PDA

View Full Version : Speaker voor 1x12 cab



Bernd Veenema
10 april 2008, 19:40
Heej iedereen,

Ik ga vandaag of morgen de bestellingen plaatsen voor de cabs en ik heb nog 1 vraagteken.
Ik weet nog niet zeker welke speaker is wil gaan gebruiken voor mijn 1x12 cab.
In mijn 2x12 ga ik een Eminence Wizard en een Eminence Governor doen.
Welke speaker zouden jullie aanraden voor een 1x12?
Ik twijfel tussen een V30, Een Governor en een Wizard.
De speaker moet een minimaal vermogen van 50 watt aankunnen en moet lekker klinken voor Pop en Rockmuziek.

Erik70
5 juni 2009, 18:14
ik weet het, ik reageer op een oud topic..

Ik zit met dezelfde vraag (welke speaker voor 1x12cab). Vroeg me af of je al een keuze hebt gemaakt en wat het geworden is....

the sure thing
5 juni 2009, 20:28
ik weet het, ik reageer op een oud topic..

Ik zit met dezelfde vraag (welke speaker voor 1x12cab). Vroeg me af of je al een keuze hebt gemaakt en wat het geworden is....Ligt er geheel aan welke stijl en welke amp. Voor metal: de V30 van celestion. Voor clean t/m rock: G65 heritage van celestion.

Bernd Veenema
5 juni 2009, 20:48
ik weet het, ik reageer op een oud topic..

Ik zit met dezelfde vraag (welke speaker voor 1x12cab). Vroeg me af of je al een keuze hebt gemaakt en wat het geworden is....

Ik heb voor een V30 gekozen. Vooral omdat dit ook de keuze is van Bogner en mijn cabinet is qua afmetingen vergelijkbaar met de Bogner Cube.
Ik gebruik dit cabinet nog wekelijks en ben nog steeds erg tevreden.
De V30 heeft een hoog rendement en ook dat is wel lekker bij een 1x12 cab vind ik.

Erik70
5 juni 2009, 21:09
Ik gebruik een soldano sp77 en een peavey classic 50/50 voor versterking. Ik speel geen metal, wel (hard)rock, blues enz...
Ik heb twee mashall 1912 cabs. Deze cabs zijn prima, alleen die standaard g12B150 speakers klinken rukker dan ruk. Ik wist dit al toen ik de cabs kocht en was sowieso al van plan de speakers te vervangen, dus da's t probleem niet.
Het clean gaat nog wel, al is het wat vlak en dozig. Drivesounds daarintegen klinken krasserig en droog en eigenlijk nergens naar.

Ik heb in mijn zelfbouw 2x12-kast twee (goedkope) greenbacks zitten. Ik heb een van de greenbacks in de 1912 gedaan en vergeleken met de standaard 1912.
Man, wat een wereld van verschil. het geluid komt nu echt tot leven. De krasserigheid is weg en er zit veeel meer dynamiek in. Echter... het geluid is net iets te dunnetjes, en... de greenback is maar 25 watt.

Ik zoek dus een speaker van minstens 50 wat die net ietsje voller/vetter klinkt. Zou ik dan bij de V30 uitkomen??

Lezen van reviews van speakers blijft lastig, en testen is helemaal praktisch onmogelijk zonder ze eerst zelf te kopen...

the sure thing
5 juni 2009, 22:25
Ik zoek dus een speaker van minstens 50 wat die net ietsje voller/vetter klinkt. Zou ik dan bij de V30 uitkomen??... Je houdt blijkbaar veel van de G12M, dus ga voor de G65 speaker van celestion! Origineel of de Heritage versie...

Bernd Veenema
5 juni 2009, 22:28
Als je trouwens voor een Celestion gaat, check dan even leanbusiness.co.uk
Erg goedkoop en supersnelle levering. Surething kan er ook over meespreken.

Mitch
6 juni 2009, 11:55
Je houdt blijkbaar veel van de G12M, dus ga voor de G65 speaker van celestion! Origineel of de Heritage versie...

Nou....als je van de M20 houdt wil dat niet meteen zeggen dat je van de Heritage 65 houdt. Het is hier al een paar keer voorbij gekomen, maar de 65 is ontzettend veel dikker dan de M20, op het modderige af in sommige situaties. Zo mooi in elkaars buurt als een Celestion Blue (15W) en een Celestion Gold (50W) komen, zo ver liggen de 20 en de 65 uit elkaar. Ouwe '65's is alweer een ander verhaal, maar dan nog is het verschil vrij stevig.

Chris Winsemius
6 juni 2009, 12:50
Nou....als je van de M20 houdt wil dat niet meteen zeggen dat je van de Heritage 65 houdt. Het is hier al een paar keer voorbij gekomen, maar de 65 is ontzettend veel dikker dan de M20, op het modderige af in sommige situaties. Zo mooi in elkaars buurt als een Celestion Blue (15W) en een Celestion Gold (50W) komen, zo ver liggen de 20 en de 65 uit elkaar. Ouwe '65's is alweer een ander verhaal, maar dan nog is het verschil vrij stevig.

+11-12!

Ook het verschil tussen de verschillende Greenbacks (oud, 20, 25, 30 Watt, rei., Heritage) is enorm.

NB!!! Greenbacks zijn niet alleen die 25 Watt speakers, als eerste werd de 20 Watt ge-introduceerd en daarna de 25 en 30 Watters. Bij de oude heb je ook nog verschil in type conus/etc.

macwilliams
6 juni 2009, 13:28
+11-12!

Ook het verschil tussen de verschillende Greenbacks (oud, 20, 25, 30 Watt, rei., Heritage) is enorm.

NB!!! Greenbacks zijn niet alleen die 25 Watt speakers, als eerste werd de 20 Watt ge-introduceerd en daarna de 25 en 30 Watters. Bij de oude heb je ook nog verschil in type conus/etc.

Ik zit te overwegen om toch greenbacks aan te schaffen maar zie door de bomen het bos niet. Wat zijn de onderlinge verschillen tussen de greenbacks?
Het gaat mij dus niet om de vermogensverschillen maar het verscil in geluid!

Erik70
6 juni 2009, 13:34
Door de bomen het bos niet meer zien,....hééél herkenbaar.
Ik zoek dus ook een speaker van minimaal 50 watt, karakter van greenback, maar dan net wat dikker/veter/voller.
al die omschrijvingen van die speakers...'t blijft lastig.
Ben nu bij een eminence wizard aan 't overwegen. Dat zou een kruising zijn tussen de private jack (greenback-variant) en de governor (v30-variant).
iemand ervaring met deze ??

Chris Winsemius
6 juni 2009, 13:57
Ik zit te overwegen om toch greenbacks aan te schaffen maar zie door de bomen het bos niet. Wat zijn de onderlinge verschillen tussen de greenbacks?
Het gaat mij dus niet om de vermogensverschillen maar het verscil in geluid!

Zoals ik het ervaar:
- M20: warm maar niet dof, romig, heerlijk voor scheur maar ook clean
- H30: beduidend helderder en luider, zelf vind ik deze lekkerder met cleane/warme amps en/of amps met veel mid
- rei. M25: krasserig/farty imho
- oude M25: rock! ;)
- Ann. H30: wat warmer dan de H30, natuurlijk wel "minder boutique"

Erik70
6 juni 2009, 14:05
de eminence gb128 lijkt me overigens ook wel wat.

macwilliams
6 juni 2009, 15:00
Zoals ik het ervaar:
- M20: warm maar niet dof, romig, heerlijk voor scheur maar ook clean
- H30: beduidend helderder en luider, zelf vind ik deze lekkerder met cleane/warme amps en/of amps met veel mid
- rei. M25: krasserig/farty imho
- oude M25: rock! ;)
- Ann. H30: wat warmer dan de H30, natuurlijk wel "minder boutique"

Thanks man, bij tonefactory staan nu die chinese greenbacks in de aanbieding voor €89,- (25 watt) en dat scheelt toch €100,- op zo'n M20 .

Maar als ze krasserig zijn dan F.O.A.D met die chinese rommel.

Ken jij die eminence Guitar legend ? hoe zou je het verschil tussenbeide omschrijven?

Erik70
6 juni 2009, 15:14
Ik he b zelf die chinese greenbacks. Op laag volume zeer o.k.
Op hoog volume...ik sluit me aan bij Chris z'n mening.

macwilliams
6 juni 2009, 17:16
cool, thanks. Dan weet ik iig waar ik €100,- extra aan uitgeef.

the sure thing
6 juni 2009, 19:22
... in Engeland kost een M20 heritage omgerekend EUR 120,- inclusief shipping. Weet hoe je je geld wilt besteden :)

macwilliams
6 juni 2009, 19:58
Waar in engeland dan?

the sure thing
6 juni 2009, 21:05
http://www.lean-business.co.uk/eshop/

macwilliams
6 juni 2009, 22:36
thanks mister dat gaat me €70,- per speaker schelen (dus dat worden er 6)... :D

Bernd Veenema
7 juni 2009, 13:25
Lean Business is echt een topzaak! Ik heb er 2 keer een aantal speakers besteld en ik had ze beide keren binnen een week na betaling in huis.

macwilliams
7 juni 2009, 14:00
Dat is altijd mooi om te horen, scheelt weer onodige stress :)

Erik70
8 juni 2009, 20:02
zojuist mijn bestlling geplaatst (...weer bij thomann)
Na enig wikken en wegen toch besloten om 2 Eminence Legend GB128 aan te schaffen.
Gelet op alles wat ik er over kon vinden zou dit een goede vervanger voor mijn huidige speakers moeten zijn.
Zodra e.e.a bezorg, ingebouwd en getest is volgt mijn review ;-)


...overigens..: 59 euro per stuk is toch ook geen geld ;-)

Erik70
10 juni 2009, 20:41
Da's pas snel...maandag besteld bij Thomann en nu binnen... 2x Eminence Legend Gb128.

Zoals ik al eerder mellde: ter vervanging van de standaard speakers uit de Marshall 1912 cabs. Ik zocht een greenbackgeluid maar dan wat vetter en dikker.
Volgens de site van Eminence en vele gelezen reviews zouden deze speakers moeten zijn wat ik zocht.


.....en?? YYYEEESSSSSS !!!!

Man, wat klinkt dat lekker zeg !! Overduidelijk het greenback-karakter en inderdaad wat vetter met meer laag. Dit is echt precies wat ik zocht.
Tot nu toe alleen op huiskamerniveau gespeeld en de speakers zijn nog niet eens ingespeeld en nu al breekt de hemel open. Van heldere strat-belletjes tot instant VH1 zonder enig probleem.
Volgende week pas op "oorlogsterkte" spelen en in ga er nu al vanuit dat dat ook goed gaat komen.

Ik heb ook altijd gedacht dat celestion "de" speakers waren.... ze zijn zeker niet de enige. Dit is mijn eerste Eminence experience (ook altijd Celestions gehad hiervoor) en ik ben nu overstag.

De omschrijvingen op de website komen (iig in mijn geval) overeen met de daadwerkelijke klank van de speaker, dus een goede hulp voor alle speaker-zoekers onder ons.
En dan de prijs...59 euro per stuk... nog niet de helft van een beetje "goeie" celestion.

Ik ben een gelukkig man !!!