PDA

View Full Version : Hoe geluidsarm oefenen met acoustische gitaar



Student
13 april 2008, 03:48
Hallo,

Ik wil weer acoustische gitaar gaan spelen, maar vindt het lastig dat het oefenen/spelen toch best veel geluid maakt.
Vooral 's nachts is dat erg lastig.

Ik heb nu een elektrische gitaar en kan rammen en doen wat ik wil tot diep in de nacht (koptelefoon)

Hoe hebben jullie dat opgelost ??

Mattia
13 april 2008, 08:16
Minder harde aanslag?

Je zou ook de snaren kunnen dempen, maar IMO klinkt dat nergens naar. Oefen dan maar gewoon op electrisch.

--=HANS=--
13 april 2008, 08:42
Ik weet niet hoe je woont maar zeker op een nylonsnarige kun je prima heel erg zacht spelen. Als mensen er dan toch nog last van hebben idd gewoon lekker op je elektrische blijven spelen.

Flipkoos
13 april 2008, 08:45
Of je koopt een Yamaha Silent Guitar. Zowel in staal als nylon te krijgen...of is die te elektrisch?

http://www.yamahamusic.com.au/products/musicalinstruments/guitars/images/SLG120NW.jpg

Harald
13 april 2008, 09:19
Als het probleem in de bassen zit, zet eens een feedbackbuster (zo;'n rubberen dop) in je klankgat. Verandert het geluid van de gitaar, maar blijft akoestisch, alleen zachter. Met name de bassen worden wat minder.

Pais
13 april 2008, 10:18
Ik heb vanacht nog zitten spelen met een stukje spons onder de snaren bij de brug. Het is eerst even wennen, maar daarna speelt het eigenlijk best fijn. Eigenlijk gebruik ik het alleen wanneer ik wat technische oefeningen doe (dingen doorspelen die niet lekker lopen, fysieke oefeningetjes voor rechter en linkerhand etc) Wanneer je echt een mooi stukje muziek wilt maken, dan is zo'n afgestompt geluidje niet erg geschikt ;)

Student
13 april 2008, 11:59
Ik wil eigenlijk een western gitaar. Dus stalen snaren.

Die silent van Yamaha is zeker een spaans model ??

Ik heb ook een paar modellen online gezien die volgens mij wat stiller zouden moeten zijn. Weet iemand hier iets van ??

Epiphone Chet Atkins SST Studio (http://www.thomann.de/nl/epiphone_sststdsna.htm)
CRAFTER SA-TM BK (http://www.thomann.de/nl/crafter_satm_bk.htm)


Iemand hier ervaring mee ?? of een ander plan ??

Flipkoos
13 april 2008, 12:37
Ik wil eigenlijk een western gitaar. Dus stalen snaren.

Die silent van Yamaha is zeker een spaans model ??


Zowel klassiek als western te verkrijgen...(staal/nylon). Versterkte sound is best heel goed en je kunt er met een koptelefoon mee oefenen...

--=HANS=--
13 april 2008, 14:25
Origineel gepost door Student: Ik heb ook een paar modellen online gezien die volgens mij wat stiller zouden moeten zijn. Weet iemand hier iets van ??

Het is van nogal wat factoren afhankelijk hoe luid een akoestische gitaar van zichzelf is. Een dreadnought met grote klankkast zal een groter geluid hebben dan een 000 model van Martin. Daarnaast is de keuze van de snaren ook voor een deel bepalend. Een setje 0.10 kan onversterkt nu eenmaal minder geluid produceren dan een setje 0.12
Verder ligt het er natuurlijk ook aan hoe hard je zelf werkt en of je wel of niet met plectrum speelt.
Ik geloof niet dat ik ooit normale gitaren ben tegen gekomen die specifiek zijn gebouwd op minder geluid voortbrengen.

Pais
13 april 2008, 15:15
Die Yamaha silent guitars zijn nogal prijzig ( rond de 650 dacht ik )
Een tijdje terug kwam ik zo'n zelfde type gitaar tegen die een stuk goedkoper was ( 250 ofzo ) Dat is wat acceptabeler voor een 'gitaartje voor erbij'. Ik kan alleen nergens terugvinden. Iemand een idee?

Maar als je staalsnarig speelt, waarom kun je dan niet gewoon op elektrisch spelen als je wat minder herrie mag maken? Het verschil tussen steelstring en elektrisch lijkt nou ook weer niet zo groot.

Flipkoos
13 april 2008, 15:23
Die Yamaha silent guitars zijn nogal prijzig ( rond de 650 dacht ik )
Een tijdje terug kwam ik zo'n zelfde type gitaar tegen die een stuk goedkoper was ( 250 ofzo ) Dat is wat acceptabeler voor een 'gitaartje voor erbij'. Ik kan alleen nergens terugvinden. Iemand een idee?


Keytone misschien?

Pais
13 april 2008, 15:55
Jaa presies, thnx :)
http://www.gitaartoko.nl/02/0004.html
Ik hoorde op het flamencoforum wel goede verhalen over de nylonsnarige, iig dat het prima speelt om in de iets latere uurtjes mee te oefenen.

Je hebt ze zowel nylon als staalsnarig, in drie uitvoeringen (€190, €220 en €240)

Student
13 april 2008, 18:02
Ik vindt die silent guitars toch wel aparte dingen.
Als ik weer 's in de gitaarshop ben zal ik zo'n ding 's proberen.

Maar niemand iets te melden over de:

Epiphone Chet Atkins SST Studio of Crafter SA-tm ??

Dat ziet er toch iets meer uit als een gitaar :)
En door de geringe dikte van de kast zou ik denken dat ie wat minder volume zou hebben ( niet versterkt )

--=HANS=--
13 april 2008, 19:28
Ik ben niet heel erg bekend met deze instrumenten maar volgens mij zijn die met name bedoeld om versterkt mee te spelen voor opnames. Als je er onversterkt op speelt hoor je natuurlijk wel wat maar je krijgt er niet het zelfde geluid uit als uit een normale akoestische gitaar. Dus enerzijds zou het een oplossing voor je kunnen zijn, anderzijds beperk je je wel heel erg voor de momenten dat je wel gewoon op een akoestische zou kunnen spelen.


Een andere overweging met het zelfde idee zou dan trouwens ook hollowbody jazzgitaar met van die f-sleutels in de top kunnen zijn. Een vriend van mij heeft ook zo`n bak en dat klinkt onversterkt nog best leuk, zeker om slagjes enzo mee te oefenen maar echt mooi akoestisch geluid, nee.

Student
13 april 2008, 22:36
OK

Dan ga ik maar 's kijken wie deze modellen op demo heeft. Ik zag ze wel online bij thomann. Maar dat is me net ff te ver :)