PDA

View Full Version : secondenlijm truuk ?



caelin
14 april 2008, 20:43
Hoe gaat dat ik zijn werk met het opvullen van inlays ?
secondenlijm in de optevullen randen en dan het zaagmengsel erbij voegen ?
Ik heb tot nu toe nog geen fijne resulstaten geboekt (ik had dan ook de shitty sec lijm van de action)
En ik heb de search gebruikt aleen word er niet veel wijzer van help aub :)

Barkeepert
14 april 2008, 20:54
Van wat ik hier gelezen heb gaat dat toch meestal met houtlijm.

caelin
14 april 2008, 20:58
Van wat ik hier gelezen heb gaat dat toch meestal met houtlijm.
opvullen met houtlijm ?
maar die is toch wit, zie je dan die randen niet meer ?

Mattia
14 april 2008, 21:10
Zaagsel erin, dan secondenlijm erover. Vlakschuren, z.n. herhalen.

Of anders getinte (met stain, of zaagsel) epoxy.

Enra
14 april 2008, 21:37
Zaagsel erin, dan secondenlijm erover. Vlakschuren, z.n. herhalen.

Of anders getinte (met stain, of zaagsel) epoxy.

Juist!!! Voor inlays de mooiste manier. Witte houtlijm is overigens uitstekend te kleuren door er houtstof doorheen te mengen. Maar het resultaat is gewoon minder dan bij seconden lijm.

caelin
14 april 2008, 22:00
Zaagsel erin, dan secondenlijm erover. Vlakschuren, z.n. herhalen.

Of anders getinte (met stain, of zaagsel) epoxy.

aaahh ok
stain is dat een soort beits ?

Mattia
14 april 2008, 22:08
aaahh ok
stain is dat een soort beits ?

Ja. Je moet even testen of het compatibel is met je epoxy. Ik zou zeggen, gebruik zaagsel.

caelin
14 april 2008, 22:21
Ja. Je moet even testen of het compatibel is met je epoxy. Ik zou zeggen, gebruik zaagsel.

testen dat het hard word zeg maar ?

wietse
14 april 2008, 22:39
testen dat het hard word zeg maar ?

dat het één de ander niet opvreet, dan krijg je namelijk zo'n mooi craquelé effect.

Enra
15 april 2008, 07:36
Zaagsel erin, dan secondenlijm erover. Vlakschuren, z.n. herhalen.

Of anders getinte (met stain, of zaagsel) epoxy.

Seconden lijm voor kleine putjes en gaatjes, epoxy voor grotere. En - ofschoon ik begrijp wat Mattia bedoelt - geen zaagsle maar schuursel.

Donker schuurstof geeft weinig kleurverschil (logischerwijze) bij lichtere kleuren kan het zijn dat je aan het experimenteren komt. De lijm geeft veelal een donkerder kleur aan het schuursel.

fred dons
15 april 2008, 08:39
ik gebruik zelf meestal schuursel van lichte houtsoorten zoals esdoorn omdat ik die zelf eerst kan bijkleuren zodat ik een perfecte match krijg, zoals Enra al zegt maakt de lijm het schuursel donkerder waardoor je al snel een donkere rand om de inleg ziet en wanneer je esdoorn bijvoorbeeld met bruine acryl bijkleurt zie je gelijk welke kleur het wordt bij het lijmen en kun je beter matchen (na het kleuren wel even het schuursel laten drogen)
ook moet je opletten je inleg niet te veel te polijsten, de fillerrand gaat door de superlijm bij het polijsten nogal glimmen en wordt hierdoor sterk zichtbaar, schuren met 600 grit nat is genoeg

Mattia
15 april 2008, 18:37
Euh, ja, schuursel. Al gebruik ik vaak stof die met de dremel over is gebleven van het frezen van cavities, of met een vijl is gemaakt. Zo fijn mogelijk hoet het spul zijn. En ja, het kleurt vaak wat donkerder. Wat wel eens goed werkt (bij rosewood m.n.) is het mengen van het schuursel met bijv. wat maple schuursel, zodat de gedroogde kleur beter past.

caelin
17 april 2008, 12:35
hardstikke bedankt allemaal voor de informatie
ik heb het dus gedaan met epoxy aangezien de oude eigenaar de inlays nogal ruig uitgefreesd had :(
epoxy met beits (stain)
aangezien ik geen schuursel had maar goed dit gaat prima