PDA

View Full Version : Body maken.



Realeigo
13 april 2008, 15:04
Dit weekend kreeg ik een ingeving! Ik wil graag mijn eigen design gitaar maken!
En ik ben dus op het moment bezig eentje te ontwerpen. En dus moet er binnenkort ook dus werkelijk een gebouwd worden.

Maar ik heb hier thuis geen grote zaag en lijmklemmen om 2 stukken hout bijelkaar te lijmen en vervolgens uit te zagen. Wel een cirkel zaag en decoupeerzaag maar dat geeft het gewenste rusltaat.

Is er dus iemand die zodra ik mijn idee voor een body helemaal af heb, een body wil uitzagen?

jan jansen
13 april 2008, 15:30
Dit weekend kreeg ik een ingeving! Ik wil graag mijn eigen design gitaar maken!
En ik ben dus op het moment bezig eentje te ontwerpen. En dus moet er binnenkort ook dus werkelijk een gebouwd worden.

Maar ik heb hier thuis geen grote zaag en lijmklemmen om 2 stukken hout bijelkaar te lijmen en vervolgens uit te zagen. Wel een cirkel zaag en decoupeerzaag maar dat geeft het gewenste rusltaat.

Is er dus iemand die zodra ik mijn idee voor een body helemaal af heb, een body wil uitzagen?


ehh waarom zou dat niet gaan met een decoupeerzaag?Juiste zaagje erin en rustig aan zagen....geen probleem..wil het best voor je doen met een decoupeerzaag...

trouwens mooie versterker heb je in de aanbieding, :rockon: :rockon:

flappie
13 april 2008, 15:31
het is te doen met een decoupeerzaag mits je een vaste hand hebt. en een hoop geduld met het schuren daarna.

het is het makkelijkst om een mal te maken en die met een frees te kopieren.
maarja dan heb je weer een frees nodig. (mischien een leuke investering?)

Realeigo
13 april 2008, 15:41
We hebben hier een simpele frees van Bosch staan. Zou het daarmee lukken?
Daar was ik wel van plan de PIcckup gaten enzo meet te doen maar die kan wss niet zo diep dat ik er door een hele body kan.




trouwens mooie versterker heb je in de aanbieding, :rockon: :rockon:


Dank u!

Kope?

Schets:

http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Fotos-0135.jpg

no 1 hops
13 april 2008, 16:05
nergens om maar dit lijkt een copie van een music man albert lee.

maar daarom niet minder.

als je ruigweg uitzaagd met een goed zaagje, en dan bedoel ik ook goede dan kom je heel ver met zo'n ding.
maar vaak bespaard men op kwaliteit van juist de zaagjes en dan is het een rotklus.

je kunt ook ruigweg uitzagen en dan het fijnere werk met de frees doen en een mal. gewoon niet teveel hout in 1 keer willen frezen

Realeigo
13 april 2008, 16:09
Haha, nu je het zegt! Ik kende de gitaar niet maar ff gegoogled en hij lijkt er wel een beetje op. Was dus niet de bedoeling. Maar de onderste hoorn is ook ronder, bovenste ook een beetje.

Realeigo
13 april 2008, 16:42
Weer wat verder met ontwerp body en nu ook een kop die ik wel zie zitten.

http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Fotos-0136copy.jpg

G.G.
13 april 2008, 17:45
Met die Bosch moet het gewoon lukken. Wat ik vaak doe:


8mm frees met 8mm schacht (dus zo'n simpel ding zonder lager). Frees zo diep door de bodemplaat steken dat ie wel VEILIG vast zit, maar ook met de gladde schacht langs de mal loopt. Zo frees ik rondom de body. Daarna nog een keer zonder mal lags de glad gefreesde body. Nu ben je al zo'n beetje door de gehele dikte heen. Dan neem ik een freesje met een lager aan de onderkant en draai ik de body om. Zo heb je alles gehad zonder speciale hele lange fresen. Freesje met lagertjes vind je o.a. bij www.guitarsupplies.nl (http://www.guitarsupplies.nl) voor een leuke prijs.

Wat betreft de decoupeerzaag:

Meestal boor ik met de kolomboor langs de rand van de body om de 10 cm een gat. Als je zaagje al scheef wil gaan, is zon gat een mooi punt waarop hij weer recht gaat.

Robin5150
13 april 2008, 18:09
O dat is simpel
Maak een ontwerp, kies het juiste zaagje voor je decoupeerzaag, zaag de body uit, vijl hem rond en schuur hem en klaar.
Lak erop en klaar.
Wat ook makkelijk is is gewoon een body kopen en die verder bewerken maar met de decoupeerzaag met het gewoon lukken.

barno
13 april 2008, 18:19
O dat is simpel
Maak een ontwerp, kies het juiste zaagje voor je decoupeerzaag, zaag de body uit, vijl hem rond en schuur hem en klaar.
Lak erop en klaar.
Wat ook makkelijk is is gewoon een body kopen en die verder bewerken maar met de decoupeerzaag met het gewoon lukken.

ik heb nu toch al enkele gitaren gemaakt en ik moet zeggen dat ik het perfect in vorm krijgen van de body van het moeilijkste vind van alle bewerkingen, met name perfect haaks krijgen aan de rand.
Zoals simpel als jij het voorstelt, is het ècht niet hoor. Een decoupeerzaag is enkel goed om de body heel ruw uit te zagen. Door een stuk hout van meer dan 4 cm gaat je zaagje sowieso scheef lopen etc...

Realeigo
13 april 2008, 18:20
Dank je wel!!

Ik heb er helemaal zin in. Heb nu zon beetje uitgewerkt in mijn hoofd hoe de gitaar word.

Misschien leuk om hier uit te leggen:

Hout: Alder Body, Maple Hals, Rose toets.
Sperzel Lockers.
Graphtech nut
Seymour Duncun Blackout
Fernandes Sustainer
FuzzFactory (Ja ook ik!)
Analoge Delay
Een verzonken slagplaat die de complete body tot ongeveer 1 a 2 cm van de rand bedekt.
T O M brug.
Vast nog wel meer als ik er nog op kom :D


Kleuren: Body Metallic Silver, Kop Zwart, Hardware/Slagplaat Zwart

Realeigo
13 april 2008, 19:13
FF uitgetekend
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Fotos-0140copy.jpg

Bovenin: Toggle Switch voor Pickups
Achter Bridge: Knoppen van FuzzFactory
4 Grote Knoppen onder de bridge:
vlnr boven: Speed van ingebouwde Delay, Volume.
onder: Sustainer Intensity, Tone
Kleine Toggle Switches ernaast: Sustainer aan/uit, Sustainer mode, Fuzzfactory aan/uit, Delay aan/uit

st.robot
13 april 2008, 22:30
lekker,

ik zou wel ni het elektronica-schema willen uitdokteren :) mr ziet er wel een tone-machien uit

grtz

Javaca
13 april 2008, 23:25
Leuke vorm, is weer eens wat anders dan de gebruikelijke strat en tele... :)

Zowel met een lintzaag als decoupeerzaag geldt; eerst inzagen, dan pas de lijn gaan volgen. Ook geen druk op de zaag zetten, deze gewoon zelf door het hout laten glijden. Een zaag is geen kaasmes!
Dit voorkomt scheeflopen van het zaagje.

Blijf ook een stukje van de lijn af, later is dit bij te werken.
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2007-8/luit/DSC03257.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2007-8/luit/DSC03313.jpg

Realeigo
14 april 2008, 09:36
Dat is denk ik een zeer bruikbare tip Javaca!

Ik neem aan dat ik probleemloos bij voxhumana zon setje blokken voor een body en een paddle hals kan bestellen?

G.G.
14 april 2008, 09:55
Dat is denk ik een zeer bruikbare tip Javaca!

Ik neem aan dat ik probleemloos bij voxhumana zon setje blokken voor een body en een paddle hals kan bestellen?

Ja dat kan, maar dat gaat je grof geld kosten.

je kan beter naar de AFH gaan, dan ben je ongeveer 1/4 kwijt aan geld. Als je zelf wat angst hebt voor het vlakken van de kanten en het verlijmen van de bodydelen, dan kan een lokale meubelmaker dat voor je doen in 10 minuten.

Ik heb het in het verleden weleens laten doen, wat hij wilde hebben was een appeltaartje voor de ploeg.

Realeigo
14 april 2008, 12:26
@ G.G Hoeveel goedkoper ben ik dan?

Nog een vraagje. Kan ik wel een TOM brug gebruiken? Aangezien alle gibsons een hals hebben die tilted zijn en strat halzen recht zijn. En ik dus aanneem dat ik op de hoge frets dan een behoorlijk hoge actie krijg. Nietwaar?

G.G.
14 april 2008, 12:28
Als je van een strat uitgaat dan heb je een stuk esdoorn voor de hals al vanaf ongeveer 20 euro en elzen voor de body (3 delig) moet ruw lukken voor ongeveer 20 a 25 euro.


TOM brug vereisd een halshoek.

steed
14 april 2008, 12:58
Of je zou de brug moeten verzinken in de body. Lijkt mij ook wel iets moois hebben.

Realeigo
14 april 2008, 13:02
En daar moet ik perse voor naar amsterdam?
Ik kan op google wel een friese fijnhouthandel vinden maar die heeft alleen maar Elzen van 33mm dik en geen esdoorn.
Zijn er nog meer adresjes die google niet vind meer in de buurt van friesland?

barno
14 april 2008, 15:13
@ G.G Hoeveel goedkoper ben ik dan?

Nog een vraagje. Kan ik wel een TOM brug gebruiken? Aangezien alle gibsons een hals hebben die tilted zijn en strat halzen recht zijn. En ik dus aanneem dat ik op de hoge frets dan een behoorlijk hoge actie krijg. Nietwaar?

strat hals, gibson hals: maakt niet uit. alle halzen op een body met TOM best angled monteren. of TOM verzinken, maar dat vind ik niet echt mooi.

kassie
14 april 2008, 15:27
ik heb nu toch al enkele gitaren gemaakt en ik moet zeggen dat ik het perfect in vorm krijgen van de body van het moeilijkste vind van alle bewerkingen, met name perfect haaks krijgen aan de rand.
Zoals simpel als jij het voorstelt, is het ècht niet hoor. Een decoupeerzaag is enkel goed om de body heel ruw uit te zagen. Door een stuk hout van meer dan 4 cm gaat je zaagje sowieso scheef lopen etc...

is idd een moeilijke aangelegenheid met een zaagje, maar het kan wel,

ik heb met behulp van o.a. een decoupeerzaag een complete zeilboot uitgezaagd en vervolgens in elkaar gezet. een body van een gitaar is dan kattepis (in vergelijking uiteraard).

barno
14 april 2008, 15:37
is idd een moeilijke aangelegenheid met een zaagje, maar het kan wel,

ik heb met behulp van o.a. een decoupeerzaag een complete zeilboot uitgezaagd en vervolgens in elkaar gezet. een body van een gitaar is dan kattepis (in vergelijking uiteraard).

waw, als jij een zeilboot met een decoupeerzaagje kan maken, dan moet een vork volstaan voor een gitaarbody :)

hugo123
14 april 2008, 16:00
Ik heb het hout voor mijn zelfontworpen body gehaald bij Comfort Trappen hier in dracheten... GEweldige zaak, ze hebben de body vorm met een CNC uitegfreesd, en ook de neckpocket, pickup- controlcavity uitgefreesd.. Zeker een aanrader, en dast hebben ze alleemaal voor niets uitgefreesd, ik moest alleen het hout betalen, en het scannen van de vorm in de CNC!

Realeigo
14 april 2008, 16:09
Oooh, heb je iets meer gegevens vandie zaak?

hugo123
14 april 2008, 16:57
Trappen fabriek Comfort Trappen!Comfort trappen (http://www.comfort-trappen.nl/) .. Je moet gewoon ff bellen, of naar binnen lopen daar en vragen om hout, en als je niet kan frezen zoals ik..;) Dan doen ze dat wel voor je!

Realeigo
14 april 2008, 18:29
Oke super! Ik zal eens kijken!
Heb je misschien een linkje of foto's van je gitaar in aanbouw?

hugo123
14 april 2008, 19:06
Mijn topic, (zelfbouw gitaarproject)


EDIT Oke een linkkje dan.. link (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99965) Maar dan moet je ff op de eennaar laaste pagina kijken, zo ziet het er nu uiT!

kassie
15 april 2008, 15:39
waw, als jij een zeilboot met een decoupeerzaagje kan maken, dan moet een vork volstaan voor een gitaarbody :)

ja nouja, 't was leuk om te doen in een hele zomervakantie, met name het hout spannen en dergelijke, verschillende soorten lijm en epoxy, dikke klemmen, ik voelde me een echte ambachtelijke vakman haha. Puur met huis tuin en keuken gereedschap, schaafjes, veiltjes, handzaag, decoupeerzaag, schuurpapier, klein schuurmachinetje. was heerlijk werk.

Mattia
15 april 2008, 18:42
ja nouja, 't was leuk om te doen in een hele zomervakantie, met name het hout spannen en dergelijke, verschillende soorten lijm en epoxy, dikke klemmen, ik voelde me een echte ambachtelijke vakman haha. Puur met huis tuin en keuken gereedschap, schaafjes, veiltjes, handzaag, decoupeerzaag, schuurpapier, klein schuurmachinetje. was heerlijk werk.

Ik wil foto's!

Op mijn 'later als ik de ruimte heb' lijst staat zeker een zeilboot.

grizzly
15 april 2008, 19:11
Ja dat kan, maar dat gaat je grof geld kosten.

je kan beter naar de AFH gaan, dan ben je ongeveer 1/4 kwijt aan geld. Als je zelf wat angst hebt voor het vlakken van de kanten en het verlijmen van de bodydelen, dan kan een lokale meubelmaker dat voor je doen in 10 minuten.

Ik heb het in het verleden weleens laten doen, wat hij wilde hebben was een appeltaartje voor de ploeg.
Vraag VOOR hij het doet even de prijs.
Een achterbuurjongen die timmerman is, wilde mijn 2 plankjes Padouk en 5 Wenge (50 cm lang) wel voor me over de vlakbank jagen.
http://grizz.smugmug.com/photos/279970413_R5TNQ-M.jpg

Vandaag had hij ze al klaar, ik blij, wat krijg je? Ach, doe maar dertig euro.....
Weer een ervaring rijker. :mad:

G.G.
16 april 2008, 00:02
Vraag VOOR hij het doet even de prijs.
Een achterbuurjongen die timmerman is, wilde mijn 2 plankjes Padouk en 5 Wenge (50 cm lang) wel voor me over de vlakbank jagen.

Foto

Vandaag had hij ze al klaar, ik blij, wat krijg je? Ach, doe maar dertig euro.....
Weer een ervaring rijker. :mad:

Da's snel verdient voor hem. Is ongeveer 10 minuten werk voor die 7 plankjes. Uurtarief van €180?

grizzly
16 april 2008, 16:55
Da's snel verdient voor hem. Is ongeveer 10 minuten werk voor die 7 plankjes. Uurtarief van €180?

Dat is ook mijn berekening.
Was de eerste en laatste keer. Door de zure apel bijten, lesgeld betalen, en volgende keer anders.
Het leven blijft een leerproces :)

Realeigo
17 april 2008, 17:59
Dit idee gaat ff de kast in ivm een gestolen effectenplank.. Dat is net ff ietsje belangrijker dan een nieuwe gitaar maken.

no 1 hops
17 april 2008, 18:00
Dit idee gaat ff de kast in ivm een gestolen effectenplank.. Dat is net ff ietsje belangrijker dan een nieuwe gitaar maken.sterkte! + nog wat tekens

grizzly
17 april 2008, 22:45
Dit idee gaat ff de kast in ivm een gestolen effectenplank.. Dat is net ff ietsje belangrijker dan een nieuwe gitaar maken.

Shit makker, dat is giga beroerd.
Telkens weer om beroerd van te worden als je leest dat er weer iemand zijn zuur verdiende centjes kwijt raakt aan zo'n stelende galbak.

rickygibson
18 april 2008, 18:38
he man,


tnx voor de emg's haha klinkt bruut ;)

kut van je pedalen.. hoorde het van michael..
maruh.. als je nog wel eens verder gaat met je gitaar, ik heb waarschijnlijk nog een stuk esdoorn voor je hals.. ik heb een stukje a-klasse half-kwartiers gehaalt die veel te groot is voor 1 hals haha..
en haaksen/vlakken kan ik opzich ook wel voor je doen.. nog geen 5 minuten werk
latur