PDA

View Full Version : Squier Standard Fat Strat, Yamaha Pacifica of Ibanez?



Pandroid
11 april 2008, 02:17
Toch maar een nieuwe topic, want de vorige is beetje afgedwaald geraakt.

Ik neig zelf erg naar de Squier Fat Strat, maar iedereen zegt dat de Yamaha Pacifica 112 (welke precies? Er zijn zoveel soorten.. ) een betere keuze is.
Er was ook een Ibanez van rond de 240 euro die mij een optie leek. Denk dat het de Ibanez GRG 270 B BK is.

Ik ga zeker de Squier en de Ibanez uittesten, in de Yamaha heb ik eigenlijk helemaal geen interesse in, kan niet echt zeggen waarom :P
Misschien is het de design die me niet aanstaat. Te rond...


Maar wat is jullie mening? Voornamelijk als we de Squier Standard Fat met de Ibanez vergelijken.

crapton
11 april 2008, 07:48
Is voor een heel groot deel kwestie van smaak en uitproberen lijkt me. Beide zijn denk ik aardige beginners gitaren. Ik heb zelf Ibanez RGT42 en weet dat het iha goede kwaliteit is, behalve de PU's.

Verschil is dat de Ibz een locking trem Floyd Rose kopie heeft, dus echte duikvluchten nogelijk. Verwacht van beide gitaren niet teveel van de PU's.

Je kan ook doorsparen voor een iets betere...

happynjitram
11 april 2008, 08:26
london city spitfire

Edit: Je gaat inruilen bij feedback, dan is het een heel ander verhaal. Je kan ook kijken voor een Dean met een betere versterker?

G.G.
11 april 2008, 09:09
Pandroid, ik heb je andere topic ook gevolgd en krijg het idee dat je de originele stratvorm gewoon het mooist vind. Daar is niets mis mee. Als ik een keus zou moeten maken uit de 3 gitaren die jij noemt zou ik ook voor de squier gaan. Gewoon omdat ik van een "echte" strat hou. Misschien speelt er ook nog mee dat het "by Fender" is, dus het kleine broertje van een echte strat. Als je eerlijk naar jezelf luistert en deze argumenten spelen mee, dan zal je niet tevreden zijn met de twee andere opties.


neem dan gewoon die Squier. Heb zelf drie Affinitys gehad en daar was ik behoorlijk over te spreken.

je kan later altijd nog wat betere onderdelen op die plank schroeven zoals een setje gotoh tuners, een graphtech topkammetje, GFS elementen etc...

Pandroid
11 april 2008, 13:58
Je kan ook doorsparen voor een iets betere...

Als ik dit ga doen kan ik wel blijven doorsparen natuurlijk, er zijn altijd wel betere gitaren te krijgen :)
Ik moet een gitaar eerst nog leren spelen, alhoewel ik nu wel erachter ben dat ik niet met de allerslechtse gitaar wil beginnen.


Pandroid, ik heb je andere topic ook gevolgd en krijg het idee dat je de originele stratvorm gewoon het mooist vind. Daar is niets mis mee. Als ik een keus zou moeten maken uit de 3 gitaren die jij noemt zou ik ook voor de squier gaan. Gewoon omdat ik van een "echte" strat hou. Misschien speelt er ook nog mee dat het "by Fender" is, dus het kleine broertje van een echte strat. Als je eerlijk naar jezelf luistert en deze argumenten spelen mee, dan zal je niet tevreden zijn met de twee andere opties.


neem dan gewoon die Squier. Heb zelf drie Affinitys gehad en daar was ik behoorlijk over te spreken.

je kan later altijd nog wat betere onderdelen op die plank schroeven zoals een setje gotoh tuners, een graphtech topkammetje, GFS elementen etc...

Weet je wat nou zo verwarrend/irritant is? Dan lees ik dat de Squier Standard's gewoon goede gitaren zijn, op ultimateguitar zijn er ook alleen maar positieve reviews enz... en dan kom je op een site waar iedereen het afkraakt of duidelijk de problemen ervan beschrijft.
Daarvan ga je alsmaar twijfelen. Elk gitaar mankeert wel wat. Mijn hart gaat zelf naar de Squier maar nu ik veel over die Ibanez GRG 270 heb gelezen, klinkt dat ook als een behoorlijke gitaar...zelfs beter dan de Squier.

Waar ik me ook onnodig veel zorgen over maak zijn de dingen zoals de 'action' (hoogheid van de snaren neem ik aan) en andere kleine details waar mensen over waarschuwen. Ik heb gemerkt dat ze je bij Feedback niet echt goed helpen. Ze zijn enorm kortaf en een van de gasten waarmee ik gesproken heb leek zelf of het hem helemaal niets kon schelen. Hij had zo'n houding van 'luister ik heb je hier een aantal keuzes laten zien en nu moet je gewoon beslissen' , en de informatie die ze over gitaren geven voor een leek als ik is gewoon enorm onvoldoende. Van dit soort dingen raak je dus een beetje de weg kwijt.

G.G.
11 april 2008, 14:20
Waar ik me ook onnodig veel zorgen over maak zijn de dingen zoals de 'action' (hoogheid van de snaren neem ik aan) en andere kleine details waar mensen over waarschuwen. Ik heb gemerkt dat ze je bij Feedback niet echt goed helpen. Ze zijn enorm kortaf en een van de gasten waarmee ik gesproken heb leek zelf of het hem helemaal niets kon schelen. Hij had zo'n houding van 'luister ik heb je hier een aantal keuzes laten zien en nu moet je gewoon beslissen' , en de informatie die ze over gitaren geven voor een leek als ik is gewoon enorm onvoldoende. Van dit soort dingen raak je dus een beetje de weg kwijt.

Zaken als een hoge actie is gewoon een kwestie van afstellen, en als hij dan blijft ratelen is het een kwestie van vlakken. Als je een gitaar koopt, mag je verwachten dat hij netjes is afgesteld.

Als je graag een stratocaster wil, dan zou je gewoon voor die squier moeten gaan. Wil je graag een variant op de strat, dan de Ibanez of Yamaha.

Bovendien kan je in de toekomst nog naar hartelust modden.

Tupelo
12 april 2008, 02:07
Hangt ook een beetje af van wat je wil spelen.
Ik zou in jouw geval waarschijnlijk voor de Squier gaan.
Heb ook goede ervaringen met Yamaha, heb alleen nooit op een Yamaha Pacifica gespeeld.
Het exemplaar dat ik toen had was erg veel waar voor het geld, speelde lekker, klonk goed, netjes afgesteld etc., 't mist alleen voor het gevoel wat authenticiteit.
Ben het wel met GG eens, kunt er altijd nog van maken wat je echt wil. :)

Eko
12 april 2008, 07:34
Voor iemand die begint is iedere gitaar wel goed. Ik zal je niet vermoeien met het materiaal waar ik mee begon. Een strat is een prima keuze. Als je de Squier mooi vind koop hem dan. Er is op ieder model wel wat aan te merken , maar dat doen mensen toch wel. Een Squier is netjes gebouwd en gaat lang genoeg mee om jou het te leren. Uiteraard zijn er tal van onderdelen die je zou kunnen vervangen als je dat zou willen, maar dat doen mensen ook met instrumenten van vele malen dat bedrag.
Het belangrijkste is dat het instrument jou aanspreekt. Koop hem ook in de kleur die je wilt en laat je niet afschepen met een andere kleur omdat die toevallig wel op voorraad is. Zoek dan gewoon een winkel verder.
En blijf spelen!

Traai
12 april 2008, 11:09
Vorige week heb ik een Ibanez Jet King 2 gekocht voor 250 incl. case..ik zou zeker daar ook es voor kijken.
Ik speel zelf nog op een Fender Jaguar en Gibson Les Paul...en ik durf zeggen dat ie zeker niet moet onderdoen! Het is een hele fijne gitaar voor weinig geld!

Zeker bekijken hoor!

Eirlys
12 april 2008, 11:39
Weet je wat nou zo verwarrend/irritant is? Dan lees ik dat de Squier Standard's gewoon goede gitaren zijn, op ultimateguitar zijn er ook alleen maar positieve reviews enz... en dan kom je op een site waar iedereen het afkraakt of duidelijk de problemen ervan beschrijft.
Daarvan ga je alsmaar twijfelen. Elk gitaar mankeert wel wat. Mijn hart gaat zelf naar de Squier maar nu ik veel over die Ibanez GRG 270 heb gelezen, klinkt dat ook als een behoorlijke gitaar...zelfs beter dan de Squier.


Ik snap perfect dat dat verwarrend is. Maar daar mag je je niet teveel door laten beïnvloeden. Het is gewoon een feit dat je in een heel lage prijsklasse zit, dus standaard wordt op elke gitaar wel aan bepaalde dingen ingeboet (pups, afwerking, ...). Afhankelijk van wat iemand belangrijk vindt aan een gitaar, zal hij sommige gitaren wel en andere niet afkraken. Op élke gitaar valt wel wat aan te merken, zelfs op duurdere gitaren (lees maar eens de talloze topics over pups die vervangen worden op gitaren van 500 euro en meer bijvoorbeeld). Dus je zal àltijd mensen vinden die een gitaar slecht vinden. Geen enkele gitaar heeft een volledig positieve feedback. Besef gewoon in welke prijsklasse je speelt (en wat dus je verwachtingen kunnen zijn), en ga dan zelf kijken waar je hart naar uitgaat. Als dat een Squier is: perfect. Is het wat anders: ook perfect. Ikzelf ben ook blijven zoeken tot ik een gitaar vond waar ik een wauw-effect bij had, en dat was niet de gitaar die ik eerst in gedachten had. En als je niet genoeg ervaring hebt om zelf te spelen, neem dan gewoon een vriend/kennis mee die je kan helpen door alle modellen te bespelen die je ziet zitten. In veel winkels heeft men het geduld niet om leken alles uit te leggen, en haast en spoed is wel het laatste wat je hier nodig hebt.

Succes alleszins, en volg gewoon je gevoel! Hoe meer jij van de gitaar en haar geluid houdt, hoe liever je erop zal spelen!

Bram+
12 april 2008, 13:50
Aangezien je pas begonnen bent met gitaarspelen, raad ik je de Ibanez GRG270B ten strengste af!

Niet dat het een verschrikkelijk slechte gitaar is, maar het grote probleem voor jou waarschijnlijk is dat deze gitaar is uitgerust met een zwevende Floyd Rose tremolo. Zo'n tremolo brengt heel veel mogelijkheden met zich mee, maar vraagt ook extra aandacht. In de eerste plaats is het stemmen véél lastiger en nieuwe snaren opleggen kan een hel zijn als je het niet goed doet. Mijn voorspelling is dat het veel frustratie gaat opleveren.

Ik zou me als ik jou was eerst een gitaar kopen met een iets 'gebruiksvriendelijker' brug zodat je je eerst kan richten op het gitaar spelen an sich. Als het dan toch een Ibanez van ongeveer die prijsklasse bij feedback moet worden, zou je kunnen kijken naar:

http://www.feedback.nl/?b=SA120BK
http://www.feedback.nl/?b=ARX120BK

Iets duurder:
http://www.feedback.nl/?b=RGR321EXBK
http://www.feedback.nl/?b=SA260FMGA

Of iets vergelijkbaars uit de SA- en SZ-serie, of een RG met een vaste brug of vintage tremolo.

Pandroid
13 april 2008, 00:45
Dank jullie wel voor de reacties.


Ik ben vandaag gegaan naar Feedback en heb de Squier Standard Fat Strat en de Ibanez SA 160 (GRG 270 hadden ze niet) uitbundig getest en kwam niet echt uit op een conclusie. Van de Squier was ik gewoon helemaal weg van het uiterlijk. De body was 'doorzichtig' zwart met van die duizenden zilveren stipjes (weet niet hoe ik het moet beschrijven lol) en de slagplaat had een mooi creme-wit kleur. Nadelen van de gitaar? De frets waren te scherp aan de onder-zijkant. De nut leek erg lichtjes scheef op geplakt te zijn, dit bleek dus ook zo te zijn met de andere Squiers die ze hadden, weet niet wat ik hiervan moet zeggen.
En om te bedenken dat dit gitaar nog net voor mij nieuw uit de doos werd gehaald. De snaren waren lichtjes verroest, hoewel deze wel vervangen zouden worden als ik het zou kopen. En ook buzzde de bovenste twee snaren bij bijna alle frets.

Over de Ibanez SA 160.... Hij speelde ERG lekker, de snaren waren erg laag afgesteld en het leek bijna of de gitaar alles zelf deed. Geluid was veel zwaarder en ik hoorde geen ruis via de versterker. De Squier had ook een humbucker maar ik kon toch zweren dat die wel gewoon die static noise had op de versterker. Ik kan dit niet echt met 100% zekerheid zeggen of ik het wel goed herinner, maar ja.

Ook heb ik gemerk dat ik akkoorden op de Ibanez veel gemakkelijker speelde. Het leek alsof de snaren verder van elkaar waren, waardoor mn vingers niet in de weg van andere snaren geraakten. De nek van de Ibanez is ook plat, ik denk dat dit het is. tegenover de lichtjes gebogen nek van Stratocasters. Ik vind een platte nek dus veel fijner om op te spelen dan een gebogen. Met 'nek' bedoel ik de toetsen dus. Niet de onderkant.
Ook leek het alsof de snaren van de Ibanez makkelijker in te drukken waren. Alles ging heel soepel, terwijl ik keihard moest drukken bij de Squier. Heeft dit te maken met de aktie of ligt het gewoon aan de gitaar zelf?



Om alles even af te ronden..... ik heb dus nog geen van beide gekocht. Ik wou die Squier heel erg hebben maar de scherpheid van de frets en nog paar andere dingen hebben me tegengehouden. Een gast die daar werkte zei ook dat ik het niet moest doen omdat het gewoon niet een goede exemplaar was.
En omdat ik niks wist over de SA 160 model van de Ibanez, heb ik het ook voorlopig maar niet gekocht.

Reacties, tips, antwoorden, en advies graag...alstublieft :)

MarkS
13 april 2008, 01:38
Om alles even af te ronden..... ik heb dus nog geen van beide gekocht. Ik wou die Squier heel erg hebben maar de scherpheid van de frets en nog paar andere dingen hebben me tegengehouden. Een gast die daar werkte zei ook dat ik het niet moest doen omdat het gewoon niet een goede exemplaar was.

Zo'n verkoper moet je dan een trap onder zijn hol geven:" So get me another one!".

Pandroid
13 april 2008, 01:38
Het was de laatste :(

Pandroid
13 april 2008, 22:26
Zal ik gewoon wachten tot ze een andere exemplaar van die Squier binnenkrijgen wat wel beter in elkaar is gezet of gewoon de Ibanez SA 160 nemen? :(

Sartsj
14 april 2008, 00:11
Misschien moet je eens naar je eigen hartje luisteren, mensen hier kunnen je wel advies geven, maar of jij een gitaar wil hebben of niet, bepaal je nog altijd zelf.
Toen ik een maand geleden op zoek was naar een gitaar, staarde ik mezelf blind op een epiphone les paul special, toen ik uiteindelijk naar de muziekwinkel hier in het dorp ging, hing daar een Jim Harley Les Paul met een honeyburst kleur, deze was wel een tikkeltje duurder, maar ik was sowieso meteen weg van de kleur en het model, en toen de verkoper hem liet horen (ik kon zelf immers nog niet spelen), was ik eigenlijk wel verkocht.

Jij wilt in dit geval graag een squier, dat blijkt wel, ga dan op zn minst op zoek naar eentje waar je ECHT vertrouwen in hebt.

Bram+
15 april 2008, 12:34
Zal ik gewoon wachten tot ze een andere exemplaar van die Squier binnenkrijgen wat wel beter in elkaar is gezet of gewoon de Ibanez SA 160 nemen? :(
Wat je zelf het liefste wil natuurlijk. Dat je nu twijfelt, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je heel lang je zinnen hebt gezet op die Strat en dat die nu een beetje blijkt tegen te vallen (dit exemplaar althans).
Ik zou in ieder geval niet blind een Strat gaan kopen, maar 'm zeker eerst uittesten, want je ziet nu dat het zeker uitmaakt. Als ze weer een exemplaar binnenkrijgen: weer testen en als het weer een brolding blijkt te zijn, zou ik toch weer eens naar die Ibanez gaan kijken als ik jou was.

Pandroid
15 april 2008, 15:36
Wat je zelf het liefste wil natuurlijk. Dat je nu twijfelt, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je heel lang je zinnen hebt gezet op die Strat en dat die nu een beetje blijkt tegen te vallen (dit exemplaar althans).
Ik zou in ieder geval niet blind een Strat gaan kopen, maar 'm zeker eerst uittesten, want je ziet nu dat het zeker uitmaakt. Als ze weer een exemplaar binnenkrijgen: weer testen en als het weer een brolding blijkt te zijn, zou ik toch weer eens naar die Ibanez gaan kijken als ik jou was.

Klopt helemaal :)

Voordat die Squier weer binnenkomt zijn we alweer 2 weken verder. Minimaal.
Wat ik me afvraag is of ik ook een Maiden/Malmsteen geluid uit de Ibanez kan krijgen. Ik heb het idee dat dat gitaar voornamelijk zwaardere geluiden kan produceren. Op youtube heb ik een beetje rondgekeken naar mensen die op dit gitaar speelden, en het waren allemaal van die Rock en Metal nummers. Dus ik kon geen goed idee krijgen of het geluid dat ik wil wel mogelijk is.