PDA

View Full Version : Middagje Rotterdam



ropp
13 april 2008, 01:01
Na een aantal misgelopen afspraken is het me gelukt om gelijktijdig met m'n neefje Bram aanwezig te zijn in Rotterdam. Wat doe je in Rotterdam vraag je je af, versterkers testen natuurlijk!

Eerst een kort bezoek aan Peter Verspuij. Een leuke zaak, de 'bediening' is niet onaardig en we hadden gelijk een vrij hokje, ookal was het vrij druk. Later zijn we bij Feedback langsgeweest, echt een supertent. Groot en je wordt er niet in de gaten gehouden, dus heerlijk rustig testen. Ook hier weer druk, ja zaterdag. Maar toch ook gelijk weer een vrij testhokje te pakken. Het verbaasde me eigelijk dat in beiden zaken zoveel mensen waren en dat er zo weinig getest werd... maar nu ter zake.

We hebben getest, van meest fijn naar minst fijn: (en de prijzen +/-)

1 Mesa F-50 head 1600
2 Bogner Duende head 2400
3 Vox ac15 (met simpele speaker, wharfedale?) 600?? (zat geen prijs op)
4 Koch Twintone 2 1100
5 ENGL Ritchie Blackmore head 1100?
6 Brunetti Maranello 800?? (zat geen prijs op)
7 Marshall 1987x head 1500? (zat geen prijs op)

We hebben getest met een fender usa strat uit de zaak, speciaal voor mijn stratgekke-eigen-gitaar-niet-meenemende neefje en mijn mm jp sig met piezo. Alle heads op een horizontaal geplaatste Koch vg90 verticale 212, behalve de ENGL op een engl 212 v30. Het was de bedoeling de amps zonder pedalen te testen. Niet alle amps behandel ik nu. Voor meer info en info over de niet behandelden kan een aanvraag worden ingediend :D

7. Om onderaan het lijstje en met de grootste verassing te beginnen, de marshall was echt een verbazingwekkende tegenvaller. Na wat er in het marshallmeet topic over is geschreven, ik begin nu te twijfelen of dat wel de 1987x was, had ik een bepaalde verwachting. Maar over de koch vg90's was het een schelle boel eerst met de strat en daarna zelfs met mijn mm. Nou heb ik wel het gevoel dat op deze versterker speakers een grote invloed hebben en de vg90's zijn redelijk steriel in vergelijking met bijvoorbeeld greenbacks. Eerlijkheidshalve moet er vermeld worden dat ik nog mijn neefje ervaring hebben met het instellen van dit soort versterker. Maar zelfs na flink knoppendraaien en uitproberen was het geluid nog ielig, veel hoog weinig "wall of sound".

3. In vliegende vaart door naar de vox. Echt een fijn geluid, volume omhoog en gaan met die banaan! Opeens wordt het duidelijk waar een hele reeks klassieke rocksounds met mn marshall combotje (2554sj) niet na te apen is. Het is de vox sound! Van lichtrandje-clean tot stevigerand-overdrive met de strat en van rand-clean tot rock-overdrive met de mm. Het verschil qua wisselen van gitaren is niet onwijs groot, eigelijk vooral het output verschil. Een leuke reverb en tremelo, beiden best aardig. Aangezien dit de versie zonder master is, moest het wel redelijk hard allemaal en met de top boost bijna vol tot vol open werd de bas een beetje flubberig.
Daarnaast mist dit ampje de verschillende kanalen, dus voor live 3 naast elkaar abc-en of natuurlijk een pedalboard ervoor ;)

2. De Duende in het kort. Fijne amp. Meer verschil tussen de beiden gitaren, in output, maar ook duidelijk in dynamiek en articulatie. Helaas gaat deze toch ook weer behoorlijk richting one-trick-pony, alhoewel met het gitaar volume een hoop haalbaar is. Wat een sound! Rock op z'n best, fijne vieze bassige blues lead uit te halen (met de mm) en ook een gearticuleerd clean (piezo). Maar om dit met 1 instelling on-stage te moeten doen wordt denk lastig, ik geef toe we hebben het vanwege tijdgebrek niet alles geprobeerd qua instellen. Trem en rev niet getest want die zijn alleen footswitch schakelbaar en de footswitch was met vakantie.
Dit wordt de amp waarmee ik over een jaartje of 30 alle jamsessies afstruin en iedereen met zn ultrahippe nano biomechanische modulatie full stack finaal onder een dikke drekkige bluesstroop stort.

1. De F-50 was de verassing van de dag aan de andere kant van het spectrum. Power en met de 2 kanalen en contour live beter bruikbaar. Mijn plan was eigenlijk een mark 4 te testen maar die hebben ze bij feedback niet staan. En toen neef Bram met deze head binnen kwam wandelen wachte ik met argus ogen/oren af. Heb het apparaat wel eens tweedehands te koop zien staan, maar altijd gehad dat het een beetje b-modellen waren onder de mesa's.
Over het koch cab gaf deze F-50 een clean clean(ch1), met strat en ook met de mm. Heerlijk met de piezo's, funkadellic met de strat. Er is ook een heel aardig bluesy geluid uit te halen met de creamy-blues(ch2) oid instelling die erop aangegeven staat. Goede mid's en een stevig blijvend laag. Met meer gain en de contour aan (ch2 contour) ook een metallica achtige sound, denk MoP, eruit te halen en dan ook nog behoorlijk gain over. Wel is het in deze stand zo dat hoe meer gain hoe meer de treble teruggedraaid moet worden.

Ok dat waren mijn bevindingen. Heel verschillende amps en ik heb geprobeerd vooral op het eigen karakter van de versterker te letten. Daarnaast toch ook het uiteindelijke gebruik in het achterhoofd houdend. Wat dus betekent dat met optredens tegelijk minimaal een clean met randje als een stevige rocksound haalbaar moeten zijn.

Baker
13 april 2008, 01:09
Maar over de koch vg90's was het een schelle boel eerst met de strat en daarna zelfs met mijn mm. Nou heb ik wel het gevoel dat op deze versterker speakers een grote invloed hebben en de vg90's zijn redelijk steriel in vergelijking met bijvoorbeeld greenbacks.

Marshall en Koch V90's is geen goede combi.
Dat is mij ook al vaker opgevallen.

de VS 8008 eindtrap klinkt nergens naar,
en mij JVM head kwam ook niet lekker tot zijn recht.

Mitch
13 april 2008, 11:37
Fijne review, dank voor de moeite!

De 1987 reissue, sja.... die was dus ook niet op de Marshall meeting en terecht :D Nee serieus, ik snap wat je bedoelt, op laag volume (nou ja, eigenlijk 'normaal' volume) klinkt dat ding alleen maar iel. Pas wanneer -ie onbruikbaar hard staat komt er laag uit. Zeker met zo'n Koch kast die het scherpe accentueert krijg je dan in een testhok een verschrikkelijke ruksound.

guitarguru
13 april 2008, 12:18
Fijne review, dank voor de moeite!

De 1987 reissue, sja.... die was dus ook niet op de Marshall meeting en terecht :D Nee serieus, ik snap wat je bedoelt, op laag volume (nou ja, eigenlijk 'normaal' volume) klinkt dat ding alleen maar iel. Pas wanneer -ie onbruikbaar hard staat komt er laag uit. Zeker met zo'n Koch kast die het scherpe accentueert krijg je dan in een testhok een verschrikkelijke ruksound.

Uhmm, een kloon van die 1987 was er natuurlijk wel he. Mijn Vernet namelijk.

Mitch
13 april 2008, 12:27
We heben het dan ook over de Marshall re-issue, de 1987x en die was er niet.... Kabeltje al binnen trouwens?

guitarguru
13 april 2008, 12:31
We heben het dan ook over de Marshall re-issue, de 1987x en die was er niet.... Kabeltje al binnen trouwens?

Geen Marshall, okay, maar wel lekker natuurgetrouw iel dus :D

Kabeltje nog niet mogen begroeten helaas.

casper innosence
13 april 2008, 16:02
Marshall en Koch V90's is geen goede combi.
Dat is mij ook al vaker opgevallen.

de VS 8008 eindtrap klinkt nergens naar,
en mij JVM head kwam ook niet lekker tot zijn recht.

n ding wat mij ook echt is opgevallen, onze gitarist heeft n tijdje een koch kast gehad onder zn dsl.. maar t was of te donker of te schel, maar altijd net niet. Ik heb em nog n tijdje onder mn recto gehad, werd de band sound duidelijk beter van.. Uiteindelijk de koch verkocht.. bandsound duidelijk verbeterd..