PDA

View Full Version : een oudje maar is het japans?



no 1 hops
13 april 2008, 13:53
een leuke ibanez st clone te pakken gekregen.
merk is jarock en daar is nog wel onduidelijkheid over waar die gebouwt zijn.
oud is hij wel en fretboard/frets hebben wel playwear.
schakelaar is wat storingsgevoelig, moet dus hier en daar nog wat aan gedaan worden.
voor de fans van soundservice bob de jong, deze komt nog uit de tijd dat er ook een winkel in sneek was, heb zelf echter geen idee hoe land dat geleden is.
maar goed
fotooooos

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/bobdejong.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/bodyback.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/headstockfront.jpg

no 1 hops
13 april 2008, 13:57
en nog een paar
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarock.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/bodyfront.jpg

nog wat extra info
de pups zijn van gotoh met demonstratief erop geschreven

'patent appliat for'

verder geen serie nummer of zo te vinden.
vanwege de parelmoer inleg denk ik dat dit een wat duurdere versie is geweest.
op inet vond ik nog wel een foto met drie pots en geen inleg

hij lijkt verder zo te zien nog helemaal origineel

wietse
13 april 2008, 15:42
zeg maar je hebt een ibanez st met een andere naam er op bemachtigd, want jarock was 1 van de namen waaronder er gitaren van fuji gen gakki werden geimporteerd.
ik denk dat als je er mee bij bob de jong langsgaat en bob er zelf is hij je de afkomst wel kan vertellen.
wist trouwens niet dat ze ooit ook een zaak in sneek hebben gehad, nieuw voor mij.
leuke gitaar.

no 1 hops
13 april 2008, 15:57
zeg maar je hebt een ibanez st met een andere naam er op bemachtigd, want jarock was 1 van de namen waaronder er gitaren van fuji gen gakki werden geimporteerd.
ik denk dat als je er mee bij bob de jong langsgaat en bob er zelf is hij je de afkomst wel kan vertellen.
wist trouwens niet dat ze ooit ook een zaak in sneek hebben gehad, nieuw voor mij.
leuke gitaar.heb je mijn link nog in je pb gevonden
een engels verhaal over fujigen?

wat betreft BdJ, heb zo'n idee dat ze ergens in de binnenstad een heel klein winkeltje hadden,weet dat echter niet 100% zeker, maar dat is echt heel lang geleden.

maar zou deze nu wel of niet uit de japanse fabriek komen?

Rinze
13 april 2008, 17:52
Het lijkt inderdaad een St50 met een andere kop. Wanneer dat zo lang geleden is met die winkel van Bob de Jong, waarom staan er dan al tiencijferige telefoonnummers op de sticker? Heb het even nagezocht, de tiencijferige nummers werden in 1994/95 ingevoerd. Je zou dus zeggen dat de sticker van na die tijd is...

wietse
13 april 2008, 18:16
Heb het even nagezocht, de tiencijferige nummers werden in 1994/95 ingevoerd. Je zou dus zeggen dat de sticker van na die tijd is...

toeval, er waren toen ook al mensen met een 10 cijferig nummer, 05100 is al heel lang niet meer het netnummer van leeuwarden dat is 058.

heb je pm gekregen interesant, maar het blijft onduidelijk, die jarock van je lijkt teveel op een ibanez st om het te negeren.
kopieen werden eigenlijk alleen maar gemaakt van de bekende modellen en daar valt een st niet echt onder,dus komt waarschijnlijk uit dezelfde fabriek als het originele spul.

no 1 hops
13 april 2008, 18:23
wat mij anders ook opviel was dat er dus op de achterzijde van de pups gotoh op stond met het PAF zinnetje met inkt en een kleine D in het metaal gestanst.

zou dat een hint naar dimarzio zijn?

hezz
13 april 2008, 18:55
... maar hoe speelt 'ie?? :)

Ziet er wel tof uit, alleen die brug staat héél ongepast.

no 1 hops
13 april 2008, 19:11
... maar hoe speelt 'ie?? :)

Ziet er wel tof uit, alleen die brug staat héél ongepast. over het spelen valt nog weinig te zeggen.
1 de driestanden schakelaar moet nagekeken.
2 de frets en fretboard zijn toe aan onderhoud.
3 de snaren waren zwart van ouderdom en niet goed te gebruiken.

maar in vergelijk met een prs se voelt deze gitaar lekker aan dus hb er wel vertrouwen in.

de slijtage op het fretboard geeft ook aan dat deze ook goed gebruikt is.
kan alleen maar een pre zijn lijkt mij

wietse
13 april 2008, 20:45
over het spelen valt nog weinig te zeggen.
1 de driestanden schakelaar moet nagekeken.
2 de frets en fretboard zijn toe aan onderhoud.
3 de snaren waren zwart van ouderdom en niet goed te gebruiken.

maar in vergelijk met een prs se voelt deze gitaar lekker aan dus hb er wel vertrouwen in.

de slijtage op het fretboard geeft ook aan dat deze ook goed gebruikt is.
kan alleen maar een pre zijn lijkt mij

schakelaar inspuiten met contactspray dus, zal wel vol met stof en aangekoekt vuil zitten.
en anders een nieuwe erin.
als de fretten het nog toelaten die laten vlakken, is hij op zich wel waard, maar zolang je er geen last van hebt met het spelen nieuwe snaren er op en gaan met de banaan.

no 1 hops
14 april 2008, 08:57
@wietse

heeft zo'n jarock nog verzamelwaarde?
zit te dubben over die refret, kan ik zelf maar dan schuur ik het fretboard ook om die groeven eruit te halen.
maar ja , dan is hij niet meer origineel
opzich maak ik hem met een nieuwe vlak / crownbeurt weer goed speelbaar.

wietse
14 april 2008, 10:01
tja het is volgens de meeste mensen ibanez en je weet zelf ook wel wat voor prijzen oude verrotte ibanessen gaan, dat is soms echt van de dolle.
verzamelwaarde is lastig, maar als je zelf kan herfretten gewoon doen daar zal men niet zo snel over vallen goede bespeelbaarheid is belangrijker.
herfretten is 1 van de weinige dingen die ik zelf niet kan, dus als je eens wat bij wilt verdienen dan heb ik hier nog wel wat gitaren die aan een herfret toe zijn.

no 1 hops
14 april 2008, 10:43
tja het is volgens de meeste mensen ibanez en je weet zelf ook wel wat voor prijzen oude verrotte ibanessen gaan, dat is soms echt van de dolle.
verzamelwaarde is lastig, maar als je zelf kan herfretten gewoon doen daar zal men niet zo snel over vallen goede bespeelbaarheid is belangrijker.
herfretten is 1 van de weinige dingen die ik zelf niet kan, dus als je eens wat bij wilt verdienen dan heb ik hier nog wel wat gitaren die aan een herfret toe zijn.eerlijk gezegt weet ik echt niet waarvoor die ibanez etc verkocht worden.
zit niet in dat gebeuren.
alhoewel ik met zoeken naar jarock wel allerlei zaken tegenkwam waarvan ik denk dat je een soort second level vintage markt krijgt.
daar waar je als gewone man moet afhaken vanwege absurde prijzen is er dan nog genoeg ander leuk spul.
eigenlijk had je een vooruit ziende blik wietse.

en wat betreft fretwerk, heb er nu een paar gedaan en ben er zelf wel tevreden over.
maar of een ander het ook goed vind kan ik moeilijk bepalen.

zoon van Piet
14 april 2008, 11:15
Jarock 'maakte' ( 'liet maken' is meer van toepassing) kopieën van Ibanezzen, met name dit model. De kwaliteit was m.i. stukken minder dan die van Iba - al ken ik alleen de goedkope uitvoering, deze ziet er puik uit. De mechanieken zijn echter van bedenkelijk goedkope uitvoering, al ken ik die krengen wel alleen als Japans, ik heb ze nooit gezien op gitaren uit andere landen (behalve misschien ooit op goedkope Guilds?). Dat maakt de Jap-herkomst van je Jarock m.i. heel waarschijnlijk...