PDA

View Full Version : P90 of P100?



Joppnl
13 april 2008, 20:02
Goeden,

k Heb de Gibson ES135 die ik hier heb eens losgeschroefd om de elementen te bekijken.

Helaas staat er helemaal niets op. Nou worden de standaard P100's vaak vervangen door P90's maar hoe herken je het type element nou?

De kapjes zijn zwart en rechthoekig, hebben dus niet zo'n "oor" eraan (heb op google gezocht en gezien dat sommige elementen dit hebben) maar goed, kapjes kunnen mee omgezet worden, kan je ah element zelf het verschil zien?

Natuurlijk kan je het ook horen maar dan moet je ze wel beiden naast elkaar hebben (en dat heb ik niet...)

Thnx

Saf
13 april 2008, 20:05
een p90 is een enkelspoels element en de p100 een dubbel/humbucker.

De p100 is als het ware een p90 met een spoel er nog onder. bij de p100 van mij houd dat in dat je waar het plastic kapje ophoud nog een spoel ziet zitten.

fred dons
13 april 2008, 20:07
hou de gitaar in de buurt van een computer monitor, plug je gitaar in en zet wat gain op je versterker, wanneer je element nu zwaar bromt is het een p90

Joppnl
13 april 2008, 20:14
ahaaa!

bedankt voor de (snelle!) reacties!

Ik wist niet dat een 90 enkelspoels was. Nou, die ik hier heb is duidelijk een dubbelspoels, idd, wat SAF schreef, je ziet nog een spoel onder waar het kapje ophoudt.

En als je het kapje er af haalt dan zie je duidelijk dat er 2 op elkaar zitten, zit iets van plastic (metaal?) tussen.

Jammer, had liever 90's als ik t zo lees....

Thnx!

Saf
14 april 2008, 00:03
weet niet. een erg goede combo vind ik persoonlijk een p100 in de brug en een p90 in de hals. Weet alleen niet of je een p100 ook kunt coilsplitten zoals een normale humbucker.

Orpheo
14 april 2008, 00:22
liever een p90? das nieuw. Liever een p100. die bromt niet zo verschrikkelijk. Ik had echt geweldige p90's in een gitaar. allemaal weg gedaan, die brom was niet te harden.

Pepe
14 april 2008, 00:22
Ja, er slingeren een aantal serie/paralel schakelingen op het net van P100's, waarmee je oa. een hotter P90 achtig geluid kan maken, effe googelen.

Maar wat ik zou willen weten, blijkbaar zijn de base afmetingen van soapbars toch anders dan dogears, iemand enig idee wat een P100/P90 dogear conversie zou inhouden? Kwa hoogte en dimensies...

barno
14 april 2008, 00:36
p100 is er gekomen als humcancelling alternatief voor een P90 maar klinkt totaal anders als een P90. Ik heb jaren geleden in mijn 135 ook dadelijk de P100's vervangen door P90's en dat was een meevaller omdat P90's sneller openbreken en ik die klank wel leuk vond voor swing en blues.

voor jazz en zeker ook voor slide zijn P100's wel heel bruikbaar.

afmetingen dogear covers: zijn identiek aan die van gewone covers. De dogears zijn wel twee verschillende covers, een ondiepe voor de neck, diepere voor de brug en volgen onderaan de contouren van een curved gibson top. Bij dogears wordt de pup dacht ik enkel vastgehouden door de schroefjes in de ears. mij lijkt het raadzaam om ook de andere schroeven door de pups te houden en de kopjes wat af te slijpen.

edit: ah nog vergeten: wel moeilijk bij conversie naar dogears bij 135 is het slagplaatje, dat moet een stuk worden uitgefreesd omdat de pupcovers uiteraard breder zijn en omdat het onderste oor onder het plaatje moet kunnen. En dan kom je eigenlijk te dicht bij het schroefje dat het slagplaatje vasthoudt. Herinner me nu dat dat de reden was waarom ik de dogears die ik hier heb liggen niet op mijn 135 heb gezet.

Orpheo
14 april 2008, 00:36
nee, is hetzelfde. de dogear is alleen een kapje die wat groter is. de p90 is gewoon precies hetzelfde.

Pepe
14 april 2008, 01:24
tx guys maar misschien snap ik dan niet wat Steve van Angela.com bedoelt?


V:
Is the only difference between the dogear and the soapbar, the pickup cover? If so can I get a soapbar cover instead? Also I need the little brass knurled nuts that recess into the body and receive the pick up screw. Do you carry those? 11-apr-08
A:
No, the base is different and, accordingly, are some of the dimensions. We don't currently offer the soapbars as singles except on a Special Order basis, delivery in four to five weeks. You should contact Gibson in Nashville about pickup cavity body anchors. Steve Melkisethian/Angela Instruments/www.angela.com

omni
14 april 2008, 09:19
Ik heb ook een ES135 (zwaar ondergewaardeerde gitaren als je mij vraagt) en ik heb 1 p100 vervangen door een P90. Dat van de brom valt echt wel mee hoor. Dan moet je of een beter element kopen of beter leren solderen ;-)
Wat die gast bedoelt is dat de montage van een standaard soapbar anders is dan die van een dogear. Een standaard heeft de schroefjes tussen de stelschroefjes van je element, bij een dogear zitten deze aan het einde van de 'ears'. Deze kan je dus niet zomaar verwisselen. Let er dus wel op dat als je een p90 aanschaft dat de schroefjes op dezelfde plek zitten (Dimarzio virtual p90's kunnen dus niet) want zoals je hebt gezien zitten ze in een metalen plaat geschroefd, dan zou je opnieuw draad moeten tappen ofzo. Succes!

Otje
14 april 2008, 13:22
Ik vind P90s persoonlijk beter klinken als P100s. Kwestie van smaak. Wat ik mmoi vindt aan P90s is dat het net honden zijn: they bark, bite & howl en je moet ze temmen :D. Op dezelfde manier dat de pups van een Telecaster een soort primitieve charme hebben, hebben P90s dat ook. Geen allemansvrienden en niet geschikt voor alle stijlen, maar waanzinnig voor blues en rock. Funk kan ook, maar ze willen wel eens wat doorschieten in het hoog en zijn ook enorm dynamisch. Met glasheldere cleane geluiden kan het dus wel eens overdonderend zijn.

EuroCinema
14 april 2008, 13:27
Ik heb in een gitaar een Gibson P94 (p90 in humbucker-formaat) in de halspositie laten zetten en ben daar erg tevreden mee. Ik heb daarnaast nog een gitaar met P90s en ik moet zeggen dat ik de toon te gek vind en de ruis enorm vind meevallen. Nu speel ik ook clean met een klein beetje crunch, weet niet wat er gebeurt als je met veel overdrive zo'n ding gebruikt.

Aron Maiden
14 april 2008, 13:30
Ik heb ook een ES135, en snap niet dat je zo weinig mensen ziet met deze gitaar. Ze zijn niet duur (voor een Gibson), en toch erg goed!

Ik heb ook nog de p100's er in, heb al vaak nagedacht om er p90's in te zetten, maar dan zou wil ik eerst een ES135 met P90's willen testen of ik het wel echt waard vind. Kost toch wel weer heel wat geld om ze te vervangen en als je over het resultaat niet tereden bent zou dat zonden zijn..

barno
14 april 2008, 15:26
Ik heb ook een ES135, en snap niet dat je zo weinig mensen ziet met deze gitaar. Ze zijn niet duur (voor een Gibson), en toch erg goed!

Ik heb ook nog de p100's er in, heb al vaak nagedacht om er p90's in te zetten, maar dan zou wil ik eerst een ES135 met P90's willen testen of ik het wel echt waard vind. Kost toch wel weer heel wat geld om ze te vervangen en als je over het resultaat niet tereden bent zou dat zonden zijn..

de 135 is idd een secret weapon van gibson. De mijne gaat al 10 jaar mee on the road en it's a tank. De conversie naar P90 zou ik je zeker aanraden, al ben ik laatste tijd teruggekomen van de hype dat P100 zouden sucken. Zeker voor slide en clean vind ik ze uitstekend. Nu, het is maar welke muziek en klank je graag hoort. P90's vind ik net iets meer in the face. En er komt sneller een randje aan je klank dan bij de humbuckers.

Aron Maiden
14 april 2008, 17:50
Misschien dat ik het dan toch wel eens ga proberen.. Iedereen die het heeft geprobeert is er heel blij mee!

Iemand tips voor P90's?

Pepe
14 april 2008, 19:31
Ik heb ook een ES135 (zwaar ondergewaardeerde gitaren als je mij vraagt) en ik heb 1 p100 vervangen door een P90. Dat van de brom valt echt wel mee hoor. Dan moet je of een beter element kopen of beter leren solderen ;-)
Wat die gast bedoelt is dat de montage van een standaard soapbar anders is dan die van een dogear. Een standaard heeft de schroefjes tussen de stelschroefjes van je element, bij een dogear zitten deze aan het einde van de 'ears'. Deze kan je dus niet zomaar verwisselen. Let er dus wel op dat als je een p90 aanschaft dat de schroefjes op dezelfde plek zitten (Dimarzio virtual p90's kunnen dus niet) want zoals je hebt gezien zitten ze in een metalen plaat geschroefd, dan zou je opnieuw draad moeten tappen ofzo. Succes!

alright, tx.

omni
14 april 2008, 20:31
Zoals gezegd; ik heb een p90 in de hals- en een p100 in de brugpositie.
De p90 is een lollar, Ik ben er zelf erg tevreden mee. Het enige nadeel vind ik het output verschil. De P90 geeft hoorbaar meer output. Maar daar kan je ook je voordeel mee doen, ik soleer sowieso op het hals element dus die geeft dan meteen een boost. Maar het blijst ben ik eigenlijk over de midden stand die geeft een heel open geluid bijna als van een akoestische gitaar, dit kreeg ik niet met de stok p100's.

barno
14 april 2008, 20:33
Misschien dat ik het dan toch wel eens ga proberen.. Iedereen die het heeft geprobeert is er heel blij mee!

Iemand tips voor P90's?

Ik heb recent nog een gibson p90 gekocht maar die klinkt een stuk slapper dan de oudere gibson P90's die ik heb. Ik zou dus niet voor Gibson gaan.

Aron Maiden
14 april 2008, 22:51
Ik heb recent nog een gibson p90 gekocht maar die klinkt een stuk slapper dan de oudere gibson P90's die ik heb. Ik zou dus niet voor Gibson gaan.

Dankje voor de tip, zie wel eens gibson p90's op marktplaats staan, heb daar wel eens over na gedacht maar doe dat nu dus niet, maar zoals die Lollar waar omni het ook over heeft lijken me wel wat, heb ik ook al meer goede dingen over gehoord!

Pepe
14 april 2008, 23:06
Dat slappe van een Gibson P90, dat zie ik zelf niet zo. Oude P90's kunnen enorm varrieren, van medium tot superhot. De P90 in mijn 2001 junior klonk ook niet echt veel anders dan die op mijn melodymaker, daar had ik een oude P90 op geschroefd die van een fifties ES 175 kwam. De melodymaker heb ik dan ook gewoon verkocht met die pickup erop. Ik zie nou prijzen van 400 dollar dus dat is met terugwerkende kracht niet zo bijster slim geweest maar goed, kwa geluid kwamen ze redelijk overeen.

Hoewel ik alleen goeie verhalen ken over de Lollars heb ik nog geen enkele reden gezien de junior P90 eraf te halen.

barno
14 april 2008, 23:10
had het ook niet over echt oude P90's. Heb een stuk of 8 P90 pups varierend van 5 tot 15 jaar oud. Die pup die ik onlangs kocht was echt pak minder, mss was het wel een fluke.

bass blom
14 april 2008, 23:11
de P90's in de SG van 2000 die ik had waren top!

Pepe
14 april 2008, 23:21
had het ook niet over echt oude P90's. Heb een stuk of 8 P90 pups varierend van 5 tot 15 jaar oud. Die pup die ik onlangs kocht was echt pak minder, mss was het wel een fluke.

I see, voor mij is 2001 recent...
Overigens ben ik er niet van overtuigd dat een hotte P90 ook een beter geluid voor mij zou opleveren, de charme van dat pickupje zit er voor mij in dattie volluit een rauw en heet soundje geeft maar teruggedraaid je gitaar haast akoestisch doet klinken.
Ook grappig hoe hotte telepickups haast overgaan in een P90 sound, it covers pretty much the wild side of rock'n roll history.

barno
14 april 2008, 23:35
I see, voor mij is 2001 recent...
Overigens ben ik er niet van overtuigd dat een hotte P90 ook een beter geluid voor mij zou opleveren, de charme van dat pickupje zit er voor mij in dattie volluit een rauw en heet soundje geeft maar teruggedraaid je gitaar haast akoestisch doet klinken.
Ook grappig hoe hotte telepickups haast overgaan in een P90 sound, it covers pretty much the wild side of rock'n roll history.

absoluut me je eens dat "hot" niet altijd beter is. de pup waar ik het over had klonk flauw en wollig en that's no good . Ik heb overigens last van de hotte p90's als ik op kleine buizenamps speel omdat ze dan te vlug oversturen.

Luca P
15 april 2008, 23:06
Op mijn Gibson ES295 zitten P100's.
Die laat ik lekker zitten, net als op de ES135.
Ik heb in 30 jaar spelen nooit lopen klooien met elementen.
Als een gitaar goed in de hand ligt, speel ik het lekkerst. Dan komt het geluid er wel vanzelf bij. (tenzij je echt een Lidl gitaar hebt)

Aron Maiden
16 april 2008, 12:11
Op mijn Gibson ES295 zitten P100's.
Die laat ik lekker zitten, net als op de ES135.
Ik heb in 30 jaar spelen nooit lopen klooien met elementen.
Als een gitaar goed in de hand ligt, speel ik het lekkerst. Dan komt het geluid er wel vanzelf bij. (tenzij je echt een Lidl gitaar hebt)

Opzich heb je hier ook wel gelijk in,
maar als je een gitaar door een pickup upgrade Nog beter kan laten klinken, dan lijkt me dat niet heel verkeerd..

Mike999999999
8 juni 2011, 16:51
Sorry voor dit oude topic, maar ik vond het niet nodig hier een nieuw topic voor aan te maken, zou ik mijn p90 uit mijn gem bij de brug kunnen vervangen met deze, zonder veel te hoeven veranderen, dus alleen los en vast solderen?

http://www.thomann.de/nl/dimarzio_dp210_tone_zone_p90_creme.htm

En past een mini humbucker werkelijk in een p90 sized gat?

gr, mike

RS-Rik
8 juni 2011, 16:54
Wat als je nou een concentrische humbucker maakt? Een p90 met een spoel er in??

Mike999999999
8 juni 2011, 16:57
Wat als je nou een concentrische humbucker maakt? Een p90 met een spoel er in??

Dat past toch niet?

bass blom
8 juni 2011, 17:30
Sorry voor dit oude topic, maar ik vond het niet nodig hier een nieuw topic voor aan te maken, zou ik mijn p90 uit mijn gem bij de brug kunnen vervangen met deze, zonder veel te hoeven veranderen, dus alleen los en vast solderen?

http://www.thomann.de/nl/dimarzio_dp210_tone_zone_p90_creme.htm

En past een mini humbucker werkelijk in een p90 sized gat?

gr, mike

dat lijkt me geen probleem.
en volgens mij kan een minihumbucker ook.
met die rand/ring erbij dan wel.
of hebben die zelfs een dubbele? een goof hider..

Mike999999999
8 juni 2011, 21:05
Ik zat net even te kijken naar een gibson mini humbucker en die lijken gewoon een soort p90 vorm te hebben met de buitenring erbij.

http://www.thomann.de/nl/gibson_mini_humbucker_t_gold.htm

Alleen zitten de orginele schroefgaten waarmee de p90 vast zit verder naar binnen als bij deze. Hier zitten de schroefgaten helemaal aan de buitenkant, zoals bij elke humbucker overigens

bass blom
8 juni 2011, 21:12
http://www.mylespaul.com/forums/pickups/33571-replacing-soapbar-p90-mini-humbucker.html