PDA

View Full Version : makkelijk toonladders vinden voor Akkoorden



DTmaster
10 april 2008, 12:58
Hallo


ik ben er gister erachter gekomen dan als je een Cmaj7 akkoord neemt je heel makkelijk toonladders kan vinden waarmee je kan solleren over een cmaj7.

een C majeur 7 is opgebouwd uit een 1 3 5 7 sunstantie dan heb je dus.

Ionisch - Dorisch - Phrygisch - Lydisch - Mixolydisch - Aeolisch - Lokrisch

C Ionisch I
E Phrygisch III
G mixolydisch V
B Lokrisch VII

Als ik het goed heb (tuurlijk heb je er meer) kan je met deze toonladders soleren over een C majeur akkoord klopt dat.

Nu iets Geavenceerder:

Als ik nou een stapje verder ga met bijvoorbeeld een Standaar D Mineur 7 akkoord en ik wil een mineur#11 ervan maken wat dus ook een D9 is kan ik dan niet gewoon dit doen. (dat van die D dom9 klopt toch)

Dmin7: D - F - A - C

dan kan je dit dus krijgen lijkt mij.

D Aeolisch#11
F Ionisch#11
G lydisch (zit al een #4 in)
A Phrygisch #11 (is geloof ik dan weer Harmonisch)
C Mixolydisch#11

Mineur trap: min7 - min7b5 - maj7 - min7 - min7 - maj7 - domi -


Het kan zijn dat ik weer al vanouds zit te stunten maar ik heb mij
dit jaar wat beter in de theorie laten verdieppen om het spelen wat makkelijker te maken..... is dat gelukt.


Ik wil als dit goed gaat door gaan maar wat komt hierna ik heb mineur en majeur al gehad dan krijg je zeker Harmonisch en Melodisch Mineur met Toevoegingen.

Nogmaals jullie hebben er meer verstand van dan ik dus ik stel jullie advies op prijs.


Bedankt voor jullie tijd en inspanning :)

DTmaster

EuroCinema
10 april 2008, 13:38
Hallo

ik ben er gister erachter gekomen dan als je een Cmaj7 akkoord neemt je heel makkelijk toonladders kan vinden waarmee je kan solleren over een cmaj7.

een C majeur 7 is opgebouwd uit een 1 3 5 7 sunstantie dan heb je dus.

Ionisch - Dorisch - Phrygisch - Lydisch - Mixolydisch - Aeolisch - Lokrisch

C Ionisch I
E Phrygisch III
G mixolydisch V
B Lokrisch VII


Klopt in principe, maar je hebt dan wel steeds gewoon dezelfde noten met een ander naampje voor de ladder. En je kunt net zo goed D dorisch of F lydisch of A aeolisch gebruiken.



Als ik nou een stapje verder ga met bijvoorbeeld een Standaar D Mineur 7 akkoord en ik wil een mineur#11 ervan maken wat dus ook een D9 is kan ik dan niet gewoon dit doen. (dat van die D dom9 klopt toch)


Als ik je goed begrijp, klopt dat niet.
D mineur 7#11 is D F, A, C, G#
D9 is D, F#, A, C, E

Overigens is m7#11 niet zo'n gebruikelijk akkoord, m7b5 is veel gebruikelijker, #11 zie je dan weer meer bij akkoorden uit lydische ladders (lydisch of lydian dominant), dus grote terst-akkoorden. Maar okee, het kan.



dan kan je dit dus krijgen lijkt mij.

D Aeolisch#11
F Ionisch#11
G lydisch (zit al een #4 in)
A Phrygisch #11 (is geloof ik dan weer Harmonisch)
C Mixolydisch#11

DTmaster
Nou, die ladders zijn zeker niet allemaal theoretisch kloppend over hetzelfde akkoord. De #11 van D aeolisch is G#, de #11 van C Mixolydisch is F# etcetera.

DTmaster
10 april 2008, 13:48
mmm oke kan je mischien een voorbeeld geven van 4 ladders uit een akkoord met toevoegingen die wel kloppen dan begrijp ik WAAROM het niet goed is.

bedankt voor de kritiek :)

EuroCinema
10 april 2008, 14:11
G Mixolydisch G A B C D E F G
A Aeolisch A B C D E F G A
B Lokrisch B C D E F G A B
C Ionisch C D E F G A B C
D Dorisch D E F G A B C D
E Phrygisch E F G A B C D E
F Lydisch F G A B C D E F

Neem nu eens G Mixolydisch #11 (lydian dominant)
G A B C# D E F G
En begin die steeds vanaf een volgende stap.

A B C# D E F G A = A mixolydisch b6
B C# D E F G A B = B lokrisch #2
C# D E F G A B C# = noemen we altered dominant, of gealtereerd
D E F G A B C# D = D melodisch mineur
E F G A B C# D E = E dorisch b2/E frygisch #6
F G A B C# D E F = F Lydisch b6

(Dit zijn de modi van melodisch mineur trouwens). Zoals je ziet krijg je heel andere ladders op het moment dat je met zoiets aan de slag gaat. Dat komt omdat elke noot een eigen functie heeft binnen een ladder. In de modi zitten dezelfde noten, maar ze hebben andere functies. Maak in A aeolisch een F# van de F en je hebt A dorisch. Maak in F ionisch een F# van de F en je hebt iets heel anders aan de hand. Snapt u?

ErikE
10 april 2008, 14:18
Als ik het goed begrijp bedoel je (op een erg vaag geformuleerde wijze...) hoe e.e.a. zich in verdere uitbreidingen van een akkoord vertaalt -> in een 11-akkoord zit ook een 9...

Dmi11 is dan 1-b3-5-b7-9-11, ofwel D-F-A-C-E-G

Zoals Eurocinema al aangaf is het verhaal van 4 ladders zoals jij het bedoelt niet boeiend omdat ze alle dezelfde noten hebben.

Dan wordt het dus D Aeolisch: D-E-F-G-A-Bb-C (is gelijk aan F ionisch etc.)

DTmaster
10 april 2008, 14:22
ErikE hoe zou jij het dan doen want mijn logica berust ook op een moment toen ik ging spelen en een ladder pakte uit een akkoord en dacht "hey dat klinkt cool ":) NIET GOED DUS!!!!

wat is jouw aanpak dan.

DTmaster
10 april 2008, 14:23
G Mixolydisch G A B C D E F G

(Dit zijn de modi van melodisch mineur trouwens). Zoals je ziet krijg je heel andere ladders op het moment dat je met zoiets aan de slag gaat. Dat komt omdat elke noot een eigen functie heeft binnen een ladder. In de modi zitten dezelfde noten, maar ze hebben andere functies. Maak in A aeolisch een F# van de F en je hebt A dorisch. Maak in F ionisch een F# van de F en je hebt iets heel anders aan de hand. Snapt u?


Cool, ik begin het al door te krijgen maar mijn vraag was hoe het dan bij Majeur en Mineur eraan toe gaat.

SUPER TOF :)

EuroCinema
10 april 2008, 14:43
Kun je je vraag over mineur/majeur dan nog een beetje toelichten?

-=JEROEN=-
10 april 2008, 18:31
Je maakt er weer een potje van :hippie:

E frygisch over een C majeur akkoord is helemaal geen frygisch, maar gewoon ionisch. Het gaat niet om de volgorde van de tonen maar om hun functie.

Wat jij misschien bedoelt:

Hoe vind ik snel welke ladders bij welk akkoord passen?

Laten we Dm7#11 en Dm9 als voorbeeld nemen.

Dm7#11 = d f a c gis

Toonladders herken ik meestal aan de intervallen. Bij dit akkoord valt mij de kleine terts tussen f en gis op, en doet me dus denken aan harmonisch mineur (of een gypsy ladder). Vul je de tonen aan met een e en een b dan heb je A h.m. Je kan het ook anders benaderen, de #11 kan je ook zien als #4 (of b5) en dan kom ik uit op D blues (d f g gis a c)

Dm9 = d f a c e

Met een g en een b erbij heb je D dorisch. Met g en bes heb je D melodisch (F majeur).

Is dit wat je bedoelt?

DTmaster
11 april 2008, 01:08
juist bedankt....


maar met majeur en mineur bedoel ik gewoon, je hebt de trappen van die 2 maar kan je die ook toepassen op een akkoord dus D majeur 7 en dan 1e 3e 5e trap er overheen knallen...

EuroCinema
11 april 2008, 10:43
C maj7 : c d e f g a b c
Vanaf derde trap: e f g a b c d e (e frygsich)
Vanaf vijfde trap: g a b c d e f g (g mixolydisch)
Zoals je ziet blijven het dezelfde noten, dus je kunt het gebruiken maar het zal niet anders klinken.

Wat natuurlijk wel zo is: als je je majeurvingerzettingen over de hele hals kent, kun je die dus hergebruiken voor mixolydisch, frygisch etc. Maar een vingerzetting is NIET hetzelfde als een ladder. Een ladder is een stel noten die ten opzichte van elkaar een functie vervullen, hoe of op welk instrument je ze ook speelt. De grondtoon bepaalt wat die functies zijn. De ene noot geeft een realtieve rust, de andere geeft een grote spanning om op te lossen. Daarom heeft E frygisch een totaal ander karakter dan ionisch, terwijl het precies dezelfde noten zijn.

Dan is er nog een ding. Je kunt in jazz bijvoorbeeld expres die functies verkeerd toepassen. Neem Wes Montgomery. Die speelt over Dm7 (dorisch) frases die vanuit de logica van G mixolydisch komen. Benson speelt graag typische C majeur frases tegen zo'n Dm. Dezelfde noten, met andere functies.

Je idee dat de 3e en 5e trap speciaal zijn is op zich heel logisch, maar het klopt niet. De modi op de overige trappen hebben ook dezelfde noten en zijn dus net zo bruikbaar.

DTmaster
11 april 2008, 11:09
Kan je mischien je theorie in de praktijk weergeven met een schema want ik ben bang dat ik anders uit ontwetenheid weer het verkeerde doe :(

Dacht dat ik iets had gevonden wat goed was.

Als voorbeeld.

Laten we zeggen met een Fmineur7 akkoord en A majeur7 akkoord moet ik een solo verzinnen, ik denk nu FDorisch en F Aeolisch maar wat kan je nog meer?
idem voor Amaj7


Danku Hartelijk

EuroCinema
11 april 2008, 11:57
Hangt van het schema af en van de niet-akkoordtonen in de begeleiding. Maar stel dat je gewoon een lange vamp heb waarin de begeleiding een simpele Fm speelt. Dan kun je o.a. gebruiken:
F aeolisch
F dorisch
F frygisch
F melodisch mineur
F harmonisch mineur
F blues mineur
F mineur pentatonisch

Daarnaast kun je dezelfde noten anders benaderen door te denken in "het geluid van X over Y":
G mineur pentatonisch over Fm
C mineur pentatonisch over Fm
Eb majeur over Fm
Ab majeur (lydisch) over Fm
C mixolydisch over Fm

Nog een schepje erboven op: stel je (terwijl die F gewoon doorgaat) voor dat er even een C7#9 wordt gespeeld (V-akkoord) dan kun je alles doen wat daarover past, inclusief coole dingen als:
C heel-half
Dd melodisch
C# dim arpeggio's

Gasten als Scofield en Brecker (RIP) gaan nog verder en denken hele schema's die er niet zijn, met de daarbij passende ladders. Het hangt er maar vanaf hoe spannend je je nootkeuze wilt maken.

-=JEROEN=-
11 april 2008, 17:27
Juist, het gaat er dus niet om wat theoretisch klopt, maar wat jij kwa gehoor vind kloppen. Als jij Db dorisch mooi vind over een Dm7 akkoord, laat je dat vooral niet tegenhouden door allerlei regeltjes.

En nogmaals het hangt ALTIJD af van de context!!!

Over Dm7 - Fmaj7 - C '' speel je hopelijk iets anders dan over Dm7 - Ebmaj7 - Bbmaj7 ''

Het akkoord op zich bepaald dus niet welke ladder past. Het akkoordenschema wel (enigszins).

Maar nogmaals, alles kan, tis maar net wat jij mooi vindt...

DTmaster
12 april 2008, 09:16
ja kijk als ik toonladders over akkoorden doe die hetzelfde klinken als het akkoord dan is het niet orgineel ik wil juist het tegenovergestelde (maar dan wel kloppend)


Bedankt voor de tips.

DTmaster
12 april 2008, 09:20
Hangt van het schema af en van de niet-akkoordtonen in de begeleiding. Maar stel dat je gewoon een lange vamp heb waarin de begeleiding een simpele Fm speelt. Dan kun je o.a. gebruiken:
F aeolisch
F dorisch
F frygisch
F melodisch mineur
F harmonisch mineur
F blues mineur
F mineur pentatonisch

Daarnaast kun je dezelfde noten anders benaderen door te denken in "het geluid van X over Y":
G mineur pentatonisch over Fm
C mineur pentatonisch over Fm
Eb majeur over Fm
Ab majeur (lydisch) over Fm
C mixolydisch over Fm

Nog een schepje erboven op: stel je (terwijl die F gewoon doorgaat) voor dat er even een C7#9 wordt gespeeld (V-akkoord) dan kun je alles doen wat daarover past, inclusief coole dingen als:
C heel-half
Dd melodisch
C# dim arpeggio's

Gasten als Scofield en Brecker (RIP) gaan nog verder en denken hele schema's die er niet zijn, met de daarbij passende ladders. Het hangt er maar vanaf hoe spannend je je nootkeuze wilt maken.



mmmmm als ik nou die F mineur pak hoe kom je dan aan die toonladders zoals G mineur pentatonisch over Fm want waar haal je die vandaan, ik zie het nu wel maar ik kan de oorsprong nog niet vinden, wil het namelijk dan met andere toonladders ook uitvinden :)

haal je het uit trappen en V modus mineur????


Thanx

DTmaster
12 april 2008, 09:26
G Mixolydisch G A B C D E F G
A Aeolisch A B C D E F G A
B Lokrisch B C D E F G A B
C Ionisch C D E F G A B C
D Dorisch D E F G A B C D
E Phrygisch E F G A B C D E
F Lydisch F G A B C D E F

Neem nu eens G Mixolydisch #11 (lydian dominant)
G A B C# D E F G
En begin die steeds vanaf een volgende stap.

A B C# D E F G A = A mixolydisch b6
B C# D E F G A B = B lokrisch #2
C# D E F G A B C# = noemen we altered dominant, of gealtereerd
D E F G A B C# D = D melodisch mineur
E F G A B C# D E = E dorisch b2/E frygisch #6
F G A B C# D E F = F Lydisch b6

__________________________________________________ ________________

Als ik het goed begrijp schuif je de noten elke keer een plaatsje op.... EN ZO KRIJG je dan andere toonladders, maare... met die 3,5,7e trap doe je dan toch precies hetzelfde want let op: word je startpunt van de Toonladder C op 7 B dan krijg je B C D E F G A B dus B Lokrisch over C majeur of G Mixolydisch vanaf G.

Die Techniek pas jij toch ook toe hahaha ik snap het wel maar ik hoor de hele tijd dat ik het fout doe maar nu doe je hetzelfde als ik, zie ik iets verkeerd.

Ik heb nu 2 vragen (ook boven dit bericht) gesteld maar ze zijn allebei even belangrijk dus ps op allebei graag een antwoord

Ik moet je zeggen dat het net wiskunde is ZIE JE HET dan is het makkelijk, zo niet dan kan het ff duren. Ik heb trouwens hier meer gelleerd dan bij de DJAM want het tempo daar was zoooo hoog daarnaast zie ik ook af van het Cons want ik geef nu al les en kan daar al aardig van rondkomen en niet arrogant bedoelt maar welke zekerheid heb je nou als je een Cons diploma hebt.

oke terug naar theory.

PS: als je alvast een toevoeging in je begintoonladder doet en je gaat dan doorrekeken dan krijg je wel leuke dingen ladders voor over een akkoord.

-=JEROEN=-
12 april 2008, 09:57
G Mixolydisch G A B C D E F G
A Aeolisch A B C D E F G A
B Lokrisch B C D E F G A B
C Ionisch C D E F G A B C
D Dorisch D E F G A B C D
E Phrygisch E F G A B C D E
F Lydisch F G A B C D E F

Het opnoemen van het hele lijstje is behoorlijk nutteloos als je er niet de juiste informatie uit haalt. Of je nou G mixo, B lok of D dor speelt over een Am akkoord, het zal allemaal mineur klinken.

Wat je hier wel uit kan halen (bijv) is de 4 klanken passende bij iedere trap:

g b d f = G7 = mixo
a c e g = Am7 = mineur
b d f a = Bm7b5 = lok

Nog duidelijker wordt het wanneer je er 11 akkoorden van gaat maken, omdat je dan ook het verschil ziet tussen trap I en IV en trap ii, iii en vi

C Ionisch C D E F G A B C
D Dorisch D E F G A B C D
E Phrygisch E F G A B C D E
F Lydisch F G A B C D E F
G Mixolydisch G A B C D E F G
A Aeolisch A B C D E F G A
B Lokrisch B C D E F G A B

Cmaj11 = c e g b d f
Dm11 = d f a c e g
Em11b9 = e g b d f a
Fmaj9#11 = f a c e g b
enz

EuroCinema
12 april 2008, 12:09
mmmmm als ik nou die F mineur pak hoe kom je dan aan die toonladders zoals G mineur pentatonisch over Fm want waar haal je die vandaan, ik zie het nu wel maar ik kan de oorsprong nog niet vinden, wil het namelijk dan met andere toonladders ook uitvinden :)

haal je het uit trappen en V modus mineur????


Thanx
Afhankelijk van de context (akkoordenschema/extensies in de begeleiding/noten in de melodie) bepaal je welke ladder het meest "klopt"met het akkoord. We noemen dit nu even je basisladder. In die ladder zitten gewoonlijk 7 noten.
Je hebt nu een aantal opties.

Optie 1: dezelfde noten anders gebruiken.
je kunt dan elke andere ladder gebruiken met diezelfde 7 noten: de modi. Dat zal niet anders klinken, het zijn dezelfde noten immers. Wat is dan handig aan die modi?
- Je kunt vingerzettingen hergebruiken. Kun je dorisch vinden over de hele hals, dan ook frygisch etc.
- Je kunt de noten wel anders gebruiken, op andere plekken spelen, als je je inbeeldt dat je over een ander akkoord speelt dan je in werkelijkheid doet.

Je kunt ook ladders gebruiken van minder dan 7 noten (pentatonisch bijvoorbeeld), waarvan alle noten ook in je basisladder zitten. Zie het vorbeeld van Gm penta en Cm penta over Fm. Zo creeer je intervallen waar je misschien niet zo snel op komt als je vanuit de basisladder denkt.
Hetzelfde effect krijg je als je arpeggio's (zoals jeroen aangaf) gebruikt waarin allemaal noten uit je basisladder zitten. Zelfde legodoos, maar je bouwt er iets anders van dan op het pakje staat :-)

Maar let op: denken in bijvoorbeeld Cmajeur over D dorisch heeft geen enkele zin als je in LADDERS denkt. Zelfde noten. Denk je in patronen, frasen waarin arpeggio's en akkoordtonen een rol spelen, dan kan het leuk en zinvol zijn. is een typisch jazzdingetje dat ik in je theoretische benadering van ladders niet al te centraal zou zetten.


optie 2: andere noten gebruiken

Je kunt er ook voor kiezen om noten te gebruiken die buiten je basisladder vallen (legodoosjes mengen! okee ik stop met die metafoor). Als Cm penta past over Fm, moet dat ene extra nootje van Cm blues ook wel passen. Klinkt iets meer outside, maar nog heel netjes. Vanaf dan is het een kwestie van "naar smaak noten van buiten de ladder toevoegen". Als 5 van de noten in een ladder niet in je basisladder zitten, krijg je logischerwijs meer spanning. Puur een kwestie van gehoor en smaak wat er wel en niet kan op dat vlak. En goed getimed kan alles, zoals we van Benson en Scofield kunnen leren. (en nu ga ik je andere postje lezen)

optie 3: alternatieve ladders
SOMS laat de harmonische context ruimte om verschillende ladders te gebruken die allemaal de "basisladder" zouden kunnen zijn. Is je enige begeleiding een bas die constant de noot A speelt, dan kun je elke ladder met een A erin gebruiken (te beginnen met de ladders waarvan A de grondtoon is, maar daar hoef je niet te stoppen.) Is de enige begeleiding een Am drieklank, dan heb je bijvoorbeeld A aelisch, dorisch, melodisch, harmonisch... alles met een A, een C en een E uiteindelijk. En ook die kun je weer anders gebruiken of combineren met "valse" noten.

optie 4: muziek maken :)
Die wou ik nog even toevoegen. Uiteindelijk is elke noot tegen elke harmonie theoretisch te verklaren en in d ejuiste context zal-ie mooi klinken. Uiteindelijk moet de hoofdmoot toch zijn dat je een lijn in je hoofd hoort en die vertaalt naar je instrument. Met als hulpmiddel al die theorie of gewoon ouderwets heen en weer schuiven tot je hem hebt.

EuroCinema
12 april 2008, 12:22
G Mixolydisch G A B C D E F G
A Aeolisch A B C D E F G A
B Lokrisch B C D E F G A B
C Ionisch C D E F G A B C
D Dorisch D E F G A B C D
E Phrygisch E F G A B C D E
F Lydisch F G A B C D E F

Neem nu eens G Mixolydisch #11 (lydian dominant)
G A B C# D E F G
En begin die steeds vanaf een volgende stap.

A B C# D E F G A = A mixolydisch b6
B C# D E F G A B = B lokrisch #2
C# D E F G A B C# = noemen we altered dominant, of gealtereerd
D E F G A B C# D = D melodisch mineur
E F G A B C# D E = E dorisch b2/E frygisch #6
F G A B C# D E F = F Lydisch b6

__________________________________________________ ________________

Als ik het goed begrijp schuif je de noten elke keer een plaatsje op.... EN ZO KRIJG je dan andere toonladders, maare... met die 3,5,7e trap doe je dan toch precies hetzelfde want let op: word je startpunt van de Toonladder C op 7 B dan krijg je B C D E F G A B dus B Lokrisch over C majeur of G Mixolydisch vanaf G.

Die Techniek pas jij toch ook toe hahaha ik snap het wel maar ik hoor de hele tijd dat ik het fout doe maar nu doe je hetzelfde als ik, zie ik iets verkeerd.


Hmmmmmm, meeste heb ik hierboven hopelijk beantwoord. Wat ik bedoel te laten zien met die rijtjes is: de modi bevatten allemaal dezelfde noten. C ionisch heeft dezelfde noten als G mixolyydisch. Maar C ionisch b6 heeft niet dezelfde noten als G mixolydisch b6. Omdat de 6 van C ionisch (A) niet de 6 (maar de 2) is van G mixolydisch.

Tristan
12 april 2008, 12:37
Ik moet je zeggen dat het net wiskunde is ZIE JE HET dan is het makkelijk, zo niet dan kan het ff duren. Ik heb trouwens hier meer gelleerd dan bij de DJAM want het tempo daar was zoooo hoog daarnaast zie ik ook af van het Cons want ik geef nu al les en kan daar al aardig van rondkomen en niet arrogant bedoelt maar welke zekerheid heb je nou als je een Cons diploma hebt.

oke terug naar theory.

PS: als je alvast een toevoeging in je begintoonladder doet en je gaat dan doorrekeken dan krijg je wel leuke dingen ladders voor over een akkoord.

DTmaster, sorry, maar ik begin onderhand echt een beetje het idee te krijgen dat je een geintje maakt...
In het begin leek je nog wel het een en ander van muziektheorie te begrijpen, maar sinds je langer bezig bent wordt het begrip van de muziektheorie bij jou alleen maar kleiner zo lijkt het...
Als het echt zo is als je het hier doet voorkomen dan kan je beter stoppen met lesgeven zodat je voorkomt dat je een hoop toekomstige gitaristen en bassisten gaat verpesten...
Het is niet lullig bedoeld, maar ik verbaas me hier echt ontzettend over, ben je je er echt niet van bewust dat je als docent een grote verantwoordelijkheid hebt?

Tristan
12 april 2008, 13:04
Ik wil ook wel even een insteek geven op het met "outside notes" verbreden van je vocabulaire op bepaalde akkoorden...
Misschien heb ik dit al eens ergens anders gezegd, maar ik typ het gewoon nog een keertje in...

Je kan gewoon simpelweg alle 12 noten tegen het akkoord spelen dat klinkt en van hieruit een lijst maken met welke noten je mooi vindt klinken op welke akkoorden (laten we eerst uitgaan van de simpele basisakkoorden, mi, maj, mi7, maj7, dom7)...
Uit deze lijst kan je deduceren welke ladders in principe allemaal mogelijk zouden kunnen zijn op de verschillende akkoorden (mi, maj, mi7, maj7, dom7), maar toch klinkt niet elke ladder dan even lekker of logisch als je 'm tegen het akkoord aanspeelt, dus kan je wel wat dingen wegstrepen...
Mijn ervaring is dat Melodisch Mineur ladders (dus ook de "verkeerde" Melodisch Mineur ladders die normaal gesproken niet over het klinkende akkoord gespeeld zouden worden) vaak sterk werken...
Je zou dus ook gewoon om te beginnen de twaalf verschillende Melodisch Mineur ladders over een mi, maj, mi7, maj7 en dom7 akkoord kunnen spelen om te kijken wat je lekker vindt klinken...
Andere mijns inziens geschikte ladders zijn bijvoorbeeld Heletoons, Octotonisch en de verschillende Penta ladders...

Een andere manier om ernaar te kijken, zoals EuroCinema al aangaf, is om te denken in akkoordtrappen, met name drie- of vierklanken...
Deze drie- of vierklanken kan je bijvoorbeeld destilleren uit de door jou gemaakte spanningsnotenlijst (die je gemaakt hebt als je alle twaalf noten over de verschillende akkoorden, mi, maj, mi7, maj7, dom7, gespeeld hebt)...
Majeur drieklanken werken vaak erg sterk, evenals Dominant en Majeur Septiemakkoorden, Diminished, Halfdiminished Septiemakkoorden en Overmatig (drieklank), maar ik zou met Majeur drieklanken beginnen...

Je kan uit de spanningsnoten lijst ook nog verschillende zestonige en vijftonige ladders halen om nog meer klankvariaties te krijgen, maar daar zal ik nog niet verder op ingaan...

-=JEROEN=-
12 april 2008, 14:02
En ik zou het weer andersom aanpakken: Beginnen met weinig noten.

Neem even een A7 akkoord als uitgangspunt. Speel daar A pent.min of A blues over voor een kwartiertje. Je hebt dan waarschijnlijk wel ontdekt dat je die in meerdere posities kan spelen. Ik speel deze voornamelijk in 3e, 5e, 10e, 12e en 15e positie, omdat ik em daar lekker vind liggen.

Ok, nu gaan we effe een leuk geintje uithalen. We gaan de blues ladder van trap V spelen. Dus je speelt E pent.min over het A7 akkoord. Speel dit voor een kwartier en kijk hoe je er mee om kan gaan. Lukt het?

Probeer hetzelfde met C# en F# pent.min en neem de tijd om te wennen aan de tonen. Het duurt soms effe voor het kwartje valt (en om de vorige ladder te vergeten).

Kan jij er nog meer vinden?

Probeer hetzelfde eens over 2 akkoorden (A7-D7 of A7-E7 of A7-F7).

En nogmaals, neem de tijd om het in je op te nemen!!!

peter_heijnen
12 april 2008, 15:00
Ik moet je zeggen dat het net wiskunde is ZIE JE HET dan is het makkelijk, zo niet dan kan het ff duren. Ik heb trouwens hier meer gelleerd dan bij de DJAM want het tempo daar was zoooo hoog daarnaast zie ik ook af van het Cons want ik geef nu al les en kan daar al aardig van rondkomen en niet arrogant bedoelt maar welke zekerheid heb je nou als je een Cons diploma hebt.
Wat dacht je van de zekerheid dat je daar een echt vak leert zodat je de kans dat je je betalende leerlingen te kort doet minimaliseert, zoals Tristan al aangaf.

Mogelijk ben je het er niet mee eens, maar ook hier geldt: zie je het dan is het makkelijk.

-=JEROEN=-
12 april 2008, 22:13
Ik begin steeds nieuwsgieriger te worden naar jouw leerlingen.

Wat leer je ze?

DTmaster
13 april 2008, 00:17
DTmaster, sorry, maar ik begin onderhand echt een beetje het idee te krijgen dat je een geintje maakt...
In het begin leek je nog wel het een en ander van muziektheorie te begrijpen, maar sinds je langer bezig bent wordt het begrip van de muziektheorie bij jou alleen maar kleiner zo lijkt het...
Als het echt zo is als je het hier doet voorkomen dan kan je beter stoppen met lesgeven zodat je voorkomt dat je een hoop toekomstige gitaristen en bassisten gaat verpesten...
Het is niet lullig bedoeld, maar ik verbaas me hier echt ontzettend over, ben je je er echt niet van bewust dat je als docent een grote verantwoordelijkheid hebt?


hahahah ja inderdaad ik ben ook een lake met muziek theorie daarom geef ik het ook aan een leerling en dat kan ook net :)

daarnaast 22 leerlingen easy going en die willen ook alleen song leren dus dat is oke.

DTmaster
13 april 2008, 00:21
oke ff voor duidelijkheid ik leer een leering deze stuff de rest allemaal cover en andere nr's dus geen theorie alleen omdat ik erneen heb die het wil leren moet ik mij er in verdiepen, daarnaast is het een goeie vriend van mij dus WILT HIJ WEER LES VAN MIJ :)


kijk ik begrijp jullie bezorgdheid en echt als ik het niet zou begrijpen leg ik het ook niet uit, zoals jullie allemaal weten kan ik beter spelen dan theorieen (nieuw woord) maar ik doe mij best

sorry voor jullie moeite.

-=JEROEN=-
13 april 2008, 11:37
Misschien die vriend van je eens vertellen over dit forum.

Kan hij zijn vragen direct aan ons stellen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

piet elektron
13 april 2008, 12:14
Hallohallo, even On Topic:

Ik vind de vraagstelling op zich wel interessant; het houd mij altans de laatste tijd erg bezig. Als een stuk in 1 toonaard staat is het uiteraard niet moeilijk. Maar bij modulaties, en in veel jazzstandards, vind ik het lastig om "on the fly" mooie fraseringen te maken, zeg maar puur improviserend, op het gehoor.

Je kan natuurlijk het accoordenschema analiseren en uitvogelen welke nootjes, arpeggio's en ladders je over welke maten en accoorden kan spelen, maar het zou mooi zijn als je je gitaar en intervallen ahw zo goed zou kennen dat je de melodien pakt die je wilt horen... Zal wel iets met oefenen te maken hebben :noob:

Ik moet nu van de band over "My Way" heen soleren. Op zich geen moeilijk stuk, maar in de oefenruimte ging ik er behoorlijk naast af en toe. Er zitten slechts enkele toonaardwisselingen in (C groot, d klein, een paar overgangsaccoorden en dat was het volgens mij alweer), maar ik merk dat ik het nog niet makkelijk vind. Te lang in simpele rock-schema's rondgehangen denk ik :rockon:

DTmaster
13 april 2008, 13:59
danmoet je net zoals ik de kerktoonladders leren en dan kijken of het lukt.

piet elektron
13 april 2008, 14:18
De kerktoonladders ken ik juist wel inmiddels. Sterker nog; ik denk juist dat daar voor een deel (het is natuurlijk op zich goed om ze te kennen) het probleem licht. Als je in toonladders denkt, loop je ook een beetje het gevaar dat je die 'op de automatische piloot' gaat spelen.

Vaak ga je uit van een root, en dan weet je: ok dan begin ik op de 5, of de terts en dan ga ik omhoog/omlaag etc.

Het zou mooier zijn als je blind, op het gehoor juist die noot in een keer pakt.

EuroCinema
13 april 2008, 15:42
Jazzstandards van voor pak 'm beet 1960 hebben heel erg weinig met kerktoonladders te maken. Denk vanuit arpeggio's, melodielijnen en het omspelen van akkoordtonen. Al tokkel je de akkoorden met wat extra nootjes erbij en een leuke timing, dan kom je al een stuk verder dan met een modus-per-akkoord-aanpak over nummers als My Way.
Als dat lekker gaat, kun je over de dom7 akkoorden wat bebop-achtige dingetjes gaan doen, te beginnen met een dimarpeggio erover.

gorgasm
13 april 2008, 17:25
DTmaster, sorry, maar ik begin onderhand echt een beetje het idee te krijgen dat je een geintje maakt...
In het begin leek je nog wel het een en ander van muziektheorie te begrijpen, maar sinds je langer bezig bent wordt het begrip van de muziektheorie bij jou alleen maar kleiner zo lijkt het...
Als het echt zo is als je het hier doet voorkomen dan kan je beter stoppen met lesgeven zodat je voorkomt dat je een hoop toekomstige gitaristen en bassisten gaat verpesten...
Het is niet lullig bedoeld, maar ik verbaas me hier echt ontzettend over, ben je je er echt niet van bewust dat je als docent een grote verantwoordelijkheid hebt?
you read my toughts...
Ik ben voorzichtig met mensen waar ik mss wel es les zou willen aan geven, omdat ik nix verkeerd wil tonen, omdat ik me nog veel te weinig ongelicht vind.. dan heb je dit :)
hebben we hier wat aan? Naja.

Jeroensnake
13 april 2008, 18:53
In reactie op Tristan&gorgasm ;


Ik heb dtmaster in het verleden weleens "aangevallen" ( zie http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1028265#post1028265 )

Om eerlijk te zijn, snap ik niet dat er nog steeds mensen op reageren.
Maar goed, zoals al eerder geschreven kan ik het ook fout hebben.
:sssh:

Moest dit toch even kwijt en zal er verder geen aandacht meer aan geven...



edit : Link aangepast, google gaf opeens andere zoekresultaten ...

-=JEROEN=-
13 april 2008, 20:53
Ik geef al jaren gitaarles en tot nu toe heb ik nog niet één leerling gehad, die net zo geïnteresseerd in theorie is als ik.

De theorie die ik aan m'n leerlingen meegeef, ken ik zelf door en door.

DTmaster
13 april 2008, 22:16
Ben er al uit bedankt weer voor jullie feedback,kritiek ect ect


Thanx :)

-=JEROEN=-
14 april 2008, 00:17
Vertel, wat heb je ontdekt?

DTmaster
14 april 2008, 09:56
oooo :) gewoon hoe ik nu makkelijker kan soleren over akkoorden, dankzij Eurocinema en jij heb ik het een beetje uitgevolgeld.

Thanx

-=JEROEN=-
14 april 2008, 10:05
Kan/wil je vertellen wat je uitgevogeld hebt. Ben wel benieuwd. :satisfie:

The_syphon
14 april 2008, 10:50
ik ook.............