PDA

View Full Version : Eelt!



Otje
13 april 2008, 19:08
Goed, ik speel dus minimaal 2 uur per dag, iedere dag. Op vrije dagen soms veel meer. En dat doe ik al hééél lang. Heb best wat eelt op m'n vingertoppen maar lang niet zoveel als de meeste andere gitaristen die ik ken (en die ook veel spelen). En hoe veel ik ook speel, ik krijg niet méér eelt dan ik nu al heb :(. Na lang spelen soms nog steeds zere vingertoppen (en soms bijna blaren want ik weet van geen ophouden).... Tijdje terug met Tommy E staan praten en zijn vingers bekeken. Zo hard als staal! Echt ongelofelijk.

Sommigen van jullie spelen ook onwijs veel. Hoe gaan jullie om met zere vingers en eelt?

For the record: het meeste speel ik op akoustische gitaren met .012s, op een Les Paul met .011s en op een Hagström Super Swede met .010s.

pussyblaster
13 april 2008, 19:10
ik speel ook zo'n 2 uur per dag en ik heb weinig tot geen eelt, maar ik heb verder ook geen last van zere vingers, maar misschien komt het omdag ik 010 gebruik maar dat denk ik niet

RammerStein
13 april 2008, 19:30
ik speel ook wel iets van 2uur per dag, misschien wel 3uur maar zo gek veel eelt heb ik nou ook alweer niet. Ik had eerst wel last van zere vingertoppen terwijl ik wel wat eelt had, maar het beste kun je dan gewoon even stoppen als je zere vingertoppen hebt en over een halfuurtje ofzo weer gaan spelen. Dit deed ik tenminste altijd :)

Zjef
13 april 2008, 19:55
Eelt heb ik genoeg, maar on stage heb ik vaak nogal last van zweetvingers (warme spots en zo) en ik geef eerlijk toe dat ik dan soms wel even op de tanden moet bijten. Maar de adrenaline van het moment helpt wel, maar het aantal bends bij improvisaties wordt wel drastisch verlaagd.

Joppnl
13 april 2008, 19:58
paar weken geleden intensief gitaar gespeeld: pijnlijke linker ringvinger, moest wel een blaar onder zitten.

Ik balen want echt lekker spelen deed t niet en ik wilde door. Dus maar een flinke naald gepakt, even in t vuur en gaan prikken.

Nou, dat was geen feest. Ondanks dat ik behoorlijk diep stak lukte t me niet om m open te krijgen.

Sja. Dus iets minder spelen, na een dag werd de blaar meer ad oppervlakte zichtbaar en ging ook minder pijn doen, meeste last eigenlik van de gaatjes vd naald...

Ik weet ...luisteren naar je lichaam maar ja, als je zo bezig bent met die solo dan is ophouden geen optie.

Rormo
13 april 2008, 20:17
Ik heb meer last van mijn slaghand. Hoewel ik met plectrum speel raakt mijn nagel van mijn wijsvinger toch altijd ook nog de snaar. Die nagel slijt dus harder dan dat hij aangroeit en dat doet wel eens pijn.

Fretboard hand krijg ik alleen blaren als ik net gedouched heb en dus zachte vingers heb op dat moment.

bert k
13 april 2008, 20:29
Gaat naar Diversen.

Android Soul
13 april 2008, 22:13
Zal wel bij iedereen anders zijn denk ik. Ik heb er zelf wieing last van gehad. Wel eens last gehad van je slaghand, zo'n los velletje naast je nagel bij je duim die dan langs snaren gaan haha k*t dat doet pijn :(

Barkeepert
13 april 2008, 22:26
Zal wel bij iedereen anders zijn denk ik. Ik heb er zelf wieing last van gehad. Wel eens last gehad van je slaghand, zo'n los velletje naast je nagel bij je duim die dan langs snaren gaan haha k*t dat doet pijn :(
Ja. Ik vind het heerlijk om zonder plectrum te spelen, maar als m'n vingers dan zo'n pijn doen pak ik toch liever weer m'n plectrum.

De Beer
14 april 2008, 00:39
Ik heb meer last van mijn slaghand. Hoewel ik met plectrum speel raakt mijn nagel van mijn wijsvinger toch altijd ook nog de snaar. Die nagel slijt dus harder dan dat hij aangroeit en dat doet wel eens pijn. Die ken ik, maar daar ben ik wel een beetje vanaf, zal wel iets aan m'n techniek hebben veranderd over de loop der tijd.

Van m'n fret hand, heb ik alleen in het begin veel last gehad toen hed ik juist meer eelt dan nu, en dat kwam er dan ook van af. nu(na 15 jaar) heb ik minder eelt en minder last. is gemuteerd tot handig voor gitaar of zo denk ik.

Ik heb nu alleen nog last als ik lang acoustisch speel. Die gitaar speelt gewoon wat zwaarder en heeft een .012 steje de rest is .010, .010(7snaar)of .011

Otje
14 april 2008, 07:42
nu(na 15 jaar) heb ik minder eelt en minder last. is gemuteerd tot handig voor gitaar of zo denk ik. :) Da's handig, wil ik ook. Net als jij heb ik het meeste last op akoustisch. Toch zijn er genoeg mensen die daar uren per dag als een beest op tekeer gaan... Ik kreeg een tip van iemand anders om na een lange speelsessie (als de zaak pijn is gaan doen) een paar dagen niet te spelen, omdat eelt met name aan zou groeien tijdens de herstelperiode. Da's een interessante theorie. Ga ik eens proberen.

Mephistocles
14 april 2008, 08:02
Afrader. Tenzij je je tot blarens toe hebt gespeeld. De regel is eigenlijk altijd, doe jezelf nooit pijn, behalve je vingertoppen van het spelen. Pijn is goed. Maar zeker een grote blaar is goed. Niet zoeen met veel vocht erin, dan laat de opperhuid los van je huid. Dus je moet net een witte vlek zien, en dan stoppen, en niet openhalen. Als je de witte vlekken niet meer ziet, heb je een dikke laag eelt, en dan kun je weer lekker veel spelen, en groeit je eelt langzaam aan.

Android Soul
14 april 2008, 10:14
Ja haha "NO PAIN No GAIN" :satisfie:

Rocketman
14 april 2008, 15:12
Gewoon als je ergens bij een muur staat even met je vingertoppen over de muur schrapen. Dat regelmatig doen, voila: eelt.

Raffel
14 april 2008, 16:20
die eelt komt er nooit als je continu blijft spelen. Misschien moet je eens een paar dagen tussen zo'n speelsessie van 3 uur nix doen, en het even op laten komen, dan groeit het vanzelf in een gele dikke harde bultenmassa onder je nagels.

heinz3110
14 april 2008, 17:22
Wat ik altijd voor een optreden doe: even de handen onder de ijskoude kraan en goed afdrogen. Niet te lang natuurlijk, want dan zijn je spieren te stijf.

Als je intensief gespeeld heb en je vingertoppen beginnen "rauw" te voelen:
Goed afspoelen onder de koude kraan. Koelt niet alleen lekker af, maar verhard het eelt weer wat meer, en dus minder kans op blaren.

(Oude truc, mij ooit eens geleerd in dienst na kilometers lopen, tegen blaarvorming. Maar werkt dus ook voor je handen! :) )

Eko
14 april 2008, 17:38
Gewoon Stevie-style. Smeer er 10-seconden lijm o, et presto! instant verharder oftwewel eelt uit een tube.

heinz3110
14 april 2008, 17:41
Pas wel op dat het dopje niet blijft kleven aan een van je vingertoppen. :D

Merijnvdb
14 april 2008, 20:53
ik speel ook veel , ik zie helemaal niks eelt , al zou ik het hebben zou ik het waarschijnlijk nog niet zien :p
geel ziet het eruit , niet? !

Zjef
14 april 2008, 21:18
Zijn er hier nog mensen die, net als ik, hun vingerafdruk op de top van hun vingers kwijt zijn?

Pais
14 april 2008, 22:29
Gewoon Stevie-style. Smeer er 10-seconden lijm o, et presto! instant verharder oftwewel eelt uit een tube.

Dat heb ik ook wel eens gedaan (ik kwam op het idee terwijl ik mn nagels aan het verharden was met secondenlijm) Ik vind het om af te raden. De eerste twee dagen speelt het goed, maar daarna gaat het schilveren en half loslaten. Dan krijg je scherpe randjes en blijkt de eelt onder de lijm uitgedroogd en laat los.

Petekay
14 april 2008, 23:56
Gewoon bij het douchen / afwassen handschoentjes aandoen, dan blijft het eelt op je vingers zitten en 'week' je het er niet vanaf. Zelf heb ik deze methode niet nodig, m'n gitaarleraar doet het op die manier. Misschien was ie dronken toen hij dat zei, zou ook kunnen.

Otje
15 april 2008, 07:23
Zijn er hier nog mensen die, net als ik, hun vingerafdruk op de top van hun vingers kwijt zijn?Ja. Op de plekken waar ik eelt heb is geen vingerafdruk meer zichtbaar. Probleem is dat ik (bij langdurig spelen op akoustisch) nog steeds pijn krijg en de hoeveelheid eelt veel minder lijkt te zijn dan bij anderen. Maar er zijn wat goede tips gegeven hier dus ik ga 's wat experimenteren :).

Blind Owl
15 april 2008, 12:45
Zijn er hier nog mensen die, net als ik, hun vingerafdruk op de top van hun vingers kwijt zijn?

Bijna, ik moet goed kijken om nog wat te zien :D
Ik vind het ook leuk om met mn vingers op iets te tikken, dat klinkt net alsof je met iets heel erg hards loopt te tikken dan :p

CrudeSapphire
17 april 2008, 22:18
ik speel ook zo'n 2 uur per dag en ik heb weinig tot geen eelt, maar ik heb verder ook geen last van zere vingers, maar misschien komt het omdag ik 010 gebruik maar dat denk ik niet
Haha jij bent die kerel met zelfgemaakte pinstripes op je bijl :d

TimmU
18 april 2008, 00:00
Zijn er hier nog mensen die, net als ik, hun vingerafdruk op de top van hun vingers kwijt zijn?
Ja, dat heb ik ook.

TimmU
18 april 2008, 00:08
Gewoon bij het douchen / afwassen handschoentjes aandoen, dan blijft het eelt op je vingers zitten en 'week' je het er niet vanaf. Zelf heb ik deze methode niet nodig, m'n gitaarleraar doet het op die manier. Misschien was ie dronken toen hij dat zei, zou ook kunnen.
Hahaha wie is je leraar? klinkt als een meneer van der veen?

Mephistocles
18 april 2008, 09:19
Zijn er hier nog mensen die, net als ik, hun vingerafdruk op de top van hun vingers kwijt zijn?
Nou, mijn vingertoppen zitten van die velletjes aan. Dat geneest nooit. Als de velletjes weg beginnen te slijten en de eelt weer aangroeit speel ik tot ik weer kleine velletjes heb. Das idd lastig als ze om je vingerafdruk vragen. Ook lastige schoonmaken als je geschilderd hebt.

Teminste, zo is het altijd geweest, en zo zou het moeten zijn... Ik heb de laatste twee weken te weinig gespeeld. Ik ben aan het trainen om de kramp in mijn hand te verslaan. Ik ben naar een fysiotherapeut gegaan voor de kramp in mijn hand (met die barré F in de eerste postie, en dan dat hele akkoordenschema. De Dm valt mee, maar de F en Bb...) bij bepaalde akkoorden. Ik heb het toen goed leren rekken van tevoren. Opwarmen, rekken, opwarmen, rekken en weer opwarmen. Ik heb nu nauwelijks kramp meer op de electrische. Nu op de akkoestische nog.

Blablabla... Volgens mij ga ik ietsje off topic?

O ja ontopic. Het schijnt te helpen als je diabetes hebt. Diabetici hebben vaak een dikke eeltlaag op hun vingers. Om de suikerspiegel te meten, moeten ze een druppeltje bloed afnemen. De meesten doen het met hun vingers. Dus blijf ongezond leven! Eet suiker! Eet vet! Alcohol! Dan krijg je verhoogde kans op diabetes en dan kan je jezelf eelt prikken.

Wat ik heb geprobeerd en afraad om eelt te kweken: sneetjes maken in je vinger. Natuurlijk ben ik niet gek, niet te diep , de onderhuid mag je niet beschadigen. Enfin, het hielp wel, maar deed te veel pijn om nog gitaar te spelen. En soms snijd je te diep. Nee ik ben geen emo, en ik ben ook niet helemaal gek. En ook nog niet geworden. Het hielp wel!

Hollemans
18 april 2008, 12:47
Ik heb hier ook al heel lang last van. Blij dat ik niet de enige ben, vond mezelf al een aansteller. Bij mij is het best vervelend. Eens in de zoveel tijd onstaan er namelijk gaten in dat eelt en laat het los waardoor ik een dag niet kan spelen van de pijn. Tenminste, mijn toppen zijn gevoelig waardoor spelen niet echt prettig is. Ook de onderkant en linker kant van mijn duim heeft het zelfde wat met name komt door vele plectrum gebruik. Lastig, maar hoort erbij.

freekick
18 april 2008, 13:17
Regelmatig een beetje olie op de vingertoppen.
Het eelt wordt dan taaier schilfert niet en gaat bepaald langer mee.
Snaren roesten ook niet meer.

Petekay
19 april 2008, 15:12
Hahaha wie is je leraar? klinkt als een meneer van der veen?

nee, ik krijg les van Matthieu Brandt. Blijkbaar is hij niet de enige die er zo over denkt :D

Hollemans
21 april 2008, 12:08
Ik heb hier ook al heel lang last van. Blij dat ik niet de enige ben, vond mezelf al een aansteller. Bij mij is het best vervelend. Eens in de zoveel tijd onstaan er namelijk gaten in dat eelt en laat het los waardoor ik een dag niet kan spelen van de pijn. Tenminste, mijn toppen zijn gevoelig waardoor spelen niet echt prettig is. Ook de onderkant en linker kant van mijn duim heeft het zelfde wat met name komt door vele plectrum gebruik. Lastig, maar hoort erbij.



Ik kan soms zelfs letterlijk bij mijn duimen vooral de hele toplaag eraf trekken van net onder de nagel (aan onderkant van mijn vinger natuurlijk) tot het midden....