PDA

View Full Version : Drum in de kelder



shredbeast
13 april 2008, 12:21
Haloo :)


Is een drum in de kelder plaatsen een goed idee?
De klank is geweldig maar de vochtigheidsgraag is er wel hoger...


stw

chubbyfan
13 april 2008, 12:42
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=diverse&label=Vochtvreters :)

shredbeast
13 april 2008, 12:50
[QUOTE=chubbyfan]


Thanks Chubby :)

jplm
13 april 2008, 15:26
Is een drum in de kelder plaatsen een goed idee?
De klank is geweldig maar de vochtigheidsgraag is er wel hoger...

Ik heb laatst eens een vraag over gitaren in een drum-forum geplaats; kreeg ik potjandorie geen antwoord op. Snap jij dat nou ;) :???:.

Groet, Jan.

Kim Wilson
13 april 2008, 15:58
http://www.gitaarnet.nl/forum/announcement.php?f=21&announcementid=8

Probeer het eens in offtopic. :)


@JPLM:
Er lopen hier behoorlijk wat drummers rond op dit forum, waaronder ikzelf. Dus het is op zich niet heel vreemd dat hier ook vragen omtrent drums beantwoord worden. Het is gewoon een erg groot en drukbezocht muzikantenforum. En het drumforum is gewoon kut! :D

jplm
13 april 2008, 20:55
@JPLM:
Er lopen hier behoorlijk wat drummers rond op dit forum, waaronder ikzelf. Dus het is op zich niet heel vreemd dat hier ook vragen omtrent drums beantwoord worden. Het is gewoon een erg groot en drukbezocht muzikantenforum. En het drumforum is gewoon kut! :D

Moet je horen: ik speel al een jaar of tien gitaar, maar kom tevens elke dag bij een boer met melkvee. Dus mocht je eens iets over koeien willen weten, vraag het gerust (dit forum onderdeel heet "algemeen", als ik het goed heb).

Groet, Jan.

kenx
13 april 2008, 21:11
staat in het verkeerde subforum................ dit gaan de gn'ers NOOIT geleerd krijgen :)

Toch is het géééén goed idee een drum in de kelder te zetten. Tenzij je er rap vanaf wil zijn ;) :dance: :cheerup:

Wickerman
13 april 2008, 21:33
staat in het verkeerde subforum................ dit gaan de gn'ers NOOIT geleerd krijgen :)

Toch is het géééén goed idee een drum in de kelder te zetten. Tenzij je er rap vanaf wil zijn ;) :dance: :cheerup:

Raar, mijn 16 jaar oude pearl staat ondertussen al 5 jaar in de kelder hier, alles is nog steeds in orde...

Kim Wilson
13 april 2008, 22:12
Moet je horen: ik speel al een jaar of tien gitaar, maar kom tevens elke dag bij een boer met melkvee. Dus mocht je eens iets over koeien willen weten, vraag het gerust (dit forum onderdeel heet "algemeen", als ik het goed heb).

Groet, Jan.
Ik woon in een boerengebied, en mijn oom heeft tot voor kort altijd melkvee gehad. Dus! :D

M.a.w., het forum is hier dusdanig breed, dat je alles wel zo'n beetje kunt vragen hier. Maar als je iets wil weten over iets wat niks met gitaren te maken heeft, kun je het beter in offtopic vragen. Grote kans dat er wel iemand verstand van heeft. :)

kenx
13 april 2008, 23:14
kan wel zijn ja, maar niet elke kelder is even vochtig...

drap
13 april 2008, 23:31
Wickerman is Belg, die bewaren alles in de kelder.

Oh, wat een slechte humor...

Riky
13 april 2008, 23:59
Wickerman is Belg, die bewaren alles in de kelder.

Oh, wat een slechte humor...


slecht...

heel slecht..

heel fout ook..

niet voor herhaling vatbaar..




...maar wel grappig:)

shredbeast
14 april 2008, 08:08
staat in het verkeerde subforum................ dit gaan de gn'ers NOOIT geleerd krijgen :)

Toch is het géééén goed idee een drum in de kelder te zetten. Tenzij je er rap vanaf wil zijn ;) :dance: :cheerup:



Wat zou er precies mee gebeuren?

Riky
14 april 2008, 09:01
Wat zou er precies mee gebeuren?


door hoge vochtigheid die meestal aanwezig is kan de boel gaan roesten en rotten... of door de kou in een kelder kan lak barsten enz...

beetje hetzelfde als je gitaar bij een verwarming zetten die op standje 5 staat te broeien.



Ik weet niet hoe goed jou kerlder is, maar over het algemeen zou ik het niet aanraden... Waarschijnlijk kan het wel, maar toch raak ik het niet aan:)

MadSteven
23 april 2008, 22:48
Kennelijk een verschil tussen Amerikaanse en Europese kelders dan, want in Amerika hoor ik veel verhalen over 'drummers with a basement' en 'basements with a drummer'.

Neem aan dat die dan iets beter tegen water kunnen. En awel, u kent that 70's show wel... Zulke kelders zijn vrij normaal in Amerika.


(Waarom niet hier? :( )

Riky
24 april 2008, 00:37
1. hele andere kelders
2. amerikanen doen toch waar ze zin in hebben
3. that 70's show is natuurlijk (ook al is het nog zo leuk) een verzonnen verhaal gebazeerd op stereotype gedachten uit de jaren 70 met een bak aan onzinne humor... Daar kan dus alles...

RoelTM
24 april 2008, 14:54
waarschijnlijk zijn al die 'Amerikaanse tv kelders' allemaal 3-murige studioruimten in de... jah, studio dus...

hard(t)stikke nep dus :hippie:

The red Strat.
11 mei 2008, 15:50
Moet je horen: ik speel al een jaar of tien gitaar, maar kom tevens elke dag bij een boer met melkvee. Dus mocht je eens iets over koeien willen weten, vraag het gerust (dit forum onderdeel heet "algemeen", als ik het goed heb).

Groet, Jan.
dus...
hoe zit dat nu met chocomelk ? komt dat van bruine koeien ?

bass blom
11 mei 2008, 16:54
Moet je horen: ik speel al een jaar of tien gitaar, maar kom tevens elke dag bij een boer met melkvee. Dus mocht je eens iets over koeien willen weten, vraag het gerust (dit forum onderdeel heet "algemeen", als ik het goed heb).

Groet, Jan.

Richtlijnen openen topics in algemeen.
Het gebeurt regelmatig dat er topics geopend worden in "Algemeen" die eigenlijk thuis horen in een ander subforum van gitaarnet. Deze topics moeten vervolgens verplaatst worden, maar een verwijzing blijft altijd zichtbaar en dat maakt dit forum erg onoverzichtelijk. Daarom de vraag om beter te letten waar je je topic opent.

Waar is algemeen dan wel voor bedoelt?

- Melding van fouten bij het gebruik van het forum.
- Opmerkingen over het forum of de frontpage van gitaarnet
- Suggesties en verbeterpunten

m.a.w. alles wat met gitaarnet ansich te maken heeft.

Binnenkort ga ik "Algemeen" helemaal opruimen zodat enkel een aantal belangrijke topics overblijven en de overzichtelijkheid terug is. Gelieve vanaf nu daarom letten op waar je een topic over opent.

Bedankt voor de medewerking.

LET OP: vanaf nu worden verkeerd geplaatste topics direct verwijdert en niet meer verplaatst!

Wickerman
11 mei 2008, 18:59
Wickerman is Belg, die bewaren alles in de kelder.

Oh, wat een slechte humor...

Nee hoor, dat zijn Oostenrijkers.

pannekoek
13 mei 2008, 00:40
t zou wel kunnen, je zou de kelder kunnen isoleren(voor temperatuur) en wat vochtvreters neer kunnen zetten!

Renin
13 mei 2008, 20:57
Een drumstel is geen gitaar en al zit er (soms) hetzelfde hout in, gedraagt een ketel zich toch anders als een gitaarhals (andere dikte, andere spanningen)

Het ligt dus aan hoe hoog de vochtigheidsgraad is, welke temperatuurverschillen er zijn, en natuurlijk ook hoe dik de ketels zijn, welk hout er in de constructie zit, of het een gelakt of bekleed drumstel is etc.

De hardware zal echt niet snel roesten als het van goede kwaliteit is en niet 30 jaar oud.

Het probleem met drummen in de kelder (of úberhaupt thuis) is dat je goed moet isoleren om geen overlast te verooraken, maar ook moet ventileren voor enerzijds je eigen zuurstof, en anderzijds de atmosfeer (temperatuur en vochtigheidsgraad doordat je lekker zit te zweten in een kleine ruimte).

Als je dit toch per se wil is een cabine een goed idee, maar wel kostbaar (duizenden euro's). Zelf de boel verbouwen is ook niet goedkoop, en ook zeker niet gratis als jet het goed wilt doen. De beste oplossing is ergens een ruitme huren waar je kan drummen en herrie kan maken, of electronisch drummen.

(of gan naar die oom met die koeien en vraag of je de hooizolder mag lenen, maar ik weet niet hoe vochtig het daar is en of de koeien er tochtig van worden, maar dat kunnen andere gn'ers je vast wel vertellen ;))

Kim Wilson
14 mei 2008, 08:41
Een drumkit is net zo gevoelig voor vocht als een gitaar, hoor. Dat het zich anders gedraagt, lijkt me nogal wiedes, omdat de constructie op geen enkele manier met elkaar te vergelijken is. Maar het is gewoon hout (meestal berken), en dat werkt net zo goed. En reken er ook maar goed op dat hardware ook wel kan roesten in een vochtige ruimte.

Renin
14 mei 2008, 10:05
berken?

Ik dacht toch echt esdoorn (maple) in de meeste kits (en ook "basswood" in de goekopere setjes). Berken is wel verkrijgbaar (en klinkt ook zeker wel tof), maar is toch wat exclusiever onder de drummers (lees: komt veel minder vaak voor/wordt minder vaak gebruikt).

Ik heb zelf jaren gedrumd in een kelder op zowel een intertoys-setje, als een gelakt esdoornsetje. Nooit roest, geen vochtplekken of kromtrekkende ketels o.i.d. en al helemaal niet op de hardware die goed (dik) verchroomd is.

Kim Wilson
14 mei 2008, 10:10
Ja, klopt. Maple was het. Berken en mahonie worden ook wel gebruikt, maar je hebt idd gelijk.

Kaboemba
14 mei 2008, 12:23
berken?

Ik dacht toch echt esdoorn (maple) in de meeste kits (en ook "basswood" in de goekopere setjes). Berken is wel verkrijgbaar (en klinkt ook zeker wel tof), maar is toch wat exclusiever onder de drummers (lees: komt veel minder vaak voor/wordt minder vaak gebruikt).

Ik heb zelf jaren gedrumd in een kelder op zowel een intertoys-setje, als een gelakt esdoornsetje. Nooit roest, geen vochtplekken of kromtrekkende ketels o.i.d. en al helemaal niet op de hardware die goed (dik) verchroomd is.

Van vocht heb ik ook nooit iets kunnen merken, althans niet op het hout van invloed.
Maar roest heb je al heel snel, ook op goede hardware.
En dan niet in de vorm van bruine roest maar een beetje grijs/groene aanslag voorkom je nauwelijks of je moet maandelijks poetsen.
En ja ik had/heb altijd goed spul gehad.

Btw mijn nieuwe setje is van BERKEN.

Renin
14 mei 2008, 12:31
Van vocht heb ik ook nooit iets kunnen merken, althans niet op het hout van invloed.
Maar roest heb je al heel snel, ook op goede hardware.
En dan niet in de vorm van bruine roest maar een beetje grijs/groene aanslag voorkom je nauwelijks of je moet maandelijks poetsen.
En ja ik had/heb altijd goed spul gehad.

Btw mijn nieuwe setje is van BERKEN.

Waar heb je dan roest? Op je stands, rims, bekkens?

Heb je toevallig Pearl masterworks met die soundringen erin? Die zijn namelijk geweldig! (en duuuuurrrrrr helaas)

Ik heb berken ook altijd mooier gevonden, al heb ik zo'n 3 jaar geleden de zooi verkocht en niet meer gedrumd sinds. Ik moet zeggen dat al dat gesleep met die hardware en trommels en wel voor gezorgd heeft dat je mij niet snel zult horen klagen over een extra cabinetje meeslepen :)

beruk
22 mei 2008, 09:41
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=diverse&label=Vochtvreters :)

Dat is een groot blok zout! Zal dus gaan druppelen, zet er ajb een bak onder anders word het een grote blubberzooi

Kim Wilson
22 mei 2008, 09:42
Staat er toch ook?

"Koop dan éénmalig een liksteen van een koe of schaap, en zet die in een emmer."

Copieright
25 mei 2008, 12:09
Suggestie van vrochtvreter was al gegeven zag ik: 9.99 euro bij de lidl met 1 navulverpakking ;) oftewel 2 keer te gebruiken. En ik denk dat je ze goedkoper kan krijgen want wij kwamen er maar niet van af xD

Heynis
25 mei 2008, 19:50
Als je je verzadigde vochtvreter een uurtje of twee op 120 graden in de oven zet kun je hem nog een keer gebruiken. Dan is al het water er namelijk weer uit. Let wel op dat je geen stukken plastic in de oven stopt, die hebben zo nu en dan de neiging over te gaan in een zekere stinkende vloeibare vorm.

2e rocker
24 juni 2008, 10:14
Ik heb laatst eens een vraag over gitaren in een drum-forum geplaats; kreeg ik potjandorie geen antwoord op. Snap jij dat nou ;) :???:.

Groet, Jan.

je plaatst toch geen drum vragen op een gitaarforum
ga toch naar drum forum.nl (als die bestaad) ;)

-geert-
24 juni 2008, 17:55
je plaatst toch geen drum vragen op een gitaarforum
ga toch naar drum forum.nl (als die bestaad) ;)

Het is hier ook geen spellingsforum, maar bestaat kan toch echt niet met een D hoor

Wickerman
24 juni 2008, 20:40
je plaatst toch geen drum vragen op een gitaarforum
ga toch naar drum forum.nl (als die bestaad) ;)

Zorg er eerst voor dat je zelf voor de volle 100% in orde bent, begin zoals Geert al zei maar met je spelling.

Aan de retards die mij niet geloofden; het is dus wel degelijk mogelijk je kit in de kelder te laten staan, mits de aanwezigheid van een vochtvreter (of 2).

fluitketel9
25 juni 2008, 00:06
Nou weet ik eigenlijk niks af van drumstellen, maar jullie zitten allemaal over hout te praten...

dat kan toch helemaal niet roesten???

Dus als je een gitaar in een kelder met een drumstel in een kelder vergelijkt. Dan klopt daar toch niks van (alleen in de zin dat je hals kan krom trekken natuurlijk en je drumstel ook wel naar de ***** kan gaan natuurlijk. Maar het punt is dat ze gwoon op een oplossing vragen en niet om de rest!!!! :sssh:

Riky
25 juni 2008, 00:15
Nou weet ik eigenlijk niks af van drumstellen, maar jullie zitten allemaal over hout te praten...

dat kan toch helemaal niet roesten???

Dus als je een gitaar in een kelder met een drumstel in een kelder vergelijkt. Dan klopt daar toch niks van (alleen in de zin dat je hals kan krom trekken natuurlijk en je drumstel ook wel naar de ***** kan gaan natuurlijk. Maar het punt is dat ze gwoon op een oplossing vragen en niet om de rest!!!! :sssh:

drumstel is ook gemaakt van hout....

en verder snap ik echt geen drol van je post....

Javaca
28 juni 2008, 20:37
Nou weet ik eigenlijk niks af van drumstellen, maar jullie zitten allemaal over hout te praten...

dat kan toch helemaal niet roesten???

Dus als je een gitaar in een kelder met een drumstel in een kelder vergelijkt. Dan klopt daar toch niks van (alleen in de zin dat je hals kan krom trekken natuurlijk en je drumstel ook wel naar de ***** kan gaan natuurlijk. Maar het punt is dat ze gwoon op een oplossing vragen en niet om de rest!!!! :sssh:

Aan een drumstel zitten naast houten ook metalen onderdelen. En metaal kan corroderen.




Katoen...


Ja?

Roest dat?

Nee...

...dan heb ik in m'n broek gescheten...



Naast het beantwoorden van vragen is meedenken helemaal niet verboden hoor. Daarmee kun je mensen ook verder helpen...

Over het onderwerp:

Heb je al eens gekeken hoe vochtig het in de kelder is?
Leg er eens een week een hygrometer en kijk naar de luchtvochtigheid.

Han S
28 juni 2008, 20:44
Nou weet ik eigenlijk niks af van drumstellen, maar jullie zitten allemaal over hout te praten...

dat kan toch helemaal niet roesten???

Dus als je een gitaar in een kelder met een drumstel in een kelder vergelijkt. Dan klopt daar toch niks van (alleen in de zin dat je hals kan krom trekken natuurlijk en je drumstel ook wel naar de ***** kan gaan natuurlijk. Maar het punt is dat ze gwoon op een oplossing vragen en niet om de rest!!!! :sssh:

De shells van een dumstel zijn gemaakt van gelaagd hout wat verlijmd is. Hout zet uit als het vochtig wordt en krimpt als het droog wordt. Het is dus zaak dat de vochtigheid van het hout binnen zekere grenzen constant blijft anders gaat het scheuren en laten de verlijmde lagen van elkaar los. En dan kan je mooie drumstelletje in de kliko.

Geldt voor alle houten instrumenten, niet in een erg vochtige kelder en niet in het veel te droge CV hok. Voor piano's zijn van die vochtregelaars te koop die je er in hangt.

Mr.Fingers
28 juni 2008, 20:51
Katoen...


Ja?

Roest dat?

Nee...

...dan heb ik in m'n broek gescheten...




:seriousf:

fluitketel9
6 juli 2008, 10:53
De shells van een dumstel zijn gemaakt van gelaagd hout wat verlijmd is. Hout zet uit als het vochtig wordt en krimpt als het droog wordt. Het is dus zaak dat de vochtigheid van het hout binnen zekere grenzen constant blijft anders gaat het scheuren en laten de verlijmde lagen van elkaar los. En dan kan je mooie drumstelletje in de kliko.

Geldt voor alle houten instrumenten, niet in een erg vochtige kelder en niet in het veel te droge CV hok. Voor piano's zijn van die vochtregelaars te koop die je er in hangt.


Lol want nu heb je die vraag beantwoord van die gene die deze topic begon :hippie:

Henri H
8 juli 2008, 02:50
Als een mod ook meedoet mag ik het ook :) .


.... niet in een erg vochtige kelder en niet in het veel te droge CV hok. ....
En wat nou als je kelder een CV heeft? Zoals de mijne ... :o
M´n kelder is goed droog en de temperatuur is vrij constant rond de 20 graden.
De CV geeft wat warmte af.
Ik drum er niet maar m´n gitaren en amps staan er wel.
Als ik klaar ben met spelen zet ik de deur open en is er directe ventilatie met de buitenlucht via een kelder raampje.

Wickerman
8 juli 2008, 12:04
Lol want nu heb je die vraag beantwoord van die gene die deze topic begon :hippie:

Een raar kereltje ben jij hè?

Han S
8 juli 2008, 12:37
Als een mod ook meedoet mag ik het ook :) .


En wat nou als je kelder een CV heeft? Zoals de mijne ... :o
M´n kelder is goed droog en de temperatuur is vrij constant rond de 20 graden.
De CV geeft wat warmte af.
Ik drum er niet maar m´n gitaren en amps staan er wel.
Als ik klaar ben met spelen zet ik de deur open en is er directe ventilatie met de buitenlucht via een kelder raampje.

Een moderne CV unit haalt de branderlucht van buiten en voert uiteraard de verbrandingsgassen af naar buiten. Dat geeft helemaal geen ventilatie en de warmte welke zo'n unit afgeeft is ook next to nothing.

De oude CV ketel met atmosferische branders haalde de verbarandingslucht uit de ruimte waarin hij hing of stond. Dat gaf redelijk veel ventilatie en voor dat doel moesten in kelders ook lucht toevoer roosters of pijpen worden aangelegd. Bovendien gaven die oude dingen veel warmte af aan de omgeving en zo'n CV ruimte of kelder kon gortdroog zijn. Die tijden zijn voorbij, het beste wat je kunt doen is een betrouwbare luchtvochtigheidsmeter in de ruimte hangen, een zg hygrometer dus.

Henri H
8 juli 2008, 14:27
.....het beste wat je kunt doen is een betrouwbare luchtvochtigheidsmeter in de ruimte hangen, een zg hygrometer dus.Is wel een ideetje ja, dank voor de tip.