PDA

View Full Version : Boss RE 20



Eko
10 april 2008, 18:42
De nieuwe uitvoering van de aloude Roland 201 space-echo. Ik heb hem vandaag gehaald en ik moet zeggen.........beter als het origineel. Alle gekke bijgeluiden die uit een normale 201 komen zitten er in. Zelfs de kleurstelling op het gedeelte met de draaiknoppen e.d. is hetzelfde.
De reverb is beter dan bij de originele, warmer en beter regelbaar. Uiteraard is de echo instelbaar van 1 tot 3 koppen. Voor een ieder die slapbackecho zoeken is dit zo ongeveer de holy grail. Niet goedkoop , wel een goede koop!

Mitch
10 april 2008, 18:58
We kunnen het niet méér oneens zijn, maar toch gefeliciteerd :D
Heb je er vroeger zelf één gehad?

Eko
10 april 2008, 20:46
Ik heb een hele tijd gezocht naar een goede 201,301 of vervanger zoals de Fulltone Tube echo. De prijzen van de laatste ( 1000,-+) zijn een beetje te gek. De Rolands hebben het nadeel dat nieuwe banden schaars zijn en ze niet echt zonder (kleine) mankementen en haperingen zijn.
Ik vond dit het beste alternatief , zeker na de test in de vakbladen.
Uiteraard staat het wel leuk zo`n originele 201 op je amp, maar van deze weet ik zeker dat ie bedrijfszeker is. Als je regelmatig optreed is dat wel zo prettig. Zaterdag eerste gig met dat ding er bij.

Mitch
10 april 2008, 23:33
Ja, een echte is lastig om betrouwbaar te krijgen, maar de sound is toch echt niet te vergelijken met de RE20, sorry. De RE20 is gewoon qua feel vergelijkbaar met de DD20. Nou hoor je mij niet snel mopperen op dat ding, verre van, maar het word nooit zo vet en organisch als een 201.
Betrouwbaarder ja, maar de klank.... beetje vlak.

Eko
11 april 2008, 17:21
Ik heb de Delay ook geprobeerd maar deze klinkt toch echt anders. Het grote voordeel is dat er een toonregeling op de reverb zit zodat je die kunt kleuren zoals je hem hebben wilt. De echo klinkt anders dan met de delay. Uiteraard heeft Roland/Boss er een paar zaken aan toegevoegd maar de basis is overeind gebleven. De toegevoegde zaken zijn een schakeling om het signaal clean door te laten en de warmere reverb. Alle andere zaken zijn het zelfde gebleven. Ik zal zondag eens een revieuw maken na een praktijktest. Eens kijken hoe hij klinkt met de amp open.

Eko
13 april 2008, 16:03
Zoals beloofd een verslag na de eerste gig met de RE-20. Uiteraard mag je verwachten dat het pedaal goed op z`n plek blijft en dat doet het ook. Schuiven doet het weinig met zo`n body. De verlichting als imitatie van de loopsnelheid van de band staat leuk maar daar had volgens mij meer mee gedaan kunnen worden. De verlichting zou b.v. van kleur kunnen veranderen i.p.v. een klein rood lichtje naast het linker pedaal om aan te geven dat het apparaat staat ingeschakeld of niet. Maar goed , het geluid.
Uiteraard heb ik het ding gebruikt met de Gretsch. Daarvoor heb ik hem eigenlijk gekocht. Op z`n minst kan ik zeggen dat ie niet teleursteld. Het verschil met een delay of ander echopedaal is groot. Deze geeft zeker voor slapback datgene wat je zoekt. Met rockabilly en rock `n roll komt het geluid meer tot leven. Het is net of de Gretsch meer tot leven komt, zeker als je de elementen apart hebt. Met alleen het brugelement wordt het lekker bijtend en met het halselement kun je een heel warm geluid creeren.
Als laatste nummer op de avond spelen we nog wel eens What a wonderful world , deze keer dus ook. Daarbij heb ik het hals element gebruikt met de RE-20. De amp stond over de helft en gaf een prachtig mooi randje aan het geheel. Heel af en toe gebruikte ik ook nog even de bluesdriver er bij, maar dat vond ik toch minder. Ik zal de band eens afluisteren om te horen of dit aan mij lag of dat het echt niet zo goed klonk ,zoals dat ik dacht. Vaak heb ik een TS gebruikt en dat was zonder echo een fellere combi. Gisteravond had ik die er niet bij in zitten.
Heel slim ontwerp, naast de stand van de echo met maar 1 kop zit de stand van het pedaal met alleen maar reverb. Dat is denk ik de meest gebruikte schakeling voor mij. In de praktijk blijkt, voor mij dan , dat het apparaat slim in elkaar zit en echt levert wat je verlangd.

Aimé
13 april 2008, 16:21
Zeg, een reverse staat daar niet op zeker hé?

Pepe
13 april 2008, 16:22
Jarenlang -pre digital- moesten we het doen met bandecho's van Dynacord, Wem en Roland. Ik herinner me nog een musicmaker review van de eerste Boss digital delay pedal. De recensent speelde de eerste helft met een space echo, de tweede met de Boss. Het verschil, volgens hem, was het veel transparanter en stiller geluid van de Boss. Grappig dat er nu weer apparaten op de markt verschijnen die dat oude "warme" geluid weer brengen.