PDA

View Full Version : zelfde gitaar , ander geluid , epiphone les paul custom ???



joren
13 april 2008, 11:25
Ik heb deze zomer een les paul custom van epiphone gekocht . de andere gitarist van de groep waarin ik speel , heeft dezelfde gitaar , maar hij heeft hem ongeveer 2 jaar geleden gekocht . het geluid verschilt echter zeer veel , ook weegt deze gitaar iets meer dan die van mij.

Weet iemand hoe dit komt , scheelt er iets aan mijn gitaar ? of zijn het gewoon andere elementen ?

barno
13 april 2008, 11:31
Ik veronderstel dat je ze getest hebt op dezelfde versterker (en dan bedoel ik niet van hetzelfde merk/type, maar echt dezelfde, één amp dus)

Een van de belangrijkste criteria bij klank is de manier van spelen: attack, flow, feel etc...

Maar in jouw geval zal het ook te maken hebben met de "binnenkant" van de gitaren. Zoek hier maar es met de zoekterm "chambered les paul" ... er is al heel wat "inkt" over gevloeid :)

bass blom
13 april 2008, 11:35
ik was onlangs bij een oude vriend in zijn studio en ik probeerde al zijn gitaren uit.
hij stond aan de knoppen te draaien van zijn koch multitone, speakers te wisselen etc.
al zijn gitaren klonken compleet anders, rara hoe kan dat? :D

joren
13 april 2008, 14:01
Ik veronderstel dat je ze getest hebt op dezelfde versterker (en dan bedoel ik niet van hetzelfde merk/type, maar echt dezelfde, één amp dus)

Een van de belangrijkste criteria bij klank is de manier van spelen: attack, flow, feel etc...

Maar in jouw geval zal het ook te maken hebben met de "binnenkant" van de gitaren. Zoek hier maar es met de zoekterm "chambered les paul" ... er is al heel wat "inkt" over gevloeid :)

we hebben de gitaren op dezelfde amp aangesloten en door dezelfde persoon laten bespelen , en het verschil was nog steeds aanwezig.
Met de binnenkant , bedoel je dan ook de elementen , of gaat het dan echt over de constructie ??
merci voor de reactie , ik zal zeker eens het forum doorzoeken met " chambered les paul " .

Luke-wannabe
13 april 2008, 14:03
Elke gitaar klinkt anders. Dat ligt aan het hout en verschillende factoren. Daarom moet je ook eigenlijk altijd (als je in een winkel koopt) de gitaar die je hebt getest meenemen.

joren
13 april 2008, 14:06
ik was onlangs bij een oude vriend in zijn studio en ik probeerde al zijn gitaren uit.
hij stond aan de knoppen te draaien van zijn koch multitone, speakers te wisselen etc.
al zijn gitaren klonken compleet anders, rara hoe kan dat? :D

aan de knoppen draaien , andere speakers , verschillende gitaren . En ze klonken verschillend . logisch, denk ik dan? of heb ik het mis ? . wat wil je juist bedoelen met je reactie ?

Luke-wannabe
13 april 2008, 14:10
aan de knoppen draaien , andere speakers , verschillende gitaren . En ze klonken verschillend . logisch, denk ik dan? of heb ik het mis ? . wat wil je juist bedoelen met je reactie ?
Maak je geen zorgen, Bass heeft wel meer van die momentjes dat niemand hem begrijpt.

Rude Perception
13 april 2008, 14:16
Waarschijnlijk komen ze uit een andere fabriek, misschien zelfs uit een ander land. Ik kan me goed voorstellen dat er daardoor verschillen tussen ontstaan.

bass blom
13 april 2008, 14:17
:seriousf: voor wie het niet vatte:

elke gitaar klinkt anders als hij bespeeld wordt door een andere gitarist.

naast dat niet 1 gitaar van zelfde type/leeftijd hetzelfde kan klinken.

ACSlater
13 april 2008, 15:15
Is het probleem niet simpeler te verklaren? Zoiets als Epiphone heeft gebruik gemaakt van nieuwe/andere/nog goedkopere elementen. Een partij slecht hout of juist wat beter Chinees waaibomenhout. Wat maakt het trouwens uit of ze anders klinken. Zolang die van jou maar beter klinkt!

Eko
13 april 2008, 15:42
Het hout van de Epiphones komt uit uiteenlopende bossen en uiteenlopende landen. De dichtheid van de stukken hout varieerd enorm. Daarmee ook de klank. De snaren die er op zitten kunnen een enorm verschil maken. Niet alleen of ze ouder zijn of niet , maar ook de fabrikant. Als er iets meer nikkel in zit krijg je al snel een wat hoger, feller geluid. Snaardikte kan een verschil maken omdat dikkere snaren iets meer toon trekken. OOk de hoogte van de elementen maakt heel wat uit.