PDA

View Full Version : Gitaar-dilemma



Taartstaart
11 april 2008, 21:52
Hallo beste gitaarspelers,

Sinds kort ben ik helemaal aangeslagen! Ik geniet al tijden van het geluid van gitaar, zowel accoustisch als snoeihard elektrisch, maar heb me tijden voorgenomen om het vooral níét te leren spelen, aangezien ik me dan gewoonweg te dun spreidt. (Ik speel al lang piano en ben daar erg gelukkig mee.) Toch, nadat ik vrijwillig naar Tommy Emmanuel ben meegesleept door een vriend, ben ik om. Ik wil ook graag een instrument leren spelen wat zo mooi klinkt. (En wat ik mee kan nemen ;))

Nu ben ik op zoek naar een accoustische gitaar voor een redelijke prijs. Ik heb al heel wat gelezen op't forum en ben eens rond gaan snuffelen op internet. Het liefst heb ik géén 'pre-fab'-gitaar, maar het mag best een wat oudere, 'geleefde' gitaar zijn, zolang er maar een mooi vol geluid uit komt.

Toen zag ik deze advertentie die eruit sprong:

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/162188121-accoustisch-gitaar-met-element.html

Is dit een verstandige keuze? Ik heb namelijk gelezen dat Ovations accoustisch een slecht geluid geven door de kunststoffen die erin zitten. Heeft iemand toevallig ervaring met het speelgemak?
Het leek me persoonlijk wel handig 'm ook te kunnen versterken, misschien voor later...?

(En deze gitaar is staalsnarig? Kunnen er dan ook kunststofsnaren op?) Ik weet niet zo goed wat ik in dat opzicht zou willen: ik wil graag wat klassiek spelen, maar vooral ook zelf lekker wat uitvogelen, lekker weg spelen en wat bekende nummers aanleren.

Tips/Trucs/Wijsheden?

Alvast bedankt!!

Taartstaart
11 april 2008, 22:04
Ik heb ondertussen ook een advertentie van een Richwood - accoustische gezien. Iemand hier ervaring mee? Het is een RD-12-CEBK.

chris c
11 april 2008, 23:29
Die gitaar van de advertentie is geen Ovation, maar een copie ervan... en die kunnen dik tegenvallen !

bass blom
12 april 2008, 01:17
Ik heb ondertussen ook een advertentie van een Richwood - accoustische gezien. Iemand hier ervaring mee? Het is een RD-12-CEBK.

is een redelijk ding.
alleen stalen snaren.

Taartstaart
12 april 2008, 08:24
Misschien is die Richwood dan de verstandigste keuze. De prijs valt me alleszinds mee. Iemand anders nog tips?

>> En een Ibanez performance? Heb 'm nog gezocht in de sticky bovenaan het topic..

--=HANS=--
12 april 2008, 09:23
Als je ook klassiek wil spelen kun je beter naar een gitaar met nylon snaren kijken.

Wat je in ieder geval veel beter kan doen dan op allerlei plaatjes afgaan is naar een gitaarwinkel gaan en je daar voor laten lichten.

Succes ermee!

Groet, Hans

Harald
12 april 2008, 10:59
Yes, voor klassiek zou ik echt nylonsnarig beginnen. Wil je daarentegen een beetje in Tommy's stijl spelen, zou ik toch eerder aan steelstring denken... daar kun je ook best een klassiek deuntje op spelen, maar officieel klassiek wordt het echt niet. Voor Tommy's stukken is de hals op een klassieke gitaar al snel wat breed. En bedenk dat Tommy's gitaar waanzinnig licht staat afgesteld. Probeer je zijn stijl op een zwaar spelende gitaar dan valt dat (nog meer) tegen. Met name veel van zijn versieringen hebben die lichte bespeelbaarheid en nieuwe snaren feel nodig.

Belangrijk dus om te weten wat je precies wilt, en idd. ga eens in een winkel kijken.

Wat betreft de Ovations, die kunststof achterkant hoeft geen probleem te zijn. Heb er in mijn handen gehad die prima klonken. Heeft wel weer net een andere sound, dus gewoon zelf proberen wat je mooi vindt. Speel je onversterkt, lijkt me waarschijnlijk, ga dan wel voor een deep bowl (dus een diepe kast) de shallow bowls zijn meer op het versterkte podiumgebruik gericht. EN ik zou dan voor een echte ovation gaan, niet een kopie. De originele Ovations spelen vaak heerlijk.

Taartstaart
12 april 2008, 11:23
Ok! Bedankt! Ik denk dan toch dat ik voor een staalsnaar ga. (Niet dat ik ervan uitga dat ik meteen zo ver weg speel als Tommy idd, maar het komt wel het meeste in de buurt van wat ik wil spelen. Een beetje modern-klassiek. Als echt puur-klassiek me later trekt, kan ik altijd nog een nylon gitaar kopen...)

Natuurlijk werkt langsgaan bij een gitaarwinkel het beste, maar weet hier zo 123 er geen in de buurt. Iemand tips in- en nabij Utrecht? Ik weet wel dat hier een Staffhorst zit.

Die Ovation-imitatie was een zogenaamde 'MPM' (met een grote klankkast > Roundback), maar ik nergens iets over dat merk vinden. Hij heeft een piezzo pick up...

Buzz
12 april 2008, 11:34
... maar heb me tijden voorgenomen om het vooral níét te leren spelen, aangezien ik me dan gewoonweg te dun spreidt...


:???:....hier haak ik even af....

Taartstaart
12 april 2008, 11:40
:???:....hier haak ik even af....

Ja ach, ik vind instrument spelen gewoon heel erg leuk: heb mezelf ook wat op de viool van een vriendin geleerd en dat bevalt gewoon al snel heel goed :) Als ik dat bij alles zou doen wat ik leuk vond klinken, speel ik zometeen 4 instrumenten, maar allemaal niet écht goed. Ben liever ook wel goed in wat ik doe, anders speel je zometeen vader jakob op 10 instrumenten. Zou er gewoon graag wat aandacht en tijd in steken en ik speel dus ook al intensief piano.

Pais
12 april 2008, 11:59
Tommy Emmanuel zelf speelt staalsnarig, maar in zijn stijl wordt ook veel op nylonsnarige instrumenten gespeeld hoor. Denk aan Harry Sacksioni en Chet Atkins, daar heb ik regelmatig filmpjes van gezien met nylonsnarige gitaren.

Tommy Emmanuel gebruikt nogal eens zijn duim over de hals voor de bassnaren. Bij een klassieke gitaar is dat voor sommige mensen gewoon onmogelijk :) Maar je kunt ook enorm profijt hebben van die brede hals.

Harald
12 april 2008, 12:15
Klopt op zich wel, Chet Atkins speelt het nodige op nylon, en Harry ook. Maar dat heeft een heel andere sound. Zoals Tommy speelt werkt bijna alleen op steelstring omdat hij ook regelmatig bends gebruikt. Komt denk ik ook omdat hij van oorsprong toch meer een elektrische gitarist is, en vrij veel van die benadering meegenomen heeft naar zijn akoestische spel. Chet speelde weliswaar veel op elektrische gitaren in zijn begintijd, maar zijn benadering van spelen was die van een akoestische gitarist. Die elektrische inslag zul je bij Chet en Harry lang niet zo vaak horen, en als het naar boven komt vooral op steel string. Chet is ook een van de weinigen bij wie ik die piezo nylon sound een beetje kan velen. Waarom hij dat bij mij wel mag en de anderen niet weet ik trouwens ook niet. Harry hoor ik qua nylon ook het liefst op zijn oudere opnames, voordat hij die Gibson Chet Atkins (en later een gitaar van een Nederlandse bouwer (kan even niet op de naam komen, was het Theo Sharpach toevallig?) gebruikte met dat piezo soundje). Omdat Victor Jara zong bv. is echt een prachtige compositie.

In Utrecht zijn wel wat zaken te vinden. Weet niet of Staffhorst tegenwoordig nog leuk was. Jaren geleden hadden ze een heel leuke akoestische afdeling, maar de laatste keer dat ik er was (ook al weer een tijd geleden) viel het erg tegen. En anders Kees Dee in Amersfoort. Maar goed, die is vooral erg leuk als je net wat meer budget heeft. Nooit echt gekeken naar het budget assortiment daar.

Pais
12 april 2008, 12:27
Speel jij zelf eigenlijk ook wel nylonsnarig Harald?

Eko
12 april 2008, 13:06
In Utrecht zit ook nog Feedback met een winkel. Kun je vinden via hun website. Kees Dee in Amersfoort is een droomwinkel voor acoustische gitaristen. En niet alleen voor diegene met geld teveel.
Voor de stijl van Tommy is inderdaad een staalsnarige het instrument. Zelf speelt hij op Maton ( zeer prijzig) en een alternatief is een ColeClark ( ook prijzig). Beide merken hebben een soort element ingebouwd ( eigenlijk 2)met een preamp die dit spel tot z`n recht laat komen.
Een Ovation is meer voor begeleiding op een podium. Blueridge heeft hele mooie gitaren voor relatief weinig geld.

Harald
12 april 2008, 13:47
Speel jij zelf eigenlijk ook wel nylonsnarig Harald?

Even off topic, yes, maar op het moment te weinig om mijn klassieke gitaar echt goed te laten klinken. Heb zelfs een jaar of 2 alleen maar klassiek gespeeld. Toen ik Tommy zag spelen moest er toch snel een betere steelstring komen. Raakte ik mijn Bernabe weer nauwelijks aan... en tegenwoordig moet ik mijn aandacht ook weer met elektrisch gitaarwerk delen voor onze bluesband...

Hier een opname op mijn Bernabe (opname is een jaar of 3 oud. Het stuk zelf heb ik ooit op een ochtend uitgezocht toen ik een half , of anderhalf jaar (weet het niet meer zeker) speelde. Zou je denken dat ik het ondertussen dan wel ken, maar bij de opname had ik het uiteraard al een tijd niet meer gespeeld. Mood for a day van Steve Howe (origineel staat op Fragile van Yes, speel het zelf helemaal met vingers, Steve speelt het waarschijnlijk hybrid, kan hij die riedeltjes lekker snel spelen. Waarschijnlijk is het origineel ook op een echte flamenco gitaar opgenomen, maar is toch vooral een mengelmoes van Bach voor beginners met wat fauxmenco invloeden. Toch ook wel een grappig stukje. Voor mensen met een rock achtergrond klinkt het heel klassiek. Een kennis van me die klassiek zang heeft gestudeerd kijkt daar toch anders tegenaan ;) http://home.tiscali.nl/haraldkoll/moodforaday.mp3 (http://home.tiscali.nl/haraldkoll/moodforaday.mp3)

Taartstaart
12 april 2008, 14:39
Nu de TS nog even off-topic ;)

... Is één van jullie ook laatst naar Tommy geweest in Eindhoven? Het was echt ongelooflijk! :satisfie:

Geoffrey
12 april 2008, 15:05
Ik heb sinds gisteren een Almansa 401.. en ik vind hem eigenlijk wel super klinken!
Ik weet niet of je hier natuurlijk iets mee bent..

Taartstaart
12 april 2008, 15:10
Zoals je ziet ben ik (nog) geen gitaarkenner... Almansa?? ;)

Geoffrey
12 april 2008, 15:16
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107576&highlight=almansa

Harald
12 april 2008, 16:21
Nu de TS nog even off-topic ;)

... Is één van jullie ook laatst naar Tommy geweest in Eindhoven? Het was echt ongelooflijk! :satisfie:

Was er ook, samen met oa LaurentB en HennieV (van die aliassen alsof ze iets gedaan hebben...) En Picker deed het voorprogramma. Goed om Tommy weer op de been te zien, hoop dat hij snel verder herstelt. (was voor het eerst dat ik zag dat hij op adem moest komen na het drummen op zijn gitaar, en het drumgedeelte was ook weer niet extreem lang) Ben de tel kwijt qua keren dat ik hem gezien heb. Voor mij springen dan meestal de nummers eruit die hij niet zo vaak doet. Dit keer Nuages (op die Kalamazoo gitaar die hij gekregen had die dag) en Moon River. En een van de enige keren dat ik hem een concert heb zien geven zonder Guitar Boogie trouwens.

--=HANS=--
12 april 2008, 17:30
Even nog verder off-topic, zeg maar off-off-topic :)

@ Harald, wat voor een Kalamazoo had Tommy gekregen en hoe klonk die? Zoals je misschien een tijdje geleden hebt meegekregen wordt er voor een vriendin van ons ook een Kalamazoo gerestaureerd, ik heb er toen foto`s van gepost. Sindsdien ben ik me ook iets meer gaan verdiepen in die ouwe zooi, vandaar :satisfie:

Groet, Hans

Harald
12 april 2008, 18:16
Kort antwoord, zoveel weet ik er ook niet van. Meende van waar ik zat dat het een Gibsonachtig iets was, klein kastje, beetje OM achtig. Deed me denken aan de gitaar waar Robert Johnson mee gefotografeerd is. Picker kon me vertellen dat het een Kalamazoo (zat er dus met Gibson niet ver naast, valt blijkbaar nog mee met mijn ogen) was. Tommy heeft er via zijn spreekmicrofoon even mee gespeeld. Klonk wel aardig maar een goed idee krijg je zo natuurlijk niet. Zou je aan Picker moeten vragen, die heeft er backstage nog even op gespeeld.

On topic hopen we natuurlijk wel te horen wat voor gitaar het wordt. Voor een videotje of soundclip is het waarschijnlijk wat vroeg... foto's dan maar?

Taartstaart
12 april 2008, 18:49
Wat leuk dat Eltjo Hasselhoff (zo heet picker dan toch?) hier ook op gitaarnet leest / post! :)
Nee echt, dat optreden heeft me echt geraakt. Ik hou het nu niet meer en wil ook gitaar leren spelen. Moon river haalde ik er nog wel uit, vanwege wat voor-luisteren ;) prachtig nummer. Heb nu ook 2 cd's gekocht. Ben bang dat het nog wel een eeuwigheid gaat duren voordat ik zoiets kan produceren.

en nog een regel on-topic:
Ben op jacht naar een staalsnarige gitaar en een dealer omstreeks utrecht. Van Staffhorst hoor ik op gitaargebied idd weinig meer.

--=HANS=--
12 april 2008, 19:22
@ Taartstaart: Kees Dee Amersfoort, enorm assortiment voor bijna elk budget.

Taartstaart
12 april 2008, 19:54
Ik zal eens googlen & rondvragen, bedankt!

Weet iemand iets van Steiner-gitaren? Goed of juist massaproduct? (Wat vervelend als je ergens helemaal níéts vanaf weet! Dan kun je dat niet eens inschatten :mad: )

LaurentB
12 april 2008, 22:56
Kort antwoord, zoveel weet ik er ook niet van. Meende van waar ik zat dat het een Gibsonachtig iets was, klein kastje, beetje OM achtig. Deed me denken aan de gitaar waar Robert Johnson mee gefotografeerd is. Picker kon me vertellen dat het een Kalamazoo (zat er dus met Gibson niet ver naast, valt blijkbaar nog mee met mijn ogen) was. Tommy heeft er via zijn spreekmicrofoon even mee gespeeld. Klonk wel aardig maar een goed idee krijg je zo natuurlijk niet. Zou je aan Picker moeten vragen, die heeft er backstage nog even op gespeeld.


Ik vond 'Nuages' ook zo al erg mooi klinken op die oude gitaar. Heel authentiek ook. Niet te geloven wat voor stijlen die man allemaal beheerst.

(Mijn alias is overigens ontstaan omdat er ergens al een Laurent zonder meer bleek te bestaan. En ik wou gewoon hetzelfde alias gebruiken voor meerdere inlognamen, vandaar).

Taartstaart
12 april 2008, 23:00
Iemand nog iets on-topics? ;)

Mattia
13 april 2008, 00:04
Wellicht een L-00 of een Nick Lucas...maargoed, ik zie 'm volgende week in Haarlem. Zal eens kijken wattie doet...