PDA

View Full Version : wat nu.....



bassej
10 april 2008, 16:25
Ik speel nu zo'n 10 maanden gitaar. Ik heb geen gitaarleraar in de buurt die me zou kunnen helpen( voor zover ik weet) en ook geen vrienden die serieus gitaarspelen.
Nou heb ik majeur mineur septiem en barré akkoorden gehad, heb al een beginnetje gemaakt met penatonische toonladders en enkele progressieschema's.
Ik ben nou zegmaar voorbij die simpele 3 akkoorden beginnersliedjes, maar heb geen flauw idee wat nu te spelen. Ik wil graag wat bleus rock en jazz leren spelen. Het liefst improviseren maar als ik zoiets doe klinkt het echt nergens naar:D Het lijkt me ook heel handig om zelf muziek uit te zoeken, maar waar zou ik beginnen:D?????? Het is in het theorie topic maar titels van nummers plaatsen zou ik ook op prijs stellen :hippie:

gitaarvrouwtje
10 april 2008, 16:43
improviseren is leuk maar dan moet je eigenlijk een beetje met de theorie beginnen om te begrijpen hoe je moduleert etc :)

verder zou je eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld;
at seventeen van janis ian
of killing me softly -roberta flack
beetje jazzy- don t know why-norah jones

een moeilijker nummer om te spelen vind ik bijvoorbeeld

life on mars -david bowie

bassej
10 april 2008, 18:54
ik bene r vergeten bij te zetten dat ik electrisch heb:D:D

Ik ben bijv. met purple haze begonnen maar daar gaan de solo's enzo egt nog te snel, wind cries mary ben ik ook mee begonnen, maar daar heb ik nog geen tijd meer voor uitgetrokken:D

Pais
11 april 2008, 10:30
Jammer dat een leraar niet bereikbaar is. Ikzelf woon ook 1,5 uur treinen van mn docent af, maar dat is natuurlijk maar of je het zelf ervoor over hebt :)

Ikzelf ben door de lessen ook veel beter gaan luisteren en wordt het steeds makkelijker om dingen zelf uit te zoeken en proberen na te spelen, of eigen stukjes te maken.
Het is maar net hoe je zelf het makkelijkst leert. Sommigen kunnen goed uit een tab boek studeren maar ik kom daar geen steek mee verder. Op internet staan ook een hoop tutorial filmpjes, of gewoon filmpjes van mensen die spelen waar je het een beetje van kan afkijken. Aanbod op internet is er genoeg, maar het is maar net of je weet te vinden wat jou ligt, en waar je tijd en energie in wilt stoppen.

Sterik
11 april 2008, 18:56
ik zou, als ik jou was, nog geen jazz op het gehoor uitzoeken, er zijn bepaalde akkoorden die je als je ze eenmaal kent, ook herkent
maar als je een bepaald akkoord zelf nog nooit gespeeld hebt, kan je hem waarschijnlijk ook niet "vinden" als je iets op gehoor uitzoekt
je kan de toonaard van een nummer, of een bepaald stuk vinden door te luisteren bij welke noot het "af" is, dat je denkt van, hier eindigt het, dat is de meestal de toonsoort, (meestal, soms word je voor de gek gehouden, maar daar word je beter in) dan weet je dus ook welke akkoorden etc. daarbijhoren

over het improviseren:
dit is een proces waar je doorheen gaat, je zult merken dat je stijl om de zoveel tijd iets verandert, omdat je bepaalde licks veel gebruikt
het duurt wel even voordat je goed kunt improviseren, maar als je je best doet, dan kom je er ook wel

paar makkelijke nummers:
Little Wing (nou ja, makkelijk, vooral het eerste stuk van die beroemde intro is theoretisch gezien vrij makkelijk, je zou bijvoorbeeld kunnen kijken welke akkoorden hij speelt, en probeer vervolgens op gehoor uit te zoeken hoe hij die riedeltjes doet)
Dani California, de akkoorden zijn wel leuk om te spelen, en ook wel op gehoor uit te zoeken, de solo is ook niet al te moeilijk (dat betekent, je zult er veel tijd in moeten steken, maar na veel oefenenen zal je het je wel lukken)

succes! en als je iets wilt weten, vraag het maar

jaspie
11 april 2008, 19:34
en leer ook het 12maten blues schema en de pentatonische mineur toonladder. Dat was voor mij in ieder geval de eerste stap in improviseren. Vervolgens de mineur en majeur ladder voor pop songs. Gitaarnetnl heeft nog een artikel over hoeje over blues moet soleren.

bassej
12 april 2008, 11:23
genoeg tips, pentatonische toonladders k ik al,12maten bleus ook, en dani california en improviseren dus gewoon ffe geduld voor hebben:D Ik ga dan denk ik maar met little wing en wat andere dingetjes van Jimi ( purple haze en the wind cries mary)