PDA

View Full Version : Printplaat aflakken?



Minda
10 april 2008, 14:09
Mijne heren,

ik ben inmiddels redelijk bedreven in het maken van printjes, en de artikelen die ik er mee maak blijken betrouwbaar. Het enige is dat het koper langzaam groen wordt bij de oudere circuits, oxidatie. Nou zie ik op professionele prints de screening zitten, ik denk niet dat ik dat eenvoudig kan namaken, maar ik heb een idee: kan ik de print niet, na het solderen van alle onderdelen en draden en zo, met een spuitbus lak 'verzegelen'? En met wat voor lak zou ik dat doen? Iemand ervaring? Ik werk ook met buizenschakelingen, dus doorslagvastheid (na droging) is best belangrijk.

Dank voor ideeen,

hugo123
10 april 2008, 15:34
Misschien epoxy hars heel dun aanbrengen?

bert k
10 april 2008, 15:59
Ik zou zeggen, een spuitbus blanke lak. Maar ik weet niets over de geleidende eigenschappen van dat spul.

B_2_the_a
10 april 2008, 16:22
gebruik je iets van extra middelen op je pcb?
s39 ofzo....

ik heb er namelijk nooit last van!

Minda
10 april 2008, 16:54
Mijn oudste is nu 9 jaar oud... Het gebeurt ook niet snel, maar ik pretendeer wel eens wat te verkopen en als ik met weinag moeite de boel wat betere kwaliteit kan maken, graag. Dit epoxy vind ik wel een idee, da's een bekende isolator.

Frits van Mourik
10 april 2008, 17:13
Je print schoonmaken met Kontakt PCC, daarna aflakken met Kontakt Plastik 70.

Succes!

guitartheo
10 april 2008, 17:21
Ik spuit er Flux (sk-10) over heen (dat is er voor) met epoxy kun je er niets meer mee mocht dat nodig wezen lijkt mij .

Minda
10 april 2008, 21:29
Kijk, da's dus precies wat ik zoek!

hassent
10 april 2008, 21:45
Hier heb je speciale coating voor. Dit noemen ze conformal coating. Ik zou geen plastic spray gebruiken. Flux is niet de oplossing, flux is puur een reiniging- en activeringsmiddel wat je gebruikt vóór het solderen.

EDIT, ik zie dat ze bij Kontakt dit ook omschrijven als beschermingsmiddel. Beetje raar om het dan flux te noemen, maar goed, blijkbaar voldoet dit ook, met als voordeel dat je ook later kan blijven solderen.
Als dat niet hoeft zou ik toch voor een conformal coating kiezen.

guitartheo
10 april 2008, 22:43
Mijn koperbaantjes zijn naar jaren nog niet geoxideerd , het spul droogt ook op als een soort lak . spuit er voor het solderen ook wel eens wat op om soldeertin beter te laten vloeien . (en later wat veranderen gebeurt altijd wel :) in mijn geval tenminste)