PDA

View Full Version : Martin D-15, ervaring, opinies etc...!



Brord
14 april 2008, 09:31
tien tekens

Harald
14 april 2008, 10:53
Afgaande op wat hier op het forum de laatste tijd over Martins is gepost zou ik een Martin toch willen uitproberen voor ik hem koop. Op zich vind ik de Martin sound wel mooi trouwens, maar akoestische gitaren van hetzelfde merk en type zijn toch altijd verschillend onderling. Afwerkingskwaliteit zal ook nog wel eens kunnen varieren.

Heb wel eens wat Taylors bespeeld met een mahogany top, maar die vond ik toch minder klinken dan dezelfde modellen in de standaard uitvoering qua houtsoorten. (spruce als ik me niet vergis) Zou ik zelf dus niet snel voor kiezen. Voor achter en zijkant is het op zich OK, al neig ik zelf eerder naar Pallisander, maar dat is ook wat duurder.

Heb je al eens bij Kees Dee nagevraagd of ze ze daar hebben? Die heeft altijd een aardige voorraad Martins. Bovendien kun je dan aardig vergelijken met wat andere merken. Alleen dan wel gaan als het een beetje rustig is, ze hebben geen testhokken nl.

Brord
14 april 2008, 10:56
tien tekens

--=HANS=--
14 april 2008, 11:18
Ik zou ook zeker eens kijken naar lakewood, die hadden in het verleden volgens mij ook volledig massieve gitaren helemaal in mahonie. Die waren erg sober en bijna niet gelakt zodat je de structuur van het hout nog zag maar de klank was super. Ik weet niet of ze die nog maken maar volgens mij heb ik er een tijdje geleden nog een gezien bij Luthiers in Den Bosch. Je zou er een belletje aan kunnen wagen.

Groet, Hans

dadgad
14 april 2008, 11:18
Hallo,

Ik heb zelf een tijdje een OOO-15S gehad, dus een iets
kleiner model. En dan nog de echte mahonie uitvoering,
dus niet sapele zoals sommige nieuwere 15 modellen
hebben. Aan basrespons en warmte geen gebrek !

De reden dat ik heb toch weer weg gedaan heb was dat
de respons in het hoog wat onvoorspelbaar was. Veel
gitaren hebben wel het probleem dat naarmate het weer
verandert ook hun respons verandert - met name als het
wat vochtiger is klinken ze matter. En dat was bij deze,
mogelijk door de uiterst dunne laklaag, wel heel erg.
Dus de ene dag speel je er met veel plezier op, en de
volgende dag wil 'ie absoluut niet klinken zoals het zou
moeten. Daarom is 'ie nu weer weg.

Greetz,

Han.

Brord
14 april 2008, 11:23
tien tekens

--=HANS=--
14 april 2008, 11:31
Lakewood is eigenlijk een beetje ondergewaardeerd heb ik het idee. Het is een duitse fabrikant en ze bouwen mooie instrumenten. Het zijn zeker geen budget gitaren maar net als bij Taylor en Martin heb je betrekkelijk eenvoudige instappers tot superdure specials.
Kijk hier (http://www.lakewood.de/en/) maar eens.

Bij Kees Dee hadden ze er een paar jaar geleden heel veel staan, ik weet niet hoe dat nu is.
Ik heb het vermoeden dat als mensen in die prijsklasse shoppen ze toch eerder voor de amerikaanse merken kiezen.

chris c
14 april 2008, 11:33
Ik heb een paar van die Martin 15-modellen in winkels bespeeld. Als je een warme, houtige klank wil, zit je bij hen goed.
Verwacht wel een beetje minder volume dan met een spruce top.

Heb ook eens op een mahonie Lakewood gespeeld, klonk zeker niet verkeerd maar had niet die warmte en het houtige van de Martin. In het geval van Lakewood vond in de spruce versie veel beter.

En het blijft natuurlijk een risico om op het internet een gitaar te kopen waarop je nooit gespeeld hebt (of op zijn minst een exemplaar van hetzelfde model). Sommige internetwinkels betalen de gitaar terug als je niet tevreden bent, maar je moet wel vervoerkosten heen en weer betalen. Ik zou eerder op de Duitse sites kijken dan op die Engelse, er is veel kans dat het daar goedkoper is (m.n. voor vervoer).

Brord
14 april 2008, 11:36
tien tekens

Brord
14 april 2008, 11:40
tien tekens

sanderz
14 april 2008, 12:54
Volgens de website heeft Dirk Witte (http://www.dirkwitte.nl/nl/productdetails.aspx?Code=MARD15) een D15 zowel in Amsterdam als in Utrecht op voorraad. Maar ik zou ze even bellen.

Brord
14 april 2008, 13:16
tien tekens

prs
14 april 2008, 14:24
Mocht je nu toch niet helemaal gecharmeerd zijn van volledig mahonie gitaren, kun je ook eens kijken naar de Blueridge gitaren. Veel waar voor je geld!

Brord
14 april 2008, 14:48
tien tekens

peter_heijnen
15 april 2008, 08:46
Volgens de website heeft Dirk Witte (http://www.dirkwitte.nl/nl/productdetails.aspx?Code=MARD15) een D15 zowel in Amsterdam als in Utrecht op voorraad. Maar ik zou ze even bellen.
Idd zeker eerst bellen. Ik was er afgelopen week voor een elektrische gitaar die volgens de site in amsterdam in de winkel zou staan, mooi niet dus.

Laser
15 april 2008, 13:30
Ik vind de D-15 heel goed klinken,
Tom Theuns (oa Ambrozijn) sppelt niet liever dan daarop, en ze klinkt - versterkt en onversterkt - heel goed.
Een goede setup is wel onontbeerlijk.
Zeker aan te raden als ja van de mahonie klank houdt...

jplm
15 april 2008, 14:18
Mocht je nu toch niet helemaal gecharmeerd zijn van volledig mahonie gitaren, kun je ook eens kijken naar de Blueridge gitaren. Veel waar voor je geld!

Ik zag vorige week bij Palm Guitars in Amsterdam meen ik nog een volledig mahonie Martin hangen. Te oordelen naar z'n leeftijd vrees ik echter wel dat je een paar centen mee zult moeten nemen. Aan de andere kant, je pensioen is dan ook afgedekt :seriousf:.

Groet, Jan.

Brord
15 april 2008, 17:11
tien tekens

sanderz
15 april 2008, 18:52
Waar heb je de gitaar getest?

Brord
15 april 2008, 19:18
tien tekens

LaurentB
15 april 2008, 19:22
Heb vandaag de D-15 aan de tand kunnen voelen. Helaas was het niet de ervaring waar ik op gehoopt had, niet dat de D-15 slecht was maar eerder dat het desbetreffende model a. slecht afgesteld was en b. bijzonder oude snaren had. Toen ik toch de vergelijking van de D-15 wou maken met andere gitaren in de winkel viel me op dat andere gitaren in de winkel er niet veel beter aan toe waren.

In vergelijking vond ik die D-15 erg goed klinken (onder andere vergeleken met een D-28), een van de best klinkende die ik vandaag in mijn handen gehad heb. De D-15 klonk mooi droog, houtig en warm, wel vond ik de D-15 wat afgeleefd en vermoeid klinken in het lage register (bij gebrek aan betere terminologie) maar ik sluit niet uit dat dit komt door de oude, vrijwel koffiebruine snaren.


Dat maakt met name voor de lage snaren dramatisch veel uit, natuurlijk. Als je echt serieus overweegt een exemplaar te kopen kun je best vragen of ze er niet even een neiuwe set op zouden klunnen zetten. Heb ik wel eens gedaan.

Brord
15 april 2008, 19:33
tien tekens

jplm
15 april 2008, 19:36
Idd zeker eerst bellen. Ik was er afgelopen week voor een elektrische gitaar die volgens de site in amsterdam in de winkel zou staan, mooi niet dus.

Hé, dat herken ik. Ze hadden op hun site eens twee Rickenbacker-gitaren staan, ik weet zo niet meer welk type, maar eentje was hoogglans gelakt, en eentje naturel afgewerkt met olie, die zag ik wel zitten. Maar, ik zag 'm niet hangen, want toen ik 2 uur later met de trein in Amsterdam was (ong. 50 gulden retour) hingen er wél twee hoogglans-exemplaren, en geen olie-afgewerkte. Dus ik naar de verkoper "mag ik die naturel even zien die op jullie site staat"? Ja, dat mocht, alleen, het ding was er niet.
Ik bedoel maar, het internet kán een prima medium zijn, maar het kan ook een werktuig zijn waar je als winkel de grootste lulverhalen op kwijt kunt waar mensen met een normaal gevoel voor vertrouwen dan in kunnen stinken.

Groet, Jan.

jplm
15 april 2008, 19:39
Ik weet niet of dat ter zake doet in dit topic, ben hier niet om gal te spuien of een winkel in een kwaad daglicht te stellen.

Dat doe je dan toch ook niet. Je vertelt dan alleen maar waar ze een slecht afgestelde gitaar met oude snaren hebben hangen, meer niet. En of het al dan niet ter zake doet in het topic; men vraagt ernaar, dus dan zal het wel, zoiets noemen ze een forum :).

Groet, Jan.

sanderz
15 april 2008, 20:51
Ik weet niet of dat ter zake doet in dit topic, ben hier niet om gal te spuien of een winkel in een kwaad daglicht te stellen.

Als er oude snaren op een gitaar zitten is dat niks ten nadele van een winkelier. De gitaar is gewoon al lang(er) op voorraad.

Maar als je (of iemand anders) dan de volgende keer bij de desbetreffende winkel wilt testen, bel je van te voren even of de snaren een beetje van deze eeuw zijn.

Aan de andere kant: nieuwe snaren op een gitaar geven ook een vertekend beeld want volgens mij klinkt zelfs een Stagg (...) geweldig met nieuwe snaren.

Persoonlijk heb ik er niet echt belang bij om te weten welke winkel het was: het was slechts interesse.

chris c
15 april 2008, 22:26
Als je echt geïnteresseerd bent, vragen dat ze er nieuwe snaren opzetten om de gitaar behoorlijk te kunnen beoordelen. Een beetje fatsoenlijke winkel doet dat. En het verschil met een Stagg met nieuwe snaren zul je wel meteen horen.

LaurentB
15 april 2008, 23:23
Aan de andere kant: nieuwe snaren op een gitaar geven ook een vertekend beeld want volgens mij klinkt zelfs een Stagg (...) geweldig met nieuwe snaren.

Nee, dat is niet waar hoor. De toon van een gitaar wordt benadrukt door nieuwe snaren, maar met nieuwe snaren wordt een middelmatige gitaar echt geen topgitaar. Ik heb wel eens een Taylor en ook een Blue Ridge in handen gehad waar je na één akkoord weet: dat is het. Dat waren dan ook gitaren van resp. 1500 en 1200 euro.
Dat heeft mijn Crafter van ca 500 euro niet, ook niet met nieuwe snaren. Best OK hoor, die gitaar. Maar niet dat niveau.
Het is eerder andersom: met te oude snaren klinkt bijna geen gitaar goed en kun je niets meer van elkaar onderscheiden. Die ervaring heb ik nl. ook met gitaren van 2000 euro gehad. Gewoon geen geluid door dode snaren..

sanderz
16 april 2008, 07:34
Ja, duidelijk: een Stagg is een qudtgitaar, ook met nieuwe snaren. Vandaar ook 'zelfs' en de (...) in de zin. Een hyperbool, een overdrijvende, vergrotende stijlfiguur, want zelfs ik weet dat nieuwe snaren van een Stagg geen Taylor maken.

Dit doet echter niet af aan de strekking van de vergelijking (die ik ook op het forum eens voorbij zag komen) namelijk dat een goede gitaar ook met oude snaren goed klinkt - en omgekeerd evenredig.

Otje
16 april 2008, 07:58
Snaren kunnen het verschil zijn tussen kopen en niet kopen. Voorbeeld: toen ik mijn Baby uitprobeerde in de winkel wou 'ie niet op stemming blijven. Ik een verkoper erbij gehaald en die zou wel even laten zien hoe je een gitaar stemt. Nou, niet dus. Maar goed, na 30 jaar spelen weet je wel iets van gitaren en kun je zelf een afweging maken. Afspraak gemaakt dat Baby weer kan worden ingeleverd als 'ie niet op stemming blijft. Thuis nieuwe snaren erop gezet, boem, niet vals te krijgen.

Wat ik ook niet snap is dat de gitaren in winkels vaak zó on-ge-lo-fe-lijk vals zijn. Ik bedoel laat een zaterdaghulp even rondgaan met een stemapparaat en zorgen dat een snaar ongeveer ergens in het midden tussen de ♭en de # uitkomt.... Kost 30 seconden per gitaar, hebben je klanten heel veel lol van.

Harald
16 april 2008, 08:52
Als er oude snaren op een gitaar zitten is dat niks ten nadele van een winkelier. De gitaar is gewoon al lang(er) op voorraad.

Maar als je (of iemand anders) dan de volgende keer bij de desbetreffende winkel wilt testen, bel je van te voren even of de snaren een beetje van deze eeuw zijn.

Aan de andere kant: nieuwe snaren op een gitaar geven ook een vertekend beeld want volgens mij klinkt zelfs een Stagg (...) geweldig met nieuwe snaren.

Persoonlijk heb ik er niet echt belang bij om te weten welke winkel het was: het was slechts interesse.

Of ze al hun gitaren nalopen en waar nodig snaren verwisselen als je de dag van tevoren belt dat je wat gitaren wilt proberen betwijfel ik. Maar als je serieus interresse hebt in een gitaar zullen ze waarschijnlijk best even een nieuw setje snaren op willen zetten als er duidelijk oude op zitten. Als ze daar een beetje handigheid in hebben is dat een klusje van niets, en voor de inkoop van het setje snaren hoeven ze het ook niet echt te laten. Willen ze dat niet doen, zegt dat ook wel wat over de winkel. Tenslotte weten ze zelf als het goed is ook, dat oude snaren geen goed beeld van de gitaar geven. Bovendien, hoe beter de snaren, hoe groter de kans dat je de gitaar koopt.

Er zijn gitaristen die juist van oude snaren houden (zoals Michael Hedges, en vond op mijn Washburn nieuwe snaren vaak een dag of 2 te helder) maar dat is wel een minderheid.

jplm
16 april 2008, 14:09
Er zijn gitaristen die juist van oude snaren houden (zoals Michael Hedges, en vond op mijn Washburn nieuwe snaren vaak een dag of 2 te helder) maar dat is wel een minderheid.

Ik durf het bijna niet te zeggen; ik wissel mijn snaren nóóit.

Groet, Jan.

jplm
16 april 2008, 14:13
Wat ik ook niet snap is dat de gitaren in winkels vaak zó on-ge-lo-fe-lijk vals zijn. Ik bedoel laat een zaterdaghulp even rondgaan met een stemapparaat en zorgen dat een snaar ongeveer ergens in het midden tussen de ♭en de # uitkomt.... Kost 30 seconden per gitaar, hebben je klanten heel veel lol van.

Ik heb bij Witte in Amsterdam ooit eens een Rickenbacker geprobeerd waarvan de intonatie zó slecht was dat er gewoonweg niet op te spelen viel. Ik wilde zelfs eerst niet geloven dat de brugzadels qua stelmogelijkheid een zodanig bereik hadden dat je de zaak zo uit het lood kon stellen, maar het was toch écht zo. Dus, de toon van de snaar op de twaalfde fret gespeeld, en de harmonic van de twaalfde fret waren gewoon bijna twee verschillende noten! Zoiets daarna nooit meer gezien.

Groet, Jan.

Laser
16 april 2008, 14:31
Wat ik doe als ik de aankoop echt overweeg,
en dan gaat het om tweedehands of nieuwe gitaren:
ik heb dan een nieuwe set snaren mee op zak ( en een stemapparaat, en een capo, en een plectrum...). Twijfel ik nog aan de aankoop omwille van de snaren, dan vraag ik of ik een verse set mag opzetten. Indien ze niet direct ja zeggen, dan zeg ik: ik zal hier een setje kopen (niet té dure dan, de Elixirs laat ik even op zak).
Tweedehands heeft nog géén verkoper gezegd dat het niet kon; ze zien dan dat je het meent en nog volledig overtuigd wil raken.
In een winkel zijn ze heel wat minder happig op dat verhaal. Laten ze het niet toe, dan koop ik de gitaar in kwestie ook niet, tenminste niet daar. Ik kaart de oude staat van de snaren ook aan met de verkoper. Ze kunnen beter weten waarom ik de gitaar niet koop.
Het is niet voor niets dat duurdere merken standaard gecoate snaren op hun gitaren plaatsen: deze verouderen bijna niet als ze maanden stilhangen aan de muur, dus blijft hun koopwaar ook langer aantrekkelijk klinken.

sanderz
16 april 2008, 15:52
Het is niet voor niets dat duurdere merken standaard gecoate snaren op hun gitaren plaatsen: deze verouderen bijna niet als ze maanden stilhangen aan de muur, dus blijft hun koopwaar ook langer aantrekkelijk klinken.
Zo had ik het nog niet gezien. Slim en het kost per saldo minder dan telkens nieuwe snaren op de gitaar zetten.

Zelf heb ik vrijwel altijd één of ander stemapparaat bij me en als ik alleen al denk dat ik bij een muziekwinkel in de buurt kom neem ik zeker een capo en een doekje voor de snaren mee. Gecorrodeerde snaren zijn soms net figuurzaagjes maar als je er een paar keer met een stuk linnen langs gaat is het al een stuk bespeelbaarder. Klinkt ook beter overigens, wat ook niet anders kan als je ziet wat er af komt.

Ik durf het bijna niet te zeggen; ik wissel mijn snaren nóóit.
Hou je je snaren dan wel schoon op de één of andere manier? Smeer je ze ergens mee in?

LaurentB
16 april 2008, 16:02
Ik heb bij Witte in Amsterdam ooit eens een Rickenbacker geprobeerd waarvan de intonatie zó slecht was dat er gewoonweg niet op te spelen viel. Ik wilde zelfs eerst niet geloven dat de brugzadels qua stelmogelijkheid een zodanig bereik hadden dat je de zaak zo uit het lood kon stellen, maar het was toch écht zo. Dus, de toon van de snaar op de twaalfde fret gespeeld, en de harmonic van de twaalfde fret waren gewoon bijna twee verschillende noten! Zoiets daarna nooit meer gezien.

Groet, Jan.

Nou waren Rickenbacker gitaren wel enigszins berucht om hun intonatieproblemen, meen ik.

jplm
16 april 2008, 21:45
Hou je je snaren dan wel schoon op de één of andere manier? Smeer je ze ergens mee in?

Nee, dat niet. Ik heb het al eens eerder geschreven, weet niet meet waar, maar anyway, het schijnt zo te zijn dat de agressiviteit van je zweet (wat dus ook op je vingers aanwezig is als je (denkt dat je) niet zweet er bepalend voor is. Welnu, aan mijn snaren zie je helemaal niets, en ze klinken prima. Zo zitten er op m'n electrische al een jaar of vijf dezelfde snaren, worden vrijwel elke dag bespeeld, en lijken en klinken als nieuw. Ook heb ik eens meegemaakt dat ik een gitaar kocht in de winkel waar gecorrodeerde snaren op zaten, maar omdat ik geen pakje nieuwe had liggen (of op dat moment geen tijd of zo, weet ik niet meer) begon ik alvast maar op die vuile snaren te spelen, en na een week spelen waren ook die snaren blinkend, zitten er nu nog op.
Maar, ik moet toegeven, voor de meesten gaat bovenstaande niet op. Ik geloof dat bijvoorbeeld die Motown-bassist (Jamerson of zoiets?) ook op oude snaren pleegde te spelen.

Groet, Jan.

freekick
17 april 2008, 11:00
Er staat een J 15 op marktplaats.
Geen D maar een J model.
Maar als je op mahony uitbent ?
.f