PDA

View Full Version : Humbuckers les paul vervangen



Row
10 april 2008, 20:32
Hallo allemaal,

Ik ben nu alweer bijna een jaartje in bezit van een gibson les paul studio faded. Nu zit ik eraan te denken om de humbuckers die er nu inzitten te vervangen door gibson burstbuckers. Nu wou ik jullie vragen of dat een goede set is? En of mijn geluid er mooier op wordt? Ik speel veel (hard) rock (ACDC, Led Zeppelin, Nirvana...).
Alvast bedankt. Groetjes, Rowin.

Tin
10 april 2008, 20:52
Gozur!

Ik zou zeggen voor jouw muziek een seymour duncan SH-4 JB (heeft veel hoog dus dat balanceerd imo weer goed met de dikke tone van een les paul)

Of anders een SH-5 custom die is net wat gebalanceerder beide zijn medium/high output humbuckers.

edit: een dimarzio Paf pro zou ook wel aardig zijn voor jouw muziek smaak.

Agent_Smith
10 april 2008, 21:18
Ik ga volledig mee met het advies van Tin.
Zelf vind ik de BurstBuckers eigenlijk niks. Maar dat kan voor iedereen anders zijn.

Nocki
10 april 2008, 22:35
Zelf had ik burstbuckers in mijn lp standard faded en die waren er al gauw uit. ik heb er nu nortons in zitten wat ik wel lekker vind klinken. Ik denk dat jij beter af bent met pafjes idd... zijn super elementen en bij thomann is dimarzio echt lekker te doen!

Nocki

Pepe
10 april 2008, 23:02
Burstbuckers zijn in feite ongebalanceerde classic '57's. Ongebalanceerde spoelen geven een wat rauwer en levendiger geluid en veel midhoog, de classics zijn smoother,hebben meer bell tone en bas en tophoog.
Burstbuckers zijn bedoeld om een solid LP wat meer te laden ademen, het geluid van oud hout enigzins te benaderen. Als je die pickups op een chambered body schroeft is dat dubbel op, gauw te schel en rafelig.
Dat er zo weinig liefde is voor den Burstbucker ligt volgens mij dat ze gewoon op een verkeerde LP geschroefd worden. Of je moet van een smooth LP geluid houden, dat kan ook natuurlijk..

Gibson schroefde ze aanvankelijk alleen op de CS's. Die zijn voor een deel nu ook chambered. Go figure

Orpheo
11 april 2008, 11:45
ik vind burstbuckers neuzig klinken, dus die kies ik sowieso niet.


mijn keus:

JB/jazz setje
duncan custom/jazz
custom5/jazz
setje prails (!!!)
setje air nortons (echt geweldig, past perfect in een les paul, air norton in hals en brug dus)
setje bluesbuckers van dimarzio
superdistortion in brug, air norton in hals.
alnico2pro setje.

heavy-metal-thunder
11 april 2008, 11:49
wat is het verschil tss de Burstbucker uit de LP Standard en de BB1, BB2 en BB3 die in sommige custom shops zitten?

Orpheo
11 april 2008, 11:51
hoe hoger het getal, hoe meer output geloof ik. staat ook op de gibsonsite hoor.

heavy-metal-thunder
11 april 2008, 13:06
hoe hoger het getal, hoe meer output geloof ik. staat ook op de gibsonsite hoor.

ja, dat klopt. Maar In de huidge LP Standards zitten toch BB Pro's (zonder nummer). 'k Wou eens weten wat het verschil in sound is tussen de pro's en BB1-3

demetalenman
11 april 2008, 13:22
hoe hoger het getal, hoe meer output geloof ik. staat ook op de gibsonsite hoor.

hier de link


http://www.gibson.com/en-us/Divisions/Gibson%20Gear/Pickups/How%20They_re%20Made%20%281%29/

HaroldA
11 april 2008, 14:12
superdistortion in brug, air norton in hals.
DiMarzio ToneZone bij de brug, DiMarzio Air Norton bij de hals. Dat vind ik (en met mij vele) echt een goede combi voor vrijwel iedere Les Paul(-achtige).

Orpheo
13 april 2008, 23:37
DiMarzio ToneZone bij de brug, DiMarzio Air Norton bij de hals. Dat vind ik (en met mij vele) echt een goede combi voor vrijwel iedere Les Paul(-achtige).

tonezone in een les paul is tonal suicide. verschrikkelijk, dat je dat fijn kan vinden. ik ken niemand die dat lekker vind. het is veel te zompig, te warm, te fuzzy. lees effe de reactie van THO (Forumlid!)van de tonezone, in een bloody jackson soloist. hij klaagt al over warm en niet superstrak. ga dan maar na, hij heeft alder body, maple neck en ebben toets. hoe erg zompig is het dan op een les paul?! tonezone dus niet. warmte in je LP, en toch niet zompig, maar wel 'los' genoeg voor bluesy stuff? air norton, superdistortion, pafje, prails, duncan custom, duncan screamin demon, dimarzio bluesbucker, maar niet de tonezone. is gewoon zonde van je knaken .

pol
14 april 2008, 10:04
Ik zou het ook bij een duncan custom houden, goeie combi met een dik klinkende gitaar, klonk ook goed in mijn Explorer.

voor in mijn les paul classic heb ik net een duncan alternative 8 besteld, wel nog niet gehoord, hoop dat die goed is.

HaroldA
14 april 2008, 10:18
tonezone in een les paul is tonal suicide. verschrikkelijk, dat je dat fijn kan vinden.
Ik ervaar het toch anders, maar moet ook toegeven dat ik geen andere elementen geprobeerd heb sinds ik de ToneZone in m'n LP custom nepperds heb zitten... De TZ komt bij mij over als vol, dynamisch en met mooie boventonen.

Als ik een keer tijd en/of zin heb zal ik eens een Air Norton verplaatsen van neck naar brug en kijken wat dat doet.

llahsraM
14 april 2008, 10:30
Seymour Duncan Seth Lover (SH-55) klinken ook erg goed. Voor de muziek die jij speelt passen ze goed thuis vind ik zelf

http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/vintage/sh55_seth_lover/

Tubescreamer
14 april 2008, 10:54
Hallo allemaal,

Ik ben nu alweer bijna een jaartje in bezit van een gibson les paul studio faded. Nu zit ik eraan te denken om de humbuckers die er nu inzitten te vervangen door gibson burstbuckers. Nu wou ik jullie vragen of dat een goede set is? En of mijn geluid er mooier op wordt? Ik speel veel (hard) rock (ACDC, Led Zeppelin, Nirvana...).
Alvast bedankt. Groetjes, Rowin.
Hello,
ik heb na jaren uitstellen eindelijk de pickups in mijn '75 LP Standard vervangen door een Gibson Burstbucker 1 (neck) en een Seymour Duncan Seth Lover (bridge). Beide zijn non-waxpotted, en werken eigenlijk naar mijn mening best wel lekker samen.
Clean klinkt het f*cking bluesy, en licht overstuurd (dan wel niet met een Ibanez Tubescreamer, moet nog met mn andere stompboxes testen) houden ze een lekker "randje" zeg maar.
Ik heb effe geen eigen amp, maar heb ze nu door een kleine Marshall Valvestate (20W ofzo) geprobeerd en in de oefenruimte door een Peavey Supreme op vol gas. Heb nooit zo van Peavey gehouden, maar dit kon er mee door. Met mn Tubescreamer klonk het op een gegeven moment heel erg goed.

De SD heeft iets minder output dan de Gibson lijkt wel, maar misschien kan ik 'm nog 'n tikkie hoger zetten.
De SD lijkt af & toe wat schel maar heb zelf gemerkt dat ik dat voor sommige liedjes wel fijn vindt. Er zitten 250K potmeters in dus daar zou het niet aan moeten liggen. (500K moet ik nog proberen).Bovendien ben ik iemand die veel met zn vol- en tonepots speelt om een
geluid te verkrijgen. Dus als het iets te schel is, draai ik mn tone gewoon wat dicht.

De BB klinkt beter dan ik had gehoopt, heel warm maar niet te "muddy" en ik heb gemerkt dat, zelfs overstuurd, alle snaren/noten mooi hoorbaar blijven bij het aanslaan van open akkoorden. daar wil nog wel 'ns wat weggedrukt worden zeg maar.
Ter vergelijking: ik had er eerst een oude Gibson PAF replica (neck) en een Ibanez Super 70 (bridge) inzitten. De gibson was goed maar veeeels te bassy, en de Ibanez..tja...leuk element maar niet voor die gitaar vond ik. Bovendien was de middenstand niks om over naar huis te schrijven, het werd een beetje dunnig en voegde niks toe. Mijn huidige middenstand lijkt een goede combinatie, het is geen heel apart geluid ofzo, maar toch lekker anders dan de andere posities en lekker mee te werken.

Moet ik erbij zeggen: dit was ook een soort experimentje, kon deze pickups los van elkaar voor een prikkie van Marktplaats kopen, en besloot om deze combinatie eens uit te proberen. Ik denk dat ze er voorlopig nog wel even in blijven zitten. Het enige waar ik op dit moment over nadenk is om de Seth Lover (vanwege de ietwat lagere output/geen probleem mee maar in combi met de BB...) te vervangen door een BB#2 en kijken hoe dat klinkt.
Ik wilde er eerst de beroemde SD Alnico II Pro's inzetten, maar die zitten nu in mn Epi Les Paul. Klinkt ook hartstikke goed IMO.

Ik moet ze nog door verschillende amps proberen -Marshall(JCM2000DSL, JTM45 replica), Fender (Vibrosonic Reverb, Deluxe Reverb) en ik wil het graag door een HiWatt horen die in de oefenruimte staat.
Mijn stijl muziek is nagenoeg zelfde als die van jou (Zeppelin etc.), dus ik hoop dat je wat aan deze "review" hebt. Sorrie voor het hele verhaal maar ik wilde het voor mezelf ook wel effe op een rijtje zien hehe :D

wat de burstbuckers betreft: ik heb nu dus een #1 in de neckpositie en ben er erg blij mee, zowel clean als overstuurd. Hoef persoonlijk niet per se high output te hebben, daar heb je de amp toch voor :) ?

Okee nogmaals sorry fer the length, maar hoop dat het je een indruk geeft.

Succes!!

Row
23 april 2008, 21:48
Om even terug te komen op dit topic:
Wat zou een beetje een normale prijs zijn om te vragen
voor mijn gibson 490R 498T humbuckers uit mijn les paul? Ze zijn nog geen jaar oud. Alvast bedankt.
Groetjes.

Tubescreamer
24 april 2008, 01:10
Om even terug te komen op dit topic:
Wat zou een beetje een normale prijs zijn om te vragen
voor mijn gibson 490R 498T humbuckers uit mijn les paul? Ze zijn nog geen jaar oud. Alvast bedankt.
Groetjes.
Tja...kijk eens effe rond op marktplaats en op ebay -ebay.com check de huidige exchange rates- en kijk wat een gek ervoor geeft!
Ben bang dat je voor het setje mazzel hebt als je er tussen de 50 en 100 euro voor krijgt. 100 euro ben je een mazzelaar. Heeft te maken met dat niet veel mensen deze pickups willen hebben.
Als je 't mij vraagt, gewoon bewaren (ook al zitten ze niet in je gitaar) want deze zijn lang zo poep niet, i.t.t. wat sommige mensen zeggen. Gooi nooit iets weg!

Ach ja......succes!

pol
24 april 2008, 15:27
och, sommige mensen kraken zowiezo de stock pickups van gitaren af.

met Gibsons pickups is er niks mis, vind het eigenlijk raar dat je ze wil vervangen voor andere als je hard rock speelt ala AC/DC, daar is die 498T toch prima voor ?

Thijssie
24 april 2008, 15:36
Hier nog een tevreden duncan custom gebruiker met een Les Paul.

Overigens gebruik ik hem met een Duncan Pearly Gates in de halspositie.

Row
24 april 2008, 17:29
och, sommige mensen kraken zowiezo de stock pickups van gitaren af.

met Gibsons pickups is er niks mis, vind het eigenlijk raar dat je ze wil vervangen voor andere als je hard rock speelt ala AC/DC, daar is die 498T toch prima voor ?

Ik vind hem vrij schel klinken en er zit weinig bass in het geluid. Dus ik zit te denken aan een gibson '57 plus in de brug en een gibson '57 in de nek.