PDA

View Full Version : REVIEW Burkey Flatliner SIX



dml
12 april 2008, 12:09
Intro
Een hot en altijd terugkerend item is de spanningsverzorging voor o.a. je pedalen. Het liefst willen we met één voeding al onze pedalen van spanning voorzien, ongeacht benodigde spanning (in Volt), stroom (in milli-Ampère) en polariteit (in + of -). In sommige gevallen willen we zelfs de spanning kunnen variëren want dat ene pedaaltje klinkt net wat lekkerder als het wat minder spanning krijgt. Of door verhogen van de spanning gaat de dynamiek omhoog. Voor al deze wensen worden sinds een aantal jaar verschillende voedingen gefabriceerd. Het meest bekend is wel de PedalPower (II) van Voodoo Lab. Vrij prijzig en groot maar je ziet ‘m terug op menig pedalenplank.
Zelfs in eigen land is er een klein bedrijfje dat voedingen bouwt, speciaal voor pedalenplanken (of zoals de Fransen zeggen “pedalboard”). Dit bedrijfje is gevestigd in Leiderdorp en luistert naar de naam Burkey. Enkele jaren geleden kwamen zij op de markt met de Burkey Flatliner. Een joekel van een voeding met allerhande aansluitingen en afstelmogelijkheden. Deze Flatliner, ondertussen zijn we al weer toe aan de Flatliner Pro, weegt net geen twee kilo dus je pedalboard, welke door het aantal pedalen al nauwelijks te tillen was, werd een serieuze hernia-veroorzaker. Gitaristen (en bassisten) die genoeg hebben aan alleen maar 9 Volt en ook niet het riante bedrag van € 200,- voor de PedalPower of € 235,- voor de Flatliner Pro willen neerleggen, vinden hun heil bij “Switch Mode Power Supplies” als de Visual One-spot. Het ding levert 1700 mA en is voldoende om een hele rits met 9 Volt-pedalen te voeden.
Om ook wat meer eisende gitarist te voorzien van een compacte voeding, i.c.m. een lager gewicht, minder afstelmogelijkheden maar toch met de onbetwiste kwaliteit van de Flatliner is een maand geleden de Flatliner SIX op de markt gekomen.

Constructie
De “gewone” Flatliner is wat betreft constructie onverwoestbaar. De Six is hierop geen uitzondering, de behuizing is van 2 mm dik plaatstaal, meet ongeveer 10 x 9 x 5,5 cm (LxBxD) en is voorzien van een dikke zwarte laklaag. Hij is dus niet veel groter of kleiner dan een Boss pedaal. Bovenop prijken de mintgroen letters “SIX”. Aan de voorzijde vinden we six… eh….. zes adapteruitgangen van het type zoals we dat van Boss kennen, dus “center negative”. Elke uitgang is geïsoleerd. Dit biedt een aantal voordelen, als bijvoorbeeld kortsluiting ontstaat op één uitgang, dan zullen de andere uitgangen blijven werken. Ook is het mogelijk om middels een Y-kabel (ook via Burkey te krijgen) het aantal mA’s te verdubbelen, mocht dat nodig zijn. Elke uitgang levert maximaal 100 mA. Een gemiddeld oversturingspedaaltje vraagt ongeveer 20 mA dus je kan zelf wel uitrekenen wat je met één uitgang al kan. Boven elke uitgang zit de kracht van deze voeding, namelijk een soort instelpotmeter. Met deze instelpotmeter kun je de spanning in stappen regelen, van 9 naar 12 naar 15 naar 18 Volt. En naast elke potmeter bevindt zich een groene led. Bij elk voltage blijft elke uitgang 100 mA leveren.
De achterzijde is voorzien van een zekering die je bij doorbranden zelf kan vervangen. Boven de zekering een aangegoten netsnoer, ongeaard. Helaas is de lengte van dit snoer ongeveer 1,5 meter. Helaas, want het betekent dat je vrij dicht bij je pedalboard een stekkerblokje o.id. nodig hebt. Bij ruige optredens met rondspetterend bier kan dit nog wel eens een gevaarlijke situatie opleveren, dus ik had hier graag een wat langer snoer gezien.
De motor van de SIX is een compacte ringkerntransformator, voor de techneuten onder u ook wel toroïde transformator. En soms afgekort tot gewoon tor. Inwendig is elke uitgang ook voorzien van een stroombegrenzer.

In de praktijk
Het is sowieso een verademing om een voeding op je pedalboard te hebben die niet zo groot is als een PedalPower of een Flatliner Pro. De ledjes geven duidelijk aan dat de uitgangen actief zijn. Als we de spanning even meten, komen we tot de conclusie dat de afwijking per voltage maximaal 2% is. Prima waarden, dus!!
Nadat ik de SIX had aangesloten op mijn pedaaltjes, kon ik geen brom of ruis waarnemen. De eerder genoemde One Spot kan in sommige gevallen nog wel eens wat ruis of een hele hoge pieptoon in je signaal brengen, maar daar heeft deze SIX totaal geen last van.
Elke SIX wordt geleverd inclusief zes adapterkabels van 50 centimeter. Vier daarvan zijn aan beide zijden voorzien van een haakse plug, de andere twee zijn voorzien van enerzijds een haakse plug en anderzijds een rechte plug. Verder is een gebruiksaanwijzing bijgesloten, evenals een zelfklevend stuk rubber om onder de SIX te plakken. En als laatste een reserve zekering van 0,1 Ampère.
Het mooie van een Nederlands product is, dat je snel contact op kan nemen met de producent. Ook hierop is Burkey geen uitzondering. Heb je speciale wensen of problemen, dan staan de mensen van Burkey je graag te woord.
En voor dit moois betaal je € 159,-. Zie voor dealers en meer info www.burkey.nl.

imlikeajungle
12 april 2008, 12:23
100mA is wat 'nipt' voor veel digitale pedalen, lijkt me. Als je dan moet gaan bridgen ben je snel uitgeteld?

Mitch
12 april 2008, 12:32
Heb je speciale wensen of problemen, dan staan de mensen van Burkey je graag te woord.

En, wat zeiden ze tegen je? :D

Anyway, met slechts 6x9V à 100mA gaan ze nog een harde dobber krijgen aan concurreren met CIOKS.

dml
12 april 2008, 12:49
Met welke Cioks dan?
De Cioks die misschien een beetje in de buurt komt is de Schizophrenic:
-€ 105,-
-5 x 9/12V @ 75 mA
-1x 4 ~ 18 V @ 60 mA
-Plastic behuizing
-excl. kabeltjes à € 4,-

Wicked Willy
12 april 2008, 12:59
Super mooie aanvulling op het assortiment van Burkey. Ik gebruik de Flatliner al 2 jaar met veel plezier, maar dit is voor gitaristen met 'standaardpedalen' een uitkomst. Je zou er zelfs 2 op je board kunnen zetten. Ik hou het met mijn Line6 pedalen en Whammy bij de Flatliner........die kan bijna alles voeden.

ewout
12 april 2008, 13:29
Ik heb van de week mijn burkey flatliner verkocht en een SIX besteld. Die flatliner is echt super, maar een beetje erg groot en erg zwaar op mijn pedaltrain II en ik gebruik niet half de capaciteit met ongeveer tien pedalen erop! Ik heb alleen mijn retro-sonic chorus op 12v ac verkocht en eentje op 9v besteld (stereo! :-D ) want die SIX heeft geen ac uitgang erop. Met de huidige dollar koers heeft me deze gehele switch nagenoeg niets gekost.

Die SIX is precies wat ik nodig ga hebben; hij past onder de pedaltrain II en voedt alle pedalen die ik heb. Ik gebruik dan alle uitgangen en heb een paar pedalen in een daisy chain, maar dat werkt perfect samen op 1 uitgang en het komt niet boven de 100ma uit. Ik heb ineens ruimte over op m'n board, (ter grootte van een flinke baksteen) dus hup, die andere pedaaltjes die normaal gesproken thuis blijven ook maar op mn bord erbij gezet. :-)

Ik heb gekozen voor een burkey SIX omdat hij klein is en onder mijn pedaltrain II past, zeer solide constructie net als de flatliner (echt de meest onverwoestbare voeding ooit) en doodstil (ook naast een wah), instelbare uitgangen tot 18v en hiernaast is Burkey een fantastisch nederlands merk met buitengewoon vriendelijke mensen die ik graag mijn zaken gun.

qwertyuiop
12 april 2008, 14:48
met slechts 6x9V à 100mA gaan ze nog een harde dobber krijgen aan concurreren met CIOKS.

hij levert niet alleen 9V maar ook 12, 18 en 24V als ik het goed heb.
weet niet of cioks nou echt een concurrent is, maar ik heb de burkey six teruggebracht omdat-ie te weinig mA gaf. ik heb een looper op m'n pedalboard liggen die alleen al 300 mA nodig heeft dus dat ging niet... en dan ook nog een draadloos dingetje van 300 mA. ik vind dat dat eigenlijk niet kan; zo'n goede voeding (volledig brom- en ruisvrij, meerdere voltages instelbaar, topding!) en dan zo weinig mA leveren...
maar goed, als je een paar pedaaltjes hebt die niet zoveel mA nodig hebben, is het de beste voeding die er is denk ik.

imlikeajungle
12 april 2008, 15:02
Als je met eender welke mA-vreters zit, zit je vast...

Mitch
12 april 2008, 15:47
Ik bedoelde meer de keuze binnen de CIOKS lijn. Die hebben goedkopere units die iets minder leveren voor een stuk minder geld, maar ook vergelijkbaar geprijsde die meer leveren. Ze zijn eigenlijk allemaal goedkoper. Reken er een paar kabels bij en je zit op dezelfde prijs. In de review dan alleen de vergelijking maken met de PP2 is dan naar mijn smaak een beetje te kort door de voedingsmarkt-bocht. That's all.

Blijf ik wel nieuwsgierig welke speciale wensen dml had in zijn telefonische overleg met Burkey of dat dit alleen bij wijze van schrijven was.

dml
12 april 2008, 17:38
Ik bedoelde meer de keuze binnen de CIOKS lijn. Die hebben goedkopere units die iets minder leveren voor een stuk minder geld, maar ook vergelijkbaar geprijsde die meer leveren. Ze zijn eigenlijk allemaal goedkoper. Reken er een paar kabels bij en je zit op dezelfde prijs. In de review dan alleen de vergelijking maken met de PP2 is dan naar mijn smaak een beetje te kort door de voedingsmarkt-bocht. That's all.

Nogmaals, de enige CIOKS die in de buurt komt, is de Schizophrenic. En inderdaad, als je die helemaal compleet koopt zit je net iets onder de SIX, maar wel met minder mA's. En zoals Jungle ook al aangeeft, kun je met een Schizo dus nog sneller in de problemen komen vanwege nog minder mA's.
Welke CIOKS levert voor hetzelfde geld meer?
Waar lees je overigens dat ik de SIX vergelijk met de PP2?



Blijf ik wel nieuwsgierig welke speciale wensen dml had in zijn telefonische overleg met Burkey of dat dit alleen bij wijze van schrijven was.

Niet zozeer ikzelf, wel de ervaringen van anderen. W.o. een soort van "booster" die gemaakt moest worden voor een TC Nova Delay, een kabeltje dat kapot bleek bij aflevering.

Mitch
12 april 2008, 18:27
Welke CIOKS levert voor hetzelfde geld meer?
Waar lees je overigens dat ik de SIX vergelijk met de PP2?

Ieder product mét AC spanning.
En je vergelijkingen staan gewoon in je review?? Afmetingen, prijs...

dml
12 april 2008, 20:28
Ieder product mét AC spanning.
Ah, de AC-rider:
-2x 2 geïsoleerde DC uitgangen, 9Volt, niet regelbaar, per uitgangspaar max. 75 mA
-1x 9V AC, die je niet samen met de 12Vac uitgang kan gebruiken
-1x 12V AC, die je niet samen met de 9Vac uitgang kan gebruiken
Dus ach, wat de één wel heeft, heeft de ander weer niet, en vice versa, moeilijk vergelijken. Of ze een harde dobber zullen krijgen valt te bezien. Wie geen AC nodig heeft, kiest misschien niet voor Cioks. Wie dat wel nodig heeft, wel.


En je vergelijkingen staan gewoon in je review?? Afmetingen, prijs.
Dus specificaties zijn voor jou hetzelfde als vergelijkingen?
In het begin (zie onder Intro) noem ik de PP2, de Flatliner Pro en de One Spot. Terloops genoemd, als voorbeeld dienende voor wat er zoal te krijgen.
De vergelijkingen die ik maak:
1. Hij is dus niet veel groter of kleiner dan een Boss pedaal
2. Het is sowieso een verademing om een voeding op je pedalboard te hebben die niet zo groot is als een PedalPower of een Flatliner Pro. (PP2 genoemd, samen MET die andere Flatliner, ook hier gaat het weer om alleen het formaat).
3. De eerder genoemde One Spot kan in sommige gevallen nog wel eens wat ruis of een hele hoge pieptoon in je signaal brengen, maar daar heeft deze SIX totaal geen last van.

Dus naar mijn smaak is jouw opmerking "In de review dan alleen de vergelijking maken met de PP2 is dan naar mijn smaak een beetje te kort door de voedingsmarkt-bocht." een beetje kort door de bocht.
Smaken verschillen. Gelukkig maar!! :)

jero
12 april 2008, 21:33
dml,

sowieso een hele informatieve review en leuk dat je de moeite neemt dat te posten. Ik had de SIX een paar weken geleden al op een beurs gezien en vond het eigenlijk wel een heel goed idee, omdat niet iedereen een voeding zoekt die veel meer pedalen kan voorzien van stroom. Onderstaande vind ik wel ongelofelijk ondoordacht van Burkey:


. Boven de zekering een aangegoten netsnoer, ongeaard. Helaas is de lengte van dit snoer ongeveer 1,5 meter. Helaas, want het betekent dat je vrij dicht bij je pedalboard een stekkerblokje o.id. nodig hebt. Bij ruige optredens met rondspetterend bier kan dit nog wel eens een gevaarlijke situatie opleveren, dus ik had hier graag een wat langer snoer gezien.
.

Het snoer dat bij de Pedal Power wordt geleverd is ongeveer 2 meter, maar, omdat het niet is aangegoten, kun je die gewoon vervangen door een snoer van 5 meter van de Praxis voor een paar euro.

tillens
12 april 2008, 22:24
Ik heb em vandaag ook gekocht, erg goed inzetbaar. Helaas past ie niet onder mijn tonetrunk, dus heb em erop gezet links bovenin. Aan de ene kant kan ik dan beter de volts instellen. Inderdaad heel solide en heavy!
Nu op mijn board:
Burkey SIX
TU2
Catalinbread Semaphore
Banzai Cold Fusion
Carl Martin Hydra Boost
Xotic Ac Boost
Keeley Time Machine Boost
Little Lanilei Reverb

Dit stuur ik door een Matchless Clubman door. Moet wel zeggen, een minpuntje mbt de Lanilei , die ga ik waarschijnlijk weer eruithalen, ivm flinke volumedrop in combi met mijn Machine Boost.

Mitch
13 april 2008, 11:44
Het snoer dat bij de Pedal Power wordt geleverd is ongeveer 2 meter, maar, omdat het niet is aangegoten, kun je die gewoon vervangen door een snoer van 5 meter van de Praxis voor een paar euro.
Ja, maar zo'n eurostekker aansluiting komt best een eind naar binnen. Als je je constructie echt klein wil houden zoals Burkey dan is een vast snoer dus de logische keuze.

Afijn, dennis, sorry dat er niet alleen maar ja-knikkers in de zaal zitten :D
Overigens heb ik niets tegen Burkey of vóór CIOKS, ik ging alleen even in de stoel van de consument zitten waar de laatste tijd de prijs bijna belangrijker is dan de specificaties. Niet iedereen gaat die gedetailleerd napluizen...

ewout
13 april 2008, 20:43
Het snoer dat bij de Pedal Power wordt geleverd is ongeveer 2 meter, maar, omdat het niet is aangegoten, kun je die gewoon vervangen door een snoer van 5 meter van de Praxis voor een paar euro.

In eerste instantie dacht ik ook dat het niet zo handig was, maar je koopt net zo makkelijk een female-male verlengsnoer van 3 meter voor een paar euro bij de praxis om die anderhalve meter te verlengen - mocht dat nodig zijn. In de parktijk heb ik altijd wel een stekkerblok voor m'n neus liggen waar ik speel.

BTW:
Ik hoorde dat de flatliner pro een makeover gaat krijgen: hij wordt een stuk kleiner. Ik ben benieuwd!

Speeddemon
13 april 2008, 21:16
De motor van de SIX is een compacte ringkerntransformator, voor de techneuten onder u ook wel toroïde transformator. En soms afgekort tot gewoon tor.

Volgens mij praten techneuten over transistoren, wanneer het woord 'tor' wordt gebruikt. :hippie:

Dirk_Hendrik
13 april 2008, 21:48
Klopt. Torren zijn torren. Trafo's zijn trafo's.

edit,
In NL heeft men het over het algemeen, zoals Dennis al zegt, over rinkerntrafo's.
De term toroïde transformator, sterker gelinked aan de Engelse naam van het ding, kom je vnl tegen in verkoop gerichte beschrivingen. Een toroïde transformator klinkt duurder dus zal wel beter zijn.

shredneck
13 april 2008, 22:12
Klopt. Torren zijn torren. Trafo's zijn trafo's.


Muhahaha! :-)

future2future
13 april 2008, 22:23
Ziet er erg goed uit, ook lekker compact, daarom keek ik er ook naar. Maar ik heb een DL-4 die teveel stroom trekt en een T-Rex Room mate en die trekt ook al 300 mA

shredneck
14 april 2008, 00:17
Ziet er erg goed uit, ook lekker compact, daarom keek ik er ook naar. Maar ik heb een DL-4 die teveel stroom trekt en een T-Rex Room mate en die trekt ook al 300 mA

De Voodoolab PP2 heeft een ac outlet waar je weer een klein stekkerdoosje aanhangt, kun je daar je adapter van de roommate insteken. Hier is ook een adapterplug voor op de markt, blijft het compact want de nieuwe trex adapters zijn klein.
Op de PP2plus ( de nieuwste versie) zitten speciale ingangen voor de line6 pedalen zoals de jouwe.

Mooi voor bij je HOOK want deze voeding geeft geen problemen qua brom als je je pedalboard en je amp op 1 zelfde groep ingeplugd zijn en je effecten in de loop hebt staan, maar dat doet die Burkey ook goed geloof ik.

future2future
14 april 2008, 10:43
De Voodoolab PP2 heeft een ac outlet waar je weer een klein stekkerdoosje aanhangt, kun je daar je adapter van de roommate insteken. Hier is ook een adapterplug voor op de markt, blijft het compact want de nieuwe trex adapters zijn klein.
Op de PP2plus ( de nieuwste versie) zitten speciale ingangen voor de line6 pedalen zoals de jouwe.

Mooi voor bij je HOOK want deze voeding geeft geen problemen qua brom als je je pedalboard en je amp op 1 zelfde groep ingeplugd zijn en je effecten in de loop hebt staan, maar dat doet die Burkey ook goed geloof ik.

Okee dan, thanks! dan ga ik denk ik toch maar voor de PP 2+

dml
14 april 2008, 14:23
Klopt. Torren zijn torren. Trafo's zijn trafo's.

edit,
In NL heeft men het over het algemeen, zoals Dennis al zegt, over rinkerntrafo's.
De term toroïde transformator, sterker gelinked aan de Engelse naam van het ding, kom je vnl tegen in verkoop gerichte beschrivingen. Een toroïde transformator klinkt duurder dus zal wel beter zijn.

Nu jullie dat zo zeggen.....
Eigenlijk wel vreemd, toen mijn werkgever nog een eigen R&D-afdeling had, werd door de toenmalige techneuten het woord tor echt gebruikt voor een ringkern trafo.

Wat zou Kim Holland bedoelen bij een tor? :sssh: