PDA

View Full Version : Fender silverface naar blackface mod



the sure thing
8 april 2008, 22:15
Hallo,

Ik loop te azen op een silverface Fender buizentopje (met MV), maar wil deze laten modden tot een blackface. Waarom? Omdat het geluid van een blackface Fender meer rond, minder schel is. Maar... wat kost een dergelijke mod: en wat moet er dan allemaal aangepast worden? En: is een non-MV makkelijker te modden dan een MV? En als laatste: welke bedrijven zijn hier goed in (ik vind het niet erg om een uurtje (of 2) te rijden) en wat gaat het kosten?

Kim Wilson
9 april 2008, 07:31
Ghehe, je moet je eerste Fender nog horen man! :D

Chris (www.cmwamps.nl (http://www.cmwamps.nl)) heeft wel wat prijzen op zijn site staan wat die mods ongeveer kosten. Een losse MV kost ongeveer 80 eu, weet ik uit ervaring.

Het beste (heb ik gehoord) is om een zo vroeg mogelijke silverface te scoren. Die zijn het makkelijkst terug te bouwen naar blackface. En volgens mij zijn ze pas in 1976 met mastervolume gekomen.

Maar luister eerst maar eens naar een standaard Silverface, dan kun je daarna altijd nog kijken of je het modden nodig vindt. :)

heavy-metal-thunder
9 april 2008, 07:46
ik heb mijn 1977 SF Deluxe reverb laten ombouwen naar BF circuit. Klinkt merkelijk beter. De kostprijs: 2 nieuwe eindlampen, gelijkrichterbuis en componenten waren een 70-tal euro (lhttp://www.freeqi.be/home.html ). De klus werd gedaan door mijn kameraad. Ik dacht ruim 2 uur werk. Een deel van de kostprijs hangt ook af of de SF af fabriek al een tuberectifier heeft en ook of de transfo hier op voorzien is. En dan evt. andere speaker?

Op zich kan je mss beter uitkijken naar een geBFte SF, omdat die nauwelijks meer gaan (of zelfs minder) dan een originele DR. Maar in mijn geval kon ik niet anders omdat er met de versterker was geknoeid en hij toch moest geserviced worden. Mijn versterker had al wel de rectifier socket en de transfo was ook ok.

Rinze
9 april 2008, 09:08
Ik zou eerst maar eens wat Blackfaces en Silverfaces gaan testen, liefst in bandverband. Het is toch deels een soort mythevorming rond die dingen waarbij kreten de overhand krijgenover ervaringen. In de Gitarre & Bass stond onlangs een verhaal van een van de redacteuren die juist bij een Silverface uitkwam omdat die beter door de bandmix heenkwam, meer dynamiek en headroom had.

Bij de Silverfaces kun je onderscheid maken tussen de eerdere uitvoeringen en de latere met een ultralineaire uitgangstransformator (zeg ik dat zo goed)? De ultralineaire modellen klinken killer en harder. Ik heb een niet UL Bandmaster gehad die nogal zompig klonk, en een UL Dual Showman van 130 watt die best goed klonk op de juiste box (London City met G12H30's). Ik wilde wel dat ik dat kreng nu nog had...

fenderben
9 april 2008, 20:03
Ghehe, je moet je eerste Fender nog horen man! :D

Chris (www.cmwamps.nl (http://www.cmwamps.nl)) heeft wel wat prijzen op zijn site staan wat die mods ongeveer kosten. Een losse MV kost ongeveer 80 eu, weet ik uit ervaring.

Het beste (heb ik gehoord) is om een zo vroeg mogelijke silverface te scoren. Die zijn het makkelijkst terug te bouwen naar blackface. En volgens mij zijn ze pas in 1976 met mastervolume gekomen.

Maar luister eerst maar eens naar een standaard Silverface, dan kun je daarna altijd nog kijken of je het modden nodig vindt. :)

Heb een '72 silverface met MV. Zorg dat het sowieso een 100 watter is (geen 135W). De 135 ers klinken een stuk minder. Er zit ook nog wel wat verschil in de 100W SF's. De modellen tussen 71 en 73 schijnen het best te zijn. Mijn SF is ook geblackfaced (voor een deel), maar de MV is blijven zitten. Als je die op de max. zet is het verschil met verwijderen niet zo groot (is mij verteld!). Blackfacen geeft wel een iets 'zachter' geluid maar het moet naar mijn mening niet overschat worden. Ik denk dat de speakerkeuze een groter hoorbaar verschil geeft.

Kim Wilson
9 april 2008, 20:16
Welke Fender heb jij?

135 watt is pas in 1977 geïntroduceerd. Naar het schijnt zijn die veel minder dan de 100 watt idd. Maar er zijn ook zat mooie Fender amps van 40 tot 50 watt. Zorg iig dat je een zo vroeg mogelijke amp in handen krijgt.

Ik hoop dat de TS hier ook nog even reageert, hij is vanmiddag even wezen testen hier, en volgens mij was ie wel aardig te spreken over mijn setje. :)

fenderben
9 april 2008, 21:34
Welke Fender heb jij?

135 watt is pas in 1977 geïntroduceerd. Naar het schijnt zijn die veel minder dan de 100 watt idd. Maar er zijn ook zat mooie Fender amps van 40 tot 50 watt. Zorg iig dat je een zo vroeg mogelijke amp in handen krijgt.

Ik hoop dat de TS hier ook nog even reageert, hij is vanmiddag even wezen testen hier, en volgens mij was ie wel aardig te spreken over mijn setje. :)

Als de vraag aan mij gericht is...
Ik heb een Twin reverb 1972 SF met een Master volume. Deze heeft 2 jbl speakers. Heb hiervoor een 135 Watter gehad die was idd hoorbaar slechter.
Wel een nadeel van de Twin is het gewicht...wat is dat 'kreng' zwaar.

Als de vraag niet aan mij gericht was...

Sorrie :)

Kim Wilson
9 april 2008, 21:50
Ja, de vraag was idd aan jou gericht. :)

Wat ik wilde zeggen, is dat er meer Fender amps zijn dan de Twin Reverb. Met name de 40-50 watt amps zijn wat handelbaarder qua volume. Die hoeven niet zo achterlijk hard om een mooie compressed geluid te geven. Mijn Bandmaster Reverb heeft ook nog een achteraf ingebouwde MV, zodat ik hem op elk volume lekker kan laten oversturen.

Enige nadeel is zijn onhandelbare cab...

fenderben
9 april 2008, 22:52
Ja, de vraag was idd aan jou gericht. :)

Wat ik wilde zeggen, is dat er meer Fender amps zijn dan de Twin Reverb. Met name de 40-50 watt amps zijn wat handelbaarder qua volume. Die hoeven niet zo achterlijk hard om een mooie compressed geluid te geven. Mijn Bandmaster Reverb heeft ook nog een achteraf ingebouwde MV, zodat ik hem op elk volume lekker kan laten oversturen.

Enige nadeel is zijn onhandelbare cab...

Ok..stap misschien nog wel eens over op 'n 50 watter. Heb ook een JTM60 (marshall, 60 watt), klinkt ook clean heel goed maar de twin overtreft hem toch! En de twin icm een rat overdrive oid geeft ook een best rock geluid.

the sure thing
9 april 2008, 23:27
Ik hoop dat de TS hier ook nog even reageert, hij is vanmiddag even wezen testen hier, en volgens mij was ie wel aardig te spreken over mijn setje. :)Nou daar ben ik dan :)

Het is zeker een geweldig setje. De bandmaster reverb (2x 6L6) heeft idd een romig clean en met de aparte ingebouwde MV kan je m een beetje laten vervormen waardoor een schitterende compressie ontstaat. HET geluid wat ik zoek! Hij slikt de (vervormings)pedaaltjes aardig goed, al blijft een GROM achterwege. Mijn mesa V twin klinkt op een Marshall wel anders dan op de Fender amp. Gek genoeg klonk mijn Fulltone wah weer vetter (en minder schel) op de Fender amp dan op mijn Marshall.

De ouder Fenders zijn GEEN vergelijk met de moderne Fender deluxe of een Supersonic. Deze oude fender klonk in ieder geval een HEEL stuk beter.

Zaterdag wordt mijn Marshall JCM800 opgehaald (is verkocht) en dan kan het zoekfeest naar een ouder Fender (40W a 50W) beginnen :)

the sure thing
10 april 2008, 11:28
... nog ff een aanvulling: ik heb tot nu toe 2 ECHT warme Fenders gehoord, namelijk ooit een super reverb (SF, non MV) en nu dan een bandmaster. En wat blijkt? Beiden hebben een tube rectifier in plaats van een solid state gelijkrichter. Het is wel heeeell apart dat ik daar telkens op uit kom: de vox ac 30 heeft dat ook en ik heb ooit een echte oude bluesbreaker gehoord en rapapaaa... die hebben ook een buizengelijkrichter! Mijn oren bedriegen mij niet :)

Kim Wilson
10 april 2008, 11:30
Zou kunnen. Echter, de Bassman '59 RI is ook een heerlijke amp, maar die heeft een SS rectifier. Ik denk niet dat dat de enige reden is dat een amp warm klinkt.

Overigens lijken de Super Reverb en de Bandmaster Reverb vrij veel op elkaar qua circuit.

the sure thing
10 april 2008, 11:40
Ja, de gelijkrichtersbuis is zeker niet DE factor, waardoor het allemaal mooi en romig klinkt... De bassman heeft geen reverb, en ik wil wel een beetje reverb in kunnen draaien om mijn gitaarspel wat te verdoezelen :)

jacky
10 april 2008, 22:41
Zou kunnen. Echter, de Bassman '59 RI is ook een heerlijke amp, maar die heeft een SS rectifier. Ik denk niet dat dat de enige reden is dat een amp warm klinkt.

Overigens lijken de Super Reverb en de Bandmaster Reverb vrij veel op elkaar qua circuit.

Krijg gewoon zin om even mijn blackface super reverb naar alphen te verplaatsen maar denk dat je huilend achter blijft

;-)

Kim Wilson
11 april 2008, 08:56
Krijg gewoon zin om even mijn blackface super reverb naar alphen te verplaatsen maar denk dat je huilend achter blijft

;-)
Ik denk het niet, want die set van mij klinkt ook prima. En ik heb ook niet gezegd dat ze hetzelfde klinken, hè? ;)

the sure thing
11 april 2008, 09:33
Krijg gewoon zin om even mijn blackface super reverb naar alphen te verplaatsen maar denk dat je huilend achter blijft ;-) ja, ik blijf huilend achter VANWEGE DE PIJN IN MIJN RUG, omdat die dingen niet te tillen zijn!!! :)

Ik heb beiden uitgebreid gehoord (OK, een SF super reverb, geen MV) en ik denk dat het geluid voor 80% overeen komt. De 2x12 kast van Fender heeft wel echt MEER laag dan de combo van een Super Reverb, misschien dat de Super Reverb nog wat meer smooth klinkt. Mijn voorkeur gaat uit naar de bandmaster reverb, omdat ik een eigen kleinere 2x12 er op wil aansluiten.

isa1984
11 april 2008, 14:06
Ik heb vorige week mijn twin (135w), omgebouwd tot top opghaald bij Chris (CMW AMPS). Mijn amp is echt te gek geworden, onvoorstelbaar wat hij er van gemaakt heeft. Mijn linker (normal) kanaal, heeft het bf-twin clean. Het rechter vibrato kanaal is van punchier, je kunt aan je clean ook een randje geven. Ook heeft dit rechter kanaal een boostfunctie die echt te gek is! Gewoon dikke overdrive! Blues/Rock, echt onvoorstelbaar om dat uit een twin (zonder pedaal) te horen komen. Ik zal binnenkort wat soundsamples posten!

Joey Handsome
11 april 2008, 14:09
Klinkt goed!

the sure thing
11 april 2008, 16:55
Het isa, heb gisteren CMW gebeld. Ze hadden het over een twin die door de gitarist van Candy D. werd gemod. Bij jij dat toevallig?

isa1984
11 april 2008, 18:31
Haha, ja gaat wel over mij. Ik speel in de band van mn jongere broer, en we speelden een festival waar zij ook geboekt waren. Ik zit in de soul/funk, heb je in het noorden niet zo veel, vandaar dat ik zsm naar het westen des lands toe kom. Website is trouwens www.myspace.com/thomasaziermusic Let niet op de crappy filmpjes, sorry voor de spam...

fenderben
11 april 2008, 20:18
Ik heb vorige week mijn twin (135w), omgebouwd tot top opghaald bij Chris (CMW AMPS). Mijn amp is echt te gek geworden, onvoorstelbaar wat hij er van gemaakt heeft. Mijn linker (normal) kanaal, heeft het bf-twin clean. Het rechter vibrato kanaal is van punchier, je kunt aan je clean ook een randje geven. Ook heeft dit rechter kanaal een boostfunctie die echt te gek is! Gewoon dikke overdrive! Blues/Rock, echt onvoorstelbaar om dat uit een twin (zonder pedaal) te horen komen. Ik zal binnenkort wat soundsamples posten!

Klinkt goed. Dat is namelijk wat ik mis bij mijn twin. Een goede stevige overdrive. Heb al diverse pedaaltjes geprobeerd: Fulldrive 2, CM hot drive 'n boost en rat. De rat bevalt nog het beste...maar toch...
Was dat een dure mod?

isa1984
11 april 2008, 20:59
Voor prijzen kun je Chris het beste mailen of bellen, in ieder geval heb je voor de prijs van wat pedalen een goede scheur uit je versterker!

Mr.Jay
12 april 2008, 20:23
Overigens lijken de Super Reverb en de Bandmaster Reverb vrij veel op elkaar qua circuit.

is 100% hetzelfde versterkerchassis/circuit, alleen de uitgangstrafo is maatje kleiner bij de BMST.

the sure thing
17 april 2008, 16:41
Hier ook maar ff posten: sinds een uur de zeer trotse bezitter van een Fender bandmaster! Nog wel ff laten nakijken van binnen (heeft volgens de eigenaar lang niets zitten doen), maar WAT een clean dynamisch geluid zeg!!! http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/Fenderbandmaster.jpg

Joey Handsome
17 april 2008, 19:02
Gefeliciteerd! Wat voor cab heb je er onder?

the sure thing
17 april 2008, 19:34
Een bogner 2x12 met V30's. Ff omohmen van 16 Ohm naar 4 Ohm (2x8 parallel).

Kim Wilson
17 april 2008, 19:36
Had je dat nog niet gedaan dan!? :o

Joey Handsome
17 april 2008, 19:41
Heb je hem al getest met die V30's? Vond zelf een Marshall 1960 vintage niet echt lekker klinken onder een Dual Showman. Natuurlijk niet helemaal dezelfde amp en kast, maar toch. Ben benieuwd wat je er van vindt.

the sure thing
17 april 2008, 21:00
Ik heb heb inmiddels getest en het klinkt zwaar OK! De Bogner 2x12 is iets minder groot dan een Fender 2x12 en daardoor misschien iets minder bas. Dat is OK, want de Fender Bandmaster heeft VEUL bas!

En ik heb inmiddels geleerd dat

1) de dual showman (twin zonder speakers) HEEL anders klinkt dan andere Fenders.

2) non-MV (mastervolume) weer anders kunnen klinken dan master volumes.

Mr.Jay
17 april 2008, 23:06
Ik heb heb inmiddels getest en het klinkt zwaar OK! De Bogner 2x12 is iets minder groot dan een Fender 2x12 en daardoor misschien iets minder bas. Dat is OK, want de Fender Bandmaster heeft VEUL bas!

En ik heb inmiddels geleerd dat

1) de dual showman (twin zonder speakers) HEEL anders klinkt dan andere Fenders.

2) non-MV (mastervolume) weer anders kunnen klinken dan master volumes.

Dan heb je toch een echt foute DS gehad.....wat een stelling zeg. Trek 2 buizen uit een DS en hij klinkt echt niet veel anders dan die BMST. Precies hetzelfde circuit. Wat wel veel uitmaakt is of ene amp gezond is of niet.
En dat MV maakt echt niet veel uit in een Fender. Op 10 is bijna 100% uit het circuit.
Maar ELKE Fenderamp zal anders klinken, er zit ook 20% tolerantie in de meeste onderdelen, en dat maakt veel uit.

Kim Wilson
18 april 2008, 08:10
Ik heb heb inmiddels getest en het klinkt zwaar OK! De Bogner 2x12 is iets minder groot dan een Fender 2x12 en daardoor misschien iets minder bas. Dat is OK, want de Fender Bandmaster heeft VEUL bas!

En ik heb inmiddels geleerd dat

1) de dual showman (twin zonder speakers) HEEL anders klinkt dan andere Fenders.

2) non-MV (mastervolume) weer anders kunnen klinken dan master volumes.
Maar heb je die kast nou al anders aangesloten?

the sure thing
18 april 2008, 16:00
Yep.... het klinkt erg goed. Binnenkort nog wel ff in een live-situatie testen.... En ik weet niet wat de staat aan de binnenkant is, dus ik heb een afgspraak gemaakt bij CMW.