PDA

View Full Version : Gitaar hout vraag (schecter)



Bloodline
12 april 2008, 14:21
Ik heb even een vraagje over de klank en hout, omdat ik niet veel verstand van hout en klank heb. Wel van klank zelf, maar niet de klank van hout haha!

De Schecter C-1 Hellraiser heeft aan de hals dit: NECK/FINGERBOARD: 3-pc Mahogany / Rosewood.

De wat goedkopere Blackjack heeft dit: NECK/FINGERBOARD: Maple/Rosewood.

Ze hebben wel allebei een mahogany body.
Hoeveel verschil zit er dan in de klank ? De ene heeft een 3 pc - Mahogany neck, en de blackjack een maple neck.


Zal het ontzettend veel verschil maken in klank ?
Ik speel natuurlijk veel metal maar ik houdt van een mooie clean heldere klank.

Ik heb zelf een jackson rr3. Bij info over deze gitaar staat:

Technical Info
Alder body with flamed Maple top

Rock Maple bolt-on neck

Rosewood fingerboard.

Dus heeft die blackjack zo ie zo al een beterklank dan die jackson ?
Ik zet wel in beide gitaren dezelfde pickups ( emgs's ).

Ik vraag dit omdat het een HELL is om een linkshandige hellraiser te krijgen en een blackjack makkelijker is. Eventueel wat tips/info over de houttypes die hier staan zou tof zijn.

Luke-wannabe
12 april 2008, 14:24
Ik denk niet dat het heel veel zou uitmaken, maar dat die gitaar met de maple hals iets strakker, helderder en duidelijker zal klinken.

bass blom
12 april 2008, 14:24
tja, wat doet het hout.. dit kan een mooie discussie opleveren.
de een zegt dit, de ander zegt dat.
feit is en blijft dat twee gitaren, exact dezelfden, totaal verschillend kunnen klinken.
en dan heb ik het nog niet eens over twee gitaristen op die zelfde gitaren :D

Eko
12 april 2008, 14:55
Het verschil zit hem in:

Maple is esdoorn oftewel loofhout. Zacht als het ware dus. Natuurlijk is het hard genoeg anders had iedere fabrikant een probleem. Het is een soort die gewoon op het noordelijk halfrond ( met tegenhangers in het zuiden) groeit. De beter soorten groeien hoog en langzaam. Dit geeft een dichtere structuur die een wat hogere( lichtere) klank goed weergeeft.

Rosewood ( Palisander ) en Mahogany ( Mahonie) zijn tropische hardhoutsoorten. Ze groeien uiteraard in de tropen en groeien langzaam. Dichte structuur en een hogere gewichtsklasse. Dit hout heeft een langere naklank ( sustain) oftewel het geluid draagt lang door in dit hout.
Het palisander wordt veelal gebruikt voor de toetsen. Het is glad,hard en goed om voor oppervlakten te worden toegepast.
Het mahonie heeft geen mooie strepen en heel soms wordt er daarom een kleine fineerlaag opgeplakt van esdoorn of essen. Een dikkere laag van dit fineer kan een gitaar ook een heldere klank bijgeven.

Bloodline
12 april 2008, 21:06
Ik denk niet dat het heel veel zou uitmaken, maar dat die gitaar met de maple hals iets strakker, helderder en duidelijker zal klinken.


hhm wel raar, want die is juist goedkoper.

Rinze
12 april 2008, 21:17
Mahonie levert meer mid, esdoorn meer hoog en strakker laag, om het simpel te stellen. Ik heb een Lag met een mahonie body en een esdoorn hals, die klinkt strakker dan mijn PRS SE met een mahonie/esdoorn body en een mahonie hals. Ik had een Ibanez Artist met mahonie/esdoorn body en esdoorn hals die me te fel was. En een Dean Elite die helemaal van mahonie was en me te zompig klonk.

Voor metal kan een esdoorn hals meer strakheid en helderheid opleveren, terwijl mahonie te modderig zou kunnen zijn. Maar die extra strakheid en helderheid betekent wel dat je wat warmte inlevert. Het is maar net waar je naar op zoek bent.

Esdoorn is trouwens ook keihard hoor.

niekb
12 april 2008, 23:08
Esdoorn is harder dan mahonie, zeker rock maple wat doorgaans gebruikt wordt voor halzen.

Ik denk dat in dit geval het niet zo heel veel uitmaakt met die EMG's.

Mattia
12 april 2008, 23:49
Het verschil zit hem in:

Maple is esdoorn oftewel loofhout. Zacht als het ware dus. Natuurlijk is het hard genoeg anders had iedere fabrikant een probleem. Het is een soort die gewoon op het noordelijk halfrond ( met tegenhangers in het zuiden) groeit. De beter soorten groeien hoog en langzaam. Dit geeft een dichtere structuur die een wat hogere( lichtere) klank goed weergeeft.


Dude, volgens mij ben je wat verward. Loofhout is het zeker, maar zacht is het (net als de meeste loofhoutsourten) zeker NIET. Wat je beschrijft klinkt zeer als spruce/vuren/fichte, een naaldhoutsoort, die inderdaad beter voor muzische doeleinden is geschikt als het hoog en traag groeit.

Loofhout = hardwood. Naaldhout = softwood. Nu is die benaming ook wat verwarrend, want het heeft niks met hardheid te maken (balsa is bijv. loofhout, dus hardhout, maar hard is het niet), omdat het eigenlijk een botanische onderverdeling is, een geen moer te maken heeft met de eigenschappen van het hout zelf.



Rosewood ( Palisander ) en Mahogany ( Mahonie) zijn tropische hardhoutsoorten. Ze groeien uiteraard in de tropen en groeien langzaam. Dichte structuur en een hogere gewichtsklasse. Dit hout heeft een langere naklank ( sustain) oftewel het geluid draagt lang door in dit hout.
Het palisander wordt veelal gebruikt voor de toetsen. Het is glad,hard en goed om voor oppervlakten te worden toegepast.
Het mahonie heeft geen mooie strepen en heel soms wordt er daarom een kleine fineerlaag opgeplakt van esdoorn of essen. Een dikkere laag van dit fineer kan een gitaar ook een heldere klank bijgeven.

Mahonie heeft best mooie strepen, hoor. Ribbon, quilt, flame, komt ook allemaal voor. Maar inderdaad niet vaak. Ook moet ik de eerste gitaar zien waarbij Essen boven op Mahonie wordt geplakt; gevalmd maple wordt gezien als edeler, maar mahonie zelf is stukken 'edeler' dan een stukje essen. Verder: ook deze soorten zijn hardhoutsoorten. Palisander zwaarder en harder dan maple, mahonie iets lichter and zachter dan maple, al zijn sommige maplesoorten ongeveer even zwaar (de bigleaf uit het noordwesten van de VS, bijvoorbeeld).

Ook groeien de tropische bomen (mahonie, bijvoorbeeld) relatief snel. Voor bomen, dan. Een boom van 60-70 jaar is meestal groot genoeg voor gitaarbodies. Een fichte (spruce) boom doet daar veel en veel langer over doet (enkele eeuwen).

Re: topicstarter: Maple zal wellicht wat meer hoog hebben, iets 'strakker', maar je zal van andere pickups veel meer merken. Gewoon uitproberen, kijken welke gitaar het beste bij je past. Ik bedoel, genoeg gitaren met maple necks die het prima doen (bijna alle bolt-on neck gitaren). En genoeg holy grail instrumenten met mahonie halzen (bijna alle akoestische gitaren, bijna alle Les Paul-achtigen). Beide soorten kunnen en worden voor allerlei soorten gitaren gebruikt.

pasqual
13 april 2008, 00:51
Mahonie heeft best mooie strepen, hoor. Ribbon, quilt, flame, komt ook allemaal voor. Maar inderdaad niet vaak. Ook moet ik de eerste gitaar zien waarbij Essen boven op Mahonie wordt geplakt

Mattia, dude, kijk eens hier naar:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=102317

Mattia
13 april 2008, 08:10
Mattia, dude, kijk eens hier naar:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=102317

Touche. Ik doelde ook meer op fabrieksmatige instrumenten - het is geen 'standaard' combi.

pasqual
13 april 2008, 11:48
Touche

ik wilde je niet "toucheren", ik kon het gewoon ff niet laten.... :)

groeten Pasqual.

Bloodline
14 april 2008, 12:44
Mahonie levert meer mid, esdoorn meer hoog en strakker laag, om het simpel te stellen. Ik heb een Lag met een mahonie body en een esdoorn hals, die klinkt strakker dan mijn PRS SE met een mahonie/esdoorn body en een mahonie hals. Ik had een Ibanez Artist met mahonie/esdoorn body en esdoorn hals die me te fel was. En een Dean Elite die helemaal van mahonie was en me te zompig klonk.

Voor metal kan een esdoorn hals meer strakheid en helderheid opleveren, terwijl mahonie te modderig zou kunnen zijn. Maar die extra strakheid en helderheid betekent wel dat je wat warmte inlevert. Het is maar net waar je naar op zoek bent.

Esdoorn is trouwens ook keihard hoor.

Mijn Epiphone Les Paul heeft ook een mahogany body en een mahogany Neck.
Natuurlijk een hele dikke zware body.

Maar die heeft een dikke tone, en dat past echt perfect in de metal.

Ik binnenkort maar naar de lokale muziek handel om die C-1 Blackjack te bestellen als die op voorraad is bij de leverancier. want die hellraiser kan ik shaken :P. nergens meer te bekennen.

Nogmaals bedankt jongens !!

Orpheo
14 april 2008, 13:21
Touche. Ik doelde ook meer op fabrieksmatige instrumenten - het is geen 'standaard' combi.

de variax700 heeft een mahonie back en een essen top.