PDA

View Full Version : Wat moet ik doen?



Tias
14 april 2008, 12:22
Heej, ik speel al een tijdje gitaar, heb een versterker en wat gitaren.

Maar de laatste tijd heb ik toch dat ik iets mis.
Iets van effecten, maar er zijn er zoveel, dat ik niet weet wat ik moet kiezen.


Dus nu aan jullie de vraag:
Wat is een verstandige keuze?

Ik zat de denken aan een boss gt multie effecten ding, alleen lijkt die me erg in gewikkeld.
2 of 3 losse pedaaltjes kopen, om het simpel te houden.

En verder, wat is beter, nieuw of 2e hands?


Groeten Tias

Nils47
14 april 2008, 12:37
Beste,

Ik vind zelf losse pedaaltjes vele malen fijner (dit is persoonlijk), omdat ik vind dat deze "dedicated" effecten veel beter klinken dan een verzameling "computer based" effecten in een effectenbak.

Bijna alle effecten die ik gebruik zijn 2e hands via marktplaats aangeschaft. Veelal Boss of Electro Harmonix pedalen, deze zijn stevig en hebben een lange levensduur.

Maargoed, dit blijft mijn persoonlijke mening!

R.J
14 april 2008, 12:43
Ook ik vind dedicated effecten fijner.

Echter, omdat je aangeeft geen ervaring met effecten te hebben kan het toch leuk zijn een multieffect aan te schaffen, dan heb je in een klap een hele rits en kan je kijken welken je wel / niet lekker vind en van hieruit straks een eigen serie dedicated effecten aan te schaffen.
ik raad digitech aan voor multi, maar line6 schijnt ook geen troep te hebben.

Tias
14 april 2008, 12:55
Mja een vriend van me heeft een boss gt 8
Leuk ding en er zit zoveel op.
Het enigste wat ik eigenlijk wil is, een chorus, wah wah, dat ge echo, en flangler. Meer niet

Maar dan ga ik toch is een beetje kijken hoe dat ding werkt:P

Wat ben je ongeveer kwijt voor 2 of 3 2ehands pedaaltjes?

JeroenSchaaf
14 april 2008, 13:12
Wat ben je ongeveer kwijt voor 2 of 3 2ehands pedaaltjes?


Dat ligt er aan, behringer heb je voor 20 euro een fulltone fulldrive 2 kost alleen al 250 euro!

Ga eens kijken in de lokale muziek winkel wat jou het beste past.

Ik als fanatiek liefhebber van losse pedalen, zou je toch een multieffect aanraden om mee te stoeien! Daarna kun je altijd nog kijken naar losse effecten. Maar heb je wel een referentie kader!

bastiaanvanbeek
14 april 2008, 13:34
Je kunt beter losse pedaaltjes kopen, geeft toch het mooiste geluid.
en die kun je gerust 2e hands kopen, alleen zou ik wahwah's en volume pedalen niet 2e hands kopen, die slijten naarmate je ze veel en lang gebruikt.
maar distortions,delays etc. zou ik gewoon 2e hands kopen, is veel goedkoper.

artnaz
14 april 2008, 14:29
Als ik jou was zou ik juist een multi-effect kopen. Tweedehands, en niet te uitgebreid. Iets in de trant van een Zoom G2.1u of Boss ME-50.

Zo leer je alle effectjes kennen, en kun je daarna bepalen welke effecten je echt nodig hebt. Dan verkoop je je multi-effect zonder veel verlies, en koop je de losse pedaaltjes waarvan nu weet hoe je ze moet gebruiken. Op deze manier ben je ook niet onzeker over dat je "misschien toch een ring modulator nodig hebt".

R.J
14 april 2008, 15:10
ge-echo, kortom een delay.

Moet zelf eens op zoek naar een analoge. :chicken:

Mitch
14 april 2008, 15:53
Als ik jou was zou ik juist een multi-effect kopen. Tweedehands, en niet te uitgebreid. Iets in de trant van een Zoom G2.1u of Boss ME-50.

Zo leer je alle effectjes kennen, en kun je daarna bepalen welke effecten je echt nodig hebt. Dan verkoop je je multi-effect zonder veel verlies, en koop je de losse pedaaltjes waarvan nu weet hoe je ze moet gebruiken. Op deze manier ben je ook niet onzeker over dat je "misschien toch een ring modulator nodig hebt".
+1. De ideale manier om kennis te maen met effecten is een middenmoter multi-effect. Tweedehands inkopen en tegen de tijd dat je weet wat je aardig vindt klinken kun je 'm weer verpatsen zonder al teveel verlies en aan de losse pedalen gaan of een betere multibak.
Een GT8 is inderdaad niet voor beginners.

JeroenSchaaf
14 april 2008, 16:30
Wat was er mis met mijn verhaal? of lezen we alle post niet?

Mitch
14 april 2008, 18:13
Nee, ik dacht: ik sla Joene expres over en ik quote lekker die andere post, om 'm te zieken, muhahahaha!

:chicken:

artnaz
14 april 2008, 20:53
Wat was er mis met mijn verhaal? of lezen we alle post niet?Mijn verhaal was beter geformuleerd! :D






(Maar eigenlijk heb ik stiekem je post te snel gelezen... :sssh:)

JeroenSchaaf
14 april 2008, 23:05
Hahah ;)

Newbies? Grapje

Hopelijk is de ts-er vraag beantwoord!? :rockon:

Tias
17 april 2008, 11:55
Bedankt allemaal, ik ga kijken wat er allemaal te vinden is.
Dan toch maar eerst even kloten op die gt 8 van een vriend.

Maar is er dan zoveel verschil tussen allemaal Losse Pedaaltjes?
Als je bijv. 2 chorus pedaaltjes verglijkt wat kan er dan allemaal al anders aan zijn?

R.J
17 april 2008, 12:48
wat kan er NIET anders aan zijn?

Allereerst kan de ene wel je ding zijn en de andere niet :chicken:

waar dat aan ligt kan heel veel zijn.

Waarom denk je dan dat er zo veel topics komen over delays, disto's, etc etc etc. ?

Tias
18 april 2008, 13:24
wat kan er NIET anders aan zijn?

Allereerst kan de ene wel je ding zijn en de andere niet :chicken:

waar dat aan ligt kan heel veel zijn.

Waarom denk je dan dat er zo veel topics komen over delays, disto's, etc etc etc. ?
hehe daar heb je gelijk, en daarom kan ik niet kiezen xD

Merijnvdb
18 april 2008, 21:29
met losse pedaaltjes bedoelen jullie toch zoiets he :

http://www.harmony-central.com/ProductImages/Large/000018604.jpg

wat ik eigenlijk zoek is eentje waarmee ik kan schakelen tussen clean en distortion zonder steeds naar m'n versterker te hollen ^^

artnaz
18 april 2008, 22:59
Nee, dat is geen los pedaaltje. Dat is een money-to-crap converter! :D

Begin eens met bijv. een Boss SD-1, als je overdrive en clean (onaangetast signaal) wilt hebben.

raguitar123
19 april 2008, 00:17
Ik ben als eerste voor de ibanez ts9 gegaan.

pannekoek
19 april 2008, 00:33
tias, ik zou voor een electro harmonic metal muff with top boost gaan!
is maar 85 euro en ontzettend goed voor heel veel stijlen! die moet je zeker gaan proberen bij nl muziek!

groeten, stephan!

Squier4ever
19 april 2008, 00:42
tias, ik zou voor een electro harmonic metal muff with top boost gaan!
is maar 85 euro en ontzettend goed voor heel veel stijlen! die moet je zeker gaan proberen bij nl muziek!

groeten, stephan!

lekker loos en willekeurig. er zijn zoveel goede drive pedalen. ik ga met joene en artnaz mee, lekker een multi effect kopen en gaan kloten tot je je sound hebt, vervolgens de effecten die je het meest gebruikt los kopen en je multi verpatsen voor een prijs plus 3€ op marktplaats :D

Tias
19 april 2008, 14:22
lekker loos en willekeurig. er zijn zoveel goede drive pedalen. ik ga met joene en artnaz mee, lekker een multi effect kopen en gaan kloten tot je je sound hebt, vervolgens de effecten die je het meest gebruikt los kopen en je multi verpatsen voor een prijs plus 3€ op marktplaats :D
ahah had het gelezen over marktplaats xD

Ik had het ook met me gitaarleraar overlegd (ouwe rot int vak)
Hij zei dat ik beter its van multieeffecten pedaal kon halen. Gewoon lekker proberen, en je zit niet telkens met lege pedaaltjes en adapters.

Mja welk multieeffectenpedaal is dan handig xD


Trouwens iemand vroeg net wat voor pedaal kan switchen tussen clean en overdrive, ik had er standaard 1 bij me marshall zitten (van marshall zelf)

hugo123
19 april 2008, 14:24
Qua multi effect kun je de zoom G2(.1) proberen, heb ik ook..
Schakelt snel over van patch naar patch, naukeurig stemapparaat, en klinkt zeker niet verkeerd!

pannekoek
19 april 2008, 14:59
ahah had het gelezen over marktplaats xD

Ik had het ook met me gitaarleraar overlegd (ouwe rot int vak)
Hij zei dat ik beter its van multieeffecten pedaal kon halen. Gewoon lekker proberen, en je zit niet telkens met lege pedaaltjes en adapters.

Mja welk multieeffectenpedaal is dan handig xD


Trouwens iemand vroeg net wat voor pedaal kan switchen tussen clean en overdrive, ik had er standaard 1 bij me marshall zitten (van marshall zelf)


boss gt6 gt8 of gt10 :D

maar ze zijn wel extreem uitgebreid! word uren lang kloten dus met je instellingen, maar eenmaal ingesteld dan kom je een heel eind!

Tias
19 april 2008, 15:07
boss gt6 gt8 of gt10 :D

maar ze zijn wel extreem uitgebreid! word uren lang kloten dus met je instellingen, maar eenmaal ingesteld dan kom je een heel eind!
Mja vriend van me heeft em staan, dus word wel lollig:P

Maar dan zo'n gt maar dan iets je kleiner:P

artnaz
19 april 2008, 15:14
Ja, neem dus zo'n Zoom, Boss ME-50, of weet ik veel wat...

pannekoek
20 april 2008, 00:57
Ja, neem dus zo'n Zoom, Boss ME-50, of weet ik veel wat...


een boss me-50 vind ik echt zonde van het geld, echt kut-kwaliteit en de sound die eruit komt is echt dood, als de ts een mooie distortion wil kan hij beter voor 80-100 euro een goed distortion pedaaltje kopen en vervolgens eventueel een reverb/delay/wah of wat dan ook, daar heeft hij dan langer plezier mee!