PDA

View Full Version : Rush



the joshua tree
16 februari 2003, 13:46
Heb net een aantal nummers van ze gedownload, klinkt erg mooi, maar wat voor muziek is het eigenlijk, welk genre?

Ibanez
16 februari 2003, 18:25
Prog/symfo rock

green_day
16 februari 2003, 19:17
hele vette muziek :razz:

progressieve rock

moretel
17 februari 2003, 12:01
Rush heeft al een aardig muziekleven achter zich,

van de eerste albums ontwikkelde het geluid zich van Rock met Led Zeppelin invloeden naar meer symphonisch.

De volgende albums zijn het beluisteren meer dan waard en echte aanraders om te starten.

2112
Moving Pictures

vulvasonic
17 februari 2003, 12:27
Voor hun beste nummers kun je misschien het best hun 2e live album (exit stage left) aanschaffen.
Rush op hun best.

Thomasvv
17 februari 2003, 12:34
Rush is zeker een erg goeie band.. alleen in t begin een beetje wennen aan de zang.. :smile:

FNaRK
17 februari 2003, 13:21
Rush rulez,

vanaf de eerste cd's tot ongeveer cd "Powerwindows"
daarna begint het wel erg poppy te worden, helaas.

Absolute aanrader: Signals + Moving Pictures
(en de live cd's !! )

Lacrimosa
17 februari 2003, 15:39
Rush & Dream Theater RULEREN!!!!!!!

ShredTallicA
1 januari 2011, 22:23
Laat ik eens een heeuuull oud draadje ophalen :sssh:

Omdat het rush is :)

Han S
1 januari 2011, 22:51
Dat is nog eens wat je noemt een BUMP. En nu maar hopen dat je niet te hard hebt geschopt.

Henri H
1 januari 2011, 23:03
Rush rulez,

vanaf de eerste cd's tot ongeveer cd "Powerwindows"
daarna begint het wel erg poppy te worden, helaas.

Absolute aanrader: Signals + Moving Pictures
(en de live cd's !! )Ik vind Counterparts en Vapor Trails ook erg goed, hoewel sommige nummers wat minder zijn, en ook de zang van Geddy begint wat "ouderdom" te vertonen.
Ik vind de laatste DVD "Beyond the Lighted Stage" erg leuk.

Mijn Favoriete albums:

Caress of Steel
2112
A Farewell to Kings
Hemispheres
Permanent Waves
Moving Pictures
Signals
Power Windows

Feedback vind ik ook een lekker album.


Laat ik eens een heeuuull oud draadje ophalen :sssh:

Omdat het rush is :)+1

Triggy
2 januari 2011, 10:05
Wereldband!
Maar wat mij betreft in de jaren 70/begin 80 op hun hoogtepunt.
Favo albums, Live-All the worlds a stage (een van mijn favoriete albums om mee te spelen) en Hemispheres

beruk
2 januari 2011, 10:25
Ik heb er ongeveer 20 jaar over gedaan om te wennen aan de zangert. Rush leerde ik kennen via een klasgenoot op de HAVO, tweede helft jaren zeventig, toen hij remigreerde uit Canada. Als liefhebber van Pink Floyd, Genesis en Yes vond ik Rush best ok, maar die zanger.
Aardige gozer was et die klasgenoot, we luisterden samen naar progrock of Siouxie an de Banshees. Voorwaar een bizarre combinatie.
Sinds ik een paar jaar geleden dankzij een maatje via de achterdeur Rush live in de Ahoy heb gezien ben ik om. Alex Lifeson is een van mijn gitaarhelden geworden. Vooral vanwege zijn sterke rol in de band, enerzijds dienend anderzijds opvallend. Een voorbeeld voor iedere gitarist in een band.

ShredTallicA
2 januari 2011, 11:11
Favoriete albums zijn tot nu toe Moving Pictures en Permanent Waves.
Wat direct opvalt is de hoge mate van instrumentbeheersing en de (imo) hoge kwaliteit songwriting. Wat ik echter het geniaalste aan ze vind is dat ze verschillende maatsoorten weten te gebruiken zonder dat je het doorhebt. :)

Eric van Esch
2 januari 2011, 12:40
27 mei in Ahoy, ik heb kaarten!:supercool:

peter_heijnen
2 januari 2011, 15:34
Alex Lifeson is een van mijn gitaarhelden geworden. Vooral vanwege zijn sterke rol in de band, enerzijds dienend anderzijds opvallend. Een voorbeeld voor iedere gitarist in een band.
Mooi gesproken Beruk! :) Dat is een van de voordelen van iets op waarde leren schatten als je al wat ouder bent met een ervarener kijk op de dingen.

Alex is alweer 30 jaar mijn absolute held en de laatste keer in ahoy had ik zowaar meet en greet kaarten. Mij was verteld dat de m&g na de show zou zijn itt van te voren. Toen ik daar achter kwam was het al te laat, geen m&g voor mij dus... Ik was er niet heel erg rouwig om, ik kan mijn held nu nog steeds op gepaste afstand bewonderen! :)

En btw, ik heb ze ook leren kennen op de havo in '79 door een klasgenoor en vond de zanger eerst vre-se-lijk! :)

Han S
2 januari 2011, 16:01
Ik vind Geddy goed te pruimen hoor, altijd gevonden en het mooie van Rush is dat ze gewoon klinken als een drummer,een gitarist en een bassist met af en toe toetsen. Dus geen extra overdubs enzo en het mooiste vind ik dat als er dan een gitaarsolo komt, dan gaat de bas al die gaten opvullen, knap is dat.

cyntex
2 januari 2011, 19:58
Hier nog een Rush fan. Ik heb volgens mij nu bijna alle studio-albums op cd (de geremasterde versies dan wel) en een enkele op dvd en vinyl. Favoriete albums zijn Hemisphere en Moving Pictures, maar er zit er geen enkele cd tussen die ik niet gaaf vind en dat zegt wel wat aangezien het er best veel zijn.

peter_heijnen
3 januari 2011, 08:19
Ik vind Geddy goed te pruimen hoor
Geddy is een absoluut wereldwonder, maar 'je gaat het pas zien als je het doorhebt' zoals een ander wereldwonder ons al heeft weten te leren.

Btw, de rushdocu 'beyond the lighted stage' is inmiddels ook op YT gearriveerd.

http://www.youtube.com/watch?v=0FxbCdqtIEw

apekop
3 januari 2011, 10:57
Hey, toffe documentaire!
Ik ben sinds mijn 15e zware Rush fan geweest. Sinds ik toentertijd Cygnus X-1 een keer op de radio hoorde was ik verkocht. Tot en met Hold your Fire vind ik alles te gek. Daarna is het minder geworden vind ik. Op iedere CD daarna staan wel een aantal goede nummers, maar nooit meer van het niveau van daarvoor. Wel knap dat ze nog steeds doorgaan, maar voor mij hoeven die nieuwe nummers (op enkele uitzonderingen na) niet meer.

FNaRK
3 januari 2011, 12:26
Wel knap dat ze nog steeds doorgaan, maar voor mij hoeven die nieuwe nummers (op enkele uitzonderingen na) niet meer.

en daarom kijk ik erg uit naar de show in mei .... lekker allemaal oude meuk die ze gaan spelen :blast:

pikasso
3 januari 2011, 12:39
tot mijn schande moet ik bekennen dat ik eigenlijk helemaal niets van ze ken.

Wat zijn de CD's die ik moet aanschaffen in jullie ogen?

Henri H
3 januari 2011, 13:54
Erg persoonlijk natuurlijk, maar hierbij mijn favo's:

...
Caress of Steel
2112
A Farewell to Kings
Hemispheres
Permanent Waves
Moving Pictures
Signals
Power Windows

Feedback vind ik ook een lekker album.

Mithrandir
3 januari 2011, 13:57
Ja, die + zoals Vulva al aangaf het live-album "Exit Stage Left" dat is een mooie compilatie van Rush tot en met Moving Pictures.

Henri H
3 januari 2011, 14:06
En toch mag ik ook soms erg graag "Grace Under Pressure" luisteren, het meest afwijkende Rush-album denk ik.

apekop
3 januari 2011, 14:08
All the world's a stage is ook een erg lekker live album.

Het leuke van Rush was dat ze iedere twee albums een nieuwe sounds hadden en een nieuwe richting op gingen. Ze bleven zichzelf vernieuwen. Na Hold your Fire is dat mijn inziens afgelopen en was het meer van hetzelfde tot aan deze tijd. Ik heb steeds iedere nieuwe cd geluisterd, maar na twee keer luisteren had ik het weer gehoord en was het dat toch niet meer. Buiten dat vind ik die 'nieuwere' nummers gewoon lang niet zo sterk geschreven als de oude.
maar de oude Rush mag ik nog steeds erg graag horen.

FNaRK
3 januari 2011, 19:49
Signals en Grace under Pressure :blast:
en Hemispheres

en Exit .... Stage Left

en Movin' Pictures

:sssh:

RealHateHardcore!
13 februari 2011, 09:45
RUSH.......beste band ooit......Ooit gehoord via een vriend van me, maar toen viel 't kwartje niet helemaal......aantal jaren later alles wat er was in een paar maanden gekocht.....toen viel 't kwartje wél........2x live gezien....SUPER en beter wordt het niet.....nooit!

edje kadetje
13 februari 2011, 09:50
moving pictures
signals

en dan een tijdje niks en dan:
voor het meer poppy-deel: grace under pressure en power windows
voor het meer heavy-deel: 2112, caress of steel, hemispheres

Henri H
16 september 2012, 19:27
Het nieuwe album (Clockwork Angels) is na een aantal keren luisteren heerlijk ingedaald, en is een mooie toevoeging aan het magistrale oeuvre van deze krasse knarren.
The Garden is natuurlijk het beste nummer, kippenvel! Brrrr :cheerup:

Nog een leuk interview met Geddy Lee:


http://www.cbc.ca/video/watch/Shows/ID=2277532785

FNaRK
16 september 2012, 19:39
al kaartjes voor aankomend concert in A'dam (2013) ??

Henri H
16 september 2012, 20:02
Nee, daar heb ik echt geen zin meer in. Als ze nou in Metropool in Hengelo zouden staan, was ik er als eerste bij denk ik.....

Ik hoor graag van je hoe het was in de Ziggodome, :ok:

FNaRK
16 september 2012, 20:21
ik zit ook niet te wachten op A'dam .... maar het blijft wel je ouwe liefde en dan doe je soms rare dingen :stop:

ShredTallicA
16 september 2012, 20:26
Deze jongen hier heeft ook kaartjes :D

peter_heijnen
18 september 2012, 10:30
ik zit ook niet te wachten op A'dam .... maar het blijft wel je ouwe liefde en dan doe je soms rare dingen :stop:
Ik ben anders blij dat ik juni 2013 niet meer naar ahoy moet. :)

Basileia
21 oktober 2012, 14:23
Hmm, ik begin clockwork angels zo langzaamaan ook wel ongelooflijk gaaf te vinden! Zal ik ook maar gewoon kaartjes bestellen? Oh, de twijfel... Time machine tour was m'n eerste keer Rush live, en daar heb ik enorm van genoten.

peter_heijnen
21 oktober 2012, 14:49
Het is niet alleen rush, het is de allereerste keer rush -op pinkpop79 na- buiten galmbak ahoy!

Henri H
21 oktober 2012, 15:15
Was jij in '79 d'r bij Peter? *jaloers*

peter_heijnen
21 oktober 2012, 15:39
Opa gaat vertellen: ik was ieder jaar op pinkpop sinds mijn 10e. In 79 was ik 15 en dat zou de eerste keer worden dat ik er NIET bij zou zijn! Ik was het jaar daarvoor blijven zitten omdat ik categorisch weigerde enige tijd aan huiswerk te besteden. Ook nu -pinkstermaandag 79- was dit het geval en mijn ouders hebben toen voor het eerst de poot stijf gehouden: jij gaat vandaag echt niet de deur uit!

Och arme, vanuit mijn slaapkamerraampje hoorde ik af en toe een flard geluid uit de verte als de wind even richting ons huis draaide. Wees dus maar niet jaloers Henri. :)

Henri H
21 oktober 2012, 15:48
Oef, da's idd balen!
Maar ik was pas op m'n 15e bij een rock-concert, Golden Earring in 't Heem in Hattem, op m'n 16e bij Black Sabbath in Zwolle, dus een beetje jaloers ben ik toch wel hoor. ;)

Basileia
21 oktober 2012, 15:58
Tsja, in 1979 moest ik nog 14 jaar wachten op m'n geboorte. Ik ga dus maar naar de Ziggo Dome!

Henri H
21 oktober 2012, 16:08
Toevallig heb ik gisteravond de DVD "Exit Stage Left" weer 's bekeken, wat een sound, en wat een geweldige DVD is dat. Wel is ie een beetje kort. :(

FNaRK
21 oktober 2012, 19:27
Het is niet alleen rush, het is de allereerste keer rush -op pinkpop79 na- buiten galmbak ahoy!

Hoe is deze hal ?
Ahoy kan best acceptabel zijn .... soms .. heel soms :sssh:

peter_heijnen
21 oktober 2012, 20:55
Oef, da's idd balen!
Maar ik was pas op m'n 15e bij een rock-concert, Golden Earring in 't Heem in Hattem, op m'n 16e bij Black Sabbath in Zwolle, dus een beetje jaloers ben ik toch wel hoor. ;)
Black sabbath en de earring op je 15e en 16e is best ok. ;)

Maar toegegeven, als klein jongetje alleen rondlopen op pinkpop was niets minder dan helemaal te gek. Ik herinner me van de allereerste keer vooral de hippie meisjes die zo lief naar me lachten want ik was natuurlijk maar een erg klein ventje...:) En oh ja, de gigantische plakken shit waarvan ik pas veel later wist wat dat was. Wel viel me toen meteen al de diepe eerbied op waarmee die shit behandeld werd.

peter_heijnen
21 oktober 2012, 20:56
Tsja, in 1979 moest ik nog 14 jaar wachten op m'n geboorte. Ik ga dus maar naar de Ziggo Dome!
Juist! :)
...

peter_heijnen
21 oktober 2012, 21:01
Hoe is deze hal ?
Ahoy kan best acceptabel zijn .... soms .. heel soms :sssh:
Ik ben er nog niet binnen geweest, maar de ZD is speciaal ontworpen voor electronisch versterkte muziekweergave en wat ik verder lees is dat de akoestiek niet minder dan toonaangevend zou zijn. Daarbij zou de ZD ook zo ontworpen zijn dat de concertbeleving er maximaal is.

Poeh, als je het zo leest zou je bijna denken dat zelfs meuk als marco borsato er leuk zou zijn.... God verhoede!

Maar, als ik dus jou was, zou ik me wellicht over mijn principes heenzetten en toch maar deze kant op komen volgend jaar. ;)

FNaRK
21 oktober 2012, 21:14
principes zijn er om principieel gebroken te worden .....

en ik heb al kaartjes, sterker nog ... in de pre-sale al gekocht en dus binnenkort onderweg

Henri H
22 oktober 2012, 02:12
Zijn er nog kaartjes voor Rush?

'k Was vanavond bij Portnoy,Macalpine,Sheehan,Sherinian, dus ben helemaal in de stemming om nog 's zo'n avond te organiseren.
Ik ben echter veel te huiverig dat ik me een kuikentje in een grote en drukke kippenren ga voelen in zo'n giga hal.
De boerderij was uitverkocht vanavond, en dan is het ook al te druk vind ik....

peter_heijnen
22 oktober 2012, 09:58
principes zijn er om principieel gebroken te worden .....

en ik heb al kaartjes, sterker nog ... in de pre-sale al gekocht en dus binnenkort onderweg
Ik had niet anders van je verwacht! :)

Henri, koop nou maar die kaartjes! Er kunnen er 17 duizend in die ZD dus er zijn vast nog wel een paar kaarten over. Wel opletten dat je bij de goede boer bestelt, dat kan aardig schelen.

Henri H
22 oktober 2012, 11:48
'k Heb er nu 2 gevonden, allebei €62,-. :o Kan het nog goedkoper?

FNaRK
22 oktober 2012, 13:35
Nee,
da's de normale prijs, zonder die belachelijke reserveringskosten

Ik zeg: DOEN

peter_heijnen
22 oktober 2012, 13:35
Die van mij waren ook 62,-, maar idd excl 6,20 kosten per kaartje erbij. Die idiote kosten ook overal, we maken het de verkoper al gemakkelijk door op internet te kopen waarmee zijn administratie in een ruk gedaan is en in ruil daarvoor betaal je kosten, en dan niet per transactie maar per artikel. Hoelang duurt het voor de cassieres in de supermarkt zzp'ers zijn en betaal je daar ook kosten?

Als ik maar lang genoeg doorga met schnabbelen laat ik me over enkele jaren van te voren uit betalen voor de gig, maar weiger ik na ieder nummer door te spelen tot de betreffende kosten betaald zijn...

Helemaal bezopen!

Henri H
22 oktober 2012, 13:40
Ja, waar gaat het naartoe met deze wereld .... naar de kloten?

Wie weet kom ik alsnog .... blijf posten ... wie weet helpt het. :)

peter_heijnen
22 oktober 2012, 13:48
Trouwens hoe zit het eigenlijk met kosten bij die ES waar je nu op zit te gassen? Kijk maar goed uit!:)

Henri H
22 oktober 2012, 14:05
Hehe. Ik heb er een aantal op het oog, ééntje uit de UK, een '72'er.
Als het goed is zitten daar alleen shipment kosten bij, maar die probeer ik evt. erbij te bedingen.
Of het die gaat worden betwijfel ik echter sterk, want het schijnt dat er nogal wat mensen negatieve ervaringen hebben met de Norlin-era gitaren. Bovendien is de vraagprijs zo'n €3400,-, en da's aan de forse kant, zal toch minimaal 6 a 7 honderd vanaf moeten.... ben er bang voor. :)
Die gitaar van de gitarist/oprichter van Flavium lijkt op dit moment de beste kandidaat. We hebben al een mooi prijsje afgesproken, en hij woont in A'doorn, dat scheelt natuurlijk ook.

duckman
22 oktober 2012, 14:15
wow, zag dat de VIP tickets 223 euro zijn....De ziggo dome is ok, ben er geweest met Lady Gaga ;-) Voor mijn 13jarige dochter natuurlijk en the Darkness! 62 euro voor Rush, nog nooit live gezien. Wel een van mijn favoriete bands, maar da's toch een bak geld.

peter_heijnen
22 oktober 2012, 14:52
wow, zag dat de VIP tickets 223 euro zijn...
Zo, en door wie van de drie wordt je dan... Oh nee dat mag ik niet zeggen. :)

Maar als het een van je favo bands is en je hebt ze nog nooit gezien, dan wil je er toch zeker heen? Voor 70 euro koopt je vrouw echt geen paar schoenen.

Henri H
22 oktober 2012, 17:49
Hoezo is de ZD ok? Ben wel benieuwd. Valt er goed een biertje te scoren, zonder dat je je eerst door een meute heen moet worstelen, en dan zo'n half schuim plastic bekertje met Heineken of Dommelsch :stop: voorgeschoteld krijgt?
Ja sorry, ik mag graag een biertje drinken tijdens het kijken naar een concert, ouwe stempel noemen ze dat? :makeup:

peter_heijnen
22 oktober 2012, 18:17
Ach wie weet, mss komt gewoon rush wel een keer in je bruine kroeg spelen? :)

Ik kom met mijn tinitus het liefst helemaal niet meer in de drukte, maar soms ga je toch... ;)

Henri H
22 oktober 2012, 19:07
Je bedoelt Tinnitus?

http://en.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Ik denk dat ik ook wel één of andere aandoening heb aan de oren, Oost Indisch doof was ik altijd al ;), maar als ik zo dit verhaal lees...

Henri H
22 oktober 2012, 19:15
Ach wie weet, mss komt gewoon rush wel een keer in je bruine kroeg spelen? :)
...Dat zou wat zijn! :crazyhappy:

Gisteravond besefte ik het me nog 's des te meer, je favoriete muzikanten in een (relatief) klein zaaltje zoals de Boerderij, heerlijk!
Ik heb Rush 2 of 3 x gezien in Ahoy, ff denken, Hold Your Fire, Roll The Bones en misschien Counterparts of Test for Echo tour.
Ik vond het wel leuk hoor, maar het was destijds al erg massaal, en het geluid was eigenlijk ronduit slecht.

FNaRK
22 oktober 2012, 19:23
maar heb je nou al je tickets besteld ?

Henri H
22 oktober 2012, 19:29
Hehe, nee .... is het nog niet uitverkocht dan?

Henri H
22 oktober 2012, 21:12
http://media.nj.com/star-ledger/photo/2012/10/11736941-large.jpg

:rockon:

Kwam dit tegen via Facebook: http://www.nj.com/entertainment/music/index.ssf/2012/10/rush_plus_string_section_plays.html

peter_heijnen
23 oktober 2012, 11:10
Je bedoelt Tinnitus?

http://en.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Ik denk dat ik ook wel één of andere aandoening heb aan de oren, Oost Indisch doof was ik altijd al ;), maar als ik zo dit verhaal lees...
Als je eerst maar genoeg oost indisch doof bent en ondanks alles wat je erover hoort, en al weet, toch doorgaat met je kop in de herrie, dan gaat het helemaal goedkomen met de tinnitus.

Maar beter van niet, weet ik nu... ;)

peter_heijnen
23 oktober 2012, 11:12
Dat zou wat zijn! :crazyhappy:

Gisteravond besefte ik het me nog 's des te meer, je favoriete muzikanten in een (relatief) klein zaaltje zoals de Boerderij, heerlijk
Ja, maar dan ga je het niet redden met 62 euro voor een kaartje. ;)

Het biertje zal tijdens de optredens waarschijnlijk ook wel iets duurder worden. :)

FNaRK
23 oktober 2012, 19:42
setlist :rockon:


FIRST SET
Subdivisions
The Big Money
Force Ten
Grand Designs
Middletown Dreams
Territories
The Analog Kid
The Pass
Where's My Thing?
Far Cry
SECOND SET (with the Clockwork Angels Strings)
Caravan
Clockwork Angels
The Anarchist
Carnies
The Wreckers
Headlong Flight
Halo Effect
Wish Them Well
The Garden
Dreamline
Red Sector A
YYZ
The Spirit Of Radio
ENCORE SET
Tom Sawyer
2112 Parts I, II, and VII

peter_heijnen
24 oktober 2012, 09:16
Nice, een paar powerwindows stukken. Erg 'donkere' plaat vond ik dat.

Henri H
24 oktober 2012, 12:01
Signals vind ik veel "donkerder".

peter_heijnen
25 oktober 2012, 14:13
Die vind ik licht donker. :)

FNaRK
31 mei 2013, 13:45
Bijna :punk:

Les Paul Reed Smith
31 mei 2013, 14:36
YEP :metal:

Eindelijk eens Rush horen en zien in een zaal met goed geluid....

FNaRK
31 mei 2013, 15:02
YEP :metal:

Eindelijk eens Rush horen en zien in een zaal met goed geluid....

ze spelen toch niet in Ahoy :???:

Les Paul Reed Smith
31 mei 2013, 18:04
ze spelen toch niet in Ahoy :???:

Gelukkig niet. :p

Henri H
31 mei 2013, 23:13
Have fun! :rockon:

Henri H
3 juni 2013, 13:26
Zo te horen op wat Youtube filmpjes, was het geluid prima?:


http://www.youtube.com/watch?v=2eu0ilsFDsI

Les Paul Reed Smith
3 juni 2013, 17:44
Het geluid was prima. De muziek was super. Ze waren goed in vorm. Leuke setlist ook trouwens. Power Windows was goed vertegenwoordigd.

FNaRK
4 juni 2013, 13:43
Geluid was idd prima. Goed optreden, meer dan 3 uur spelen... respect !!
Heb Alex trouwens voor het eerst betrapt op een paar foutjes, en ook Geddy trok sommige zangstukken niet (meer)
Verder een prima show :blast:

FNaRK
4 juni 2013, 14:00
http://www.youtube.com/watch?v=3E3yG3CMq5A

Henri H
6 juni 2013, 12:06
Irritant klapvee. :stop:

Verder een puike uitvoering, geweldig ook met die strijkers erachter, en dat ze in 3 uur tijd hier en daar een fout(je) maken, soit.

Brum
25 september 2013, 01:46
Niet zo goed nieuws voor de Rush fans:

http://www.ed.nl/algemeen/show/progrockers-rush-nemen-paar-jaar-pauze-1.4021212

peter_heijnen
26 september 2013, 10:24
Groot rush fan hier, en ik kan dit alleen toejuichen. Zij zijn alledrie in de 60 en daarbij heeft alex eoa vorm van artritis.

Ook zijn ze de laatste jaren nogal vaak langs geweest. Vroeger was dat veel minder, maar dat voelde dan ook veeeel exclusiever als ze dan eindelijk weer eens in europa waren.

apekop
9 oktober 2013, 00:12
Wel heel begrijpelijk en een goede beslissing natuurlijk. En zo wordt de Rush-moeheid bij het publiek ook een beetje omzeild.