezocht.. Kwam uit op iets van 500 euro's.

head = 60euro (hout - tolex - piping - voetjes)
trafo's=270 euro (geen MM, zo original replacements, ge kent t wel :) )
buizen JJ = 75 euro
en dan elco's - caps - weerstanden - pots - kabel - blablabla.. = +100 euro..

Toch mooi prijsje vind k.. Tis gene echte marshall, maar mijn diy bassman klinkt toch lekker :D.. En het plezier dat ge aan zelfbouw hebt.. van de zomer ga ik deze toch maar es maken..

bassej
18 april 2008, 20:27
wat voor trafo's zijn dat nou , de trafo's die ik tegen kwam waren 5 euro:D

Dirk_Hendrik
18 april 2008, 21:44
Je hebt je antwood meerdere malen gehad. Je bent nu dus naar de bekende weg aan het vragen.