PDA

View Full Version : waardoor ontstaat slijtage aan fretboard



no 1 hops
13 april 2008, 19:14
heb net een al wat oudere gitaar gekocht.
nu valt het mij op dat dit de zoveelste is met rosewood achtige toets waarin in de lengte richting een soort groeven ontstaan.
heb ik bij maple nog niet gezien.

is dit ingedrukt hout, weggesleten hout, wat moet ik daar van maken?

Mr.Fingers
13 april 2008, 19:35
kruising van. Bij maple komt dat niet voor omdat maple qua structuur iets geheel anders is als RW. als je RW naast Maple legt, zie je dat RW veel "poreuzer" is, met kleine groefjes, terwijl maple een erg dicht hout is, zonder groefjes. Ook zijn maple toetsen meestal gelakt, wat een extra bescherming is.

Enra
13 april 2008, 19:50
kruising van. Bij maple komt dat niet voor omdat maple qua structuur iets geheel anders is als RW. als je RW naast Maple legt, zie je dat RW veel "poreuzer" is, met kleine groefjes, terwijl maple een erg dicht hout is, zonder groefjes. Ook zijn maple toetsen meestal gelakt, wat een extra bescherming is.

Heeft niets te maken met de structuur, wel met lak.

Zuurgraad van vingers tast op de lange duur het hout aan. Het palissander wordt plaatselijk weker en enig nagel contact doet de rest. Het olien van een toets is bij Palissander dáárom zo belangrijk. De olie geeft weerstand tegen de zuurgraad. Esdoorn wordt als toets veelal gelakt gebruikt, maar bij versleten laklagen zie je het daar ook gebeuren.

niekb
13 april 2008, 23:11
De toets zowieso goed in de olie.

Over wat voor tijdsbestek hebben we het dan?
Hoe oud is die gitaar?

no 1 hops
14 april 2008, 19:17
@niekb
denk ongeveer 20 a 30 jaar
hier zie er meer van
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107696

heb hem nu lichtelijk schoongemaakt en kom erachter dat hij flink smerig is.
dus hem maar even met kysers fretboard oil behandeld.
dub nog over refret en dan ook die groeven eruit te schuren.
want wat dan?
danisch oil hoor ik goede dingen over.
maar is er evt nog een manier om hem beter bestand te maken tegen slijtage.
Lak?, welke dan?

zou wat dat betyreft al mijn rosewood toetsen wat beter willen beschermen en zelfs een beetje maple feel willen geven

superfly
14 april 2008, 22:11
@ Hey Enra, hoe heet die geweerolie ook alweer die je (op je toetsen) gebruikt, ben de naam vergeten en het briefje kwijt.

Wim

Mattia
14 april 2008, 23:24
Ballistol, toch?

Verder: na 30 jaar ziet een Maple toets er wsch. nog smeriger/minder goed uit. Hoort er gewoon bij.

superfly
14 april 2008, 23:49
@ Mattia; Ballistol, dat was het, dank.
Ik heb een gepensioneerde 1976 Gibson Marauder staan, ruim 25 jaar lang meedere keren per week dienst gedaan in een soul-band. Minimaal onderhoud gehad, die maple toets (en de rest) is goor, afgesleten en ziet er niet uit, maar nog steeds bespeelbaar, en ik vind m geweldig! Ik ga er niets aan opknappen, een gitaar is (soms) gewoon gereedschap.
Wim

Puerco
15 april 2008, 01:16
Lijnzaad olie is het traditionele middel om het hout te voeden en te beschermen. Het ruikt wel een beetje apart.
Ik vind het zelf fijn om eerst wat lijnolie aan te brengen en na drogen te sealen met schellak, opbrengen met een katoenen doekje tot een bolletje gevouwen.
Het beschermt het hout met een hard laagje, heeft een prachtige zijdeglans (moet je wel van houden) en haalt de structuur van het hout op.
Voordeel van schellak is dat het heel makkelijk bij te werken of te verwijderen is daar het altijd in alcahol oplosbaar blijft (uitkijken met sterke drank) en in enkele seconden droogt.
Ziet er ongeveer zo uit hoewel de glans heel moeilijk in een foto te vangen is:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/100_0288.jpg

Enra
15 april 2008, 07:30
@ Hey Enra, hoe heet die geweerolie ook alweer die je (op je toetsen) gebruikt, ben de naam vergeten en het briefje kwijt.

Wim

Balistol Klever wapenolie. Maar niet de spuitbus gebruiken. Gewoon olie uit het flaconnetje.

Enra
15 april 2008, 07:31
Ballistol, toch?

Verder: na 30 jaar ziet een Maple toets er wsch. nog smeriger/minder goed uit. Hoort er gewoon bij.

Jaaa, klopt!!! Hoe weet jij dat? Jij gebruikt toch principieel geen olie?!

Mattia
15 april 2008, 18:44
Jaaa, klopt!!! Hoe weet jij dat? Jij gebruikt toch principieel geen olie?!

M'n geheugen. Ik heb inderdaad nog nooit olie gebruikt bij m'n eigen gitaren, maar ik draai wel een beetje bij; als ik een toets helemaal gortdroog krijg door flink te poetsen met thinner of alcohol of naphte, dan wil ik daar best een laagje olie op doen.

Maar niet vaker dan eens in de 10-20 jaar ofzo.

niekb
15 april 2008, 20:41
Ik gebruik olie voor de rietjes van blaasinstrumenten voor de toets, dit werkt ook prima.

no 1 hops
16 april 2008, 08:53
zijn er ook die ervaring hebben met danish oil versus bv kyser lemon oil?

Enra
16 april 2008, 11:53
zijn er ook die ervaring hebben met danish oil versus bv kyser lemon oil?

Ik heb ondertussen het idee dat er - zoals er ook meer wegen naar Rome leiden - ook meer oliesoorten zijn die tevredenstellend zijn. Als het maar niet te vettig blijft voelen.

Anderzijds... Onlangs hoorde ik van een klant - een gitariste - dat zijn een gitarist had ontmoet die een potje olijfolie (ik meen dat ze olijfolie noemde) aan de kop van zijn gitaar had bevestigd en tijdens het spelen zo af en toe zijn vingers daarin doopte. De man had extreem droge vingers blijkbaar.

Tja, wat zal ik ervan zeggen....

barno
16 april 2008, 12:18
Ik heb ondertussen het idee dat er - zoals er ook meer wegen naar Rome leiden - ook meer oliesoorten zijn die tevredenstellend zijn. Als het maar niet te vettig blijft voelen.

Anderzijds... Onlangs hoorde ik van een klant - een gitariste - dat zijn een gitarist had ontmoet die een potje olijfolie (ik meen dat ze olijfolie noemde) aan de kop van zijn gitaar had bevestigd en tijdens het spelen zo af en toe zijn vingers daarin doopte. De man had extreem droge vingers blijkbaar.

Tja, wat zal ik ervan zeggen....

een beetje zoals het stoere verhaal van clapton die indertijd een glas whiskey in de buurt moest hebben, niet om te drinken, maar om zijn vingers in te kunnen ontsmetten als ie weer es te wild op de gitaar was te keer gegaan ...

Harald
16 april 2008, 12:26
Tuck Andress heeft ook zo'n sponsje met olie aan de headstock van zijn gitaar, idd tegen te droge vingers. Weet niet meer wat voor olie hij gebruikt.

no 1 hops
16 april 2008, 12:55
olijf olie is een beetje tegenstrijdig.
mensen die van een valk parkiet of papagaai een snavel moeten bijknippen gebruiken juist olijfolie om de snavel van te voren wat zacht te maken.
heeft dus een erg indringende werking, en gezien fretboard heb ikliever niet dat die zachter word, slijt het nog harder

Puerco
16 april 2008, 16:35
Olijf olie lijkt me een vreselijke kliederboel, bovendien word het onder invloed van zuurstof vrij snel ranzig.
Beter is het om een olie te gebruiken die uithard zoals gekookte lijnolie, tung oil of danish oil.
Ik heb nog een paar liter lijnolie staan van toen ik glazenwasser was, voor een ladder het enige middel om te zorgen dat het niet rot of uitdroogt. Schilder een ladder en hij verrot door ingesloten vocht, doe niets en hij droogt uit.
Een fretboard is geen ladder maar net als bij een ladder willen we dat het hout niet uitdroogt en dat het beschermt word tegen zuren/zouten van onze vingers. Lijnolie, danish oil, tungoil voldoen allemaal goed maar voorkom producten die ranzig worden of het hout zacht maken. Ook gevaarlijk zijn producten die het hout laten zwellen, ik heb meerdere malen gezien dat mensen zelfs WD40 aan prijzen om het fretboard te conditioneren, hoe gek kunnen mensen zijn......
Ook al die comerciele middeltjes vertrouw ik niet erg, vooral die lemon oil is bagger wat helemaal niet goed voor hout is. Lijnolie word al eeuwenlang voor dit doeleinde gebruikt met goed resultaat. Dik opbrengen, 5 minuutjes laten inwerken en restant voledig verwijderen met een katoenen doekje. Volgens mij met danish/tung oil precies hetzelfde maar die drogen wat sneller en worden wat harder.
Die Ballistol (http://www.ballistol.com/) is ook gewoon een smeermiddel net als WD40, lijkt me niet bedoelt om hout mee te conserveren...
Waar ik WD40 wel geweldig voor vind is om de snaren mee af te nemen, ze worden geweldig schoon, het beschermt en ze voelen lekker glad aan. Maar dan wel met een lapje waar WD40 opgespoten is en zorgvuldig uit de buurt van het fretboard gehouden

Saf
17 april 2008, 21:01
bedoelen jullie zoiets met fretboard slijtage? Het lijkt wat minder erg o pde foto's als in het echt. Was toen ik de gitaar binnen kreeg zelfs opgevult met een soort klei.

http://i224.photobucket.com/albums/dd144/snarenkunst/fretboard.jpg

Enra
17 april 2008, 21:15
vingers. Die Ballistol (http://www.ballistol.com/) is ook gewoon een smeermiddel net als WD40, lijkt me niet bedoelt om hout mee te conserveren...

Je bent wat mij betreft iets te snel met je oordeel. Je zou de omschrijving bij de Ballistol iets beter kunnen lezen!!! Ik zou Ballistol niet durven vergelijken met WD40; en geloof me ik ken en gebruik ze beide, maar dan voor zeer uiteenlopende toepassingen.

Puerco
18 april 2008, 00:44
Je bent wat mij betreft iets te snel met je oordeel. Je zou de omschrijving bij de Ballistol iets beter kunnen lezen!!! Ik zou Ballistol niet durven vergelijken met WD40; en geloof me ik ken en gebruik ze beide, maar dan voor zeer uiteenlopende toepassingen.
Ik heb ALLE toepassingen en omschrijvingen gelezen op hun site en net als bij WD40 staan er heel veel hele vage toepassingen. Soort wonderolie als je het moet geloven, geschikt voor van alles en nog wat. Net als WD40, bij de laatste word zelfs fretboards van gitaren als toepassing aanbevolen...
Beiden zijn minerale olieën en deze hebben vaak (en WD40 zeker!!!) de eigenschap om hout te laten zwellen met alle nare gevolgen vandien. Bovendien drogen ze na verloop van tijd vanzelf uit en het dan weer krimpende hout kan dan zelfs scheuren... Reden voor mij genoeg om er ver vandaan te blijven!!!
Onbehandelde plantaardige olieën kunnen ranzig worden en voor dierlijke vetten geld dat zelfs nog meer. Ook niet geschikt dus.
Gekookte lijnzaadolie word al honderden jaren toegepast om hout te verduurzamen en te voeden en is op de lange duur veilig gebleken, ook op instrumenten.
Danish oil is trouwens ook gewoon gemaakt op basis van lijnolie en tung oil is gemaakt van de zaden van een boom (tung tree, sorry weet geen Nederlandse naam). Tung oil word ook al duizenden jaren in China gebruikt om hout te verduurzamen. Verkleurt ook minder dan lijnolie.
Trouwens, Rickenbacker lakt zijn rosewood fretboards gewoon, kan ook altijd nog.

Mattia
18 april 2008, 06:11
wat ik me bij die gitaar afvraag is of het een echte rosewood toets is, of een zachtere houtsoort die gestained is. Zie je wel vaker bij goedkopere gitaren van een zekere leeftijd.

Saf
18 april 2008, 06:57
Ik kan me ook niet voorstelle ndat het echt rosewood is, heb nog nooit zo'n slijtage gezien. Heeft we ldezelfde kleur is en is zeker neit geverft wat men vroeger ook vaker deed.

Puerco
18 april 2008, 08:32
Dat is nog eens een mooie relic :D
Er lopen 5 groeven, precies tussen de snaren door zeg maar. En waar de snaren lopen is het hout niet of minder aangetast. Dit doet mij vermoeden dat dit ding jarenlang tegenover een raam lekker in het zonnetje heeft staan bakken (met onder de snaren een dun strookje schaduw). Zonlicht kan het hout sterk uitdrogen waardoor het erg gevoelig word voor zuren/zouten van zwetende handen.
Een andere reden om een een chemische oorzaak te vermoeden boven een mechanische is het feit dat die fretjes buiten het feit dat ze zwaar veroest zijn geen sporen van slijtage vertonen, ook niet bij de 3 omwonden snaren.
Als mijn vermoeden juist is had dit dus voorkomen kunnen worden door de gitaar op een geschikte plaats te bewaren en door af en toe het fretboard eens te conditioneren met een geschikte olie die het hout conserveert.

no 1 hops
18 april 2008, 09:37
ben meerder gitaren tegen gekomen die dit verschijnsel hadden met een rosewood, of rosewood achtige toets.
een duurdere yamaha een duurder cort en dus de jarock
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107696

wat betreft dat onder de snaren alles goed lijkt kan het ook zijn dat je vingertop gewoon daar de toets niet raakt en zout/zweet zijn werk daar niet doet.
je ziet ook dat dit dus over het bovenste gedeelte van de hals waar het meeste akkoorden gespeeld word het heftigste is.

nadat ik van mijn cort de toets weer gevlakt had en gefret heb ik hem met kyser toetsolie behandeld en zie hem toch vaak weer gortdroog worden.
aan de ene kant wil ik hem wel lakken, maar danish oil spreekt mij ook wel aan omdat ik liever niet met teveel oplosmiddelen werken wil.
(word al verkouden van kranteninkt)

Puerco
18 april 2008, 10:08
wat betreft dat onder de snaren alles goed lijkt kan het ook zijn dat je vingertop gewoon daar de toets niet raakt en zout/zweet zijn werk daar niet doet.
je ziet ook dat dit dus over het bovenste gedeelte van de hals waar het meeste akkoorden gespeeld word het heftigste is.
Mee eens, in ieder geval een chemische oorzaak dus, en idd tussen de snaren raken de vingers het hout het meest.

nadat ik van mijn cort de toets weer gevlakt had en gefret heb ik hem met kyser toetsolie behandeld en zie hem toch vaak weer gortdroog worden.
aan de ene kant wil ik hem wel lakken, maar danish oil spreekt mij ook wel aan omdat ik liever niet met teveel oplosmiddelen werken wil.
(word al verkouden van kranteninkt)
Die comerciele fretboard olie is dan ook vaak op minerale basis en droogt na verloop van tijd vanzelf weer uit en het hout krimpt dan weer met alle gevolgen vandien.
Lijnzaad/danish/tung olie dringen in het hout en onder invloed van lucht polymeriseren ze. Zullen daar voor langere tijd het hout beschermen en krimpen tegengaan. Zijn bovendien op plantaardige basis dus zijn er geen gezondheidsproblemen te verwachten.
(rauwe) lijnzaadolie is zelfs te koop in natuurvoedingswinkels, maar deze zou ik dan weer niet op mijn fretboard willen smeren.

Enra
18 april 2008, 16:26
Vertel eens Puerco, hoe kom jij aan je wijsheid??

Puerco
18 april 2008, 18:44
Vertel eens Puerco, hoe kom jij aan je wijsheid??
tsja, hoe kom je er weer vanaf......