PDA

View Full Version : Big Muff USA



Ace 1.15.19
11 april 2008, 02:17
Ik heb onlangs mijn Big Muff binnengekregen (tweedehands). Allereerst: ik kan alle meningen beamen over de groote van het pedaal, en hoe weinig er eigenlijk in zit. Maar goed, daarvoor heb ik dit draadje niet gemaakt. Ik stoor me er ook niet aan.

Naar aanleiding van dit filmpje heb ik toch maar een Muff gekocht. Zat er namelijk al langer over te denken.

http://www.youtube.com/watch?v=sQHdmYwdLIk

Ik heb het pedaal op dezelfde manier afgesteld als die gast uit het filmpje, maar een soortgelijk geluid krijg ik er niet uit. Het lijkt net of het continu een F16 over mijn huis vliegt, verschrikkelijk. Erg rommelig geluid met erg veel gain. Ik heb de behuizing opengemaakt maar met de bedrading lijkt me niks mis. De jack van het pedaal naar de versterker toe is wel erg soepel, plug kan er zonder moeite in, maar ook weer eruit, hij klikt niet echt vast. Ik weet niet of dat er ook iets mee te maken kan hebben.

Als gitaar gebruik ik een Michael Kelly Patriot Hot Rod (lijkt op een Les Paul), ook met humbuckers dus. Ik heb gespeeld met de instellingen van het pedaal, mijn gitaar en mijn amp, maar tevergeefs.

Helaas heb ik nog geen opname als voorbeeld kunnen maken, ik kreeg geen geluid op mijn computer. Kan iemand me aan de hand van deze aanwijzingen misschien al wat tips geven?

Riky
11 april 2008, 09:45
speel je wel over goed geaard stopcontact?
Zo'n ding is net als een fuzz... gevoelig voor storingen omdat het je signaal zo vervormd..

Ik herken het geluid wat je beschrijft namelijk een beetje van mijn wahwah.. Als ik die inplug op mn kamer gewoon:

gitaar>>> wahwah>>> versterker... dan krijg ik ook zon ongelovelijk tering geluid:)


En met dat klikje van de jack... ik weet niet of dat er wel of niet moet zijn, maar raakt de jack wel alle contacten als je hem inplugged??

Heb zelf geen bigmuff dus ik lul eigelijk maar wat...


Succes met vinden van oplossing:)!

Fuhgawz
11 april 2008, 09:55
Tja een Big Muff KLINKT nou eenmaal rommelig, daar doe je niks aan! De charme van het apparaat voor veel mensen is de gigantische hoeveelheid 'oomph' die hij aan je signaal geeft, alsof je versterker ineens veel groter klinkt. Die eigenschap komt inderdaad niet door via het filmpje vanwege de beperkte YouTube kwaliteit, maar dat hoort er wel bij.

Joey Handsome
11 april 2008, 10:15
Zo'n ding is net als een fuzz... gevoelig voor storingen omdat het je signaal zo vervormd..
.................................................. ..
.................................................. .....................
Heb zelf geen bigmuff dus ik lul eigelijk maar wat...


Sigwaardig!

rocker_71
11 april 2008, 11:17
Let wel: dit is een promo film vd leverancier. Die gebruiken allamaal top-spullen. Ik heb ook zo'n filmpje vd double muff gezien (zelfde gozer) en zo mooi klinkt ie bij mij ook niet.

E-J
11 april 2008, 11:35
Het ligt er natuurlijk aan of je spullen een beetje in de buurt komen van die man in het promofilmpje. Zelf merk ik dat Big Muffs niet zo goed werken met pickups met veel output, zoals een hele hotte singlecoil of een humbucker. Een Big Muff werkt beter met een singlecoil omdat die van nature al wat dunner klinkt en de Big Muff het geheel wat dikker maakt. Een Big Muff met een Les Paul is dan al snel overkill...

En vergeet de versterker niet... wat voor eentje heb je?

Riky
11 april 2008, 13:55
Sigwaardig!


hahaha opzich een eer...

Maar ik bedoelde alleen dat ik niet 100% uit eigen ervaring praat...
Heb al wel eens met een bigmuff gespeeld en ik vond toch wel dat zo'n bigmuff erg veel weg had van een fuz... Alleen gaat een Muff imo verder dan een fuzz... Je kunt het geluid nog meer omzeep helpen dan bij een fuzz...

Het was dus alleen om even te zeggen dat er mensen zijn die het waarschijnlijk beter weten:)


Maar je mag hem wel lekker laten staan hoor:)

Ace 1.15.19
11 april 2008, 13:58
Ik heb niet zo'n geweldige versterker. Een oude Loco (product of Aria) van weet ik veel hoeveel watt. Als je effe bij onderstaande link kijkt, die onderste versterker heb ik ook. Alleen dan met het beschermende gaas er nog aan ;). Ik wil eigenlijk een andere, maar zo veel keus en zo weinig geld...

http://www.locobox.com/amps.html

Verder heb ik wel het idee dat de jacks van die amp niet zo geweldig zijn. Als ik de Muff inplug naar de versterker raakt hij trouwens wel op alle punten.

Dan zal het wel aan mij liggen :nervous:, haha :p:p!

jaspie
11 april 2008, 20:05
tssjah je kan er ook niet vanuit gaan datje precies dezelfde sound krijgt alsje een pedaaltje koopt en hem hetzelfde instelt. Je sound hangt van zoveel factoren af.

Einzeln
11 april 2008, 21:24
Heb al wel eens met een bigmuff gespeeld en ik vond toch wel dat zo'n bigmuff erg veel weg had van een fuz



wie gaat het hem uitleggen?

R.J
11 april 2008, 22:20
Tja een Big Muff KLINKT nou eenmaal rommelig, daar doe je niks aan! De charme van het apparaat voor veel mensen is de gigantische hoeveelheid 'oomph' die hij aan je signaal geeft, alsof je versterker ineens veel groter klinkt. Die eigenschap komt inderdaad niet door via het filmpje vanwege de beperkte YouTube kwaliteit, maar dat hoort er wel bij.
En dat ie zo rommelig klinkt is dus precies de reden waarom ik het een kl*teding vind. Doe mij maar de metal muff, meer umpf, minder rommel.

Ik moest die muff echt met alles bijna helemaal open zetten voordat er een beetje voor mij bruikbaar geluid uit kwam.

Als rommelig je ding is, is de big muff echter je droompedaal zo'n beetje.

@ Nico: hij snapt het wel een beetje ;)

MarkV
11 april 2008, 23:04
ik heb precies hetzelfde. Mijn bigg muff maakt er ook zo'n rommeltje van, heel veel gain en veel laag erbij, klinkt geheel niet zoals op de 'promotie video'. Zal vast ook met de versterker en gitaar liggen, maar ik denk toch ook dat de video erg ongeloofwaardig is:

De versterker op de video heeft al een beetje overdrive, de gitaar gebruikt is een humbucker SG (niet echt een low output gitaar) en de muff staat afgesteld met een behoorlijke bak gain. Het enige wat ik kan bedenken is dat de volume op de gitaar behoorlijk is teruggedraaid.

Misschien toch maar eens op zoek naar een andere fuzz? Andere of oudere muff zoeken of een totaal andere, meer low gain, fuzz (fuzz face type)?

Joey Handsome
12 april 2008, 16:59
Ik kan dat geluid op het filmpje wel redelijk benaderen hoor. Het belangrijkst is dat de versterker niet clean staat afgesteld. Als ik mijn Fender Bassman 100 flink boost zodat ie lekker gaat oversturen en dan m'n Muff intrap klinkt hij ook zoals in het filmpje. Natuurlijk niet PRECIES zo, maar het komt een heel eind in de buurt. Ik gebruik een Fender Jaguar met low output elementen.

Ik vind dat het filmpje geen goed beeld van het pedaal geeft. Ik snap ook niet waarom ze hem niet over een clean afgestelde bak hebben gegooid. Dat geluid wat hij met de Double Muff maakt krijg ik ook niet 1 2 3.

zoon van Piet
13 april 2008, 15:16
ik denk toch ook dat de video erg ongeloofwaardig is

Nou, ik vind het heel herkenbaar Big Muff. Ik heb er vier, die allemaal verschillend klinken. Maar allemaal in dit straatje, zeg maar. Zelfs de Ic-versie kan zo tekeergaan.
Wat wel helpt voor de verwezenlijking van dit soort sound is dat dat 'beetje gain' echt maar een klein beetje is, een randje. Een muff over een totaal over de rooie metalbak klinkt idd nergens naar..

budje
13 april 2008, 17:00
er zijn vast wel mensen die er commentaar op hebben maar volgens mij is de bedoeling van een big muff om flink herrie te maken!

josszee
13 april 2008, 17:26
WAT EEN SOUND (http://www.youtube.com/watch?v=j2sJFPXUfRQ&feature=related) op 1min20 !!! hoe krijg ik die ? :hippie: :hippie:

Ace 1.15.19
13 april 2008, 22:20
Hij legt mooi uit dat je kan 'spelen' met de switches. Leuke EQ in een fuzz. Is denk ik een kwestie van even puzzelen met laag en hoog, e.d.

[edit]
Je kan trouwens zo kijken hoe die 'em ingesteld heeft staan.

Ace 1.15.19
13 april 2008, 23:40
Ik heb een geluidje uit die Muff weten te halen wat me meer aanstaat :p. Gewoon wat met die knopjes frutselen en als het me later écht niet meer bevalt dan gaat ie tog maar de deur uit. Maar voor zover hou ik 'em nog effe.

Joey Handsome
14 april 2008, 08:14
Vriend van me heeft die Graphic Fuzz. Cool ding, maar werkt eigenlijk alleen echt lekker op een versterker die al overstuurt.

Ace 1.15.19
19 april 2008, 02:00
Ik heb trouwens ondertussen al andere geluidjes uit die Muff kunnen toveren, maar ik weet nog niet of die op mijn toekomstige pedalboard komt :p. Misschien gaatie wel de deur uit, misschien niet...