PDA

View Full Version : De dood van een freesbit....



Gitaarbouwer
13 april 2008, 19:39
Vandaag werd ik geconfronteerd met iets waar ik al jaren bang voor was dat het ooit zou gebeuren: een afgebroken freesbit.
Ik heb het bitje altijd héél voorzichtig behandeld en ook vandaag hoefde ik maar een paar groeven van 8mm diepte te frezen en ineens....hoppa.. het bitje brak spontaan in tweeën!
Het losgeschoten stukje lag op de grond en lag precies ónder de plek waar de freesmachine zich op dat moment bevond. Op zich vreemd want het bitje zat tijdens het frezen ín het hout en heeft dus een hele vreemde "boog" moeten maken voordat ie op de grond terechtkwam. Gelukkig zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd.
Ik vraag me af of dit soort ongemakken tot het normale slijtagepatroon van de freesbit behoren of dat het gewoon een slechte kwaliteit bit was.

Oh ja: het is een Praxis eigen merk freesmachine + bijbehorende bitjes.

Foto:

http://www.xs4all.nl/~a160999/overig/photos/IMG_3189_1.jpg

Groet,
Marko

chubbyfan
13 april 2008, 19:46
Dat is goedkope troep ,eigenmerk bitjes ,freesjes en boortjes,dit mag gewoon niet gebeuren,liever wat meer geld kwijt dan dat mij zo,n stuk tegen mijn handen knalt

Enra
13 april 2008, 19:47
't Spul van de Praxis zal wel niet echt 'heilig' zijn. Als voorbeeld : jaren geleden verhuisde de Gamma eens naar een andere vestiging en moesten er opnieuw stellingen opgebouwd worden. Daarvoor gebruikten ze aanvankelijk hun eigen bouten, maar die knapten onder spanning van strak aandraaien steeds af. Vervolgens heeft de Gamma bij de plaatselijke professionele gereedschapszaak 'echte' bouten en moeren gehaald.

chubbyfan
13 april 2008, 19:53
Dan gebruikten die sukkels zeker rvs bouten :D(de gemiddelde gammamedewerker weet het verschil tussen een hamer en een zaag niet eens)

Enra
13 april 2008, 19:56
Dan gebruikten die sukkels zeker rvs bouten :D(de gemiddelde gammamedewerker weet het verschil tussen een hamer en een zaag niet eens)

Geen idee, ik heb het verhaal van een kennis die daar destijds werkte...

Ik vind het wel een stunt...

Mattia
13 april 2008, 20:36
Tja....

wat de anderen zeiden: kwaliteit. Daar betaal je voor.

Gitaarbouwer
16 april 2008, 08:57
Tja, kwaliteit. Ik heb zojuist een vervangend exemplaar gekocht voor 10 euro, wéér bij de Praxis :) Ze hebben daar een klein assortimentje 8mm freesbits in prijs variërend van 10 tot 25 euro, per stuk verkocht in een mooi doosje. Merk LUX Profi *****. Het is geen topspul maar de prijs-kwaliteit schat ik persoonlijk wel in als "goed" (met name de Profi-lijn van LUX). Daarbij natuurlijk wel aangetekend dat ik het bitje niet intensief ga gebruiken.

no 1 hops
16 april 2008, 10:25
hou er wel rekening mee dat je op de houtopleiding niet voor niks volgende regel krijgt
max diepte is de helft van de diameter.
dus 8mm frees, niet meer als 4 mm diep per keer wegfrezen.
en daarbij, laat de frees frezen, de zaag zagen.
geweld werkt niet

Gitaarbouwer
16 april 2008, 10:32
hou er wel rekening mee dat je op de houtopleiding niet voor niks volgende regel krijgt
max diepte is de helft van de diameter.
dus 8mm frees, niet meer als 4 mm diep per keer wegfrezen.
en daarbij, laat de frees frezen, de zaag zagen.
geweld werkt niet

Hmm die regel kende ik niet, maar ik heb dan ook geen houtopleiding gehad:)
Ik heb bij mijn klus (zie foto) 8mm diep in één run weggefreesd, maar had dat dus kennelijk in twee runs moeten doen.

Thanx, weer wat geleerd!

Enra
16 april 2008, 11:42
hou er wel rekening mee dat je op de houtopleiding niet voor niks volgende regel krijgt
max diepte is de helft van de diameter.
dus 8mm frees, niet meer als 4 mm diep per keer wegfrezen.
en daarbij, laat de frees frezen, de zaag zagen.
geweld werkt niet

Handige stelregel!! Bij mij is het meestal een inschatting en afweging van diepte en hardheid van het materiaal. Aan de hand daarvan bepaal ik hoe vaak ik moet frezen.

no 1 hops
16 april 2008, 12:59
Handige stelregel!! Bij mij is het meestal een inschatting en afweging van diepte en hardheid van het materiaal. Aan de hand daarvan bepaal ik hoe vaak ik moet frezen.
op zo'n hout opleiding leer je dus bepaalde regels, waarvan sommigen die later aan hun laars lappen.
dat is niet goed voor hun gereedschap, werkstukken en vooral voor hunzelf.

hoe meer diepte je dus weg wilt halen hoe meer die bit op zijn donder krijgt (vergeet de lagers van de frees ook niet)
ook loop je kans door meer druk uit te oefenen dat de frees ook iets buigt.
dus hoe soepeler hij door het materiaal heen kan hoe meer voordeel je ervan hebt.
behalve tijd misschien

Gitaarbouwer
16 april 2008, 14:13
op zo'n hout opleiding leer je dus bepaalde regels, waarvan sommigen die later aan hun laars lappen.

Zucht, ik heb vanmorgen de tip van je gekregen, maar ik heb er nu al tegen gezondigd:sssh: . Ik dacht ik heb nu een (nieuw) freesbitje van 16mm lang snijoppervlak, 6mm diameter, 8mm schacht, dan ga ik niet telkens twee runs van elk 8 / 2 = 4mm doen. Dat freesje heeft niet voor niets zo'n lang snijoppervlak dus dan zal ik het gebruiken ook. Misschien niet verstandig, maar ik was wel lekker snel klaar:)

Minda
16 april 2008, 14:40
Ik ram in 1 keer een 12.7 mm bitje door 45 mm dik heen. Heb dan ook geen opleiding in deze richting genoten! Maar het gaat best, met dure bitjes en enige voorzichtigheid... Maar met een kluswinkelbitje moet je dat maar niet proberen.

Mattia
16 april 2008, 18:50
Ah, kijk, ik dacht dat dat wel algemeen bekend is. Ik maak heel soms uitzonderingen, maar ik hou me meestal aan de helft van de diameter EN niet meer dan 4-5mm. Het is vaak niet eens zozeer het bitje dat er niet tegenkan, maar je moet gewoon een lomp streke bovenfrees hebben (minimaal 1200 watt ofzo, zo niet meer), en je verliest ook controle.

Voor het trimmen van templates (bodies en dergelijke) geldt het ook, maar dan is de diepte lateraal gemeten, zeg maar; niet meer dan enkele mm wegfrezen, wel over de volle lengte.

-geert-
16 april 2008, 19:28
Precies ik doe ook altijd iets van 5 mm max in hardhout dan, hij moet ook zn zaagsel kwijt kunnen, anders heb je ook nog kans dat ie vast kan lopen. En je kan wel met je dure bitje heel langzaam op volle diepte gaan(wat zal het schelen; 5 minuten?), maar dat kan je dan weer je bitje kosten (overhit) of verbrand hout wat je weer weg moet schuren(15 minuten?). Je houd ook gewoon meer controle over het apparaat.

superfly
16 april 2008, 22:14
+1 Max een halve centimeter per ronde. Ik heb wel eens de neiging om het sneller te willen maar dan krijg je toch problemen (verbranden, rare geluiden, stress). Gewoon rustig de tijd nemen en de frees zn werk laten doen.

no 1 hops
17 april 2008, 08:57
Zucht, ik heb vanmorgen de tip van je gekregen, maar ik heb er nu al tegen gezondigd:sssh: . Ik dacht ik heb nu een (nieuw) freesbitje van 16mm lang snijoppervlak, 6mm diameter, 8mm schacht, dan ga ik niet telkens twee runs van elk 8 / 2 = 4mm doen. Dat freesje heeft niet voor niets zo'n lang snijoppervlak dus dan zal ik het gebruiken ook. Misschien niet verstandig, maar ik was wel lekker snel klaar:)het i zelfs nog erger
6 / 2 = 3mm

no 1 hops
17 april 2008, 09:04
Ik ram in 1 keer een 12.7 mm bitje door 45 mm dik heen. Heb dan ook geen opleiding in deze richting genoten! Maar het gaat best, met dure bitjes en enige voorzichtigheid... Maar met een kluswinkelbitje moet je dat maar niet proberen.
die opleiding moet je ook zien als leren omgaan met, beheersing krijgen over gereedschap en materiaal.
bv wat doe je al een stuk hard hout tijden het zagen niet wijkt maar gaat knijpen op het zaagblad en dus omhoog wil?

het zelfde geldt voor hoe je hout over de vlakbank haalt.
heb dat iemand zien doen, keek naar het hout, draaide hem een slag en haalde hem erover.
ik vroeg waarom hij hem draaide?
hij liet het me zien.

hij keek naar de nerf richting en daaraan bepaalde hij hoe de balk over de vlakbank moest.
hij had beduidend minder last van stukje uitgescheurd hout.
liet me dat ook zien.
hij haalde datzelfde balkje er anders over en had veel meer kleine beschadigingen .

Minda
17 april 2008, 09:42
Ja, dat met vlakken heb ik ook proefondervindelijk vastgesteld. Ik had eigenlijk wel zo'n opleiding willen doen, maar ja, na 12 jaar kleuterschool vond ik het wel genoeg (nee, ik was niet dom, ik zat alleen met m'n voet klem achter de verwarming...)

Hout is een leuk materiaal, als je er 'naar leert luisteren'. Leren van iemand met ervaring gaat waarschijnlijk een stuk sneller, maar ja, die luxe heb ik niet gehad. Maar ook ervaring is een goede leermeester, en op dit en andere forums steek je ook wat op.

Overigens gebruik ik voor mijn brute actie, zoals beschreven, een speciaal bit met maar 1 snijkant in 2 tegengesteld lopende spiralen. De snippers worden dus naar boven en naar onder toe afgevoerd, het spuit er werkelijk uit. Uiteindelijk moet dit op mijn CNC bank gaan gebeuren, maar die is even buiten werking.