PDA

View Full Version : You Shook me



SGbanez
8 april 2008, 22:22
T zal wel gewoon toeval zijn hoor, maar ik zat net You Shook Me van Led Zeppelin te luisteren, en op het einde zingt Plant ''You shook me all night long''
Dat is ook een nummer van AC/DC. Vreemd. Iets over bekend ofzo? Waarschijnlijk zit ik echt ongeloofelijk te mierenneuken, maar t zou wel grappig zijn.

*EDIT* Laat eigenlijk ook maar. Ik ben erachter gekomen dat You Shook Me ook een cover is van verschillende blues gitaristen, zoals Muddy Waters. Zal wel niks met elkaar te maken hebben. Sorry, ik zit hier m'n(en jullie) tijd te verdoen(gelukkig heb ik toch niks zinvols te doen) :)

Harry
9 april 2008, 13:29
het is natuurlijk niet zo gek dat AC/DC naar LEdzep heeft geluisterd, en dan zullen ze best iets oppikken. Wat je al zegt, de hele eerste lp van Zep bestaat uit bluescovers waar ze hun eigen naam onder hebben gezet.

blindfaith85
11 juli 2008, 21:51
Het komt idd van de oude blues :satisfie: is als zou oud als de weg naar rome, nouja begin 1900:P dus mischien beide van de oude bluesmeesters geleent

blindfaith85
11 juli 2008, 21:53
of de weg naar new orleans ofzo:P of chicago

SGbanez
13 juli 2008, 22:54
Hehe, ik hoopte eigenlijk dat dit topic langzamerhand in de vergetelheid zou raken, maar toen begonnen die twee spammerts hier te zieken.

Maar blijkbaar was het niet eens zo'n hele domme waarneming van mij?

Tubescreamer
14 juli 2008, 01:52
Nee hoor helemaal geen domme waarneming. Maar behalve de titel zijn er verder weinig overeenkomsten tussen YSM van Zep en die van AC/DC.

Moet je voor de grap eens luisteren naar "You Shook Me" op de eerste Jeff Beck Group plaat "Truth". Zelfde cover, zelfde jaar, zelfde twee ex-Yardbirds gitaristen. Hebben Beck & Page nog ruzie over gehad :D

Wat die bluescovers betreft, Willie Dixon heeft altijd (terecht) als componist van "You Shook Me" gecredit gestaan op de hoes van Led Zeppelin I, evenals bij "I Can't Quit You". Dus dat eigen naam eronder zetten ;)..

blindfaith85
14 juli 2008, 15:56
Vergeet niet dat Willy Dixon eerst ng rechtzaak heeft moeten aan spannen tegen LZ omdat ze zijn credit er niet voor wilde geven

Tubescreamer
15 juli 2008, 01:50
Vergeet niet dat Willy Dixon eerst ng rechtzaak heeft moeten aan spannen tegen LZ omdat ze zijn credit er niet voor wilde geven
Vergeet niet, dat ging alleen over "Whole Lotta Love" op LZ2. Plant had daar een stukkie tekst een beetje "geleend" van Dixon's "You Need Love" zoals -ie wel 'ns vaker deed, toegegeven ;) Dus echt een cover was het niet.
Als "WLL" geen single was geweest was er misschien ook geen gezeur gekomen......dus daarom wilde Zep geen singles uitgeven :D!
Valt me nog mee dat ze met "The Lemon Song" geen gezeik hebben gekregen; maar ja Robert Johnson was er toch niet meer, en wie zegt dat hij dat zelf had bedacht..... Howlin' Wolf daarentegen..luister maar 'ns naar "Killing Floor"....

Zep deed tenminste nog wat nieuws met de nummers qua arrangement en sound, ipv de nummers gewoon te coveren en Albert King loopjes na te spelen, zoals Clapton met John Mayall :D Niet dat Clapton niet vet goed is, maar toch...

...en nu ga ik slapen...