PDA

View Full Version : Zoekt amp, +- 800 euri



DJ_HOEK
14 april 2008, 18:53
sorry voor het zoveelste "welke amp moet ik kopen"-topic, maar ik zo gewoonweg door de bomen het bos niet meer.
Ik speel nu bijna 2 jaar gitaar en sinds een jaar ben ik ook met een bandje actief. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe buizen-amp, om flink mee te kunnen knallen, zowel met repetities als met kleine gigs.
Onze stijl varieert redelijk: ik zou zeggen ongeveer 60% hardrock en metal, 20% crunch/classic, 20% clean. Met hardrock en metal bedoel ik bands als wolfmother, Queens of the stone age, tool, metallica, black label society (niet veel heavier dan dat, dus geen nile-praktijken;) )
en tja verder crunch en classic geluid moet er toch ook wel uitgeperst kunnen worden, a la zeppelin, ac/dc etcetera.

Het zou fijn zijn als deze amp naast een band-bestaan ook thuis gebruikt kan worden. (belangrijk hierbij is dat de amp redelijk hard mag aangezien aan de ene kant lucht zit en aan de andere kant een stokdove buurvrouw:P )

Qua budget zou het fijn zijn als het rond de 800 euro kan. Daarbij ben ik op zoek naar tweedehands (uiteraard;P).
Een stack zou fijn zijn. een top sjouwen is toch makkelijker dan een 2x12 combo...
Ook lijkt het me fijn dat het een prijsvast merk is, maar dit lijkt me vanzelfsprekend.

Tot nu toe heb ik een Epi Explorer goth met actieve EMG's (85 brug 81 nek), maar voor de crunch/clean/classic sound zal ik vast ooit nog een andere gitaar aanschaffen. Veelzijdigheid is dus wel gewenst!

goed, het wordt nu toch wel een heel lang verhaal, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan denken. Als je nog wat informatie gemist hoor ik dat graag!

alvast bedankt voor de moeite!

EDIT: heb even de topicnaam veranderd, ben nu alleen nog op zoek naar een top, max 800 zo'n beetje. cab heb ik al geregeld, of beter gezegd: cabs. 2 Carvin 212 cabs, met Celestion G12T75 speakers.

TimmU
14 april 2008, 19:02
Iets van Engl ? een Marshall JCM800/900/2000 met een pedaaltje?


Een Peavey Valveking is misschien ook wel wat voor je, goed open distortion kanaal met dynamiek en een fijn crunch kanaal. Ook clean klinkt ie lekker, en de top is 450 Euro bij de Feedback . Als je je budget ietsje opschroeft, moet je voor ong. 400 euro een Marshall 1960 kast erbij kunnen kopen, dan ben je helemaal klaar lijkt me!

happynjitram
14 april 2008, 19:34
Zoek 2dehands naar een ENGL blackmore. Die gaan voor 800 euro.

Geweldig voor hardrock en crunch. De clean is ook echt super!

stefke_m
14 april 2008, 20:24
Fender Hotrod, Vox ac30?

daarvoor een lekker pedaaltje en je kan enorm veel. Voor de fender een big muffke, de vox een ibanez tubescreamer.

(sorry voor korte bericht heb gips)

Outrage
14 april 2008, 20:59
Hey,



Je kan ook kijken naar Laneyversterkers: GH50L, VC30, VC50. Prijs valt vaak (en zeker tweedehands) erg goed mee.

pasqual
14 april 2008, 21:39
Zoek 2dehands naar een ENGL blackmore. Die gaan voor 800 euro.

maar dan heb je er nog geen cab bij......
dus die valveking is nog niet zo'n slecht idee. heb je nog 350 euro over om een gebruikte cab te kopen.

groeten Pasqual.

happynjitram
14 april 2008, 21:48
Heb toch liever een blackmore en dat ik nog even voor 200 euro doorspaar, (benton 2x12) dan dat ik een valveking koop.

DJ_HOEK
14 april 2008, 22:43
bedankt voor de tips:D ik zie al heel wat namen voorbij komen wat al een beetje in me achterhoofd zat.



Iets van Engl ? een Marshall JCM800/900/2000 met een pedaaltje?

Een Peavey Valveking is misschien ook wel wat voor je, goed open distortion kanaal met dynamiek en een fijn crunch kanaal. Ook clean klinkt ie lekker, en de top is 450 Euro bij de Feedback . Als je je budget ietsje opschroeft, moet je voor ong. 400 euro een Marshall 1960 kast erbij kunnen kopen, dan ben je helemaal klaar lijkt me!

Die valveking had ik eerst al op het oog, maar nou bleken die speakers een beetje crap te wezen. Toen vroeg ik me dus al af: als je nou die top neemt met een mooi tweedehands marshall-kabinet (of iig een beetje waardig kabinet), is dit dan een geweldige set voor dat geld?
En eh, die marshall JCM800/900/2000... combo's bedoel je neem ik aan?
anders gaat het wel stevig boven het budget vrees ik?



Heb toch liever een blackmore en dat ik nog even voor 200 euro doorspaar, (benton 2x12) dan dat ik een valveking koop.


nouja een engl zou opzich ook wel gaaf zijn natuurlijk. ik zat al te kijke naar de fire en powerballs, maar blackmore is natuurlijk ook nog een optie. nou goed, met het oog op de toekomst zou ik wel naar de 1000 kunnen schuiven, maar is dat wel goed spul zo'n benton 2x12 cab?? benton is toch best wel een zaadmerk over het algemeen? Of maakt het niet zo'n groot verschil qua cab?

Nou in ieder geval bedankt voor de suggesties, ik zal ze noteren en als ik weer een dagje feedback ga doen, zal ik ze zeker gaan testen:)

DJ_HOEK
14 april 2008, 23:18
by the way... ik heb de mogelijkheid een koch multitone I (2x12) combo te kopen voor 700 euro. Dit lijkt natuurlijk financieel gezien een geweldige deal, maargoed wat denken jullie hiervan?

Lexvandoef
14 april 2008, 23:20
Daar val je sowieso geen buil aan, gezien wat je wilt spelen. Best een leuke deal dacht ik zo, maar heel veel verstand van Koch heb ik ook weer niet.

DJ_HOEK
15 april 2008, 08:17
tja ik neem aan dat met een od hij best goed te doen is voor metal? een badmonkey oid...?

dunnoaname
15 april 2008, 08:55
Fender Hotrod, Vox ac30?

daarvoor een lekker pedaaltje en je kan enorm veel. Voor de fender een big muffke, de vox een ibanez tubescreamer.

(sorry voor korte bericht heb gips)

Fender hotrod en Vox Ac30 zijn echt niet geschikt als metal bakken. Te weinig gain en de fender is veel te 'los' in het laag. Big muff is ook niet erg veelzijdig dus zou ik ook neit doen als je zulke diverse sounds wil. Tubescreamer is leuk als boost voor een heftige versterker maar heeft veel te weinig gain als standalone.


Dus doen die Koch!!!

happynjitram
15 april 2008, 11:56
maar is dat wel goed spul zo'n benton 2x12 cab?? benton is toch best wel een zaadmerk over het algemeen? Of maakt het niet zo'n groot verschil qua cab?

In de betreffende benton 2x12's zitten v30's Net als in deze: klik hier (http://www.thomann.de/nl/mesa_boogie_roadking_2x12.htm)

Alleen deze is natuurlijk een stuk goedkoper: klik (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm)

Natuurlijk is het kabinet een stuk slechter gebouwd. Maar die speakers zijn 120 euro per stuk ofzo. 2 speakers dus 240. En deze cab kost 198. Er is ook een groot topic over. Veel forumleden hebben hem al.

Mufftin
15 april 2008, 12:58
london city! die zijn gewoon altijd vet :d

DJ_HOEK
15 april 2008, 15:03
In de betreffende benton 2x12's zitten v30's Net als in deze: klik hier (http://www.thomann.de/nl/mesa_boogie_roadking_2x12.htm)

Alleen deze is natuurlijk een stuk goedkoper: klik (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm)

Natuurlijk is het kabinet een stuk slechter gebouwd. Maar die speakers zijn 120 euro per stuk ofzo. 2 speakers dus 240. En deze cab kost 198. Er is ook een groot topic over. Veel forumleden hebben hem al.

hmmm.. heb zo eens door het forum zitten bladeren en ben behoorlijk verrast moet ik zeggen:O nou ga ik toch weer twijfelen of ik geen top+ cab zal nemen... of die combo van koch. moeilijk moeilijk. wordt toch echt even testen dan.

het is dan natuurlijk wel verleidelijk om thuis en in de oefenruimte zo'n goedkoop cabinet te zetten, dan hoef je verder alleen met de top te sjouwen!

jw009
15 april 2008, 17:28
Even doorsparen en je hebt een vette Koch Powertone II !!!!! ;)

Herman
15 april 2008, 17:32
hmmm.. heb zo eens door het forum zitten bladeren en ben behoorlijk verrast moet ik zeggen:O nou ga ik toch weer twijfelen of ik geen top+ cab zal nemen... of die combo van koch. moeilijk moeilijk. wordt toch echt even testen dan.


het is dan natuurlijk wel verleidelijk om thuis en in de oefenruimte zo'n goedkoop cabinet te zetten, dan hoef je verder alleen met de top te sjouwen!

Nou vind ik Koch's wel fijne versterkers, maar hou wel in gedachten dat die 2x12" Multitone waarschijnlijk wel een pain in the ass is om te vervoeren.

DJ_HOEK
15 april 2008, 18:32
Nou vind ik Koch's wel fijne versterkers, maar hou wel in gedachten dat die 2x12" Multitone waarschijnlijk wel een pain in the ass is om te vervoeren.

ja, dat is dus precies het punt waar ik een beetje mee zit. Die multitone (2x12) klinkt geweldig en voor die prijs is het natuurlijk helemaal fantastisch, maar goed de vraag is of ik me eige een hernia wil gaan slepen aangezien ik hem ook thuis wil gaan gebruiken.



Even doorsparen en je hebt een vette Koch Powertone II !!!!!


hmm... dat zou helemaal fantastisch zijn. ik heb je advertentie gezien;)

Braindead
15 april 2008, 19:24
Als ik jou was zou ik echt voor een top met cab gaan. Dan nog maar even sparen.

DJ_HOEK
15 april 2008, 22:27
hmm... ok ik denk dat ik nu wel zeker ben van het feit dat ik voor een top met cab ga. nu alleen nog de belangrijkste vraag: welke top?...
op dit moment heb ik de koch powertone II en engl blackmore op het oog. iemand anders nog goede suggesties?

ropp
15 april 2008, 22:53
mesa f-50, erg fijne amp en past ook binnen jouw beschrijving

pasqual
15 april 2008, 23:38
Die valveking had ik eerst al op het oog, maar nou bleken die speakers een beetje crap te wezen

hoezo crap? er word hier wel eens geroepen dat die speakers niets zijn maar ondertussen klinkt de valveking 212 gewoon erg lekker. dus hoezo crap?
je komt er maar op één manier achter en dat is uitproberen en niet op huiskamer volume maar op oefenruimte volume. je hebt nu zo'n 15 verschillende amps voorbij zien komen in dit topic en ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. neem de meest intersante opties mee in je achterhoofd en ga testen !!! ook zijn er genoeg amps te koop die teren op hun naam en daarom zijn ze nog niet beter, uitzonderingen daar gelaten.
zet al je vooroordelen aan de kant en ga op je gehoor en gevoel af.

ik vind een top met cab ook mooier uitzien als een combo maar toch komt er bij mij geen top met cab meer in. ik vind een combo gewoon beter klinken door het meer bredere geluid. maar dat is alleen maar mijn mening.
bij de meeste muziekzaken zullen ze je echt wel serieus nemen en laten ze je je gang gaan en voorzien van goed advies. als ze al meteen aankomen met een amp die veel hoger geprijsd is als je budget, kun je beter weer gaan.

groeten Pasqual.

DJ_HOEK
15 mei 2008, 09:05
zo het topic is een tijd doodgeweest, maar ik ben op dit moment weer hevig op zoek. heb nu besloten dat het slim is om een 50 watt (head) te nemen, 100 is toch veel te hard en zo kan ik hem nooit echt lekker op z'n staart trappen. mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de laney gh50l.
nu heb ik even die frequenties met elkaar vergeleken en toen dacht ik bij mezelf: een gh50l met celestion v30, wordt dat niet een beetje schel? Zouden G12T 75 speakers een beter idee zijn denken jullie? ik moet nog wel de agressiviteit erin houden en veel tone.
ik heb 2 x 212 carvin cabs (Gt12T 75 speakers) gezien hier op gitaarmarkt, hij vraagt er 400 voor. iemand ervaring met dergelijke cabs? het leek mij op het eerste gezicht geweldig! (ook in verband met makkelijker tillen!)

jw009
15 mei 2008, 09:29
zo het topic is een tijd doodgeweest, maar ik ben op dit moment weer hevig op zoek. heb nu besloten dat het slim is om een 50 watt (head) te nemen, 100 is toch veel te hard en zo kan ik hem nooit echt lekker op z'n staart trappen. mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de laney gh50l.
nu heb ik even die frequenties met elkaar vergeleken en toen dacht ik bij mezelf: een gh50l met celestion v30, wordt dat niet een beetje schel? Zouden G12T 75 speakers een beter idee zijn denken jullie? ik moet nog wel de agressiviteit erin houden en veel tone.
ik heb 2 x 212 carvin cabs (Gt12T 75 speakers) gezien hier op gitaarmarkt, hij vraagt er 400 voor. iemand ervaring met dergelijke cabs? het leek mij op het eerste gezicht geweldig! (ook in verband met makkelijker tillen!)

Het verschil tussen 50W en 100W in volume is niet echt heel erg groot. Daarnaast dacht ik dat de g12t75 juist meer hoog hebben dan een V30.

DJ_HOEK
15 mei 2008, 12:24
Het verschil tussen 50W en 100W in volume is niet echt heel erg groot. Daarnaast dacht ik dat de g12t75 juist meer hoog hebben dan een V30.

nee maar het gaat me ook niet om het volume. het is toch wel belangrijk dat ik de buizenamp flink op z'n staart kan trappen, omdat hij dan beter tot zijn recht komt? dan is een 50 watt toch een betere optie? qua volume is het sowieso meer dan genoeg dunkt mij.... of zie ik het nou helemaal verkeerd?

tja, over die speakers.... ik vat die ingewikkelde specificaties nog niet zo goed, misschien dat iemand ervaring met beide speakers heeft die het me kan vertellen?

Tho
15 mei 2008, 12:29
een multitone zou ik voor jou muzieksmaak niet doen. Queens of the Stone Age lukt er wel mee, maar BLS en Metallica krijg je er niet uit..

dunnoaname
15 mei 2008, 12:57
nee maar het gaat me ook niet om het volume. het is toch wel belangrijk dat ik de buizenamp flink op z'n staart kan trappen, omdat hij dan beter tot zijn recht komt? dan is een 50 watt toch een betere optie? qua volume is het sowieso meer dan genoeg dunkt mij.... of zie ik het nou helemaal verkeerd?


Watts vertalen zich niet een op een naar decibels. Ik geloof dat 100 watt maar 10 procent harder is dan 50 watt. Het maakt dus nauwelijks uit of je honderd watt of vijftig watt hebt. Om hem in een oefenruimte flink op zijn staart te kunnen trappen is beide naar mijn mening te veel. Als je honderd watt vol open draait ga je kapot van de klereherrie. Bij vijftig watt ook.

Kim Wilson
15 mei 2008, 13:02
40 - 50 watt is in 95% van de gevallen meer dan voldoende.

DJ_HOEK
15 mei 2008, 13:19
een multitone zou ik voor jou muzieksmaak niet doen. Queens of the Stone Age lukt er wel mee, maar BLS en Metallica krijg je er niet uit..

ja ik weet et, maar die heb ik allang al niet meer in mijn kanshebbers-lijst staan hoor;) bovendien.. die dude van die winkel zei het dus verkeerd, hij zei dat ie 700 was, maar bleek later 1700 te zijn. (ik vond het al zo raar!)

maar goed, wat moet ik dan... 5 watt??:P er zal toch wel een goede reden zijn voor het feit dat veel mensen een 50 of 100watt top hebben staan?

Marc Oblivian
15 mei 2008, 16:53
Ik zou voor de Richie Blackmore gaan van Engl......

DJ_HOEK
15 mei 2008, 18:41
Ik zou voor de Richie Blackmore gaan van Engl......

ja die staat ook op mijn kandidatenlijst... 800 tweedehands, niet verkeerd:) heb al 2 212 carvin cabs gereserveerd met celestion G12T75's. ideaal om te verslepen!

even voor de duidelijkheid dit heb ik tot nu toe op mijn kandidatenlijstje staan:

-Engl Blackmore
-Engl Fireball
-Koch Powertone II
-Laney GH50L/GH100L
-Mesa Boogie Caliber .50+ (?? geen ervaring mee maar zag ik 2ehands staan voor een aardige prijs)
-Peavey Valveking

btw, is de 5150/6505 (top) misschien een goeie voor me? ik heb heel veel goeie dingen gehoord over de comboversie, maar over de top hoor ik zelden iets eigenlijk. je ziet ze ook nooit tweedehands staan....

die 2 cabs kosten me 400 pleuro en ik wil liever niet ver boven de 1000 uitgaan, dus ik neig een beetje richting de laney/valveking...

dunnoaname
15 mei 2008, 19:39
maar goed, wat moet ik dan... 5 watt??:P er zal toch wel een goede reden zijn voor het feit dat veel mensen een 50 of 100watt top hebben staan?

Ik zelf gebruik een 35 watt versterker voor optredens, en ik heb hem nog nooit helemaal open hoeven draaien. Vult met gemak een groot podium.

Voor repetities gebruikik een 12 watt versterker, die draai ik vaak gewoon helemaal open, heerlijk geluid een buizenversterker voluit.

J-sus Rulez
15 mei 2008, 20:14
Ceriatone JTM 45?




:D

Levitation
15 mei 2008, 20:20
800 euro wordt wel wat krap als er ook nog een cab bij moet...

J-sus Rulez
15 mei 2008, 20:24
mmm... inderdaad... tel er dan maar paar eurotjes bij...
Maar een JTM45 da ist gewoon (int plat vlaams)

:D

Chris Winsemius
15 mei 2008, 20:51
Gezien de genoemde muziekstijlen zou ik zelf(s) geen echte/oude JTM45 aanraden... qua 1-kanaals amps zou ik dan meer richting Marshall JMP/vroege JCM800 2203 kijken.

DJ_HOEK
15 mei 2008, 23:30
800 euro wordt wel wat krap als er ook nog een cab bij moet...

ja weet t... daarom hadk me budget ook al opgeschroefd naar 1000-1200 max. heb dus even de topicnaam veranderd, nu specifiek op de top gericht aangezien de cabs al geregeld zijn:)



Ik zelf gebruik een 35 watt versterker voor optredens, en ik heb hem nog nooit helemaal open hoeven draaien. Vult met gemak een groot podium.

Voor repetities gebruikik een 12 watt versterker, die draai ik vaak gewoon helemaal open, heerlijk geluid een buizenversterker voluit.


ok, qua volume kan die dat vast prima handlen, maar kun je het niet vergelijken met een ferrari? zo van: een fiat punto en een ferrari kunnen allebei 200 km/h, alleen de ferrari kan het beter?
of zie ik dit verkeerd?

bovendien vind ik een dikke top wel 10 keer gaver:P maar goed dat terzijde. vooral die van engl, machtig wat zien die er gelikt uit.


Gezien de genoemde muziekstijlen zou ik zelf(s) geen echte/oude JTM45 aanraden... qua 1-kanaals amps zou ik dan meer richting Marshall JMP/vroege JCM800 2203 kijken.

ja de 2203 dacht ik ook al aan in eerste instantie, maar die vind ik niet veelzijdig genoeg. bovendien niet high-gain genoeg en ik ben niet zo'n marshall-aanhanger.

Marc Oblivian
16 mei 2008, 09:11
Over de Peavey 5150 en 6505:

De eerste wordt bijna nooit tweedehands aangeboden als top en dan nog vaak voor best hoge prijzen omdat ze zo populair zijn.
Dan kan je beter voor de 6505 gaan: die kan hetzelfde en wordt goedkoper aangeboden.
Deze tops zijn echter wel minder veelzijdig dan bv de Blackmore

dunnoaname
16 mei 2008, 12:23
ok, qua volume kan die dat vast prima handlen, maar kun je het niet vergelijken met een ferrari? zo van: een fiat punto en een ferrari kunnen allebei 200 km/h, alleen de ferrari kan het beter?


Ja klopt wel, maar de vergelijking is een beetje krom. Een Fiat punto die 200 gaat is namelijk niet tof. Een buizenversterker die tot het randje wordt geduwd geeft een heerlijke lichte crunch van de eindbuizen.

Moet ik wel zeggen dat ik niet op zoek ben naar high-gain sounds enzo. Dus eigenlijk is voor jou mischien een 50 watt top wel goed omdat je dan (bij een multichannel) zowel 100% clean als hevig overstuurd kan.

Kijk idd naar de 5150 achtigen, die zijn wel ongelofelijk bruut als je een moderne scheur zoekt.

DJ_HOEK
16 mei 2008, 14:40
Ja klopt wel, maar de vergelijking is een beetje krom. Een Fiat punto die 200 gaat is namelijk niet tof. Een buizenversterker die tot het randje wordt geduwd geeft een heerlijke lichte crunch van de eindbuizen.

Moet ik wel zeggen dat ik niet op zoek ben naar high-gain sounds enzo. Dus eigenlijk is voor jou mischien een 50 watt top wel goed omdat je dan (bij een multichannel) zowel 100% clean als hevig overstuurd kan.

Kijk idd naar de 5150 achtigen, die zijn wel ongelofelijk bruut als je een moderne scheur zoekt.

ja inderdaad, maar ik moet maar even kijken of het clean ook nog te pruimen is, want ik wil natuurlijk niet alleen maar high gain. Dan is misschien de blackmore toch een beter idee. Iedereen bedankt voor de suggesties, ik moet nu toch echt met m'n kandidatenlijstje naar de feedback en ff flink testen!:)
alleen eerst ff me vwo-diploma halen... volgende week examens :nervous:

EDIT: ow nog 1 ding, ik zie hier toevallig op gitaarmarkt een H&K Puretone staan voor 799... en nieuw zijn ze 2000 euro!! zou dat toevallig geen hele goede koop zijn? hij is ook nog eens niet zo veel watt, dus zou hem aardig op z'n staart kunnen trappen. bovendien ziet ie er wel heel gelikt uit, vooral in het donker:D
is deze amp enigszins geschikt voor mijn stijl, eventueel met pedalen? of moet ik het niet bij de H&K zoeken? (heb echt dramatisch weinig ervaring met H&K)

dunnoaname
17 mei 2008, 09:10
alleen eerst ff me vwo-diploma halen... volgende week examens :nervous:

EDIT: ow nog 1 ding, ik zie hier toevallig op gitaarmarkt een H&K Puretone staan voor 799... en nieuw zijn ze 2000 euro!! zou dat toevallig geen hele goede koop zijn? hij is ook nog eens niet zo veel watt, dus zou hem aardig op z'n staart kunnen trappen. bovendien ziet ie er wel heel gelikt uit, vooral in het donker:D
is deze amp enigszins geschikt voor mijn stijl, eventueel met pedalen? of moet ik het niet bij de H&K zoeken? (heb echt dramatisch weinig ervaring met H&K)

Hehe ik moet ook vwo examens doen volgende week, succes!

En H&K is een tof merk. Ken de puretone niet maar d spullen zijn heel degelijk met goede sounds voor zover ik ze ken.