PDA

View Full Version : buizenversterker +- 1000 euro ?



~Dimitri~
11 april 2008, 22:01
Hey ,

Ik ben van plan om vroeg of laat een nieuwe versterker te kopen.
Ik ga overstappen van transistor naar een buizenversterker. Heb de laatste tijd veel gewerkt en gedaan en ik kan dus nu een budget spenderen van om en bij de 1000 euro.

Kan jullie me wat versterkers aanraden in deze prijsklasse ?
Genres die ik graag speel : blues , rock , indie , classic rock , pop ,...eigenlijk heel gevarieerd maar geen metal.

Tevens moet de versterker goed lang clean blijven als ik met m'n groepje speel , dus ik moet over de drummer geraken zonder dat hij opbreekt. Maar alsook wil ik hem kunnen gebruiken op men kamer , dus moet hij op lage volumes ook goed klinken ( ik zet er dan een OD - pedaaltje voor ofzo voor thuis)

Meerdere kanalen mag en lijkt me ook wat makkelijker ( maar zoals al gezegd , ander gooien we er een OD'tje voor om de zware stukjes te kunnen spelen :satisfie: )

Alvast bedankt , en hopelijk kan ik hier wat informatie verzamelen en eventuele + en/of - minpunten.

Lijstje tot nu toe:

Orange Rocker30
Fender Hot Rod Deluxe
Vox ac30
Voc ac15 wharfedale speaker en Blue alnice speaker ( maar deze geraken wss niet over de drummer )
Koch studiotone misschien ?
...

Outrage
11 april 2008, 22:46
Laney GH50L
Laney VC30
Iets van peavey

Steven Otto
11 april 2008, 23:03
Ik zou ook beslist naar een ENGL Thunder en/of Screamer kijken.
Ondanks dat ENGL om zijn brute metal scheur bekend staan, passen deze combo's goed bij jouw voorgeschreven genres.

jw009
11 april 2008, 23:27
Koch Powertone, misschien wat voor je?? Zie sig.

~Dimitri~
12 april 2008, 11:30
De Laney GHL50 is niet te verkrijgen in combo versie zeker ?
Ik zou graag bij een combo'tje blijven :)

De Engl , powertone en de Laney VC30 zal ik ook eens proberen te testen. Hoe meer ik er kan testen hoe beter , zo ben ik zeker dat ik een amp koop die ene geruime tijd zal meegaan.

En hoe verhouden de vox ac15 (wharfedale ) en de voxac15 ( B.Alnico) zich tegenover elkaar qua volume ? Ik heb al gehoord dat die met de Blue speaker veel beter is dan de standaard , maar hoe zit het met volume , gaat ie ook luider ? Geraak ik ermee over een drummer clean ? Of gaat hij dan net al over zijn nek ?

Groetjes Dimitri , andere suggesties of meningen zijn altijd welkom.

Eko
12 april 2008, 12:12
Jouw probleem zal zijn , zoals bij velen , dat je een amp zoekt waar je alles in 1 keer wilt. De amps zoals de Vox AC 15 zijn versterkers zonder master. Dat houdt in dat je die harder moet zetten om ze te oversturen. Uiteraard gaat dit ook wel met pedalen , maar dat klinkt anders.
Als het hard en clean moet denk je al snel aan een Twinreverb achtige versterker. Niet te oversturen zelfs niet als ie openstaat.
Wat de meesten zoeken is een combinatie van het clean van een AC 30 met de bekende blauwe speakers en de drive uit een Marshall. Dit is ook leuk tegelijk. Als je meer amps uitprobeert zul je ook merken wat het verschil is tussen versterkers met een enkele 12 inch speaker , 2 x 12 , 2 x 10 en een 4 x 10. Allen reageren anders op diverse gitaren. Neem a.u.b. je eigen gitaar mee, anders klinkt het thuis toch weer anders.
Misschien kom je wel uit bij een Koch met 4 x 10, ook niet mis.

E-J
12 april 2008, 12:16
Als het hard en clean moet denk je al snel aan een Twinreverb achtige versterker. Niet te oversturen zelfs niet als ie openstaat.
Wat de meesten zoeken is een combinatie van het clean van een AC 30 met de bekende blauwe speakers en de drive uit een Marshall. Dit is ook leuk tegelijk.

Oftewel, kijk eens naar een Hughes & Kettner Statesman ;) Clean van een Vox, oversturing zit mooi tussen een Vox en een Marshall in. Ruim binnen je budget. Aanradertje!

Wicked Willy
12 april 2008, 12:55
Koch Studiotone
Koch Twintone
Fender Hot Rod Deville of Deluxe
Laney Lionheart
ENGL Thunder
Brunetti Maranelo

En nog tig opties. Ik zou zeker de Koch's en de Laney uitproberen.....dagje Feedback doet wonderen.

Kim Wilson
12 april 2008, 13:20
Voor dat geld zou ik de Hotrods lekker laten staan. Aardig mooi clean, maar voor Classic Rock echt zwaar ontoereikend.

~Dimitri~
12 april 2008, 17:01
En de marshall combo'tjes ?

Zijn die iets ? Leuk vind ik ik de Marshall jvm 2(40?) lekker veel mogelijkheden , maar iets te duur.

Alhoewel de tweedehandssites altijd vol staan met die marshallcombo's.
Moet ik hier dan negatieve conclusies uit trekken ?

DSL 401
TSL601
TSL 602
2266C VINTAGE MODERN ( is eigenlijk al flink stuk boven budget)

Al deze combo's met al hun ( waarschijnlijke ) verschillen ...:???:

Alhoewel ik merk dat heads soms een flink stuk goeikoper zijn , zijn deze waarschijnlijk NIET te gebruiken op een slaapkamertje ?
Toch zie ik er hier paseren die het toch doen , hoe houden die dat onder bedwang ? ( overlaatst ook : 4x12 orange cab + marshall head voor op de slaapkamer )

humbucker
12 april 2008, 19:01
De amps zoals de Vox AC 15 zijn versterkers zonder master.


gek dat mijn ac15 wel een master heeft. Dus bruikbaar thuis. En hij komt normaal gezien wel over de drummer heen hoor ;)

Mitch
12 april 2008, 19:29
Als het hard en clean moet denk je al snel aan een Twinreverb achtige versterker.
Dit is nou zo'n klassieke Gitaarnet-post waar ik echt niets van begrijp. Waarom in vredesnaam, als de vraag is 'ik moet clean boven de drummer uit kunnen komen' komt toch altijd weer die twin reverb gedachte naar boven? Leuk als je een stadion wil vullen zonder PA en clean moet blijven, maar voor de gemiddelde gig, laat staan repetitie....overkill.
Met een AC15 (tegenwoordig met master trouwens) kom je prima clean boven de drummer uit, met een AC30 al helemaal. Man, met een DSL201 kom je nog clean boven een drummer uit, of het moet een houthakker zijn.

Realeigo
12 april 2008, 19:34
Dit is nou zo'n klassieke Gitaarnet-post waar ik echt niets van begrijp. Waarom in vredesnaam, als de vraag is 'ik moet clean boven de drummer uit kunnen komen' komt toch altijd weer die twin reverb gedachte naar boven? Leuk als je een stadion wil vullen zonder PA en clean moet blijven, maar voor de gemiddelde gig, laat staan repetitie....overkill.
Met een AC15 (tegenwoordig met master trouwens) kom je prima clean boven de drummer uit, met een AC30 al helemaal. Man, met een DSL201 kom je nog clean boven een drummer uit, of het moet een houthakker zijn.

Amen! Zelfs mijn 100 watt plexi die bijna direct een randje produceert kan nog zat over de drummer komen met een acceptabel clean.

~Dimitri~
12 april 2008, 19:42
He Humbucker , welk type ac15 heb je ?

En hoe valt dat mee dat ge maar 1 kanaaltje hebt ? Gebruik je dan alleen maar de cleane headroom van de amp of juist het overgestuurde deel ?

En wat zou er beter zijn de vox ac30 met meer vermogen maar met wharfedale speaker , of de vox ac15 met Alnico speaker en minder vermogen ?

Groetjes Dimitri.
En iedereen alvast bedankt.

(kan er mij trouwens iemand de marshall typetjes hun verschillen uitlegen alstublieft ? )

episua
12 april 2008, 19:47
Zoals eerder gezegd, kijk eens naar de Laney VC30.
Ik heb zelf deze versterker ongeveer twee weken geleden gekocht.
Momenteel kan je ze voor onder de 700 euro nieuw kopen. Zelf heb ik de versie met twee Jensen 10'' speakers.
Voorheen heb ik ook een ac15 gehad, die toch naar mijn mening te weinig clean headroom had tijdens gigs.
Oh ja, de Hughes&Kettner Statesman quad el84 is ook erg goed! Vox achtig clean met een marshall achtige overdrive.

Mattia
12 april 2008, 19:59
15 watt is ruim voldoende voor de meeste gigs, en anders moet je wsch toch via een PA spelen.

Verder, hoe hard ze clean gaan is lastiger te voorspellen, maar een master volume amp is wel aan te raden. Ik zie bij Vox de bomen zowat door het bos niet meer qua clean wel/niet master, wat voor details, etc., maar de Heritage Handwired is zeker een mooi apparaat. Ik ga zelf voor de zelfbouw (Trinity TC-15, Vox-achtig, met master volume, modden met reverb en pent/triode switches is het idee, net als de Vox HH), denk met Blue of Blue+G12H in een 2x12". Voor mij top+cab, want anders wordt het wel absurd zwaar.

Verder, kijk je niet blind op de watt ratings; 15 watt kan bijna net zo hard als 100, dwz stukken harder dan je drummer.

~Dimitri~
12 april 2008, 20:00
Die H&K ziet er wel vet uit :p

En de Laney zal ik ook meenemen in de testronde :)

crapton
12 april 2008, 20:21
Oh ja, de Hughes&Kettner Statesman quad el84 is ook erg goed! Vox achtig clean met een marshall achtige overdrive.

Ik heb sinds een paar maanden ook zo'n K&H Statesman Quad en ja die gaat meer dan hard zat, ook clean. Nieuw gekocht voor 725 €... ja waar o waar...

Is een tamelijk basic amp, maar klinkt wel lekker voor het meeste werk behalve metal ed. Als gezegd met 40W (4 x EL84) heb je egt volume genoeg.

humbucker
12 april 2008, 20:25
He Humbucker , welk type ac15 heb je ?

En hoe valt dat mee dat ge maar 1 kanaaltje hebt ? Gebruik je dan alleen maar de cleane headroom van de amp of juist het overgestuurde deel ?

En wat zou er beter zijn de vox ac30 met meer vermogen maar met wharfedale speaker , of de vox ac15 met Alnico speaker en minder vermogen ?

Groetjes Dimitri.
En iedereen alvast bedankt.

(kan er mij trouwens iemand de marshall typetjes hun verschillen uitlegen alstublieft ? )

Ik heb een AC15 ccx1, dus met Alnico speaker. klinkt echt lekker en ik gebruik hem zowel clean als overstuurd als crunchy. Over je vraag van wat het best is, kan ik niet antwoorden. Heb nog nooit op n ac30 gespeeld, vandaar.

grtn

~Dimitri~
12 april 2008, 20:57
Humbucker ik denk dat ik mijn vraag gewoon vekeerd heb geformuleerd , ik bdoelde eigenlijk hoe je een compromis vind tussen je geluid als je dan live speelt? Ofwel gebruik je erg veel uw volumeknop van uw gitaar?

BartL
13 april 2008, 01:26
Man, met een DSL201 kom je nog clean boven een drummer uit, of het moet een houthakker zijn.
Dikke +1 Zelfs MET houthakker, kan ik zeggen uit eigen ervaring. De mijne (DSL201) was er opeens mee gestopt en kreeg in ruil een nieuwe DSL401 terug. Nadeel van de 401 is dat er een korte stilte zit tussen het schakelen van de pedalen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Daarnaast vond ik de 201 fijner klinken. Als ik er ooit weer een leuke tegenkom... :)

Outrage
13 april 2008, 09:47
De laney GH50 is inderdaad enkel in top+cab versie te verkrijgen. Er bestaat een soort combo versie van de VH100, de VC50 denk ik, maar die is enkel tweedehands te verkrijgen. De versterker zal ook te veel voor jou zijn, die heeft zo'n 4 kanalen, van clean tot zware ovedrive.

Rormo
13 april 2008, 11:57
Ik heb sinds een paar maanden ook zo'n K&H Statesman Quad en ja die gaat meer dan hard zat, ook clean. Nieuw gekocht voor 725 €... ja waar o waar...

Is een tamelijk basic amp, maar klinkt wel lekker voor het meeste werk behalve metal ed. Als gezegd met 40W (4 x EL84) heb je egt volume genoeg.

Dat ben ik dan toch niet met je eens. Vrijdag heb ik die H&K getest bij Feedback en ik kwam toch tot een andere conclusie. Heerlijk geluid, dat staat buiten kijf, maar zodra ik hem of half volume zette begon alles te piepen en te ruisen als een malle. Daar viel dus echt niet mee te spelen op hoog volume. En voordat hij begon te piepen was hij zeker nog niet hard genoeg om boven een drummer uit te komen.


@TS: Waarom er veel Marshalls te koop staan? Nee, daar kun je niet uit afleiden dat ze slecht zijn, daar kun je uit afleiden dat ze denk ik het meest verkocht worden van alle amps. Dan vind je er dus ook meer terug op Marktplaats. Maar het is wel zo dat goedekope Marshall amps allemaal zuigen (mijn mening). Kijk eens voor een JVM of een Vintage Modern combo. TSL 601 kan ook nog, maar is wat minder geschikt voor jouw muziek denk ik. De DSL 401 zou ik laten staan iig, dat vind ik een waardeloos ding.

humbucker
13 april 2008, 12:10
Humbucker ik denk dat ik mijn vraag gewoon vekeerd heb geformuleerd , ik bdoelde eigenlijk hoe je een compromis vind tussen je geluid als je dan live speelt? Ofwel gebruik je erg veel uw volumeknop van uw gitaar?

Ik speel niet veel live. Maar ik gebruik wel veel mn volumeknop van mn gitaar (strat btw) volumeknop dichtgeknepen = lekker clean, volume halfweg = crunch, volume open = overstuurd. Tis maar wat je wil hé :P

nog ff vergeten te zeggen: als ik echt zwaardere rock wil spelen gooi k er nog n pedaal tussen, werkt prima!

~Dimitri~
13 april 2008, 12:32
Mijn voorkeur gaat voor de moment maar naar 2 versterkers de vox ac15 en de orange rocker. Deze twee wil ik toch het liefst ...

Ze hebben beiden alleen maar 1 volume om je clean kanaal te regelen .
Hoe lossen jullie dit op ? Is dit relatief "makkelijk" gewend te komen , of vind je uw juiste geluid tamelijk gemakkelijk ?

+ hoe gaan deze twee versterjers om met effectjes aangezien er geen fx-loop aanwezig is ?

Groetjes Dimitri , en bedankt !

humbucker
13 april 2008, 12:36
Mijn voorkeur gaat voor de moment maar naar 2 versterkers de vox ac15 en de orange rocker. Deze twee wil ik toch het liefst ...

Ze hebben beiden alleen maar 1 volume om je clean kanaal te regelen .
Hoe lossen jullie dit op ? Is dit relatief "makkelijk" gewend te komen , of vind je uw juiste geluid tamelijk gemakkelijk ?

+ hoe gaan deze twee versterjers om met effectjes aangezien er geen fx-loop aanwezig is ?

Groetjes Dimitri , en bedankt !

de rocker ken ik niet, maar op de vox zit wel n fx-loop hoor. Hij reageert prima op pedalen. En als je zoekt naar een Rock, Blues, indie, Britpop, enz-sound, dan is de vox imo ideaal :). Je zal het wel al gemerkt hebben aan mn posts, maar ik vind het gewoon een heerlijke bak.

bas verspaget
9 oktober 2019, 15:15
heb je Rivera clubster al geprobeerd? Fender clean (de beste fenders zijn door paul rivera ontworpen) en vette gaan en! eigen ontwerp van rivera Ninja boost. kortom volgens mij de versterker die je zoekt.

Pepe
9 oktober 2019, 15:29
(de beste fenders zijn door paul rivera ontworpen)

Rivera maakte de Fenders stijf & stug (maar was ook de tijdgeest) Bruce Zinky (nu Supro) maakte ze weer warm en responsive en ieder zijn voorkeur maar ik denk dat Leo de meeste stemmen zal halen.
Overigens, ik denk dat de topic starter 11 jaar na dato inmiddels wel een amp heeft.

stratokai
13 oktober 2019, 00:31
Stijf en stug inderdaad En Bas Verspaget: wat een armoe!. Speciaal een account aanmaken, zoveel mogelijk Rivera "bumpen" alleen om die van jou te verkopen.........
En je hebt zelf een Chubster niet een Clubster.

Erik de Perik
13 oktober 2019, 00:36
Stijf en stug inderdaad En Bas Verspaget: wat een armoe!. Speciaal een account aanmaken, zoveel mogelijk Rivera "bumpen" alleen om die van jou te verkopen.........

Nou..... Bas is toch een prima vent? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147837-Wie-kent-hier-toevallig-Bas-Verspaget-van-gitaarmarkt)