PDA

View Full Version : Stukjes gezocht voor gehoortraining



Pais
11 april 2008, 15:33
Er zijn soms prachtige stukjes waarvan ik weet dat het haalbaar moet zijn om ze op gehoor uit te zoeken, maar waar ik geen tab van kan vinden. Zo kan ik geen zetje in de goede richting krijgen wanneer ik ergens vastloop :)

Ik ben op zoek naar akoestische rustige liedjes die populair genoeg zijn om tab van te kunnen vinden op internet. Ik ben alleen niet zo bekend in de populaire muziek en zou zo niets weten waar ik op kan oefenen. Iemand een idee?

Ik bedoel niet popliedjes met 1,4,5 akkoordenschematjes in een slag. Wat ik in gedachten heb is bijvoorbeeld de solo in Fragile van Sting.

G.G.
11 april 2008, 15:35
Alles van George Benson? Populair genoeg om tabs van te vinden, leuke schema's en genoeg uitdagend uitzoekwerk.

bassej
11 april 2008, 16:44
heb je ook wat nummers voor mij (electrisch) :D????

Pais
11 april 2008, 16:47
George Benson klinkt inderdaad goed. Bedankt voor de tip, ga ik zeker mee bezig. Meer tips zijn uiteraard zeer welkom.

@ bassie, dat is op iedere gitaar te spelen :)

-=JEROEN=-
11 april 2008, 16:50
luister eens naar jose gonzalez

Pais
11 april 2008, 17:02
Die kerel had je ook getipt in het CD topic he? :) Ik had hem toen inderdaad even opgezocht. Dat is meer fingerpicking achtige singer-songwriter stuff toch?
Ik ben meer op zoek naar solotjes, melodietjes. Iets waar ik technisch weinig probleem mee zal hebben (heb ik met fingerpicking wel, omdat je er een andere handpositie een aanslag bij gebruikt dan wat ik me met flamenco probeer aan te leren)

Rinze
11 april 2008, 17:11
Ik had altijd een programma waarmee je notenlezen en intervallen horen kon oefenen: http://www.musictheory.net/downloads.htmlJe kun top de rest van de site het ook gewoon online doen. Misschien heb je er wat aan.

chubbyfan
11 april 2008, 17:13
Earmaster pro proberen,daar leer je ook laddervormen herkennen en maakt het uitpuzzelen van muziek een stuk makkelijker,plus je theorie kennen,weten of iets in majeur of mineur staat en daarvanuit je akkoordenschema,s opschrijven en luisteren wat er precies gebeurt in een nummer

-=JEROEN=-
11 april 2008, 17:32
Akoestische sololijntjes, hmmm.

Maakt het uit welke stijl?

Anders zou ik zeggen de 2 Paco's

Pais
11 april 2008, 17:33
Akoestische sololijntjes, hmmm.

Maakt het uit welke stijl?

Anders zou ik zeggen de 2 Paco's

De twee paco's? Ik ken er zoveel! Welke twee presies? :)
Het maakt niet uit welke stijl, zolang het rustig en easy genoeg is om rustig op gehoor uit te kunnen zoeken.


Die programma's die zijn getipt ga ik misschien ook eens van dichtbij bekijken, al moet ik zeggen dat ik meestal te lui ben om doelgericht te studeren en die gehoortrainingen lijken met nogal droog. Ik probeer het liever letterlijk en figuurlijk "spelenderwijs" :)

-=JEROEN=-
11 april 2008, 17:44
Paco Peña en De Lucia

Maar dat is niet echt lekker rustig

Wat dacht je van kinderliedjes? Sinterklaasliedjes enzo.

Waarom wil je het eigenlijk eenvoudig houden?

Pais
11 april 2008, 17:52
:seriousf: Jij bent ook een mooie. Ik vraag om easy melodietjes om op gehoor uit te kunnen vissen en je komt met twee flamenco snarenpiloten aanzetten.
Ik heb wel een stuk van Paco Serrano (weet niet of je die kent...) op video staan waar ik de tab ook van heb. Maar die gaat eigenlijk ook nog te snel voor mijn niveau en het is een heel flamencofeesie, en geen single-note gebeuren.

Ik wil het simpel houden omdat ik mn gehoor ermee wil trainen, en me niet wil frustreren op techniek. Ik ben zo doof als een kwartel namelijk :) Ken je dat solotje uit fragile van Sting? Bestaat uit een handje vol noten. Ik ben er vanaf vanochtend mee aan het kloten om hem op gehoor mee te spelen maar heb hem eindelijk te pakken :)

chubbyfan
11 april 2008, 18:13
een ladder is makkelijker te herkennen dan ,noot voor noot,zeg maar op bepaalde snelheden,leer eerst het verschil in laddervormen eens te ondekken,dat je een muziekstuk opzet en dan kunt zeggen ,He da,s volgens mij de harmonische mineurschaal,en zo van ,Verrek dat lijkt wel pentatonisch ,gehoortraining en theorie gaat heel nou samen,het is iets anders dan domweg tabs spelen.Ik heb er vaak problemen mee dat ik dingen in een moeilijke positie speel i.v.m de overgangen,terwijl het meestal makkelijker kan,daar gebruik ik tabs voor,Als controlemiddel

-=JEROEN=-
12 april 2008, 09:32
Dan raad ik toch aan bij het begin te beginnen:

http://www.musictheory.net/trainers/html/id90_en.html

of zoals ik al zei: kinderliedjes (lullaby)

Pais
12 april 2008, 12:07
Bedankt voor je input Jeroen, maar kinderliedjes blijf ik bij uit de buurt. Tis een hobby he ;)
Ik ben wat rond gaan zoeken op Youtube en kom best wel vaak solotjes tegen in akoestische popliedjes die technisch goed te doen zijn en rustig genoeg om goed te kunnen luisteren.

@Chubby dat klinkt wel heel logisch wat je zegt :) Ik ben alleen zo snel gedemotiveerd als ik iets aan het oefenen ben waar je lateraal wel profijt van zult hebben, maar wat niet direct een mooi stukje om te spelen oplevert.
Mijn inzicht op de hals van de gitaar is ook nog lang niet wat het wezen moet.
Maar ik vind het wel heel leuk om solotjes te proberen na te spelen en ik merk dat ik daar ook al veel van leer.

bassej
12 april 2008, 12:38
Earmaster pro proberen

daar moet je voor betalen of niet

chubbyfan
12 april 2008, 17:45
daar moet je voor betalen of niet
of niet natuurlijk ,(ik ben wat dat betreft niet zo eerlijk):satisfie:

chubbyfan
12 april 2008, 17:47
Bedankt voor je input Jeroen, maar kinderliedjes blijf ik bij uit de buurt. Tis een hobby he ;)
Ik ben wat rond gaan zoeken op Youtube en kom best wel vaak solotjes tegen in akoestische popliedjes die technisch goed te doen zijn en rustig genoeg om goed te kunnen luisteren.

@Chubby dat klinkt wel heel logisch wat je zegt :) Ik ben alleen zo snel gedemotiveerd als ik iets aan het oefenen ben waar je lateraal wel profijt van zult hebben, maar wat niet direct een mooi stukje om te spelen oplevert.
Mijn inzicht op de hals van de gitaar is ook nog lang niet wat het wezen moet.
Maar ik vind het wel heel leuk om solotjes te proberen na te spelen en ik merk dat ik daar ook al veel van leer.
ach,het kost je 15 minuten per dag :)

gorgasm
13 april 2008, 17:28
django? kessel? popliedjes zoeken?soko bv.
dingen zat eigenlijk

-=JEROEN=-
13 april 2008, 20:54
Dan raad ik toch aan bij het begin te beginnen:

http://www.musictheory.net/trainers/html/id90_en.html
al geprobeerd?

Pais
13 april 2008, 21:16
Ja! Maar wel met gitaar erbij. Dat is valsspelen, niet?

Pais
13 april 2008, 21:26
Ik ben hier trouwens ook mét gitaar bijzonder slecht in :( De eerste paar gingen makkelijk maar na een tijdje klinkt alles het zelfde in mijn oren.

EuroCinema
13 april 2008, 21:27
De hele melodielijn van Samba Pa Ti van Santana is een leuke om op gehoor uit te zoeken. Als gehoortraining is het ook heel goed om zoiets zoveel mogelijk op 1 snaar uit te zoeken, zodat je geen vaste patronen kunt gebruiken maar echt op gehoor de afstand van noot tot noot moet bepalen.

JV
13 april 2008, 21:59
http://www.earmaster.com/

gewoon deze kopen/downloaden. heb je volgens mij veel meer aan, ook omdat de stemming altijd klopt vanwege de midi

piet elektron
14 april 2008, 09:13
al geprobeerd?

Fantastisch, thanks! Hier was ik al een tijdje naar op zoek. :)

(off topic: ) Ik heb die site verder eens bekeken, erg tof hoor. Maar ik kwam ook dit tegen:
http://www.musictheory.net/utilities/html/id98_en.html

Ik begrijp niet waar dit handig voor is, ziet er wel zo uit. Weet iemand dit? Jeroen?

-=JEROEN=-
14 april 2008, 09:30
Ik heb geen idee, misschien geeft dit verduidelijking:

http://www.ibreathemusic.com/forums/archive/index.php/t-7801.html
http://graham.main.nc.us/~bhammel/MUSIC/compose.html

piet elektron
14 april 2008, 09:51
Poe hee, ik geloof dak er nu nog minder van begrijp :???: maar ja, maandagochtend he...Ik ga het later nog wel even bekijken, misschien snap ik het na m'n eerste borrel opeens ;) ..

-=JEROEN=-
14 april 2008, 10:07
Poe hee, ik geloof dak er nu nog minder van begrijp :???: maar ja, maandagochtend he...Ik ga het later nog wel even bekijken, misschien snap ik het na m'n eerste borrel opeens ;) ..
maak er een nieuw onderwerp van

er zijn vast wel een paar knappe koppen hier, die het voor je kunnen uitvogelen

piet elektron
14 april 2008, 13:40
Goed idee, ga ik bij deze doen :jam:

artnaz
14 april 2008, 14:04
Ontopic: Als er tabs/noten zijn ga ik ook niks uitzoeken. Ik heb liever dat 5 stukken goed en snel kan spelen dan dat ik zelf 1 stuk uitzoek en mijn gehoor er wat mee train. Bovendien is de verleiding groot bij het uitzoeken om het te "controleren" als je even vastzit, en dat is niet zo handig.

Dus als ik iets uitzoek is het van solo'tjes van stukken die niet zijn uitgeschreven, zoals live-uitvoeringen.

Moraal van het verhaal: zoek dingen uit die niet zijn uitgeschreven. Als je vastkomt te zitten laten je het een tijdje zitten en later zal het je wel lukken. Dat vind ik de meest effectieve methode.

Pais
14 april 2008, 16:13
Bovendien is de verleiding groot bij het uitzoeken om het te "controleren" als je even vastzit, en dat is niet zo handig.

Waarom is dat niet handig? Heel handig!
Ik zoek de stukken niet uit omdat ik ze graag wil spelen, maar om het uitzoeken zelf. De stukken waar ik intresse voor heb om wel zelf te spelen, zijn in 99% van de gevallen niet uitgeschreven.
Maar als je echt muurvast zit, is het heel handig om een tabje erop na te slaan om te kijken of je in de goeie richting ploetert. Als het stukken betreft waar geen tabs van zijn, zou ik altijd mijn leraar kunnen vragen maar die zie ik niet zo vaak en ik maak toch liever vanuit mijn kennis en kunde eigen stukjes, dan dat ik noot voor noot dingen na ga spelen.

artnaz
14 april 2008, 16:26
Juist van die dingen waar je mee vast komt te zitten, en later er toch uitkomt leer je het meest van en geeft je de meeste voldoening. Althans, ik spreek nu voor mezelf natuurlijk... :)

Maar wat voor dingen wil je in godsnaam uitzoeken die voor 99% niet zijn uitgeschreven?

Pais
14 april 2008, 19:29
Juist van die dingen waar je mee vast komt te zitten, en later er toch uitkomt leer je het meest van en geeft je de meeste voldoening. Althans, ik spreek nu voor mezelf natuurlijk... :)

Maar wat voor dingen wil je in godsnaam uitzoeken die voor 99% niet zijn uitgeschreven?

Nouja, mn hele gitaarmanie staat in het teken van de flamenco, en dat is muziek die vanuit traditie niet op papier komt. Gaat ook heel lastig, vanwege de talloze grillige versieringen en de vreemde maatsoorten en het gebruik van veel verschillende aanslagtechnieken. Dit maakt tab of standaard notatie onnodig ingewikkeld.
Natuurlijk zijn er ook wel stukken van de grote meesters uitgeschreven, al zijn dat stukken die ik technisch nooit zal kunnen spelen en waaraan ik ook nooit zal beginnen, omdat naar mijn idee flamenco niet zo noot voor noot nagespeeld hoort te worden. (het klinkt echt nergens naar wanneer je een amateur een virtuoos stuk hoort spelen van 1 van de grote namen. Ik hoor veel liever iets technisch eenvoudigers wat gewoon goed wordt uitgevoerd)

Voor lowprofile flamenco liefhebbers zoals ik zijn er wel verschillende lesboeken tekoop. Iets waar je leuke ideetjes uit kunt halen maar niets gaat boven het ontwikkelen van een goed gehoor en zo je eigen repertoire opbouwen, van stukjes die je kopieert van cdtjes, stukjes die vanuit traditie door bijna iedereen worden gespeeld, mogelijk zelf veranderd of aangevuld en van wat je leert van gitaristen om je heen.

artnaz
14 april 2008, 20:40
Ik had begrepen dat je juist wat popnummers wilde doen? Dat zei je hier immers, en noemde Fragile als voorbeeld. Maar voor flamenco wordt het inderdaad lastig... :confused:

Heb je trouwens wat leuke flamenco-nummers voor mij? Graag heftig veel melodie! :D Mijn gitaarleraar had altijd leuke klassieke nummers, maar als ik een keer flamenco wilde was het altijd dodelijk saai... Mag trouwens best wat niveau zijn.

Pais
14 april 2008, 21:16
Ik had begrepen dat je juist wat popnummers wilde doen? Dat zei je hier immers, en noemde Fragile als voorbeeld. Maar voor flamenco wordt het inderdaad lastig... :confused:


Ja beetje verwarrend misschien :) ik wilde zo het "muziek uitzoeken" oefenen op popliedjes die te controleren zijn met tab, om er wat oor naar te krijgen. Ik frustreer me namelijk nogal wanneer ik iets probeer uit te vissen, waarvoor ik geen andere informatiebronnen voor handen heb dan alleen mn oren



Heb je trouwens wat leuke flamenco-nummers voor mij? Graag heftig veel melodie! :D Mijn gitaarleraar had altijd leuke klassieke nummers, maar als ik een keer flamenco wilde was het altijd dodelijk saai... Mag trouwens best wat niveau zijn.
Je wil flamenco in tab? Flamenco wordt niet gespeeld in 'nummers' doorgaans. Er zijn verschillende subgenre's (genaamd Palos) binnen de flamenco met ieder zn eigen traditie in harmonie, ritme en opbouw.
Er is een reeks filmpjes van een gitarist die een aantal palos duidelijk uitlegt en laat horen. Daar kun je veel ook van naspelen. Dit is de eerste http://nl.youtube.com/watch?v=KnIvGDFpico

Hier geeft hij ook een goed voorbeeld van een stukje wat heel traditioneel is en door iedereen wordt gespeeld (in vele versies) Het intro is een nogal bombastische palo binnen de flamenco, buleria. Als je iets op niveau zoekt, moet dit goed te doen zijn om na te spelen want alles is goed te zien ;) http://nl.youtube.com/watch?v=G-hEdVboS6o&feature=related

De tabjes die ik heb verder, staan allemaal niet op mn pc. Behalve wat Tarantas, maar dit zijn veelal losse ideeen die je binnen je eigen taranta kunt inbouwen. Als je wilt dat ik je die door stuur, kun je me even mailen f.adham(at)gmail.com

artnaz
14 april 2008, 22:28
Ja beetje verwarrend misschien ik wilde zo het "muziek uitzoeken" oefenen op popliedjes die te controleren zijn met tab, om er wat oor naar te krijgen. Ik frustreer me namelijk nogal wanneer ik iets probeer uit te vissen, waarvoor ik geen andere informatiebronnen voor handen heb dan alleen mn orenOk, maar wat wil je dan van ons? :p Tabs zijn op internet goed te vinden, bijv. op www.ultimate-guitar.com. Verder zijn er nog wat programma'tjes die hier al zijn genoemd. Misschien is het ook handig om intervallen op gehoor te leren, misschien moet je je leraar daar eens naar vragen.


Je wil flamenco in tab? Flamenco wordt niet gespeeld in 'nummers' doorgaans. Er zijn verschillende subgenre's (genaamd Palos) binnen de flamenco met ieder zn eigen traditie in harmonie, ritme en opbouw.
Er is een reeks filmpjes van een gitarist die een aantal palos duidelijk uitlegt en laat horen. Daar kun je veel ook van naspelen. Dit is de eerste http://nl.youtube.com/watch?v=KnIvGDFpico

Hier geeft hij ook een goed voorbeeld van een stukje wat heel traditioneel is en door iedereen wordt gespeeld (in vele versies) Het intro is een nogal bombastische palo binnen de flamenco, buleria. Als je iets op niveau zoekt, moet dit goed te doen zijn om na te spelen want alles is goed te zien ;) http://nl.youtube.com/watch?v=G-hEdVboS6o&feature=related

De tabjes die ik heb verder, staan allemaal niet op mn pc. Behalve wat Tarantas, maar dit zijn veelal losse ideeen die je binnen je eigen taranta kunt inbouwen. Als je wilt dat ik je die door stuur, kun je me even mailen f.adham(at)gmail.comIk snap dat, maar er moet toch vast wel wat zijn in noten of tabs? En ik heb het graag wel al kant en klaar, hoe leuk ik het ook vind, ik wil er niet te veel tijd in steken. Gewoon een paar nummers die ik aan "mijn gevarieerde repertoire" kan toevoegen.

Ben nu al erg druk met rock en blues op electrisch, klassiek op nylon, fingerstyle en pop op staal, en daarnaast nog iets piano. Bovendien al erg druk met de studie, hoop het weer wat drukker te krijgen met de rockband (zodra we een zanger hebben), en heeeel misschien kom ik in een erg goedlopende akoestische gitaarkwartet (vorig jaar ca 60 gigs gedaan, dit jaar een groter contract en plan om alleen grote evenementen te doen).

Maargoed, zo van de filmpjes moet die flamenco ook te doen zijn, al vind ik het van papier fijner. Als ik het goed begrijp is dat heftige dus een "Buleria" (vind de openingsstukken van je beide filmpjes erg mooi). En heb je toevallig ook iets met een mooie zingbare melodie?

Pais
14 april 2008, 22:53
Ok, maar wat wil je dan van ons?
Een paar tips op akoestisch popgebied. En ik heb al een paar leuke ideeen opgedaan zoals Santana, George Benson en het interval programma van Jeroen :)




Maargoed, zo van de filmpjes moet die flamenco ook te doen zijn, al vind ik het van papier fijner. Als ik het goed begrijp is dat heftige dus een "Buleria" (vind de openingsstukken van je beide filmpjes erg mooi). En heb je toevallig ook iets met een mooie zingbare melodie?

Dat soort dingen heb ik niet op papier. Als je echt traditionele flamenco zoekt, dan weet ik dat bijvoorbeeld Paco Pena wat boeken heeft uitgebracht van complete stukken. Maar dat lijkt me niets voor wanneer je wat flamenco 'voor erbij' wilt doen. Dit is echt traditioneel spul.
Verder heb je de Encuentro serie, Dat is een serie van boeken en dvd's waarbij per editie een paar stukken door 1 gitarist worden gespeeld en uitgelegd met bladmuziek erbij. Prijzig wel ( E80,- per stuk bij GuitarraBuena.nl) maar ook grote namen zoals Tomatito en Moraito

Het intro van het eerste filmpje is Soleares, maar wel een snelle. Solea lijkt harmonisch en ritmisch gezien op de Buleria, maar is langzamer en de ellende druipt eraf. Het intro van het tweede filmpje is buleria. Buleria is wat minder dramatisch en vaak heel uitbundig en virtuoos.


"Zingbare" flamenco melodieen zijn voor niet-flamenco's vaak niet zingbaar meer :) (met heel veel gejank ayayaya aaaaay enzo ;) ) De melodieen uit de stukken sologitaar zijn voornamelijk vanuit de zang geinspireert. Hier een mooi voorbeeldje van een zanger http://nl.youtube.com/watch?v=Df_TOTEjLUM&NR=1

En dan heb je nog de moderne flamenco, hier een moderne buleria van Paco de Lucia op NorthSeaJazz festival
http://nl.youtube.com/watch?v=a_bmjk_5vjo
Of Vicente Amigo met zanger
http://nl.youtube.com/watch?v=31IHgPXuV6Y

Als je iets zoekt wat wat meer poppie klinkt maar wel spaans, dan zit je meer in de Rumba ala Gipsy Kings enzo. Maar dat is eigenlijk geen flamenco meer.

artnaz
14 april 2008, 23:02
Met zingbare melodie bedoelde ik dat er een duidelijke, mooie, goed in het gehoor liggende melodie in het stuk zit, en niet dat er zang bij zit... :p

Zoals dit: http://www.youtube.com/watch?v=06WNHljG7mg (grappig dat ik het alleen als begeilding bij schaatsen kan vinden :D)

Maar dan misschien met meer begeleiding (van dezelfde gitarist) erbij.

Pais
14 april 2008, 23:06
Met zingbare melodie bedoelde ik dat er een duidelijke, mooie, goed in het gehoor liggende melodie in het stuk zit, en niet dat er zang bij zit... :p

Zoals dit: http://www.youtube.com/watch?v=06WNHljG7mg (grappig dat ik het alleen als begeilding bij schaatsen kan vinden :D)

Maar dan misschien met meer begeleiding (van dezelfde gitarist) erbij.


Dat is geen flamenco :o

Klinkt meer als een argetijnse tango met wat spaanse riedeltjes, maar buiten de flamenco heb ik geen verstand van muziek.

Pais
14 april 2008, 23:08
Met zingbare melodie bedoelde ik dat er een duidelijke, mooie, goed in het gehoor liggende melodie in het stuk zit, en niet dat er zang bij zit... :p
In zo'n stuk zingt de zanger zangbaar ;) En dat hoor je ook in het gitaarspel terug, maar dat klinkt voor ons niet zangbaar meer. Voor hun wel :)

artnaz
14 april 2008, 23:17
Dat is geen flamenco :o

Klinkt meer als een argetijnse tango met wat spaanse riedeltjes, maar buiten de flamenco heb ik geen verstand van muziek.Ja, dat was ook een voorbeeld van "zingbare melodie" :p. Snap je wat ik bedoel? En het is trouwens Paco DeLucia.

Over je zingbare zang en zingbare gitaar in je videos... Ik snap je hoor! :D

Pais
14 april 2008, 23:31
Ja, dat was ook een voorbeeld van "zingbare melodie" :p. Snap je wat ik bedoel? En het is trouwens Paco DeLucia.

Over je zingbare zang en zingbare gitaar in je videos... Ik snap je hoor! :D

Toevallig zie ik dat hij in mn speellijst staat. Samen met ene Chambao http://nl.youtube.com/watch?v=6Upt_sAVD2w
Paco de Lucia heeft veel gedaan, van Jazz tot Klassiek :)

artnaz
14 april 2008, 23:40
Kijk, ik wil er dus geen zang in. Misschien is het niet helemaal flamenco wat ik in gedachten heb... Ik wil eigenlijk iets als een Soleares of Buleria, maar dan met meer melodie er in.

Andere stijl, maar wel een duidelijke en mooie melodie: http://youtube.com/watch?v=IcNi-5moPe4
(was één van mijn examenstukken een jaar of 3 geleden:)).

Pais
15 april 2008, 09:30
Dan moet ik aan zoiets denken, http://youtube.com/watch?v=Bt5tEbtcpcs Slechte opname maar het is de enige op youtube van dit stuk. Op het album wordt de melodie trouwens veel meer benadrukt maar die flamencogasten spelen nooit twee keer hetzelfde. Dat is een Alegria, lijkt ritmisch op solea maar is wat flijtiger (niet phrygisch maar vaak majeur)
Of deze http://youtube.com/watch?v=oxuhlPUDr8o
Verder zijn flamencostukken vaak heel druk wat veel mensen op hun zenuwen werkt. Ik heb het pas echt leren waarderen, toen ik de muziek beter leerde kennen.
Natuurlijk zijn er een hoop flamenco-crossovers die wellicht meer aan je wensen zullen voldoen maar daar luister ikzelf niet zo veel naar dus daar kan ik je geen tips voor geven :)

bassej
15 april 2008, 16:28
k heb nu dat earmaster maar das vaag
akkoorden herkennen?? ik krijg alleen maar drieklanken en dan noot voor noot??

artnaz
15 april 2008, 16:34
Dan moet ik aan zoiets denken, http://youtube.com/watch?v=Bt5tEbtcpcs Slechte opname maar het is de enige op youtube van dit stuk. Op het album wordt de melodie trouwens veel meer benadrukt maar die flamencogasten spelen nooit twee keer hetzelfde. Dat is een Alegria, lijkt ritmisch op solea maar is wat flijtiger (niet phrygisch maar vaak majeur)
Of deze http://youtube.com/watch?v=oxuhlPUDr8o
Verder zijn flamencostukken vaak heel druk wat veel mensen op hun zenuwen werkt. Ik heb het pas echt leren waarderen, toen ik de muziek beter leerde kennen.
Natuurlijk zijn er een hoop flamenco-crossovers die wellicht meer aan je wensen zullen voldoen maar daar luister ikzelf niet zo veel naar dus daar kan ik je geen tips voor geven :)Ja, nu is het in de roos! :)

Dus:

Soleares - Heftig en tragisch
Buleria - Heftig en snel
Alegria - Duidelijke melodie

Mooi, dan ga ik die dingen eens uitzoeken! :)

Pais
16 april 2008, 10:46
Ja, nu is het in de roos! :)

Dus:

Soleares - Heftig en tragisch
Buleria - Heftig en snel
Alegria - Duidelijke melodie

Mooi, dan ga ik die dingen eens uitzoeken! :)

Nou... niet helemaal :) Die tweede is een Tango (een 4/4 maat. Alegria, buleria en solea is een soort 12/8 )
Je moet net de goede stukken treffen. Die gitarist van mn laatste post (tomatio noemt hij zich) heeft veel melodische stukken.

chubbyfan
16 april 2008, 10:55
k heb nu dat earmaster maar das vaag
akkoorden herkennen?? ik krijg alleen maar drieklanken en dan noot voor noot??
Ja dat gaat over de opbouw van het akkoord(een akkoord betaat minimaal uit 3 noten),om te leren horen of het in de grondligging staat of dat je met een inversie te maken hebt,of het majeur of mineur is ,later hoor je ze alledrie tegelijk en daarna krijg je vierklanken enzo,Dit bedoel ik nou dat theorie en gehoortraining heel nou samen gaan,Je moet wel weten wat je hoort om de akkoorden van elkaar te onderscheiden en ze vervolgens op je gitaar te pakken,in earmaster staat een beschrijving van hoe je het beste met het programma kunt werken