PDA

View Full Version : Gitaar opnemen keuze uit twee (drie) mics



Soulflyhigh
13 april 2008, 17:24
Binnenkort ga ik lekker wat gitaarpartijen opnemen van de band. Dit wordt mijn eerste echte ervaring wat betreft het mic'en van cabinetten. Het lijkt mij dus een leuke leerkans. Wat dan niet mag ontbreken is natuurlijk de mic zelf. Ik heb al even de FAQ doorgenomen en ben tot de conclusie gekomen dat er twee of misschien wel drie aantrekkelijke opties zijn. Ik zat zelf te denken aan:
- Shure SM 57 (tuurlijk haha)
- Sennheiser E-606

Een laatste optie is de Senneheiser E-906 waar ik erg goede verhalen over gehoord heb. Het genre is metal.

Wat zouden de voordelen zijn van een Sennheiser t.o.v. de Sennheiser(s) zelf leek mij een voordeel van de Senneheiser dat hij een schakelfunctie heeft tussen: bright, normal, smooth. Het lijkt mij leuk hiermee te experimenteren.

Input is erg welkom :)

bass blom
13 april 2008, 17:36
moeilijk, alle drie goed geschikt.
dat schakelen is voor gitaar niet zo boeiend eerder voor spraak/zang.
je moet er 1 kiezen/kopen? :chicken:

Soulflyhigh
13 april 2008, 17:43
Ja misschien meer in de toekomst maar ik heb er eentje nodig ja. Die schakelaar maakt niet zo'n gigantisch verschil? Die smooth optie leek mij wel gaaf om wat vervelend hoog te reduceren.

bass blom
13 april 2008, 17:51
met goeie plaatsing doe je meer dan met een filtertje.
en wat je er bij opname af schakelt krijg je nooit meer terug.

johantipker
13 april 2008, 19:18
sound projects b1 is heel geschikt om voor een gtr amp te plaatsen....
klinkt vrijwel meteen goed... met deze mic kun je haast geen slechte opnames maken..

JvD.
13 april 2008, 20:35
sound projects b1 is heel geschikt om voor een gtr amp te plaatsen....
klinkt vrijwel meteen goed... met deze mic kun je haast geen slechte opnames maken..
ik vind de studio projects b1 niet goed voor metal.
ik gebruik voor mijn opnames de sm57 en e606 samen. klinkt prima, al moet ik zeggen dat e606 wel een handje heeft in "dat vervelende hoog"

bass blom
13 april 2008, 20:38
scheurende marshalls enzo gaat prima met SM57.
inderdaad lekkerder dan grootmembraam condensatoren, die zijn meer voor mooi clean opnemen.

Soulflyhigh
13 april 2008, 20:56
Bedankt voor de reacties. Ik had zelf al een flauw vermoeden dat de SM 57 "the way to go" was. Sennheiser goed merk dus die wilde ik ook even checken. Misschien nog andere mics in deze prijsklasse die ik over het hoofd heb gezien?

johantipker
13 april 2008, 22:41
scheurende marshalls enzo gaat prima met SM57.
inderdaad lekkerder dan grootmembraam condensatoren, die zijn meer voor mooi clean opnemen.

...is het ook geen smaakkwestie?

JvD.
13 april 2008, 22:50
...is het ook geen smaakkwestie?
ik denk dat als ik twee opnames maak, ik je zo overtuigd heb, ik heb de b1, de sm57 en de e606.
voor dingen met minder gain vind ik de b1 wel geschikter.

bass blom
13 april 2008, 22:52
...is het ook geen smaakkwestie?

vast ook wel ja.
of luiheid? het lukt mij sneller en makkelijker met een dynamisch mic heftige gitaar op te nemen.
en zachtere dingen vind ik snel veel mooier met de rode nt1a.

guhlenn
14 april 2008, 09:41
Ik heb het eerder andersom. Bij clean maakt het minder uit, high gain amps gebruik ik een grootmembraan, een sm57 vind ik vreselijk (nou ja... minder dan anderen...). Die sennheiser vind ik wle fijn, maar idd wat snerpend hoog, maar dat kan je wel weghalen...

bass blom
14 april 2008, 09:45
leuk he? zo doet iedereen het anders, gelukkig :D

ohja, met een ribbon microfoon gaat het ook heel lekker.

jw009
14 april 2008, 10:08
Een SM57 en een Sennheiser MD421 worden veel bij metal gebruikt.

bass blom
14 april 2008, 10:11
ja de 421 is top, maar past niet zo in TS zijn budget :chicken:
wat doen ze gebruikt? voor 100 niet te vinden i.m.o.

pol
14 april 2008, 11:05
ik heb er eentje in perfecte staat met doosje 150 betaald, andere zonder doos wat minder.

goeie mics wel, de 906 is ook heel goed vond ik, de 606 klonk dunner en had wat scherp hoog, dan nog liever een sm57

Soulflyhigh
14 april 2008, 23:14
Goed om te horen! Van de (goedkopere) Sennheisers afblijven dus. Misschien kan ik nog wel een MD421 scoren op marktplaats. Ik ga zeker even kijken maar ik denk dat het gewoon een SM 57 gaat worden :)

Mr.Bluesbreaker
15 april 2008, 00:08
De SM57 (Beta) heb ik voor 100 van MP geplukt, een 421 twee week terug voor 130. De 421 vind ik wat breder inzetbaar. Avondje niet-bierdrinken en je hebt een 421. Sindskort zowel de 57 als de 421 op een 4*12 live over de PA.
Kippevel.

Soulflyhigh
15 april 2008, 00:32
De SM57 (Beta) heb ik voor 100 van MP geplukt, een 421 twee week terug voor 130. De 421 vind ik wat breder inzetbaar. Avondje niet-bierdrinken en je hebt een 421. Sindskort zowel de 57 als de 421 op een 4*12 live over de PA.
Kippevel.
Je tikt flink wat bier weg dan ;) Wat zijn de wezelijke verschillen tussen de SM 57 en de SM 57 beta. Na wat fora geraadpleegd te hebben schijnt de SM 57 wat beter te zijn?

HaroldA
15 april 2008, 01:06
Wat is jullie mening over de Electro-Voice N/D468? Ik zie deze mic steeds vaker in studioa's en op podiummen verschijnen voor snares, toms en gitaarversterkers...

http://www.electrovoice.com/products/83.html

vincent136
15 april 2008, 10:02
Je tikt flink wat bier weg dan ;) Wat zijn de wezelijke verschillen tussen de SM 57 en de SM 57 beta. Na wat fora geraadpleegd te hebben schijnt de SM 57 wat beter te zijn?

De 57beta is wat breder inzetbaar. die wil ook best goed voor zang en daarvoor is de sm57 weer minder geschikt. Hij is ook heel anders vormgegeven..

Ik denk dat hij wat allrounder is dan de sm57, sowieso wat betreft zang en spraak.

Maar wat nou beter is of niet weet ik ook niet, ik heb ze nog nooit samen gehoord (wel beide afzonderlijk gebruikt, maar dat is al weer lang geleden. ik zou nu niet meer zo goed weten wat nou het verschil is. De gitarist heeft nu een sm57, de beta57 was van iemand anders.

bass blom
15 april 2008, 10:16
Wat is jullie mening over de Electro-Voice N/D468? Ik zie deze mic steeds vaker in studioa's en op podiummen verschijnen voor snares, toms en gitaarversterkers...

http://www.electrovoice.com/products/83.html

oogt in ieder geval top, lekker retro :D

vincent136
15 april 2008, 10:19
Nou moet toch eerlijk zeggen dat ik het een lelijk ding vind :sssh:

johantipker
15 april 2008, 12:36
vast ook wel ja.
of luiheid? het lukt mij sneller en makkelijker met een dynamisch mic heftige gitaar op te nemen.
en zachtere dingen vind ik snel veel mooier met de rode nt1a.

en wellicht is die B1 bij mij juist weer luiheid.... :satisfie:
als ik een sm achtig mic voor een gitaarspeaker hang, moet ik voor mijn gevoel juist heel lang zoeken naar the sweet spot........

die b1 pleur ik er nog net niet voor, zet 'm zo'n beetje aan de rand van de conus, beetje schuinweg.... stukje voor de cab of kast en t werkt.....!!!!
(in het midden van de conus is ie idd wat te schellig...)
het neemt ook vrij "recht" op, je kunt na de opname nog alle kanten op, sm mic's geven zo'n rare schop in het mid freq, maar kan zijn dat vele mensen dat juist lekker vinden....
en zo zijn er idd vele wegen,......

Dick Wolkendeck
15 april 2008, 13:39
Hoi, ik gebruik een sm57 en een rode nt3. Die laatste klinkt toch erg goed voor gitaar (en verder alles).

harrie-beton
15 april 2008, 15:09
als je gaat opnemen en je bent niet zeker over de mics kun je ook "re-amping" gebruiken. Dat is het opnemen van het droge gitaarsignaal. Dan tijdens het mixen de gitaarsporen afspelen een riff in een loop zetten en experimenteren met amps, EQ, overdrive, volume mics en plaatsing zonder dat de gitarist moe wordt.

Mr.Bluesbreaker
15 april 2008, 18:44
Die laatste tip is, zeker wanneer je keuze hebt uit veel versterkers, luidsprekers en microfoons, een hele goede.

Ik had vorige week een Beatles herproduceeropdracht op het conservatorium. (Sergeant Pepper's lonely hearts club band.) Echter de amp die ik wilde gebruiken stond bij de technicus. Ik heb de partijen via een DI ingespeeld, en voor de sfeer bij het inspelen via de Ampfarm plugin opgezet. Die haalde ik er gisteren weer af, zendde het DI signaal naar een tweetal versterkers en ging lekker experimenteren met micofoons zonder dat ik hoefde te focussen op het spelen.

Uiteindelijk werd het een combi van een SM57 voor een Mesa .22 combo en een AKG C414 (nier) voor een Bassman 135 met een 1960 A. Die combinatie heb ik puur op het luisteren en zoeken gevonden.

Soulflyhigh
15 april 2008, 19:02
De 57beta is wat breder inzetbaar. die wil ook best goed voor zang en daarvoor is de sm57 weer minder geschikt. Hij is ook heel anders vormgegeven..

Ik denk dat hij wat allrounder is dan de sm57, sowieso wat betreft zang en spraak.

Maar wat nou beter is of niet weet ik ook niet, ik heb ze nog nooit samen gehoord (wel beide afzonderlijk gebruikt, maar dat is al weer lang geleden. ik zou nu niet meer zo goed weten wat nou het verschil is. De gitarist heeft nu een sm57, de beta57 was van iemand anders.
Ok dan heb ik wel een indruk. Het is eigenlijk helemaal niet belangrijk dat hij all-round is. Het mag best een "one trick pony" zijn zolang hij maar goed overweg kan met (veel) gain.

@ Harrie Beton
Wat ik bij re-amping een beetje mis is dat je juist door het droge gitaargeluid flink wat harmonische mist. Als ik bijvoorbeeld clean het signaal opneem dan lukken bijvoorbeeld pinches voor geen meter. Idem voor leuk Floyd tricks of mis ik nu wat?

johantipker
15 april 2008, 22:54
..... zonder dat de gitarist moe wordt.


een gitarist wordt toch nooit moe? :dontgeti:

TIMBER
16 april 2008, 09:04
een gitarist wordt toch nooit moe? :dontgeti:

Nou als je tich keer een stukje moet spelen om de sweetspot van de mics te vinden.. dan nog tich keer om het spul in te regelen... dan nog tich keer om je eigen track der goed op te krijgen... nou dan ben ik wel aardig gaar hoor..;)

harrie-beton
16 april 2008, 11:19
Je wordt niet alleen moe maar ook doof...

@ soulfly,

Harmonischen en pinches worden gemaakt in de gitaar - als je droog hoort vallen ze minder op maar ze zijn er wel. Alle geluid begint bij je gitaarspel. Als je opneemt moet je jezelf natuurlijk terug horen met versterker en alle gain die bij je toon hoort. De grap is juist om het gewone gitaarsignaal op te nemen.
Veel mensen nemen beide sporen op. Spoor 1 de microfoon voor je amp en spoor 2 het droge gitaarsignaal.

TIMBER
16 april 2008, 12:20
Je wordt niet alleen moe maar ook doof...


Yep luistermoe..;)

minoin
16 april 2008, 12:27
Je wordt niet alleen moe maar ook doof...

@ soulfly,

Harmonischen en pinches worden gemaakt in de gitaar - als je droog hoort vallen ze minder op maar ze zijn er wel. Alle geluid begint bij je gitaarspel. Als je opneemt moet je jezelf natuurlijk terug horen met versterker en alle gain die bij je toon hoort. De grap is juist om het gewone gitaarsignaal op te nemen.
Veel mensen nemen beide sporen op. Spoor 1 de microfoon voor je amp en spoor 2 het droge gitaarsignaal.

Dus zodat je wel gewoon feedback kunt krijgen via je amp? Ik weet dat de enige reden dat Petrucci cabs op het podium heeft staan, is dat hij anders geen feedback krijgt.
Toch snap ik het wel, droog kun je ook moeilijk een zingende vibrato perfectioneren. Ik blijf bij de mic voor amp :D