PDA

View Full Version : allround staalsnarigen (met fingerpick-potential) rond 500,-



jimihattricks
10 april 2008, 14:02
ik heb binnenkort misschien wat geld over waarvan ik nog niet weet wat ik ermee ga doen, maar misschien ga ik kijken voor een akoestische gitaar (een staalsnarige)..

ik speel op akoestisch gebied voornamelijk paul simon-achtige dingetjes, dus gaarne een lekker fingerpicker, maar ook een gitaar die met akkoorden overweg kan.. om het dan maar helemaal breed te houden, zou ik het ook wel fijn vinden als ik er wat blues-solo dingetjes op kan spelen, maar is geen vereiste

ik wil me beperken tot de 500 euro prijsklasse, en in dat segment zijn er veel opties denk ik.. ik hoef niet per se onboard versterking, omdat ik de gitaar voornamelijk voor thuis(opnames) zal gebruiken

wel stel ik een paar eisen aan de gitaar:
- bespeelbaarheid (en actie) moet(en) OK zijn, ook richting 12e fret
- duidelijke positiemarkeringen
- liefst solid top (denk dat spruce mij het beste ligt)
- geen JUMBO jumbo model
- liefst palissander zij- en achterkant
- en natuurlijk een goede sound, gedefinieerd en warm tegelijk met een stevige bas voor het fingerpicken zonder dat het te boomy wordt

waar ik GEEN waarde aan hecht:
- abalone purfling of andere fratsen
- finish (mag zowel high-gloss als zijdeglans zijn, wel liefst naturel)

wat zijn merken/modellen die ik ZEKER in de gaten moet houden?

zelf kijk ik naar de Epiphone Masterbilts, Crafter, Blueridge, Seagull..

Flipkoos
10 april 2008, 14:12
Kijk ook even naar de Simon & Patrick S6 spruce dan...

chris c
10 april 2008, 14:22
... of Epiphone Masterbilt. Onlangs een AJ gezien voor 450 euro, en was verrast door het mooie geluid, ook voor fingerpicking.

jimihattricks
10 april 2008, 15:09
... of Epiphone Masterbilt. Onlangs een AJ gezien voor 450 euro, en was verrast door het mooie geluid, ook voor fingerpicking.

ja, zelf heb ik dus ook al veel goeds over deze serie gehoord

freekick
10 april 2008, 15:55
Zou ook naar 'Ayers' kijken die worden hier en daar
tegen lagere prijzen aangeboden.

tip
11 april 2008, 14:14
Ik zou zeker ook eens naar de Crafter SGAE0038/N kijken.

Dit is een GA model, all solid rondom met Duits alpine (!) sparren bovenblad en palissander achter/zijkanten. Deze gitaar is echt zeer mooi gemaakt (wel hoogglans gelakt en een weinig inlay fratsen, maar niks overdone, ziet er echt serieus uit). Goed bespeelbare hals. Of je het geluid mooi vind moet je natuurlijk zelf beoordelen.

Dit model doet momenteel 499,- bij Dirk Witte, dat is echt weinig geld voor een gitaar die online 800 á 900 euro doet en adviesprijs 1020 euro is.
Crafters zijn de laatste tijd bij DW erg goedkoop omdat ze de hele voorraad van importeur Weerts hebben opgekocht toen die falliet ging (er is alweer een nieuwe importeur trouwens). Van alle Crafters die ze daar hebben vind ik dit toch wel de mooiste. Ik zou zeggen, proberen!

http://www.weerts.org/uk/crafter/folder2003/blz40.htm
http://www.weerts.org/uk/crafter/folder2003/blz41.htm
http://www.weerts.org/uk/prijslijsten/nlcrafter.htm
http://www.dirkwitte.nl/nl/productdetails.aspx?Code=CRASGAE0038

http://www.badongo.com/pic/3344120
http://www.badongo.com/pic/3344139

P.S. Ik heb niks met DW van doen, vind dit een mooie aanbieding!

jimihattricks
11 april 2008, 20:10
Ik zou zeker ook eens naar de Crafter SGAE0038/N kijken.

ja, mooie gitaar, thanks voor de tip!

Lexvandoef
11 april 2008, 21:19
Kijk ook eens naar een Tanglewood TW170 AS-CE. Ik heb er zelf ook eentje en gebruik hem voor dezelfde stijlen als wat jij wilt gaan doen.

Bij Feedback kostie, dacht ik, 399e, ik heb er ook een review van staan bij de sticky hierzo.

fuchs
11 april 2008, 21:28
Cort misschien?

hendrix2
11 april 2008, 22:34
Kijk ook even naar de Simon & Patrick S6 spruce dan...
Kan ik alleen maar mee eens zijn! Heb zelf de cedar uitvoering met element, lag mij iets beter, maar heel fijne gitaren maakt S&P!

Flipkoos
12 april 2008, 07:48
Kan ik alleen maar mee eens zijn! Heb zelf de cedar uitvoering met element, lag mij iets beter, maar heel fijne gitaren maakt S&P!

De ceder-uitvoering heb ik ook gehad en ooit geruild voor m'n parker... Kreeg toch weer heimwee en heb een Seagull S6 cedar gekocht, maar ik had toch meer met de Simon & Patrick eigenlijk, hoewel ze erg op elkaar lijken....

evilpompie
12 april 2008, 09:42
Zou zeggen probeer een Blueridge BR 63. Heb zelf een BR 43, compacte gitaar met een geweldig geluid (en luid!).

chefdaniel
12 april 2008, 10:37
inderdaad blueridge, ik heb een tijdje geleden op een BR163 gespeeld en dat was echt veeeeel gitaar voor het geld. (rond de 600 dacht ik) google op blueridge guitars en je ziet het hele assortiment met prijzen in dollars. ze maken echt topgitaren. verder zou je ook eens naar furch kunnen kijken, ook echt geweldige gitaren die de vergelijking met veel duurdere martins en taylors gemakkelijk aan kunnen. voor de stijlen die jij wil spelen is een OOO of OM model denk ik de beste keuze. veel plezier met zoeken en uitproberen.

PS furch kun je uitgebreid vinden op de site van vox humana

jplm
12 april 2008, 11:37
Voor de stijlen die jij wil spelen is een OOO of OM model denk ik de beste keuze.

Let er ook even op dat de breedte van de topkam 45 mm is. Dat zou standaard moeten zijn op een OM, maar er zijn merken die een OM maken, maar dan voor wat betreft de topkam toch nét niet bij de massa weg durven, en er een 43 mm op zetten. En dat merk je bij fingerpicking.

Groet, Jan.

harrie
12 april 2008, 12:02
Zou ook naar 'Ayers' kijken die worden hier en daar
tegen lagere prijzen aangeboden.
De Ayers van rond de €500,- zijn dreadnougths . Voor de fingerstylle modellen (GA) betaal je al gauw €700,- Overigens gebruik ik een Dreadnougth van Ayers ook voor fingerstyle. Heeft lekkere bassen.

chris c
12 april 2008, 13:36
Ik vind dat voor een gitaar rond de 500 euro een dreadnought dikwijls een betere keuze is, ook voor fingerstyle. De kleinere modellen zijn vaak op dezelfde manier gebouwd als de grotere (even zwaar), en missen door hun kleinere klankkast de warmte en het volume van de grotere.
Vergelijk bv. de Seagull dreadnought met het kleinere "Folk" model : de dreadnought klinkt meer open, is ook veelzijdiger.
Persoonlijk heb ik ook geen last van een 43 mm hals voor fingerstyle, maar dat moet ieder voor zich uitmaken.

charles
12 april 2008, 14:19
Ik sluit me aan bij de mensen die Blueridge hebben aangeraden. Niet lang geleden een BR-73 gekocht (iets duurder dan 500, maar je kan ze goedkoper vinden), goede gitaar voor het geld. Wel een smalle (en dunne) nek. Ik vind het geen probleem, maar je zou er beter eerst een beetje op spelen om te zien of het te smal is.

Ik vind persoonlijk de kleinere gitaren meer geschikt voor fingerstyle (00 of 000). Ik had de Blueridge gekocht omdat ik al een Martin DM had, geweldig voor akkoorden maar heeft een erg overheersende bas. Met de kleinere gitaar heb ik nog voldoende bas, maar niet ten koste van de hogere tonen. Veel prettiger om er fingerstyle muziek op te spelen, vind ik zelf.

jplm
12 april 2008, 19:32
ik speel op akoestisch gebied voornamelijk paul simon-achtige dingetjes, dus gaarne een lekker fingerpicker, maar ook een gitaar die met akkoorden overweg kan.. om het dan maar helemaal breed te houden, zou ik het ook wel fijn vinden als ik er wat blues-solo dingetjes op kan spelen, maar is geen vereiste, ik wil me beperken tot de 500 euro prijsklasse, en in dat segment zijn er veel opties denk ik. Wat zijn merken/modellen die ik ZEKER in de gaten moet houden? Zelf kijk ik naar de Epiphone Masterbilts, Crafter, Blueridge, Seagull..

Persoonlijk zou ik de Epiphone Masterbilttypes EF500M en R even bekijken. Dit zijn gitaren waarbij al het hout massief is, en dan te krijgen in mahonie of pallisander. Belangrijker is dat ze exact zijn gebouwd zoals de OM's uit de jaren dertig, met alle kenmerken van die modellen. Ik betaalde 539 euro voor de M, als je er een koopt moet je eigenlijk het eerste type te pakken zien te krijgen. Ze zijn namelijk nogal wat gedowngraded daarna, het eerste type herken je aan de hygrometer in de koffer. Beide types hangen (bijvoorbeeld) bij Sacksioni in Amsterdam, alhoewel ze daar wel wat te duur zijn. Ik vind het de fijnste gitaar uit mijn verzameling.

Groet, Jan.

jimihattricks
17 april 2008, 16:33
nogmaals bedankt voor de reacties allemaal, ik moet heel veel gaan testen denk ik! :chicken:

toxli
19 april 2008, 12:50
Wat mij betreft is Faith ook een echte aanrader. Ik heb een half jaar geleden een FSHG dreadnought gekocht, die bevalt zeer goed. De gitaar heeft een uitmuntende prijs/kwaliteit verhouding en klinkt als een klok.

Een vriend van mij heeft tegelijkertijd een Blueridge Br-70 gekocht, die klinkt ook super.

Dus, lekker uitproberen en kopen wat jij het mooiste vindt.
Succes

jimihattricks
30 juni 2008, 10:55
hey, even dit topic weer omhoog schoppen..

ik ben gaan testen jongens!

ik heb de seagulls en S&Ps in mijn handen gehad maar dat was meteen mis, want het halsprofiel beviel me niet.. jammer, want ze klonken wel ok voor de rest (erg luid) :(

ik heb ook wat crafters van de muur gehaald, maar dat waren allemaal kleine cutaway modelletjes met een wat te lief geluid

de masterbilts van epiphone vond ik net iets te duur voor mijn budget (300-500 euro), maar wel errug mooi!

toen maar eens bij de overige gitaren gekeken of ik iets kon vinden wat me beviel.. veel washburns en corts in mijn handen gehad.. en dat laatste merk kon mij zeker in dit prijssegment wel bekoren!

deze is het uiteindelijk geworden:
http://www.cort.co.kr/DataBank/product/model/NTL/zoom/NTL20.jpg

Minijumbo uit de NTL-serie: solid spruce top, solide mahogany back en sides.. speelde fijn, had het meest gebalanceerde geluid voor mijn stijl en zag er het best uit.. en dat voor 350 euro

ik heb een aanbetaling gedaan en de gitaar laten afstellen, ik ga hem denk ik deze week ofzo ophalen..

nogmaals bedankt voor jullie tips jongens!

concluderend zou ik er nog aan willen toevoegen dat seagull en S&P echt super gitaren maken in dit prijssegment, en terecht vaak worden genoemd, maarrr de hals moet je wel bevallen en ze kunnen voor fingerstyle wat boomy zijn..

ciao!

harrie
30 juni 2008, 11:05
Gefeliciteerd Jim. Veel plezier met de aankoop!