PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij een (beginners)gitaar



Fanman
14 april 2008, 20:09
Hallo forummers,

Ik heb lange tijd diverse slagwerkinstrumenten bespeeld en ben daar om werktechnische redenen mee gestopt. Na een paar jaar begint het "muzikale" in mij toch weer te broeien en wil ik graag gitaar leren spelen. Ik wil dus een beginnersgitaar aanschaffen. Nou lees ik al een tijdje mee en heb wat rondgezocht op het internet. Ik heb overigens de zoekfunctie uitvoerig gebruikt, maar kan daar weinig vergelijkingsmateriaal mee vinden.

Mijn budget is 150-200 euro en wil graag een staalsnarige akoestische gitaar. Nou is mijn oog gevallen op de volgende twee gitaren en vraag me af of jullie mij kunnen helpen bij die keuze.

Een nieuwe Cort Earth 100 (http://www.cort.co.kr/english/products/acoustics/view.asp?product_id=192)
Kan ik samen met een waterdichte hoes en standaard kopen voor 199 euro.

of

Een tweedehandse Ibanez AW10
Ibanez AW10 (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/161692229-ibanez-aw10.html%3Fxref%3D1)

Over de Ibanez ben ik qua prijs nog aan het onderhandelen, maar zal rond de 200 liggen (is inclusief de koffer).

Wat is jullie mening erover? Alvast bedankt.

Eko
14 april 2008, 20:16
De Ibanez met de koffer lijkt mij de leukste optie. In ieder geval zal je daar niet veel op laten vallen als je die ooit inruilt of verkoopt. Ook de koffer is een prettiger opbergplaats dan de hoes.

Fanman
14 april 2008, 20:29
...In ieder geval zal je daar niet veel op laten vallen als je die ooit inruilt of verkoopt....

Ik begrijp niet exact wat je bedoelt, komt wellicht omdat ik een nookie ben :p

--=HANS=--
14 april 2008, 21:27
Hij bedoelt dat die Ibanez waarschijnlijk waardevaster zal zijn dan die Cort.

Fanman
14 april 2008, 21:41
O zo, ja natuurlijk.

Nog meer meningen over bovenstaande?

Outrage
14 april 2008, 22:11
Ik speel op een Cort en dat is zeker een goede gitaar! De kans bestaat wel dat het bij die Ibanez om een kwalitatief betere gitaar gaat (doorgaans betaal je bij een tweedehands minder dan de nieuwprijs). Ik weet het niet zeker. Eigenlijk zou je beide gitaren moeten vergelijken om te weten wat de beste is. Maar volgens mij kan je met beiden weinig verkeerd doen;

Fanman
15 april 2008, 12:12
In het "Gitaren onder de 250 euro" topic las ik het volgende:


Gitaar: Cort 100 Earth (met massief bovenblad)
Prijs (evt. met link): in 2006 gekocht voor 220 euro
Vorm: Dreadnought
Muziekstijlen: van alles, ben nog aan het uitproberen. Deze gitaar is geschikt voor zowel fingerpicking als voor strummen.
Waarom deze gitaar? Aangeraden door gitaarleraar, volgens hem goede gitaar voor een niet gekke prijs. Heb wel de actie moeten laten aanpassen, was veel te hoog en daardoor speelde de gitaar eerst te zwaar. Standaard werd dit model geleverd met gecoate snaren (die dus langer meegaan, ook mooi meegenomen).
Kun je het geluid beschrijven? Sprankelend bij fingerpicking, goed volume bij strummen (dreadnought), goede bas en goede sustain.
Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ... fff googlen

Wat wordt er hier nou bedoeld met de "actie aanpassen"? "Actie" in de zoekfunctie levert weinig bruikbaars op ;) En hoe zien jullie dit?

LaurentB
15 april 2008, 12:57
In het "Gitaren onder de 250 euro" topic las ik het volgende:



Wat wordt er hier nou bedoeld met de "actie aanpassen"? "Actie" in de zoekfunctie levert weinig bruikbaars op ;) En hoe zien jullie dit?

De actie is de hoogte van de snaren t.o.v. de hals.

--=HANS=--
15 april 2008, 12:59
Met de aktie aanpassen wordt bedoeld dat je de afstand van de snaren t.o.v. de toets verandert. Dit kan op verschillende manieren, o.a. door het brugzadel te veranderen. De aktie mag niet te laag zijn want dan lopen de snaren aan tegen de frets en niet te hoog want dat speelt lastiger.

Outrage
15 april 2008, 14:47
Bij mij is het zo dat van elke gitaar die ik nieuw of tweedehands heb aangekocht de actie moest afgesteld worden om ze lekker te laten spelen. Een gitaartechnicus met wat vakkennis doet dat snel voor jou. :)

Fanman
15 april 2008, 19:14
Dan is een nieuwe gitaar dus helemaal niet zo veel duurder dan een tweedehandse als ik het goed begrijp. Want dat afstellen van die actie zal ook wel de nodige kosten met zich meebrengen neem ik aan...

--=HANS=--
15 april 2008, 20:46
Nee hoor, afstellen hoort er gewoon bij. Ik heb nog nooit ergens 1 cent hoeven betalen voor het afstellen van een gitaar en bovendien kun je ook een hoop zelf als je een beetje handig bent.
Op de site van Picker (Eltjo Haselhoff) staat ook het een en ander over het afstellen van je gitaar.

http://www.eltjohaselhoff.com/NL/

Fanman
16 april 2008, 15:26
Nee hoor, afstellen hoort er gewoon bij. Ik heb nog nooit ergens 1 cent hoeven betalen voor het afstellen van een gitaar en bovendien kun je ook een hoop zelf als je een beetje handig bent.
Op de site van Picker (Eltjo Haselhoff) staat ook het een en ander over het afstellen van je gitaar.

http://www.eltjohaselhoff.com/NL/

Ja oke duidelijk.

Ik neig momenteel naar de Ibanez. Ik ben nog wat aan het onderhandelen, maar lager dan 210 wil de verkoper niet gaan. Dit is een reele prijs?

Verder ben ik gisteren nog een kijkje wezen nemen bij een grote gitarenwinkel en daar zag ik nog een iets duurdere optie staan, een Ibanez AW40 (http://www.keesdee.nl/detail.php?id=1621). Maar die kost ook 275 ipv 210. Volgens de site van Ibanez verschillen ze niet van elkaar op de inleg in de hals na. Weten jullie hier iets van/is dit het prijsverschil waard?

--=HANS=--
16 april 2008, 15:58
Als het echt alleen de inleg van de hals betreft is het dus zuiver cosmetisch en niet van invloed op het geluid of de bespeelbaarheid.
Je vergelijk gaat alleen niet helemaal op omdat de ene een gebruikte is en de anere een nieuwe. Vraag me overigens ook wel af of die € 275,- inclusief case is. De prijs op de site van Kees Dee is een advies verkoopprijs, de ervaring leert dat daar meestal nog wel wat mee te doen valt. Hetzij in de vorm van een korting, hetzij in de vorm van een koffer of tas ofzo.

Fanman
16 april 2008, 16:37
Je vergelijk gaat alleen niet helemaal op omdat de ene een gebruikte is en de anere een nieuwe. Vraag me overigens ook wel af of die € 275,- inclusief case is. De prijs op de site van Kees Dee is een advies verkoopprijs, de ervaring leert dat daar meestal nog wel wat mee te doen valt. Hetzij in de vorm van een korting, hetzij in de vorm van een koffer of tas ofzo.

Ja maar ik bedoel of het prijsverschil relatief gezien gerechtvaardigd is. De nieuwe kost dus 275, inderdaad excl koffer/hoes. Ik snap dat het een indicatieve verkoopprijs is, maar in hoeverre valt daar over te onderhandelen?

--=HANS=--
16 april 2008, 17:31
Dat kan ik dus niet voor je bepalen. Het ligt er erg aan wat jij belangrijk vindt. Ik kan niet voor jou bepalen wat de waarde van inlegwerk mag zijn en in hoeverre jij het een probleem vindt om een gebruikt instrument te kopen.
Als ik moest kiezen en beide instrumenten zouden op de inleg na exact hetzelfde zijn en het gebruikte instrument verkeerde in goede staat dan zou ik zeker de gebruikte kiezen. Ik zou goedkoper uit en zijn en er meteen een koffer bij hebben.

Fanman
16 april 2008, 18:39
Oke dat laatste wilde ik even weten. Ik ga eens kijken bij de tweedehandse.

Ik laat het wel weten als ik er een heb. Bedankt voor jullie hulp/advies :p

jazzie1
18 april 2008, 19:11
Volgens mij zag ik op de site van Muziekhandel Piet joosten een Ibanez aw10- Nt voor 195 euro nieuw staan . Weet niet of die 2e handse ook een Nt is maar het is maar een tip.

Niels-v
18 april 2008, 20:25
Ja, inderdaad. Ik zie ook dat die Ibanez nieuw kost wat die koper er tweedehands voor vraagt. Dus ik zou zeker eens even op internet surfen.

Zelf ben ik ook eigenaar geweest van een Cort Earth. Het was mijn eerste western gitaar. Toen heb ik er 195 euro betaald incl. een Fishman element die in de gitaar zat. Ik vind het een hele fijne gitaar en ook wat betreft de bespeelbaarheid en klank was hij wel goed. Een gitaar die zijn geld waard is, 2dehands heb ik er toen nog 175 euro voor gekregen, dus hij zal niet echt veel dalen in waarde.

Over de Ibanez kan ik niet oordelen want volgens mij heb ik daar nog nooit op gespeeld.

Veel succes met de juiste gitaar kiezen.

Groetjes Niels

Fanman
20 april 2008, 21:50
Ja bedankt voor de tip, maar heb hem gisteren gekocht :confused: Gitaar is in goede staat en puntgaaf. Maar er zat wel een prima degelijke koffer bij die ik nieuw in de winkel voor 95 euro heb zien staan, dus ik ben er blij mee. :p

Ben nu bezig met de grondbeginselen :D

Bedankt voor jullie adviezen en informatie.