PDA

View Full Version : Effectsloop met twee versterkers.



Genesis
14 april 2008, 20:48
Hallo allemaal,

Ik heb de volgende vraag, ik ben in het bezit van een Koch Twintone 2 en een Mesa Boogie F50 en ik heb het volgende probleem.
Ik heb mijn TRex Replicia en de TC SCF chorus in de effectsloop van de Mesa.
Wat als ik echter over twee versterkers wil spelen en toch de effects loop wil behouden hoe moet ik dit oplossen en wat voor mogelijkheden zijn hiervoor?

Muzikale groeten
Genesis

ben79
14 april 2008, 20:52
de fx voor een ab boxje zetten en dan nar de amps?

Genesis
14 april 2008, 21:01
Hallo Ben 79,

Heb je een schemaatje voor me?

B.V.D

Groet Genesis

ben79
14 april 2008, 21:06
schema?

een ab boxje is egenlijk een pedaaltje waar je mee kan kiezen tussen kanaal a of kanaal b
dus
gitaar -> fx -> a/B ->1uitgang naar amp1, een andere uitgang naar amp2

artnaz
14 april 2008, 21:06
http://www.musikding.de/images/product_images/popup_images/aabm.jpg

Blablabla voor de tien tekens.

Il_Falco
14 april 2008, 21:19
Hallo allemaal,

Ik heb de volgende vraag, ik ben in het bezit van een Koch Twintone 2 en een Mesa Boogie F50 en ik heb het volgende probleem.
Ik heb mijn TRex Replicia en de TC SCF chorus in de effectsloop van de Mesa.
Wat als ik echter over twee versterkers wil spelen en toch de effects loop wil behouden hoe moet ik dit oplossen en wat voor mogelijkheden zijn hiervoor?

Muzikale groeten
Genesis

een van de twee amps aan mij geven--> probleem opgelost ;)

Rude Perception
14 april 2008, 21:33
Gaat niet lukken, want je hebt 2 signalen. Die zou je moeten mengen om door hetzelfde effect heen te kunnen gooien. Daarna kunnen de 2 signalen niet meer naar hun eigen poweramp, simpelweg omdat het 1 signaal is geworden.

Veel vetter: koop 2 pedalen erbij en zorg dat je ze tegelijk in en uit kan schakelen. Kan je ze ook meteen anders instellen, dat lijkt mij een heel dik geluid geven. Bovendien een chorus heeft toch niet voor niets soms 2 uitgangen... Omdat het vet is als je over 1 versterker wel en over de andere geen effect hebt.

VanBiLL.com
14 april 2008, 22:00
Omdat het vet is als je over 1 versterker wel en over de andere geen effect hebt.Lijkt me ook ja...krijg je imo een lekker breed geluid en je kan het beste van beide werelden uitbuiten, geweldig toch?

Maar wat je wilt kan alleen als je effecten allemaal stereo zijn, kan de fx-lus van de ene amp door het linkse (of rechtse) kanaal en visa versa, maar dan krijg je wel een gigantische klere bende aan 'spaggetti' voor je neus te liggen...

Rude Perception
14 april 2008, 22:25
Lijkt me ook ja...krijg je imo een lekker breed geluid en je kan het beste van beide werelden uitbuiten, geweldig toch?

Maar wat je wilt kan alleen als je effecten allemaal stereo zijn, kan de fx-lus van de ene amp door het linkse (of rechtse) kanaal en visa versa, maar dan krijg je wel een gigantische klere bende aan 'spaggetti' voor je neus te liggen...

En ze moeten niet alleen 2 uitgangen hebben, zoals de meeste 'stereo'pedalen, maar ook 2 ingangen. Als dit het geval was, zou de topicstarter dit topic denk ik niet gestart zijn.

VanBiLL.com
14 april 2008, 22:34
Daar heb je wel een punt ja. Maar tegenwoordig kom je ook wel veel effectjes tegen die stereo in-uit zijn. Kijk maar eens bij Boss; maar je hebt wel gelijk dat je keuze wat beperkt is...en dat gaat ook op bij de effecten van de TS volgens mij...

Nitefly7
14 april 2008, 23:04
Hallo allemaal,

Ik heb de volgende vraag, ik ben in het bezit van een Koch Twintone 2 en een Mesa Boogie F50 en ik heb het volgende probleem.
Ik heb mijn TRex Replicia en de TC SCF chorus in de effectsloop van de Mesa.
Wat als ik echter over twee versterkers wil spelen en toch de effects loop wil behouden hoe moet ik dit oplossen en wat voor mogelijkheden zijn hiervoor?

Muzikale groeten
Genesis

is de Twintone loop niet parallel te gebruiken ?
dan zou je vanaf de Replica (laatste pedaal neem ik aan?) de uitgang pakken en dan 'n stereo delay creëren..
de TC blijft dan wel 'mono', maar je hebt wel een mooie panning delay..

je zou ook vanaf de TC naar de Twintone kunnen, maar dan heb je geen stereo delay...

Realeigo
15 april 2008, 08:14
Je zou 3x een A/B box in 1 moeten hebben. EN die alle 3 tegelijk met een knop omschakelen.

Dan de eerste A/B voor de 2 versterkers. tweede na de effect sends van beide versterkers en de derde net voor beide returns.

tubeonly
15 april 2008, 10:42
Als je toch werkt met een effectloop dan zou ik gaan werken met volledig stereo rack effecten, liefst gestuurd midi. Dan heb je weer volop keuze.

Je kunt ook met de line6 4 series (DL4, DM4) pedalen werken. Die zijn volgens mij ook volledig stereo (stereo in).

Ik denk dat je zo het meest profijt hebt van je stereo opstelling. Met a/b boxen raak je het voordeel van je opstelling kwijt.

Nitefly7
15 april 2008, 11:46
is de Twintone loop niet parallel te gebruiken ?
dan zou je vanaf de Replica (laatste pedaal neem ik aan?) de uitgang pakken en dan 'n stereo delay creëren..
de TC blijft dan wel 'mono', maar je hebt wel een mooie panning delay..

je zou ook vanaf de TC naar de Twintone kunnen, maar dan heb je geen stereo delay...

ik vind dit eigenlijk nog een van de beste opties, alleen kun je dan de toonregeling van je Twintone niet gebruiken, maar dat is bij een stereo-effect ook niet van belang..

Stereo = mono/stereo-preamp -> stereo poweramp
dus als je de preamp van je Mesa goed vind klinken, kun je de poweramp van je Koch gebruiken als stereo-versterker...

volledig stereo zou niet veel toevoegen denk ik, of je zou al vanaf de chorus naar de input van de Koch moeten als 2e bron en van de Replica naar de parallele fx-loop input:

dan is je TC chorus stereo via de toonregeling en de stereo delay via de poweramp van je Koch + Mesa...
in dat laatste geval moet je wel even uitkijken met evt. aardlus problemen..

vidar
15 april 2008, 13:03
http://img72.imageshack.us/img72/4663/stereosetupbw1.png

Dit lijkt mij wel een aardige oplossing (er van uit gaande dat de Replica stereo uit is) sends van de looper gaan naar de ingangen van de twee versterkers, effect sends van de versterkers weer naar de returns van de loopers, naar de effecten en dan de twee uitgangen van de Replica aansluiten op de effect returns van de beide versterkers.
Zo kun je allebei je preamps blijven gebruiken (niet tegelijk, weliswaar maar goed)


succes

Nitefly7
15 april 2008, 15:08
http://img72.imageshack.us/img72/4663/stereosetupbw1.png

Dit lijkt mij wel een aardige oplossing (er van uit gaande dat de Replica stereo uit is) sends van de looper gaan naar de ingangen van de twee versterkers, effect sends van de versterkers weer naar de returns van de loopers, naar de effecten en dan de twee uitgangen van de Replica aansluiten op de effect returns van de beide versterkers.
Zo kun je allebei je preamps blijven gebruiken (niet tegelijk, weliswaar maar goed)


succes

slim!

inderdaad de preamps van je versterkers als 'effect' gebruiken, die je in de keten voor de chorus en delay zet..
schakelen tussen preamps levert toch een 'stereo' signaal op..

top..

vidar
15 april 2008, 18:07
@ Nitefly: Ik zou het zelf wel zo willlen doen maar heb 'helaas' geen twee versterkers :) Ik denk dat de TS zo, behalve een mooie stereo sound (en dus spreiding en ruimtelijkheid) ook nog een leuke, compacte en veelzijdige '5kanaals' setup heeft met een paar heel lekkere geluiden. Hij kan zelfs experimenteren met de beide preamps in serie.

MadSteven
23 april 2008, 20:27
De grap is dat je zelfs met combo's kan doen. Zolang ze maar een effect-loop hebben.

Kan je weer terug in de power-amp van de combo

Haha. :cooler:

vidar
24 april 2008, 18:09
dat bedoelde ik idd ook :) het gaat bij deze 'casus' ook om 2 combo's