PDA

View Full Version : Verschil tussen Taylor ?14 en GC series



stratestic
12 april 2008, 17:06
Wat is precies het verschil tussen de GC serie en bijvoorbeeld een 114?
Het zijn allebei Grand Auditorium modelen niet versterkt (ten minste hoeft voor mij niet) en zijn ongeveer even duur. Ze zien er iets anders uit maar meer verschillen kan ik niet ontdekken

--=HANS=--
12 april 2008, 17:23
Volgens mij zijn het niet allebei grand auditorium modellen maar is de GC een grand concert.
De 114 is zeg maar de instapper van een serie, wel een massieve top maar gelamineerde zijkanten.
De GC is de aanduiding van een hele serie en is er in verschillende uitvoeringen die afhankelijk van de gebruikte materialen en extra`s steeds wat duurder worden.
Maar als je het exact wil weten moet je gewoon even de taylorsite checken.

http://www.taylorguitars.com/

Groet, Hans

stratestic
12 april 2008, 18:36
Ik bedoelde eigenlijk de GA serie. De GC zijn inderdaad concert modellen. Ik zie door de bomen het bos niet meer door al die verschillende modelen. Ik had al op de taylorsite gekeken maar werd daar niet veel wijzer uit.

--=HANS=--
12 april 2008, 19:33
De benaming van de series is veranderd vandaar dat het af en toe wat verwarrend kan zijn. Vroeger had je bijv. de 114, 214, 314 etc. De laatste twee cijfers gaven het model en de maat aan en het eerste cijfer de uitvoering. Alhoewel je dan binnen een bepaald model soms ook weer kon kiezen uit twee soorten tops om het overzichtelijk te houden :satisfie:
Tegenwoordig worden de series aangeduid met een lettercombinatie, GA , GS, DN en GC. Binnen deze series heb je een hele hoop mogelijkheden voor wat betreft uitvoering en materiaalkeuze. Van erg eenvoudig tot erg luxe.
Ik zou me dus richten op de series van nu en in een goede gitaarwinkel kunnen ze je vast wel zeggen welk nieuw type correspondeert met welk oud typenummer.

Groet, Hans

Mattia
12 april 2008, 19:54
De GA == wat vroeger de -14 serie was

De GS == wat vroeger de -12 serie was

De DN == wat vroeger de -10 serie was

De GS is nieuw (Beetje Dred Meets Grand A, zo ongeveer), de rest is niet echt groots veranderd voor zover ik dat kan beordelen.

stratestic
12 april 2008, 21:01
Maar op de site van Taylor staan ook nogsteeds de nummer modelen... :confused:

greencharlie
12 april 2008, 21:11
Grand Concert lijkt op de x12 serie

Grand Symfonie is nieuw, en was de eerste vd nieuwe benamingen, is iets groter dan Grand Auditorium (de x14 serie) maar kleiner dan een Jumbo.
De bracings zitten ook anders geloof ik. Heeft weinig met een dread te maken.

GC,GA en GS onderscheiden zich van de anderen vooral door het ontbreken van electronica en versterkingselement; ze hebben dan ook geen cutaway.
Het zijn hun zogenaamde acoustics.

stratestic
12 april 2008, 21:17
Dus het maakt niet uit of ik een -14 zonder elektonrica bestel of een GA...

greencharlie
12 april 2008, 21:27
de 100/200 serie hebben gelamineerde zij-en achterkant en een satin finish, instap modellen.
Die acoustics zijn massief.
Tussen de sapele 114 en sapele GA3 zie ik toch een verschil van 500-600 Dollar.
De GA heeft ook een iets bredere topkam en ebbenhouten toets en brug.

stratestic
13 april 2008, 19:41
Daardoor altijd beter om een GA te bestellen?

greencharlie
13 april 2008, 20:10
massief is beter dan gelamineerd.
Maar je moet dat niet bestellen om te kopen, je moet dat eerst uitproberen.

blindfaith85
14 april 2008, 13:22
Iemand al ervaring met de nieuwe GA modellen, Qua specs is de GA3 gelijk aan de oude 214 en die was erg mooi vond ik maar niet meer te krijgen dus wil naar een GA3 of 4