PDA

View Full Version : Eur. 850,- voor een Princeton Reverb SF, eerlijke prijs?



Petekay
9 april 2008, 17:03
Ik heb de kans om een Fender Princeton Reverb silverface uit midden jaren 70 te kopen. De silverface zonder boostpedal.

Hij is bijna in mint conditie en origineel.

eigenlijk ging ik voor een Princeton Rivera Reverb II, maar deze kwam plots op m'n pad.

Wat vinden jullie van de prijs?

pimmetje
9 april 2008, 17:28
Op zich niet volkomen belachelijk of zo volgens mij... 't wordt er heus wel 's voor neergeteld. Indien echt mint en zo en dan nog door de spreekwoordelijke gek die er iets voor geeft.
Maar wel echt bovenkantje prijsspectrum zou ik zeggen. Hoort wel wat afgeluld te kunnen worden...

Petekay
9 april 2008, 17:37
850,- is de prijs na wat afpingelen. Het was eerst 1000,- , best hoog .

Hier wat plaatjes:
http://i17.ebayimg.com/08/i/000/e5/ab/3e37_1.JPG

http://i6.ebayimg.com/03/i/000/e5/ab/3fb3_1.JPG

en hier ook met de stootkussen, zie je ook niet altijd:
http://i23.ebayimg.com/06/i/000/e5/ab/433b_1.JPG

http://i11.ebayimg.com/03/i/000/e5/ab/9d87_1.JPG

Petekay
9 april 2008, 17:40
Maar ik moet erbij zeggen, m'n 'gevoel' zegt dat ik voor een Princeton Rivera II moet gaan. ze zijn wat goedkoper, hebben een 12" speaker i.p.v. 10" , jammer dat ze niet vaak te koop staan.

pimmetje
9 april 2008, 17:55
Ik vind 't persoonlijk te duur.
Als 't helemaal je geluid is, dan doet dat er al minder toe uiteraard.

Maar ik meen te proeven dat dat nu ook weer niet helemaal 't geval is...

bass blom
9 april 2008, 18:55
overhyped m.i.

en een 12 inch klinkt stukken voller dan een 10 inch doorgaans..

Luke-wannabe
9 april 2008, 19:59
Hoeveel watt is zo'n Princeton?

Petekay
9 april 2008, 21:09
Ik ga er nog even een nachtje over slapen......
de princeton is 12 watt. Leuk voor thuis dus!

blindmouse
10 april 2008, 20:12
Ik ben in het bezit van een Princeton Reverb II (in schier originele staat - er is slechts een standby switch op het achterpaneel geplaatst). Zou er een deal mogelijk zijn?

AART
10 april 2008, 20:40
Waarom geen boogie mark 1?
Dat is toch een opgefokte princeton met 6l6 eindbuizen en een 12 inch speaker?

alfred
10 april 2008, 21:10
Ik ben in bezit van een SF Princeton Reverb '68 en een Princeton II.

De Princeton Reverb is absoluut een prachtige versterker, heel mooi om zonder verdere effecten te gebruiken met een strat of tele.
Prachtige Reverb !
Gaat nog redelijk hard maar in de meeste gevallen niet genoeg om als stand alone te gebruiken in een band.

De Princeton II is toch wel anders, het cleane kanaal klinkt mooi, maar de PR klinkt toch mooier, de PR II is kwa volume wel te gebruiken in een band.
Het overdrive kanaal van de PRII vind ik zelf minder bruikbaar, maar het cleane kanaal met bv. een Barber Direct Drive klinkt perfect.

Kwa prijs blijft het moeilijk voor een PR, ze zijn best gewild en de prijzen lopen op de laatste jaren, maar het blijft uiteindelijk een 12 w versterker maar wel een met veel Mojo ! ,850 euro is een redelijke prijs, ik denk dat je ze niet voor veel minder meer tegen zal komen.

Een PRII zal wat goedkoper zijn (500-600€ schat ik).

Overigens ben ik tevens in het bezit van een SF Deluxe Reverb,die is kwa combinatie geluid/bruikbaarheid mooier de de PR en de PRII, en mischien nog wel moeilijker te vinden.

alfred

jacky
10 april 2008, 23:20
En dan heb je ook nog de deluxe II ......

Princeton reverb heeft een mooie tone een volle reverb (grote tank) en een bias trem (ook erg gaaf) alleen een beetje laag volume dus meer voor thuis
Princeton II is wat bruikbaarder in band verband en door zijn 12 inch speaker ook makkelijk te upgraden met een G12h30 (STANDAARD SPEAKER IS PRUTS)


Ergo twee zeer verschillende amps zij alle twee best het geld waard (princeton reverb vanaf 800 tot wat de gek er voor geeft Princeton II toch ook vanaf 650)

Succes

Petekay
11 april 2008, 12:32
@blindmouse -> ik heb je een PM gestuurd!

Bedankt voor jullie reacties! De verschillen tussen de 2 princetons wist ik niet helemaal precies, dus ik ben nu goed geholpen!

Deluxe Reverb (II).... tja, das ook een leuke optie. Laatst stond er 1 te koop (DRII) op ebay maar hij verstuurde niet naar europa. Ik had m'n oog er wel op laten vallen! Ook deze vind je niet zo vaak. Maar gaat zo'n deluxe reverb niet te hard voor thuis?!

Petekay
11 april 2008, 14:14
Overigens ben ik tevens in het bezit van een SF Deluxe Reverb,die is kwa combinatie geluid/bruikbaarheid mooier de de PR en de PRII, en mischien nog wel moeilijker te vinden.

alfred

Wauw, leuke collectie alfred!
Bedoel gewoon de fender deluxe reverb silverface? En niet de princeton deluxe reverb?

alfred
11 april 2008, 15:00
Ik bedoel de Silverface Deluxe Reverb, 22 w

Ik heb:

Silverface Princeton Reverb (mooiste geluid)
Silverface Deluxe Reverb (beste combinatie geluid/bruikbaarheid)

Superchamp (rivera) (erg leuk, goed geluid en een "hebbeding")
Princeton Reverb II (rivera) (prima versterker, goed bruikbaar)
Ik heb bij de Rivera amps tevens de moeilijk te verkrijgen footswitch, deze heeft wel invloed op het geluid, klinkt beter als deze aangesloten is.

Met deze amps doe je geen miskoop, ze blijven waardevol en wellicht worden ze zelfs meer waard.

Agent_Smith
11 april 2008, 19:07
Misschien een beetje off-topic, maar toch even mijn SF-je showen.
Welliswaar een kleintje, maar wel echt een hebbedingetje! Ik moet toch ook maar eens gaan sparen voor een Princeton of een Deluxe....

http://img99.imageshack.us/img99/5995/april08003gn9.jpg

Petekay
11 april 2008, 19:29
Helemaal niet offtopic!
Je versterker ziet eruit alsof die gisteren uit de fabriek is gekomen, erg mooi!

alfred
11 april 2008, 23:42
Heel mooi die Vibrochamp !, heb er ooit (15 jaar geleden schat ik) eentje kunnen kopen voor 300 gulden geloof ik, had ik het maar gedaan.

Pepe
12 april 2008, 00:44
Jarenlang hadden die kleine Fenders nauwelijks competitie maar dat is tegenwoordig wel anders. AC-15's, Madamps, bouwpakketten, Orange met zijn Tiny Terror combo -binnenkort-, pro junior en nog een rits aan low wattage buizenampjes sinds een paar jaar.
Mijn oude MesaBoogie studio is goedkoper, ruimer inzetbaarder en kan tamelijk goed een silverface champ of deluxe immiteren. Maarja, die kleine fenders zijn cute as hell. Mijn vibrochamp heb ik weg gedaan, niks wat andere amps niet ook of beter konden. Maar een princeton...

Wat al gezegd is, als je een Prince onder de 800 wil hebben zal je hem uit de States moeten halen en dan wordt het transformator werk.
De string heeft nog een 71 Prince staan, daar vragen ze 900 voor.

Petekay
12 april 2008, 02:00
Nog een klein vraagje,
waarschijnlijk zal je voor de princeton nog een verhuistrafo moeten aanschaffen.
Nu zie ik op deze site er een aantal staan, van 220 -> 110 v ., alleen hebben ze allemaal verschillende wattages. vanaf 45 watt tot 1000 w..
http://verhuistrafoshop.loeplampshop.nl/

Maakt dat nog wat uit welk je gebruik. Domme vraag misschien, maar ik ben al blij dat ik een gloeilamp kan vervangen.

Chris Winsemius
12 april 2008, 02:27
Nog een klein vraagje,
waarschijnlijk zal je voor de princeton nog een verhuistrafo moeten aanschaffen.
Nu zie ik op deze site er een aantal staan, van 220 -> 110 v ., alleen hebben ze allemaal verschillende wattages. vanaf 45 watt tot 1000 w..
http://verhuistrafoshop.loeplampshop.nl/

Maakt dat nog wat uit welk je gebruik. Domme vraag misschien, maar ik ben al blij dat ik een gloeilamp kan vervangen.

300 W/300 VA is voldoende voor 'n Princeton(Reverb), meer kan geen kwaad.

Petekay
12 april 2008, 13:44
Bedankt!
dan ga ik voor deze denk ik:
http://www.europewebcompany.com/product-47944_230110v-verhuistrafo.html

Chris Winsemius
12 april 2008, 15:21
Bedankt!
dan ga ik voor deze denk ik:
http://www.europewebcompany.com/product-47944_230110v-verhuistrafo.html

Die heb ik ook(!), handzaam en nog vrij licht.

Petekay
22 april 2008, 09:24
Ik heb De princeton reverb SF gekocht, pracht ding!

Ik vind hem nog behoorlijk luid, thuis speel ik met de vol. op 2, niet meer want dan blaas ik m'n oren eraf.

Maar voor in een band (waar ik nog niet in zit), schijnt de 12 Watt dat ie heeft, toch een beetje onvoldoende te zijn. Daarom dacht ik , als je hem aansluit op een 4x12" speakercabinet heb je dan niet meer dan genoeg geluid voor in een band (en misschien cafe's)

Agent_Smith
22 april 2008, 14:43
Gaaf! Congrats!
Wel ff foto's posten hè!

Tolol
23 april 2008, 20:28
Die heb ik ook(!), handzaam en nog vrij licht.

Werken dezen ook goed voor Bandmaster en Bassman topjes??

Tujuh
23 april 2008, 20:40
^ Hier ben ik ook wel ingeinteresseerd. Ik heb een Bandmaster topje aangeschaft en ben nog op zoek naar een goede omvormer. Is dit de beste omvormer die gebruikt kan worden voor mijn Bandmaster?

Chris Winsemius
23 april 2008, 22:36
Werken dezen ook goed voor Bandmaster en Bassman topjes??

Beetje krap aan wordt dat (zeker op podium-volume), neem dan minimaal 500 VA.

Mr.Jay
24 april 2008, 00:13
Heb tijden gespeeld met een USA Bassman + SuperReverb (beiden 40W amps ) met een 300WATT omvormer, no probs.
Zo'n amp trekt ongeveer 0,7A en volgas gemeten 0,9A.

Tolol
24 april 2008, 00:59
Ik zit vaker te lezen dan te posten hier en volgens mij weten jullie allebei wel af van deze dingen, dus jullie maken het me zo wel lastig!
Als 500 VA krap aan zou worden, zat ik te denken aan een 1000 Watt versie (op die site gaan ze van 500 ineens naar 1000), welke toch zo gauw 2x zo duur is dan de 500 VA.
Echter als ik aan 300 VA al genoeg zou hebben dan zou dat natuurlijk heel mooi zijn.
Omdat het geen kwestie is van enkele euro's wil ik toch wel zeker zijn welke ik nu het beste kan nemen (om te gebruiken voor zowel de Bandmaster als de Bassman wel te verstaan).
Trouwens, de Bandmaster heeft inderdaad een 40 watt output maar de Bassman heeft toch een 50 watt output?

Mr.Jay
24 april 2008, 09:53
Dan neem je toch een 500W, zit je altijd safe.

Tolol
24 april 2008, 14:32
Oke thanks. Dan neem ik de 500 :satisfie:

PeeVee
26 april 2008, 17:34
Een Princeton is wel degelijk voor kleine gigs of repetities te gebruiken. De split load fasedraaier van dit ampje begint echter al te klippen voordat de eindbuizen helemaal uitgestuurd worden. Google eens op de "Paul C. mod" en "Stokes mod". Met deze twee eenvoudige ingrepen wordt een PR al een stuk minder "knorrig" op hogere volumes. Een wat potigere speaker is dan wel aan te bevelen. In mijn PR gebruik ik een Weber P10Q (10A125), in mijn reverbloze Princeton een nog potigere Weber C10Q (10F125). Je zult er verbaasd van staan wat een impact zo'n klein ampje dan maakt.

Wil je nog wat meer dan zou je de buizengelijkrichter kunnen overbruggen met 2 x 2 diodes voor wat hogere spanningen op je eindbuizen. 6V6-jes mogen qua plaatspanning eigenlijk maar tot 360VDC maar aangezien een Deluxe Reverb ruim 400V op de platen zet, kan dat in een PR prima. Ik heb dit bij mijn reverbloze Princeton gedaan.

Omdat een reverbloze Princeton zowieso al minder gain heeft dan een PR heb ik de split load fasedraaier omgebouwd naar een meer gangbare long tailed pair (zoals in de Deluxe Reverb). Dit is ook weer een vrij eenvoudige ingreep die met een beetje fantasie wel te maken is op het boardje. Je moet in dat geval overigens wel het buishelftje voor de tremolo opofferen maar zeg nu eerlijk; hoe vaak gebruik je die nu (behalve om mensen te laten horen hoe mooi dat klinkt). Je PR wordt dan feitenlijk wordt dan feitenlijk een 1-kanaals Deluxe Reverb (het reverb kanaal zonder tremolo). Een reverbloze Princeton wordt dan een 1-kanaals Deluxe (of het normal kanaal van een DR) zonder tremolo. Met een potige speaker en solid state gelijkrichter zul je menigeen versteld laten staan. Ik gebruik mijn Prince-on-Steriods voor jam sessies waar ook mensen met SR's en TR's staan te blazen maar nog nooit iets te kort gekomen.

Zijn betrekkelijk eenvoudige modificaties die bovendien ook weer vrij gemakkelijk ongedaan te maken zijn waarmee je je PR flink wat extra "ooomphfff" kunt geven. Kun je door iedere tech uit laten voeren, paar uur werk tops. Natuurlijk leuker om zelf te doen.

Rgrds, PV

Pepe
1 juni 2008, 02:17
Mijn oude MesaBoogie studio is goedkoper, ruimer inzetbaarder en kan tamelijk goed een silverface champ of deluxe immiteren. Maarja, die kleine fenders zijn cute as hell. Mijn vibrochamp heb ik weg gedaan, niks wat andere amps niet ook of beter konden. Maar een princeton....

ik mag mezelf quoten..

Ik heb inmiddels ook een Princeton II. Al een paar optredens gedaan ermee en ja, dat gaat hard, een harde drummer komt er niet bovenuit.
De silverface fenders klinken toch even anders. Het probleem van de Prince II is wat mij betreft de standaard middip die iets teveel van het goede is en als je de midboost uittrekt is het net weer wat teveel.
Maar, eindelijk een amp waar mijn oude ts808 goed op werkt, die compenseert de dip prachtig. Ineens klinkt ie alsof SRV met zijn fender/dumble toon voorbij komt. Ik nog maar denken dat ik geen goed geluid uit dat groene boxje kon krijgen.

De boogie heeft een lekker vox smaakje in zijn fender sound en zijn lead kanaal klinkt natuurlijk echt wel beter. Maar de Prince heeft meer bas en meer hoog. Leuk ding.

Petekay
2 juni 2008, 01:12
ik mag mezelf quoten..

Ik heb inmiddels ook een Princeton II. Al een paar optredens gedaan ermee en ja, dat gaat hard, een harde drummer komt er niet bovenuit.
De silverface fenders klinken toch even anders. Het probleem van de Prince II is wat mij betreft de standaard middip die iets teveel van het goede is en als je de midboost uittrekt is het net weer wat teveel.
Maar, eindelijk een amp waar mijn oude ts808 goed op werkt, die compenseert de dip prachtig. Ineens klinkt ie alsof SRV met zijn fender/dumble toon voorbij komt. Ik nog maar denken dat ik geen goed geluid uit dat groene boxje kon krijgen.

De boogie heeft een lekker vox smaakje in zijn fender sound en zijn lead kanaal klinkt natuurlijk echt wel beter. Maar de Prince heeft meer bas en meer hoog. Leuk ding.

Gefeliciteerd! Ik heb de Pinceton II met de Princeton SF naast elkaar kunnen vergelijken, Ik vond zelf o.a. de reverb wat beter van de SF, maar allebei hele fijne verstekertjes.

PeeVee, bedankt voor je deskundige info. Ik heb al wat artikelen gelezen, maar voorlopig ga ik nog geen mods uitvoeren, (misschien alleen de veiligheidsmod).

Pepe
2 juni 2008, 02:04
Gefeliciteerd! Ik heb de Pinceton II met de Princeton SF naast elkaar kunnen vergelijken, Ik vond zelf o.a. de reverb wat beter van de SF, maar allebei hele fijne verstekertjes.

PeeVee, bedankt voor je deskundige info. Ik heb al wat artikelen gelezen, maar voorlopig ga ik nog geen mods uitvoeren, (misschien alleen de veiligheidsmod).

ja, die reverb heeft kleine veren? Daar is geen dripping surf uit te krijgen, meer ambient zoals bij een AC15. Raar om op zoiets te bezuinigen zou je denken.

Ik wil er wel een paar mods op uitvoeren, oa de midboost tempering dus.
Nou nog iemand vinden.