PDA

View Full Version : Close mic-en



JvD.
13 april 2008, 12:12
Ik heb eindelijk mijn eerste buizenversterker, een ENGL Thunder.
Het grote sweet-spot zoeken kan dus weer beginnen. Meestal doe ik dat door dat papier tape van uit het midden van mijn cone naar de rand te plakken. Daar op, om de cm of zo, een streepje te zetten met een nummer er bij.
Dan gehoorbescherming op en op elke plek een opname maken. Ik heb nu mijn sm57 geplaatst en ben heel tevreden.
Nu het zelfde verhaal met mijn e606 en de smile op mijn gezicht word alleen maar groter!

Dit heb ik gedaan door te spelen op het lead kanaal van mijn amp, lekker raggen en palm muten en solootjes spelen. Echt een geluid om van te smullen nu. Maar ik schakel naar clean en in één klap is het steriel en lelijk. Bah.
Mijn condensator microfoon neemt mijn clean veel mooier op, je hoort veel beter het echte warme buizengeluid. Enige probleem is; hoe plaats ik die mic. De condensator microfoon komt niet tegen mijn grill aan, maar iets in de ruimte. Hoe vinden jullie dan de sweet-spot?
(en hoe markeer je die voor de volgende keer?)

En nog een vraag: Als ik live speel moet mijn clean toch op z’n minst redelijk klinken. Moet ik dan een guldenmiddenweg zoeken? Ietsje minder vette leads en schuiven tot de clean goed is?

arjanb01
13 april 2008, 12:16
Ik kan alleen oordelen in een live sitiuatie en heb een 2x12 kast die door 2 Sennheisers (die platte) worden gemict. De positie waar ik de mics heb is aan de rand van de speaker (dus zo ver mogelijk uit de conussen van de speakers.
Dat geeft bij mij altijd het beste resultaat, zowel clean als lead, lekker warm klinkend.

JvD.
13 april 2008, 12:21
Ik kan alleen oordelen in een live sitiuatie en heb een 2x12 kast die door 2 Sennheisers (die platte) worden gemict. De positie waar ik de mics heb is aan de rand van de speaker (dus zo ver mogelijk uit de conussen van de speakers.
Dat geeft bij mij altijd het beste resultaat, zowel clean als lead, lekker warm klinkend.
aha, de e606 is volgens mij een van de cheapste uit die sennheiser reeks. ik vind het behoorlijk schelle dingen, dus bij mij zit ie ook aan de rand. maar ik heb het gevoel dat je met clean en close mic-en gewoon de feel mist. het klinkt netzo als een transistor of modeling nu.

arjanb01
13 april 2008, 12:24
Ik weet niet zeker of ik de e606 gebruik trouwens, maar zou zomaar kunnen.
Mn geluidsman regelt het altijd met de mics, dus van types weet ik niks.
Maar zou zomaar kunnen zijn dat het voor opnames niet de meest lekkere mic is, maar ja, om het als zaalgeluid te gebruiken is het wel oke, toch ? Ik hoor iig nooit klachten over mn geluid.

JvD.
13 april 2008, 12:28
Ik weet niet zeker of ik de e606 gebruik trouwens, maar zou zomaar kunnen.
Mn geluidsman regelt het altijd met de mics, dus van types weet ik niks.
Maar zou zomaar kunnen zijn dat het voor opnames niet de meest lekkere mic is, maar ja, om het als zaalgeluid te gebruiken is het wel oke, toch ? Ik hoor iig nooit klachten over mn geluid.
ze zijn prima, in combinatie met mijn sm57 heb ik er altijd leuk mee kunnen opmenen, je moet ze alleen ver uit het midden houden.
(ze ziet die sennheissers en sm57 op elk podia wel)