PDA

View Full Version : Iemand ervaring met de schaller Les Paul Tremolo ??



Student
13 april 2008, 00:43
Hallo,

Ik wil mijn Les Paul graag met een tremolo uitrusten.( ik weet dat niet iedereen dat zit zitten :))
Het liefst zonder in de body te boren.

Nou heb ik online een Schaller les Paul tremolo gevonden die je volgens mij zo op je les paul kan schroeven in bestaande gaten.
Linkje naar artikel bij musik-produktiv (http://www.musik-produktiv.de/schaller-les-paul-black.aspx)


Nou vraag ik me af, is er iemand die ervaring heeft met dit type tremolo's ??
Is het wat ??
Ontstemt de zaak snel ??

Alvast bedankt !!

Orpheo
13 april 2008, 23:29
waarom? die tremolo's zonder boren zijn (vaak) een ramp, en daar kan je alleen wat wiebeltjes mee doen, bij lange na geen duikvluchten. daar heb je echt een floyd, kahler, hipshot oid voor nodig, en daar moet voor geboord en gefreesd worden. Ik zou 't lekker laten zitten dus.

Student
14 april 2008, 22:11
OK thx .

Luke-wannabe
14 april 2008, 22:15
OK thx .
Nee man!! Neem gewoon zo een: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_91_172&products_id=2276

Orpheo
14 april 2008, 22:22
Nee man!! Neem gewoon zo een: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_91_172&products_id=2276

jaa maaaannnn, en waarom dan, dude! omdat ie er fakkin vet uitziet? en what de fak kan je ermee? een divebomb kan je er niet mee, hooguit wat 'whobbles' . iets dat je ook met je hals kan doen. Ik vind het dodelijk zonde van mijn sound en van mijn sustain om er zoiets op te klussen.

Mr.Bluesbreaker
14 april 2008, 22:54
Interesseert de topicstarter toch geen moer wat jij er van vind?

Lexvandoef
14 april 2008, 23:18
Misschien wil de topicstarter wel gewoon subtiel wiebelen en wobbelen. Dan zittie toch gebakken met dat ding?

Niet iedereen wil kunnen divebomben met een lp alsof er een floyd op zit. :satisfie:

Luke-wannabe
14 april 2008, 23:29
jaa maaaannnn, en waarom dan, dude! omdat ie er fakkin vet uitziet? en what de fak kan je ermee? een divebomb kan je er niet mee, hooguit wat 'whobbles' . iets dat je ook met je hals kan doen. Ik vind het dodelijk zonde van mijn sound en van mijn sustain om er zoiets op te klussen.
Oa omdat het er vet uitziet, en omdat je er wat serieuzere dingen mee kunt doen dan divebombs.

vulvasonic
15 april 2008, 00:47
Check deze site eens (kahler). http://www.kahlerusa.com/home.html

De 2200 serie is perfect voor wat je zoekt, maarrrr.... ze zijn knap prijzig en je hebt toch echt een vakman nodig om ze voor je in te bouwen. Al met al ben je dus een flink bedrag kwijt, maar daarvoor heb je wel een zeer goed en zeer stemvast geval.

omni
15 april 2008, 09:25
Ik begrijp deze student wel. Ik heb ook wel eens de behoefte om eens lekker gevoelig te vibreren zonder meteen in een divebomb te schieten (Koop dan gelijk een Jackson denk ik dan). Maar als LP eigenaar heb je niet veel opties;
Mooist is natuurlijk om gewoon een Bigsby te nemen maar dan moet er hoe dan ook (een beetje) geschroefd worden en je zit natuurlijk met de gaten die overblijven van de TOM. De volgende optie is idd de 'LesTrem' die zijn er in vele varianten, maar allemaal lelijk en om een beetje bereik te krijgen zal je hem vrij hoog moeten monteren zodat de snaar spanning wel afneemt. De mooiste en beste optie imho is de 'Stetsbar' http://www.stetsbar.com/ deze vervangt de TOM en brug en is daarmee het minst geneigd om te ontstemmen.
Maar… dit is meteen ook de duurste optie ;) Succes!

pol
15 april 2008, 09:45
gewoon niet doen, een gitaar zonder locking nut houd toch niet op stemming met een trem waar je extreme dingen mee wil doen, zelfs met een bigsby onstemt dat al.

gitaren met degelijk trems zijn er genoeg te vinden, koop er gewoon zo eentje met een goeie floyd-achtig iets als je hiermee wil spelen, maar ge er geen les paul mee lopen verkloten.

Student
15 april 2008, 21:13
De mooiste en beste optie imho is de 'Stetsbar' http://www.stetsbar.com/ deze vervangt de TOM en brug en is daarmee het minst geneigd om te ontstemmen.Maar… dit is meteen ook de duurste optie ;) Succes!
Check deze site eens (kahler). http://www.kahlerusa.com/home.html

Oke dit zijn wel mooie opties. De stetsbar had ik ook al gezien. Erg fijn dat je niet hoeft te boren. Ook de Kahler ziet er goed uit.

Ik heb ook al zitten kijken om er een Piezo brug op te zetten, maar dat gaat bij beide opties niet.
Misschien is een Les Paul ultra II met NanoMag pickup een optie. Daar zou zonder te boren een stetsbar op kunnen.
Dan heb ik een Les Paul met tremolo en een piezo. Dat zou helemaal leuk zijn

Iemand toevallig de Ultra II al in handen gehad of gehoord ??

Gothra
15 april 2008, 21:16
gewoon niet doen, een gitaar zonder locking nut houd toch niet op stemming met een trem waar je extreme dingen mee wil doen, zelfs met een bigsby onstemt dat al.

En daarom hou ik zoveel van mijn jackson met double-locking floyd:D

Orpheo
15 april 2008, 21:24
Oke dit zijn wel mooie opties. De stetsbar had ik ook al gezien. Erg fijn dat je niet hoeft te boren. Ook de Kahler ziet er goed uit.

Ik heb ook al zitten kijken om er een Piezo brug op te zetten, maar dat gaat bij beide opties niet.
Misschien is een Les Paul ultra II met NanoMag pickup een optie. Daar zou zonder te boren een stetsbar op kunnen.
Dan heb ik een Les Paul met tremolo en een piezo. Dat zou helemaal leuk zijn

Iemand toevallig de Ultra II al in handen gehad of gehoord ??

piezo kan wel met de stetsbar :)

Student
15 april 2008, 21:43
piezo kan wel met de stetsbar :)
Oh !!! Hoe dan ?? Dat zou wel gaaf zijn :)

Ik zat net al op de stetsbar site te kijken en daar zag ik ook een variax met stetsbar.

Hoe zit dat dan ??

Student
15 april 2008, 21:54
Ik heb al wat gevonden ze vervangen dan de zadels in de stetsbar voor piezo zadels

(So, Stetsbar does not require routing, but would require you to replace the saddles in the bridge with piezo ones (ghost or baggs).)

Is het vervangen van zadels moeilijk ??

Orpheo
15 april 2008, 21:59
nee niet echt lastig. je moet gewoon de draadjes verder doorlussen vanuit de brug naar de cavities, en dat KAN lastiger zijn, omdat er weinig ruimte is.

Baker
16 april 2008, 08:52
Mijn LP heeft ook een bigsby trem. Tot op de dag van vandaag geen seconde spijt van gehad!!!! :)

http://www.xs4all.nl/~butme/fotos/apparatuur/044.jpg

Ik was ook erg bang dat ie erg zou gaan ontstemmen maar dat valt heel erg mee. En die gaten, ach ja, ik ben toch niet van plan om hem er weer af te halen en als dat toch ooit gebeurt dan zie ik dan wel weer hoe je dat kan restaureren.

Student
16 april 2008, 08:56
Mijn LP heeft ook een bigsby trem. Tot op de dag van vandaag geen seconde spijt van gehad!!!! :)

http://www.xs4all.nl/~butme/fotos/apparatuur/044.jpg

Ik was ook erg bang dat ie erg zou gaan ontstemmen maar dat valt heel erg mee. En die gaten, ach ja, ik ben toch niet van plan om hem er weer af te halen en als dat toch ooit gebeurt dan zie ik dan wel weer hoe je dat kan restaureren.Heb je geen lelijke gaten over in je body ??
Ziet er wel lekker stoer uit zo'n bigsby :)

Baker
16 april 2008, 09:02
jaa maaaannnn, en waarom dan, dude! omdat ie er fakkin vet uitziet?
Precies!


en what de fak kan je ermee?
Wat dacht je van CCR's Fortunate Son? :rockon:


Ik vind het dodelijk zonde van mijn sound en van mijn sustain om er zoiets op te klussen.
Is echt sterk overdreven. Ik heb echt geen merkbaar minder sustain.

@TS nog wel één tip. Als je een tremolo gaat plaatsen. laat het dan wel door een vakman doen. Of iemand die het al veel vaker gedaan heeft. Ga niet zelf aan het prutsen want daar krijg je spijt van, (denk ik)

Baker
16 april 2008, 09:08
Heb je geen lelijke gaten over in je body ??
Ziet er wel lekker stoer uit zo'n bigsby :)

Ik heb net even gekeken, want ik kon me niet herinneren dat ik gaten had. Maar inderdaad, je kunt zien waar de oorspronkelijke brug gezeten heeft. Maar, zoals ik al zei, laat het een vakman doen.
De gaten heeft ie opgevuld met een zwart dopje. Hierdoor zijn ze nagenoeg onzichtbaar geworden.

Ik weet niet waar je woont, maar in zwolle zit een expert http://www.speeltuygh.com die voor weinig zeer vakkundig een Bigsby monteert.

edit: ik zat net nog even op hun site te kijken.
Neem van mij aan dat ze 100 keer meer verstand van gitaren hebben dan van websites bouwen :)

Dark_Tranquillity
16 april 2008, 09:29
Ik zou een Gibson decal op een willekeurige LTD, ESP, Jackson of wat dan ook met FR plakken.

Of of of, je neemt de Kahler. Ik vind zelf de FR fijner, en er mooier uitzien, maar de Kahler is voor jou zowat een direct mount, en ze zijn ongelooflijk 'smooth'!

Student
16 april 2008, 09:52
@TS nog wel één tip. Als je een tremolo gaat plaatsen. laat het dan wel door een vakman doen. Of iemand die het al veel vaker gedaan heeft. Ga niet zelf aan het prutsen want daar krijg je spijt van, (denk ik)OK ik ga het allemaal nog 's bekijken en nalezen/uitzoeken. Een Bigsby vindt ik erg mooi, maar zo'n stetsbar is wel erg handig. Vooral als je die trem voorziet van piezo zadels.

Het voordeel van zo'n stetsbar is dat ik hem zo van de ene op de andere les paul kan zetten zonder gaten boren ofzo. Dus als ik nog 's een andere les paul koop kan ik die stetsbar zo overzetten.

omni
16 april 2008, 10:39
Vergis je niet, zo'n bigsby is best een gevaarte en gaat naast een extra beetje gewicht ook een ander geluid met zich meebrengen. Als je nu tevreden bent met je geluid dan kan misschien beter voor de stetsbar gaan.

Baker
16 april 2008, 10:47
Vergis je niet, zo'n bigsby is best een gevaarte en gaat naast een extra beetje gewicht ook een ander geluid met zich meebrengen.

Is echt onzin.
Je hoort geen verschil.

Het is wel wat zwaarder dat klopt. Maar zeker niet te zwaar.

E-J
16 april 2008, 13:24
Over die Stetsbar, zit op deze gitaar van Snowy White er nou ook een?

http://www.snowywhitefanclub.com/typo3temp/pics/42bee65195.jpg

Lijkt me ween erg mooi systeempje :) Als ik nou nog een Les Paul had zou ik die wel erop willen...

Student
16 april 2008, 22:28
Ik heb die stetsbar ook bij een optreden van Jan Akkerman gezien (wist toen nog niet wat voor tremolo het was :))

Maar weet wel dat als je een snaar breekt, de hele gitaar meteen vals is.
Net als met een floyd.


Weet iemand toevallig een link naar een soort howto voor het vervangen van de std zadels voor piezo zadels ??
Of gewoon het vervangen van zadels door slijtage ofzo.

Ik heb al flink gezocht maar kan net echt iets duidelijks vinden.

Orpheo
16 april 2008, 23:16
damn hoe lastig is het om 6 schroefjes los te maken??schroefjes van de brugzadels losmaken, nieuwe erin zetten, veertje er evt. tussen, klaaaaaar.

Student
17 april 2008, 08:51
damn hoe lastig is het om 6 schroefjes los te maken??schroefjes van de brugzadels losmaken, nieuwe erin zetten, veertje er evt. tussen, klaaaaaar.6 schroefjes dat gaat nog net lukken :)
Je moet alleen net ff weten hoe zo'n ding in elkaar zit.

We zijn niet allemaal Professor in de gitaar wetenschap !!

omni
17 april 2008, 10:32
Is echt onzin.
Je hoort geen verschil.


Jij hoort misschien geen verschil, maar ik wel. Is ook niet zo gek natuurlijk. Je vervangt 1 massief blokje metaal door een heel apparaat met scharnieren en lagers die je ook nog eens op een heel andere manier vastzet. Lijkt me wel dat het uitmaakt.

DaveItUp
17 april 2008, 10:59
Lijkt me te verwaarlozen, tenzij je een t0ne nerd bent natuurlijk.

Aan kahlers, floyds en dergelijke zou ik niet beginnen. Moet je maar geen les paul kopen als je divebombs wilt doen en dergelijke. Een bigsby voor wat subtiel werk is niets mis mee.

Orpheo
17 april 2008, 17:31
Lijkt me te verwaarlozen, tenzij je een t0ne nerd bent natuurlijk.

Aan kahlers, floyds en dergelijke zou ik niet beginnen. Moet je maar geen les paul kopen als je divebombs wilt doen en dergelijke. Een bigsby voor wat subtiel werk is niets mis mee.

flauwekul. Ik speel graag, nee, sterker nog, alleen maar les paul. moet ik dan divebombs 'opgeven' alleen vanwege dudes die perse hun gitaar 'vintage' of 'zoals het hoort' hebben?

@student: je hoeft ook geen superkennis te hebben, je moet alleen een beetje logisch nadenken. 6 schroefjes, effe staafje door de zadel heen, zoals het bij jou ouwe brug ook zit, klaar. draadjes doorlussen naar de cavities, bedraden zoals de paperassen aangeven die je erbij krijgt. echt dodelijk simpel.

Baker
17 april 2008, 19:59
Jij hoort misschien geen verschil, maar ik wel. Is ook niet zo gek natuurlijk. Je vervangt 1 massief blokje metaal door een heel apparaat met scharnieren en lagers die je ook nog eens op een heel andere manier vastzet. Lijkt me wel dat het uitmaakt.

Ok, ik zal het iets nuanceren. Je hoort bijna geen verschil.
Maar het is echt een nuanceverschil met een heel erg hoog "tussen de oren gehalte" Als je zegt dat een bigsby een ander geluid met zich meebrengt lijkt het net alsof de gitaar ineens heel anders klinkt en dat is dus niet zo.

@Orpheo. Was ik nog vergeten te zeggen, ik heb juist het idee dat de gitaar sinds die bigsby erop zit juist meer sustain heeft. (ook hiervoor geldt: een klein beetje meer, een nuanceverschil...... en misschien zit het ook wel tussen mijn oren maar toch)

omni
17 april 2008, 20:50
Was ik nog vergeten te zeggen, ik heb juist het idee dat de gitaar sinds die bigsby erop zit juist meer sustain heeft.

Hee das toevallig dat had ik ook al gehoord, tussen mijn oren ;)

Student
17 april 2008, 21:27
@student: je hoeft ook geen superkennis te hebben, je moet alleen een beetje logisch nadenken. 6 schroefjes, effe staafje door de zadel heen, zoals het bij jou ouwe brug ook zit, klaar. draadjes doorlussen naar de cavities, bedraden zoals de paperassen aangeven die je erbij krijgt. echt dodelijk simpel.Dat moet je dan toch maar ff weten :)
Ik heb nog geen foto gezien waar dat duidelijk op was.

Maar goed weer (veel) geleerd :)

Orpheo
17 april 2008, 22:49
Dat moet je dan toch maar ff weten
Ik heb nog geen foto gezien waar dat duidelijk op was.

Maar goed weer (veel) geleerd)

http://www.epiphone.com/press/P_TuneOMatic.jpg

duidelijk? ;) je ziet hoe de brugzadels vast zitten. nu nog n foto van de andere kant:

http://www.jag-stang.com/SiteImages/modTom2.jpg

Student
18 april 2008, 18:49
:p Jammer dat die foto zo onduidelijk is :p

Foto uit eigen collectie ??

Orpheo
18 april 2008, 18:57
nee, lang leve google ;)

Student
18 april 2008, 19:48
OK nou in ieder geval bedankt