PDA

View Full Version : zelf speakerkast maken



A3
16 februari 2003, 13:28
Heeft er op dit forum al iemand zelf een speakerkast gemaakt? is dit mogelijk voor iemand die bijna niets van elektronica afweet (met een beetje soldeerhulp) en welk materiaal heb je ervoor nodig en vooral is het veel goedkoper of niet? en is het even goed?

mathe
16 februari 2003, 13:40
Om je vraag te kunnen beantwoorden zul je eerst moeten vertellen wat voor type kast je precies wilt gaan maken.
Marc

Dude
16 februari 2003, 17:28
ik heb zelf een speakerkast gemaakt, gebruik de zoekfunctie effe, zie je mijn kast wel met fotos uitleg ed.

FragDaddy
16 februari 2003, 17:50
ik zit er ook aan te denken om zelf een kast te bouwen (2x12)

boodschappenlijstje
-berkenmultiplex (iemand een beter idee?)
-tolex & speakerdoek
-twee celestion V30 speakers
-hoekjes
-speakerjack

alleen weet ik niet hoe ik aan tolex, speakerdoek, speakers, hoekjes en jacks kan komen?

weet iemand een winkel waar ze dit verkopen? vooral tolex en speakerdoek lijkt me lastig te vinden.

EdJ
16 februari 2003, 19:15
Ik heb hier ergens een folder liggen van antique electronics supply ofzo.Die hebben speakerdoek en tolex in vele soorten.

basswasp
16 februari 2003, 19:34
Voor dat speakerdoek moet je gewoon een kapotte panty gebruiken :razz:

mathe
16 februari 2003, 19:36
FragDaddy,
De meeste van de spullen die jij nodig hebt zijn bij FNS en van Weelden te koop. Wel met als nadeel dat beide bedrijfjes achterlijk duur zijn. Voor een deel van je spul kun je ook eens kijken bij bedrijfjes die flightcases maken of elektronica winkels.
De speakers kun je in bijna iedere muziekwinkel bestellen, maar informeer wel rond voor prijsverschillen. Beschik je over een KvK nummer dan kun je rechtstreeks bij de vertegenwoordiger van Celestion inkopen (Viertron in Barendrecht).
Tolex is lastig hier in Nederland te krijgen voor een normale prijs. Meet wel goed je maten op voordat je bestelt. Het zou vervelend zijn als blijkt dat je tekort komt.
Als houtsoort lijkt 18mm (3/4") Berkenmultiplex (en dan het liefst de Baltische 13 laags uitvoering) een goede keus.
Succes!
Marc

EdJ
16 februari 2003, 20:25
Op ax84 zijn er jongens die succes hadden met tolex bij gordijnen winkels.Weet niet of men dat hier ook heeft.Ik zag bij een gast knalgeel tolex stond wel leuk.

mathe
16 februari 2003, 20:35
Dat spul wordt hier in Nederland ook in diverse interieurwinkels verkocht. Het is alleen geen Tolex maar Skyy of Leatherette. Het is een gladder soort imitatie leder wat vrij zacht is en makkelijk beschadigd.
Tolex of Levant is een hardere PVC soort welke veel duurzamer is en tegen een stootje kan.
Marc

DOLBY
16 februari 2003, 21:23
Berkentriplex is vrij duur. Je kunt ook MDF 18 mm dik nemen, dat is wat goedkoper.
Ik ben zelf ook met een 2x12 kast bezig. Ga nog op zoek naar dunne vinyl om de kast te bekleden. Die zou je bij de tapijthandel moeten kunnen kopen.

FragDaddy
16 februari 2003, 23:42
MDF dempt veel te veel, dan komen de hoge tonen er niet zo mooi uit. ook is MDF lang niet zo duurzaam als multiplex.

het prijsverschil is niet zo groot. die paar euro kunnen er ook nog wel bij als je bekijkt dat je al 250 euro aan 2 speakers kwijt bent

DOLBY
17 februari 2003, 08:57
MDF dempt inderdaad, en daarom gebruiken heel veel cabinet bouwers het juist. Je kunt ook zeggen: triplex resoneert veel te veel. Het is maar wat je persoonlijke voorkeur is.
Je hebt gelijk dat MDF wat makkelijker beschadigt. Daarom moet je er ook iets omheen doen.
Ikzelf heb beide materialen in mijn kast: de zij- en boven kanten van berken triplex (had ik nog liggen) en de plaat waar de speakers aan hangen van MDF.
Ik vind trouwens het prijsverschil aanzienlijk.

BLOK182
17 februari 2003, 09:35
Moet je nog ergens rekening mee houden qua bouw van een 2x12"? Of moet je gewoon een dichte doos timmeren met 2 speakers erin (bij wijze van spreke)? Of kan je ergens de precieze maten enzo downloaden?

FragDaddy
17 februari 2003, 10:12
voor zover ik weet maakt het formaat van de 'doos' niet zo gek veel uit. dit in tegenstelling tot hifi bas-speakers.

stelregel: grotere doos = een wat minder gedefinieerde bas (flabberig.. hoe beschrijf je dit)

kleinere doos = wat strakkere bas

je kunt bijvoorbeeld eens naar de maten van een mesa/boogie 2x12 recto kast kijken, of naar de maten van een marshall 1936, net wat je het meest aantrekt.

BLOK182
17 februari 2003, 11:13
En je hoeft er ook niet allerlei schotten of weet ik wat in te zetten? Ik bedoel, gewoon een "kist" met 2 gaten waarvoor je de speakers hangt is genoeg? Lijkt me namelijk wel cool om te doen, vooral als je de prijzen van de wat betere 2x12" cabs checkt.

blimb
17 februari 2003, 11:52
misschien wat overbodig ...
maar het is ook wel makkelijk om eerst een "frame" te bouwen... zeg maar eerst de kubus met ribben .. en daarna de plater er tegenaan .. wordt ie wel zo stevig en als je dat frame eenmaal hebt is het een stuk makkleijker in elkaar flansen van het geheel ..

mathe
17 februari 2003, 11:53
Weet je het zeker Blok182?
Even een klein rekensommetje:
- Alle hout (18mm high grade Baltisch berken, vuren lattten) ca. 100 Euro
- 2 goede speakers ca. 250 Euro
- Tolex bekleding ca. 50 Euro
- Speakerdoek en hardware ca. 50 Euro

Maakt totaal al 450 Euro en dan zit hij nog niet in elkaar. Dan komt daar nog eventueel bij de kosten voor het freesen van de zwaluwstaart- of tandverbindingen op de hoeken...
Nog steeds zo goedkoop?
Marc

Dude
17 februari 2003, 13:22
voxhumana verkoopt tolex en speakerdoek, is niet zo duur, voor een hele 4x12 kast betaal je aan tolex iets van 50 gulden...

EdJ
17 februari 2003, 13:44
Ik zou trouwens absoluut geen mdf nemen.Dat spul weegt een ton en als het niet helemaal goed bekleed is(of er komt een scheurtje in het tolex)zet het als het vochtig(bier)wordt waanzinnig uit.Leuk spul voor klussen met kijkers maar niet voor een speakerbox die van hot naar her gesjouwd wordt.

mathe
17 februari 2003, 14:29
Iamyou:
Dank je voor de tip. Dat lijken tenminste normale prijzen voor bekleding. Ze zitten niet zo ver hiervandaan dus ik zal ze eens met een bezoekje vereren. Kundige mensen trouwens in dat atelier.

Edj:
MDF is inderdaad niks. Goed voor HiFi (en daar ook veel voor gebruikt) maar minder voor instrumentversterking. Klinkt veel te koud en dat willen we niet, toch?

Maar wat ik in het algemeen eigenlijk geprobeerd heb te zeggen is dat het vaak niet echt loont om zelf een kast tegaan maken. Als je een goed klinkend origineel wilt nabouwen zijn de kosten voor materiaal en montage voor één stuks zo hoog dat de gemaakte winst minimaal is. Ook kun je vooraf niet weten hoe jouw kast uitendelijk gaat klinken, een groot nadeel lijkt me. Daarbij komt nog dat je er een hoop tijd in moet steken en er niet zoiets bestaat als fabriekgarantie.
Het is natuurlijk wel zo dat het gewoon leuk is om een speakerkast te maken (tenminste, er zijn mensen die dat vinden) en het kan erg leerzaam zijn. Twee dingen die weer niet in geld zijn uit te drukken...
Marc

FragDaddy
17 februari 2003, 15:54
mathe heeft een goed punt.

je zult er niet veel geld mee besparen ten opzicht van het kopen van een 2x12.

ook zit je met het probleem dat een zelfbouwkast bij verkoop bijna niets opbrengt, terwijl je een mesa / marshall / engl / whatever weer voor een leuk prijsje kunt verkopen.

BLOK182
17 februari 2003, 16:03
naja, dan toch maar doorsparen voor een merk 2x12". Probleem is een beetje dat als ik een cab koop, dattie ook lekker strak moet klinken i.c.m. mun boogie, en mesa 2x12" zijn 900 euro, engl maakt alleen 2x12" met een "knik" en met andere duurdere merken zit je ook al gauw aan de 600-900 euro. Ik weet alleen niet hoe dat bij Koch zit? Hoeveel kost zo'n 2x12"?

Bobsterke
17 februari 2003, 17:32
TS212- available in vertical or horizontal versions, with or without back 2 x 12 speakers € 468.00
All Koch cabinets or combo's are fitted with Koch VG12-90 spaekers. These speakers are custom build by Jensen. There is also a possibility to choose from Celestin Vintage 30 or Celestion G12M Greenback speakers.


Heb er vorige week een gekocht voor € 450.00 bij mijn multitone top. Cabinet bevalt prima. Heb de gesloten versie met Jensen speakers. De 2e die is besteld maar das er een met celestions.

Groeten BoB

BLOK182
17 februari 2003, 17:40
mm, 450 euro, nee, dan kan ik toch maar beter een merkcab kopen. Ik kan hoogstens het speakerdoek van zo'n koch vervangen, niet mijn ding namelijk :wink:

JackSparow
6 februari 2008, 21:32
Nu is er veel uitleg over matriaal maar hoe kom ik te weten welke maten ik moet moet hebben voor bepaalde speakers.
Wel onzettend bedankt voor het matriaal wat beter is of niet, hier kan ik inieder geval alvast mee, nu de maten nog