PDA

View Full Version : Jazz akkoord



Mephistocles
9 april 2008, 12:00
Hoe heet deze ook al weer, ik ben ff de naam kwijt:
e 5
b 8
g 7
d 8
a 5
E x

Tis van Ralph's Piano Waltz, uit de New Real Book natuurlijk (1 noot hoger getransponeerd)

fransoos
9 april 2008, 12:03
vlgs mij een GMadd9, of dit een specifiek jazzaccoord is :chicken:

The_syphon
9 april 2008, 12:17
Na ff checken kwam er ook een A11b9 uit, zonder kwint. Ik heb hem nog nooit gespeeld volgens mij.
Als je trouwens uit het realbook speelt, dan staan de akkoorden er toch boven :satisfie: ?

-=JEROEN=-
9 april 2008, 12:21
Misschien bedoel je x57675 (Dmaj7) of x67876 (Ebmaj7)


vlgs mij een GMadd9, of dit een specifiek jazzaccoord is :chicken:
G mineur add9 schrijf je met kleine m http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

DTmaster
9 april 2008, 12:29
dit is een Dsus4addb13 = 1 4 5 13 = D G A A#

Astu :)

peter_heijnen
9 april 2008, 13:01
...A#...
Pssst...., Bb!

Mephistocles
9 april 2008, 13:18
G mineur add9 schrijf je met kleine m http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif
Misschien bedoelt hij Majeur? :stop:

Misschien bedoel je x57675 (Dmaj7) of x67876 (Ebmaj7)
http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif
Nee ik bedoel
e 5
b 8
g 7
d 8
a 5
E x

Met andere woorden: Jeroen! Haal die poep van je schoen!

Ik vraag het wel aan mn gitaarleraar maandag :satisfie:

DTmaster
9 april 2008, 13:26
Pssst...., Bb!


jaja :) zeikerd

DTmaster
9 april 2008, 13:27
Misschien bedoelt hij Majeur? :stop:

Nee ik bedoel
e 5
b 8
g 7
d 8
a 5
E x

Met andere woorden: Jeroen! Haal die poep van je schoen!

Ik vraag het wel aan mn gitaarleraar maandag :satisfie:


niet nodig want ik heb je het antwoord gegeven 100% goed

EuroCinema
9 april 2008, 13:44
Hier een transcriptie: http://www.lucaspickford.com/transralph.htm
Op welke plek speel je hem?

-=JEROEN=-
9 april 2008, 14:55
Haal zelf de poep eens uit je ogen. We hebben hier al meerdere keren uitgelegd dat een stel tonen op zich van alles en nog wat kan zijn. Om een akkoord een juiste benaming te geven, heb je context en functie nodig.

ErikE
9 april 2008, 16:30
Gmi(add9) in een omkering of Ebmaj7#11/D

gorgasm
9 april 2008, 17:18
Pssst...., Bb!
owned!
10 dinges

DTmaster
9 april 2008, 18:02
Dsus4addb13 mijn antwoord is het beste :)

ErikE
9 april 2008, 19:48
Nee hoor, dan zou het namelijk Dsus4(b13) zijn...

Mephistocles
9 april 2008, 23:29
Haal zelf de poep eens uit je ogen. We hebben hier al meerdere keren uitgelegd dat een stel tonen op zich van alles en nog wat kan zijn. Om een akkoord een juiste benaming te geven, heb je context en functie nodig.
Zeker geweten! De context is Ralph's Piano Waltz en de functie is gewoon een akkoord, met twee noten uit de melo die zoals je in Eurocinema's prachtige docu kon zien.


Dsus4addb13 mijn antwoord is het beste :)
Sorry, te omslachtig, wel mooi gevonden. Tis idd Ebmaj7#11/D, dank je ErikE.

Bedankt iedereen.

Deze mag wat mij betreft dicht.

Guitarmania
10 april 2008, 00:12
Om een akkoord een juiste benaming te geven, heb je context en functie nodig.

Indeed. Ik zie hier de meest waanzinnige formules voorbij komen.

Wat is er mis met: Ebmaj7b5/D

Je kunt elk akkoord wel tig namen geven.

Guitarmania
10 april 2008, 00:15
Of is hier een onverlaat met een capo bezig geweest?

-=JEROEN=-
10 april 2008, 00:59
Kijk, ik bedoel maar. Er zit niet eens een es in het akkoord en toch blijkt het een Eb akkoord te zijn. Tis dus goed dat je er bij vermeldt hebt om welk nummer het gaat. Volgende keer misschien handig als je meteen het akkoord schema er bij vermeldt.

e!
10 april 2008, 10:54
Indeed. Ik zie hier de meest waanzinnige formules voorbij komen.

Wat is er mis met: Ebmaj7b5/D

Je kunt elk akkoord wel tig namen geven.

Ik sluit me hierbij aan. Als je de beide 5e frets noten op 6 zou spelen, zou het een Ebmaj7 zijn. Omdat je de grondtoon verlaagt naar D wordt het een Ebmaj7 met ene D in de bas, oftewel Ebmaj7/D.

Context is echter inderdaad van belang. Je zou ook kunnen zeggen dat het een Bb6/D is (waarin de kwint niet gespeeld wordt), omdat die 8-7-8 vorm 1-3-6 is, als je de Bb (D snaar op 8 ) als grondtoon beschouwt.

Het kan ook weer een D+5 met een sus4 zijn, waarin de terts niet gespeeld wordt.

Hangt er allemaal vanaf wat je als de grondtoon beschouwt in de harmonie met de andere instrumenten of ten opzichte van de rest van je stuk. Ik zou je daar zelf niets over kunnen vertellen als ik die kende, omdat ik daar verder de ballen verstand van heb en het gaat er uiteindelijk maar om dat "men" weet wat je bedoelt).

IT'S MADNESSSS!!!!!

-=JEROEN=-
10 april 2008, 12:26
Misschien een idee om de grondtoon van het desbetreffende akkoord te zoeken http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif


Het kan ook weer een D+5 met een sus4 zijn, waarin de terts niet gespeeld wordt.In sus akkoorden zit nooit een terts http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

En je kan je post ook verwijderen http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

EuroCinema
10 april 2008, 12:49
:) die komma tussen zijn en waarin maakt het een uitbreidende bijzin, dus hij zegt niks verkeerds.

Guitarmania
10 april 2008, 18:15
Ik sluit me hierbij aan.

Hmm, ik had het toch fout, bedebk ik me nu.

Wat was het nou:

5
8
7
8
5
x

Die 8 op de d-snaar is een gewone 5 vanuit Es. Dus een b5-akkoord is het niet. Ik vrees dat de lange formules gelijk hebben en dat er over 11 moet worden gesproken.

e!
10 april 2008, 19:49
Die 8 op de d-snaar is een gewone 5 vanuit Es. Dus een b5-akkoord is het niet. Ik vrees dat de lange formules gelijk hebben en dat er over 11 moet worden gesproken.
Jip! Ik sloot mij dan ook bij je aan omdat ik over je b5 heenlas. Tis zeker geen b5. Meest voor de handliggend vind ik hier nog steeds Ebmaj7/D.

Dan blijft de D op de hoge E idd buiten beschouwing. Dat is dan idd een 11.

@EuroCinema -> thx voor de verdediging, maar jullie hebben allebei gelijk. Ik zei 't juist, maar bedoelde het verkeerd. In een sus 4 zit idd nooit een terts, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet te zeggen.

ErikE
10 april 2008, 20:13
Dan blijft de D op de hoge E idd buiten beschouwing. Dat is dan idd een 11.



Behalve dan dat het een A is, en dus #11.

e!
10 april 2008, 20:57
Behalve dan dat het een A is, en dus #11.
Hehe... ja idd. Ik ben duidelijk niet wakker en weinig voorzien van parate kennis en dus aangewezen op tellen. Hetgeen dus niet zo lekker gaat als je niet wakker bent. Reed net ook al door rood zonder er erg in te hebben.

ErikE
10 april 2008, 21:13
Hmm, volgens mij kun je je dan beter in noten vergissen dan in stoplichten... :hippie:

erwin_ve
11 april 2008, 00:33
Ik dan ook maar een duit in het zakje; Het is een Gmadd9/D
Het akkoord kom je vaak tegen in een moll-dur context. In dit geval:Toonsoort D. De Moll-dur variant heeft dan i.p.v. een B; een Bb.

-=JEROEN=-
11 april 2008, 17:42
Volgens mij is het een Dsus4(b13)
Of toch een Gmadd9
Nee wacht het is een A7sus4b9
Ach wat lul ik nou, tis gewoon een BbM13
Maar met een C in de bas een C13
Oh maar dan kan het ook ...

:seriousf:

Mephistocles
12 april 2008, 13:30
Ik sluit me hierbij aan. Als je de beide 5e frets noten op 6 zou spelen, zou het een Ebmaj7 zijn. Omdat je de grondtoon verlaagt naar D wordt het een Ebmaj7 met ene D in de bas, oftewel Ebmaj7/D.

Context is echter inderdaad van belang. Je zou ook kunnen zeggen dat het een Bb6/D is (waarin de kwint niet gespeeld wordt), omdat die 8-7-8 vorm 1-3-6 is, als je de Bb (D snaar op 8 ) als grondtoon beschouwt.

Het kan ook weer een D+5 met een sus4 zijn, waarin de terts niet gespeeld wordt.

Hangt er allemaal vanaf wat je als de grondtoon beschouwt in de harmonie met de andere instrumenten of ten opzichte van de rest van je stuk. Ik zou je daar zelf niets over kunnen vertellen als ik die kende, omdat ik daar verder de ballen verstand van heb en het gaat er uiteindelijk maar om dat "men" weet wat je bedoelt).

IT'S MADNESSSS!!!!!
De hoogste 2 snaren bepalen de melodie, zie dat mooie documentje een pagina terug. De basnoot is D, maar het geheel is die EbM.

Dus... t heeft geen zin om verder te kletsen, ik heb mn antwoord, badankt iedereen!

Het akkoord past ook in de context ja.

e!
13 april 2008, 00:12
Mooi he, als een topic voor de verandering eens een echt einde heeft?

Te mooi om waar te zijn eigenlijk en dus bij deze ook niet meer waar.

:seriousf:

DTmaster
13 april 2008, 00:27
maar wie heeft nou GELIJK :)

wat zijn alle antwoord worden nou?????

Mephistocles
14 april 2008, 07:48
Mooi he, als een topic voor de verandering eens een echt einde heeft?

Te mooi om waar te zijn eigenlijk en dus bij deze ook niet meer waar.

:seriousf:
Idd, helaas... Pfff ik geef het op. Ik heb geloof ik al 2 keer bedankt en tot ziens gezegd en ze blijven maar posten. Het lijkt wel een gitaarnettic...