PDA

View Full Version : Mesa Boogie DC5



MoonlandMenace
10 april 2008, 10:05
Sinds enkele dagen ben ik de trotse bezitter van een Mesa Boogie Dual Caliber dc5.
Na een uurtje testen was ik helemaal verkocht.
Heb het nooit zo voor cleans gehad, maar de clean die deze amp produceert is wel erg goed. Tevens een mooie crunch en een mooie, vloeiende distortion.

Een echte metal distortion zit er niet in, maar met een pedaaltje ervoor is dat ook op te lossen.
Welk pedaal valt aan te raden? De prijs maakt niet zoveel uit, het moet goede kwaliteit zijn. Ik ga geen cheap pedaaltje door zo'n versterker jagen, dat zou hem oneer aandoen.

Ik had zelf gedacht aan een tubescreamer oid.
Zo'n Mesa buizenpedaal heb ik ook altijd interessant gevonden. Wat sound kan je daarmee bereiken? Of is dit overkill op een buizenamp?

almarvk
10 april 2008, 10:08
Ik gebruik zelf een Mesa Bottle Rocket. Niet verkeerd voor een goede buizenamp. Daarnaast kan je ook gaan voor een Blackstar oid. Tubescreamer werkt natuurlijk altijd. Als het niets is, kan 'm altijd voor dezelfde prijs weer kwijt.

minas
10 april 2008, 10:42
Heb zelf eerst altijd een V-Twin gebruikt, en die deed het altijd erg goed. Maar het is niet echt een pedaal om je geluid echt te boosten (zover ik het ervaren heb).

Nu gebruik ik een Tubescreamer en een eq-lizer, wat erg goed werkt om je geluid net wat op te krikken en strakker te krijgen.

Maar er zijn vast nog veel andere goede alternatieven.

the sure thing
10 april 2008, 11:56
Je kan de MESA V twin als booster gebruiken, maar dan haal je er niet uit wat er allemaal in zit. De V twin werkt ecg goed op buizenversterkers, en reageert het beste op een clean ingesteld (buizen) kanaal.

AART
10 april 2008, 14:46
Ehm, weet je wel hoe dat ding werkt? Die Dc 5 heeft echt wel een goede metalscheur aan boord.

Hoe stel je dat ding in?(treble, bass, middle, gain, eq, etc)

bentium
10 april 2008, 15:31
ik heb met dat ding al menig metalriffjes gescheurd, zonder enige booster

AART
10 april 2008, 16:10
ik heb met dat ding al menig metalriffjes gescheurd, zonder enige booster

Dat bedoel ik, gewoon goed instellen(het is een mesa...) en de eq goed gebruiken.

RRRobin
10 april 2008, 16:16
hier ook een trotse eigenaar, maar kan de comments van AART en bentium alleen maar beamen :p

MoonlandMenace
10 april 2008, 16:21
Heb m nog maar pas, dus het zullen nog menige avondjes experimenteren worden om het volledige klankenpallet uit deze amp te toveren.

Ik heb wel al gemerkt dat de versterker totaal anders reageert op verschillende gitaren. Hij haalt als het ware de beste kwaliteiten uit de gitaar naar boven. Met mn Jackson scheurt hij inderdaad al redelijk lekker...

JoVe
10 april 2008, 17:10
Ook deze trotse eigenaar van een DC-5 was een beetje verbaasd over de openingspost. De mesa heeft meer dan genoeg gain en low end voor een hele dikke metal scheur. Zet je EQ in een V vorm (buitenste schuifjes omhoog, middelste omlaag), gain van LEAD kanaal een beetje openzetten en scheuren maar.

Een tubescreamer lijkt me niet een ideaal metal pedal door de redelijke mid boost (opzich wel te compenseren met de equalizer). Ik heb een tubescreamer, maar gebruik deze voor een wat milder rock geluid op het rhythm kanaal.

voxell
10 april 2008, 19:01
mesa dc5 heeft mega metal scheur... belangerijkste is dat hij op een dik cabinet zit aangesloten dan kan hij echt blazen als een metalamp.
vooral de grafishe eq is ook belangerijk. zet deze in een w figuur
waarbij de buitenste 2 net over de helft staan en de middelste net onder de helft. de overige 2 moeten nog daaronder staan.

AART
10 april 2008, 19:38
En treble hoog.
De dc is qua toonregeling hetzelfde opgebouwd als marks. Voor meer gain moet je de treble hoog houden en de bas wordt snel onstrak als je die boven de 3 zet.
Middle doet vaak niet veel meer bij een hoge treble stand(zit zat in de amp).
Daarna ga je dus met de equalizer je echte sound zoeken.(bas vaak hoog om te compenseren, midden wat minder omdat de amp al bergen mid heeft, en hoog naar smaak).

Sarco
10 april 2008, 20:06
Hoe zou je de scheur van deze amps vergelijken met die van een mark IV?

Raffel
10 april 2008, 22:16
slechter! :D

Vooral voor solo's tipt er echt nix aan een mark IV als je het mij vraagt. Hooguit een Mark IIC+ of Mark III.

Nocki
10 april 2008, 22:43
Quad is het enige wat de mark IV verslaat!!! :-) maar mark IV is erg goed
Probeer die truuc met de eq maar! werkt echt!

AART
10 april 2008, 22:57
Quad is het enige wat de mark IV verslaat!!! :-) maar mark IV is erg goed
Probeer die truuc met de eq maar! werkt echt!

Qua veelzijdigheid wel. Qua tone blijft ie iets achter imo. Lead 1 heeft wel een lekker karakter maar net niet de aggresiviteit van de IV(lijkt op studio pre vind ik), lead 2 is wat fuzzy en minder strak.

Mark III komt in de buurt(latere versie, green stripe) en verder niet vind ik(IIC+ is toch een ander beest, niet slechter, maar ook niet beter imo, beetje overhyped). Ik vind de Mk 4 btw nog genialer voor rythm sounds dan voor solo's. Ontzettend strakke hi gain crunch.

Maar er is niet echt een 'beste' van de mark series familie(incl de preamps). Ze hebben allemaal net een ander smaakje en het hangt van je smaak af welk sausje je prefereert.

Raffel
11 april 2008, 09:17
ik vind de Lead I op de Quad wat minder dynamisch dan de lead op de Mark IV.

Als je die 2 vergelijkt denk ik dat de Lead 1 vooral wat minder gain heeft, (niet alleen minder dan de Mark IV maar ook minder dan de Mark III) meer middenkarakter nog dan elk ander lead kanaal dat ik daarvoor van mesa gehoord heb, en uiterst romig en een enigszins zachte aanslag of wat compressie.

De Mark IV lead vind ik daarentegen dus eigenlijk ontzettend dynamisch. Dit is wel wat meer vergelijkbaar met de lead van de Mark III denk ik. Echt ieder accent van je spel komt terug door de speaker. Hoe je je plectrum vasthoudt, hoe je aanslaat en dus kun je echt ontzettend veel gevoel in je spel leggen. Ik kan echt uren alleen maar met een lichte delay en reverb over dat lead kanaal spelen. Klinkt echt goddelijk!