PDA

View Full Version : Staand gitaren



Silco
11 april 2008, 19:55
Ik speel nu zo'n 15 maanden gitaar en ik kan zittend al redelijk wat leuke dingen.

Ik ben nu sinds een maand of 3 ook staand aan het oefenen. Akkoorden als F (in barré) en de 'grote' D van Under The Bridge lukt zelfs staand. Alles is inmiddels wel gewend.

Ik heb alleen nog steeds moeite met powerchords.
Powerchords speel ik zelf op 2 manieren. Ik onderscheid ze in 2 soorten, namelijk:

- 'Volle' Powerchords
die zien er als volgt uit:
D --5--
A --5--
E --3--

Deze speel ik met wijsvinger, ringvinger & pink

en

-gewone powerchords
die zien er als volgt uit:
D -----
A --5--
E --3--

Deze speel ik met winsvinger en ringvinger

De volle gebruik ik het meest.....

Maar als ik die powerchords (beide soorten) staand speel, krijg ik echt pijn in mn linker hand. Vooral m'n duim wordt kreupel. Daar heb ik echt goed last van.
Na het spelen is de 'pijn' weg.

Ik zit al ruim 6 maanden zonder leraar dus vandaar dat ik dit hier voorleg.
Als ik naar foto's van gitaristen kijk, zie ik dat de meeste (Slash, Hetfield, Hammett, Page, enz) powerchords staand met wijsvinger en pink spelen.
Maar als ik dat zelf doe, lukt dat niet. Het is er bij mij ingebakken met wijsvinger en ringvinger.
Ook verschillende manieren van de gitaarhoogte heb geprobeerd. Hoe dichterbij die bij mn oksel komt (wat er overignes niet uitziet :stop: ) wordt het comfortabeler. Hoe lager die hangt, gaat het weer pijn doen.

Als ik zittend speel, kan ik mn duim op het topje van mn hals leggen, zoals in onderstaande afbeelding:
http://www.degoeje.nl/ONDERBOUW/2e%20KLAS/media/gitaar/C-akkoord.jpg


Als ik staand speel, wordt ik 'gedwongen' m'n duim echt loodrecht op de hals te leggen, zoals onderstaande afbeelding: ((in werkelijkheid zit mijn duim nóg lager)
http://www.degoeje.nl/ONDERBOUW/2e%20KLAS/media/gitaar/Gm.jpg

Nu was mijn vraag, of jullie hier ervaring mee hebben en hoe jullie dat opgelost hebben. De ideale situatie zou zijn als ik m'n duim op de hals kan leggen zoals op het eerste plaatje.

bassej
12 april 2008, 11:26
ik speel met dat soort akkoorden de lage E met mn duim en dat lukt voor zover ik weet ook staand, mischien je arm iets meer op 1 lijn hebben t.o.v. je hals

rock 'n roll
12 april 2008, 11:42
Same problem hier, ook al lang aan het uitzoeken wat beste gitaarhoogte is. Wat ook een best helpt is je neck verticaler houden. Dan heb je niet dat uitzicht van een gitaar die bijna in je oksel ligt en speelt toch iets aangenamer.

bassej
12 april 2008, 12:08
kan je beter zelf uitzoeken:D ik hoor (lees) dat jullie het allebij anders aanpakken en op een andere manier spelen. :hippie:

Silco
12 april 2008, 17:56
Same problem hier, ook al lang aan het uitzoeken wat beste gitaarhoogte is. Wat ook een best helpt is je neck verticaler houden. Dan heb je niet dat uitzicht van een gitaar die bijna in je oksel ligt en speelt toch iets aangenamer.

Hier had ik nog niet aan gedacht. Ik ga dit zeker proberen. Vandaar dat die gast van Greenday zn gitaar op zn knieën heeft hangen en de neck bijna boven zn hoofd uitkomt :p

G.G.
13 april 2008, 00:06
Ik had mijn gitaar vroeger lekker "cool" als een aap/slash tussen mijn knieën hangen. Nu hangt ie bijna onder mijn oksel, geen gezicht, maar het speelt wel een stuk beter. Gewoon een kwestie van experimenteren.

Pais
13 april 2008, 10:23
Geen gezicht? Ik vind het juist een stuk beter staan dan wanneer je dat ding over de grond sleept.
Doet me altijd denken aan brugklassers met een schouder tas, die (ondanks een lengte van 1.50m) helemaal op zn ruimst wordt afgesteld. Met als resultaat dat hij tot je enkels komt.

Mr.Fingers
13 april 2008, 11:18
Ik had mijn gitaar vroeger lekker "cool" als een aap/slash tussen mijn knieën hangen. Nu hangt ie bijna onder mijn oksel, geen gezicht, maar het speelt wel een stuk beter. Gewoon een kwestie van experimenteren.

Bij gitaren met een "tummy-cut" is het de bedoeling dat dat uitgefreesde stuk ter hoogte van de ribbenkast/buik zit, en niet als een soort push-up voor je ballen omhoog te houden. Gewoon gitaar ter hoogte van de navel is goed genoeg voor me.

demetalenman
14 april 2008, 12:36
bij verschilt het wel tussen het gitaar model.

me les paul kan ik lager laten hangen dan me telecaster.

pol
14 april 2008, 13:22
laag hangen werkt nooit goed vind ik, kan me niks schelen dat het er niet cool uitziet, zolang ik mijn rifjes maar goed gespeeld krijg.

maar je duim over je hals leggen is toch geen goeie techniek, leer spelen met je duim vanachter tegen je hals, dat geeft je ook meer bewegingsvrijheid met je andere vingers.

Kim Wilson
14 april 2008, 13:27
Ik gebruik mijn duim voor het afdempen van de bovenste sna(a)r(en). Als ik bijvoorbeeld een D-akkoord pak, demp ik de E en A snaar dus met mijn duim. Geen idee of dat zo hoort of niet, maar ik heb geen last van onbedoeld meerammelen van snaren. Met barré's en powerchords gebruik ik daarvoor ook wel het topje van mijn wijsvinger. Het is dus net hoe het uitkomt.

EuroCinema
14 april 2008, 13:35
Mijn mening: het is heel nuttig als je je duim KUNT gebruiken als het zo uitkomt. Maar je moet er niet afhankelijk van worden. Door je duim constant over de hals te haken, beperk je je bewegingsvrijheid enorm.

artnaz
14 april 2008, 14:22
Hoe hoger des te comfortabeler, maar ik wilde mijn Strat eens wat lager proberen omdat ik dat toch wat beter vind staan. Hammer-ons met de pink worden wat lastiger omdat de pink de onderliggende snaar ook meeneemt (behalve bij de hoge E natuurlijk), grote strekkingen zijn minder comfortabel, zeker hoe lager je komt. Ik merk wel dat vibrato's bij bends stukken makkelijker zijn! :)

Met de powerchords heb ik geen moeite, maar voor die "grote D" haal ik mijn hals wel vaak omhoog om er wat makkelijker bij te kunnen. Dus dat vind ik vreemd bij jou. Je zegt dat je de duim al laag houd, maar misschien heb je hem gebogen of onder een bepaalde hoek?

heinz3110
14 april 2008, 14:30
Mijn mening: het is heel nuttig als je je duim KUNT gebruiken als het zo uitkomt. Maar je moet er niet afhankelijk van worden. Door je duim constant over de hals te haken, beperk je je bewegingsvrijheid enorm.

Precies. Een extraatje. Het moet geen handicap worden.

De hoogte van je gitaar.Ik ga altijd uit van : hoe de gitaar op je schoot is, die hoogte neem ik, hoewel ik 'm dan een pietsje lager houd.

En voor de looks lager hangen.... nah. Ik speel liever comfortabel gitaar hoor. :)

Wiellem
14 april 2008, 16:52
Ik heb de band die ik ooit gekocht heb gewoon nooit versteld en speel en speelde eigenlijk altijd staand geen idee wat het nadeel zou zijn.

Maar ik denk dat de hoogte inderdaad wel veel uitmaakt daarom durf ik mijn band niet te verstellen miss dat ik er dan nooit meer aan wen :P

Silco
14 april 2008, 16:54
maar je duim over je hals leggen is toch geen goeie techniek, leer spelen met je duim vanachter tegen je hals, dat geeft je ook meer bewegingsvrijheid met je andere vingers.

Ik weet het, maar m'n duim gebruik ik voor akkoorden. Bij bijvoorbeeld een C akkoord demp ik met mn duim de e snaar.
Verder speel ik altijd met mn duim achter de hals