PDA

View Full Version : ES-135: hoe haal ik die (fatsoenlijk) uit elkaar?



Joppnl
11 april 2008, 17:25
Goeden,
k Heb hier een Gibson ES-135 voor me.

Nou wil ik er de potmeters uit halen maar hoe moet dat? Lijkt me nl een heel gep**l omdat je niet zoals bij een strat een plaat hebt waar alles op vast zit.

De potmeters krijg ik uiteraard wel los maar dan vallen ze in de hollow-body, laat staan erin krijgen.

Maar moet je soms eerst de elementen verwijderen, moeten ze daar doorheen of moet je ze door de F-gaten zien heen te wroeten en zeker bij het monteren lijkt me dat een lastige zaak.

Iemand ervaring hier mee??

alvast bedankt,

Rinze
11 april 2008, 17:27
Heb er zelf geen ervaring mee, ik weet wel dat je touwtjes aan de potmeters moet binden voor je ze eruit haalt, anders krijg je ze nooit opnieuw op hun plek. Als het niet door de f-gaten wil dan zou ik inderdaad een element eruit halen.

B_2_the_a
11 april 2008, 17:35
het is nou eenmaal een klote werk...
het is zelfs minder werk om in de achterkant een gat te zagen + afdekplaatje maken!

maarjah, beetje zonde eh?

Mr.Fingers
11 april 2008, 17:35
http://www.cairnsmowercity.com/images/craftsman%20chainsaw%2035020.jpg

Wedden dat je goed bij de potmeters geraakt :D

De truuk is inderdaad om een eindje (stevig) naaigaren of visdraad aan de potmeterasjes te binden, de potmeters los te maken, en dan alles via het f-gat naar buiten te sleuren (bij gibson monteren ze ook alles via het f-gat erin)...

Tip van de dag voor solderen:

Maak een mal van je bovenblad, met de exacte posities van de potmeters, switch & jack, in een stuk karton, plaats hier de potmeters op, en soldeer eerst het gehele "harnas" aan elkaar, en plaats daarna alles erin. Zo voorkom je dat je met meters draad in je gitaar zit, of dat je merkt dat je draden te kort zijn...

Joppnl
11 april 2008, 17:42
OK! bedankt voor de antwoorden.

Touwtjes ad potmeters, da's idd een goed idee zeg, niet aan gedacht. Die mal ook goed idee!

Die kettingzaag......misschien kunnen we dan een nieuw soort gitaarduel houden....


wat brandt het langste, een ES-135 of een Strat :-)

hansoonk
11 april 2008, 18:44
Bij sommige hollow-bodies lukt het ook via de ruimtes waar de pick-up in zit (dus even de pup eruit). In de ES-135 zit daar denk ik een blok onder, maar het an zijn dat ze daar wat ruimte gelaten hebben.

Mattia
11 april 2008, 18:59
Touwtjes, ja, en liefst een touwtje per twee potmeters, een aan ieder uiteinde. Kun je het andere uiteinde niet 'per ongeluk' verliezen.

barno
11 april 2008, 19:05
Bij sommige hollow-bodies lukt het ook via de ruimtes waar de pick-up in zit (dus even de pup eruit). In de ES-135 zit daar denk ik een blok onder, maar het an zijn dat ze daar wat ruimte gelaten hebben.

Heb hier juist een es 135 half open liggen. In de pup cavities zit een metalen plaatje dat je eruit kan schroeven. Als je dit doet bij de brugpup, heb je volgens mij een een kleine opening waar de pot inkan maar je moet dan een hoek maken omdat de balk achter de pup breder is. enfin, heb er geen ervaring mee maar denk dat fgat beste optie is.

Hendriks
11 april 2008, 20:46
Vislijn aan de potmeterasjes lijmen , trek je ze later zo weer terug.

crapton
11 april 2008, 22:45
Heb t zelf gedaan bij een Epi Sheraton II en dat viel nogal mee. Truuk is idd touwtjes of stukje eizerdraad aan de pots en plug maken. Dat spul kan keurig door de F-sleutels, geen probleem.

De PU's gaan er natuurlijk helemaal niet onderlangs uit. Op een ES-135 zitten dacht ik P-90's en dat gaat net als met humbuckers. Kabeltje gaat naar vol pot dacht ik, dan naar schakelaar, dan naar plug.

Gewoon netjes, voorzichtig en met name GEDULDIG werken dan lukt het prima.

barno
11 april 2008, 23:01
het zijn eigenlijk p100's al vervangen bijna alle 135 bezitters (behalve de jazzmensen) die door p90's

Bart_Blueprint
12 april 2008, 10:06
Bij Gibson Les Paul Supreme's wordt alles gemonteerd via de Jack-plug-ingang. Als het afdekplaatje van de jack-plug er af wordt gehaald is er net genoeg ruimte om daar de potmeters door te voeren.

Ik weet niet of dat ook zo het geval zou kúnnen zijn bij je ES. Via de f-holes zou natuurlijk ook kunnen. Het was maar een kleine gedachtengang van mij ;)

Joppnl
12 april 2008, 12:48
een ieder bedankt voor de antwoorden. Ik ga het met touwtjes via de Fgaten doen.

Overigens is de tip van die jack ingang er 1 om te onthouden...ook nooit op gekomen, voor t geval ik tegen een LP aanloop.

Thnx nogmaals,