PDA

View Full Version : Kop schuin van mijn nieuwe LL16...?



hanzeman
8 april 2008, 17:28
Ik heb vorige week een LL16 Yamaha gekocht, was goedkoper dan normaal 'omdat er geen koffer bij zat', maar nu begint me op te vallen dat de kop van de gitaar iets schuin staat tov de body. Zou hij daarom goedkoper weg gegaan zijn?

Als ik langs de kop kijk, en de hoeken van de kop 'uitlijn' met de binding van de body, zie ik dat de ene punt van de kop (de kant van de lage E) iets hoger uitkomt dan de andere. Duidt dit op een gedraaide hals? Is een beetje een schuine kop misschien normaal bij 'handgebouwde' gitaren? Het is tenslotte hout en handwerk (probeer ik het hoopvol te verklaren).
Moet ik hiermee terug naar de winkel (Feedback! AAhhrghh!).

Zie de foto, misschien kun je het hierop een beetje zien...


http://img253.imageshack.us/img253/5010/img1140xga2.jpg (http://imageshack.us)

http://img364.imageshack.us/img364/3936/img1141xol6.jpg (http://imageshack.us)

Javaca
8 april 2008, 17:34
Dit ziet er zo op het eerste zicht toch uit als een licht getordeerde hals.

Maar let op! dit is op basis van het zien van de foto.

--=HANS=--
8 april 2008, 17:45
Ziet er inderdaad getordeerd uit uit maar door de schuine topkam kan het ook vertekenen.

Lopen de B en hoge E niet aan als je hoger op de hals speelt?

Ik zou er gewoon mee terug gaan. Feedback heeft vast afspraken met de importeur van Yamaha en kan het instrument waarschijnlijk ruilen als het een produktiefout blijkt te zijn. In ieder geval niet te lang wachten want dan beginnen ze meteen te roepen dat het ook bij jou gebeurd kan zijn. Te droog, te nat, te warm, te koud, you name it.

Succes ermee!

Groet, Hans

Jedeel
8 april 2008, 17:50
Met name op de bovenste foto kan je goed zien dat de hals gedraaid is.
Zelfs de body staat niet waterpas; rechts is die lager dan links, dus dat
komt er nog extra bij!!

Zoals de anderen al zeggen; teruggaan!
(Ook al lopen de B en E snaar nu (nog) niet aan.)

Rinze
8 april 2008, 17:52
Een woord: teruggaan.

Mr.Fingers
8 april 2008, 18:15
Die ziet er me getordeerd uit (de frets staan ook schuin)

Inderdaad, gewoon teruggaan en een andere vragen.

hanzeman
8 april 2008, 23:47
Bedankt voor de tips, ik zal er mee teruggaan, jammer dat het langer dan 8 dagen geleden is dat ik hem kocht, dan had ik gewoon kunnen ruilen zonder gezeur. Nu is het bijna twee weken en dan ben ik bang dat ze bij Feedback Utrecht toch moeilijk gaan doen.

B_2_the_a
9 april 2008, 01:14
garantie is garantie eh maat ;)

het product voldoet gewoon niet aan de eisen, klaar...

sanderz
9 april 2008, 09:06
"Ruilen binnen acht dagen" is iets anders dan garantie op produktievouten.

Laser
9 april 2008, 11:24
Eén motto:

Return to sender.... ongetwijfeld.

hanzeman
9 april 2008, 15:35
Of ze zeggen: het is fabrieksgarantie, dus plak er zelf maar 120 euro aan postzegels op en doe hem zelf maar op de post naar Yamaha in Japan...

B_2_the_a
9 april 2008, 15:37
Of ze zeggen: het is fabrieksgarantie, dus plak er zelf maar 120 euro aan postzegels op en doe hem zelf maar op de post naar Yamaha in Japan...

wat denk je zelf?
een winkel is de eerste 6 maanden van een garantie periode verplicht om dat soort kosten op zich te nemen

(volgens mij hoor, me niet neerschieten als dat niet klopt)

sanderz
9 april 2008, 16:13
Als je de gitaar als particulier gekocht hebt, is de winkelier wettelijk gezien aansprakelijk voor de garantie. Ook als het fabrieksgarantie is; de winkelier moet op haar beurt de fabrikant aansprakelijk stellen.

Tenzij, uiteraard, op voorhand is overeengekomen van vorenstaande bepaling af te zien (zoals gangbaar is met een Nintendo DS-Lite bij Bart Smit, herinner ik me). Dat moet dan wel duidelijk en bij voorkeur schriftelijk zijn overeengekomen.

Riky
9 april 2008, 16:42
ik heb zo'n idee dat feedback niet zo moeilijk zal doen...
Gewoon fabrikage fout... Waarschijnlijk rijg je meteen een ander mee... Wel vervelend , maar ja... dit is ook nix..

Als Feedback moeilijk gaat doet, dan sta jij gewoon in je recht, want je hebt iets gekocht dat niet aan de standaart verwachtingen van het product voldoet en dan sta je wettelijk als consument in je gelijk... ook al weten de meeste nederlanders dit niet...
Als ze moeilijk gaan doen... geld terug vragen en bij andere winkel nieuwe kopen, maar denk niet dat dat nodig is..

succes er mee:)

Jedeel
9 april 2008, 17:14
ik heb zo'n idee dat feedback niet zo moeilijk zal doen...

Het zou mij ook heel erg van ze tegenvallen als ze je niet probleemloos helpen.
Welk filiaal overigens? A'doorn, Utrecht, Eindhoven, R'dam?

hanzeman
10 april 2008, 00:09
Het is Feedback Utrecht, dusseh...
Het hangt er een beetje van af wie je er treft geloof ik.

Jedeel
10 april 2008, 00:24
Het is Feedback Utrecht, dusseh...
Het hangt er een beetje van af wie je er treft geloof ik.

Ik ken alleen het personeel hier in Apeldoorn en daar heb ik nog nooit
problemen mee gehad.
Ga er maar eens naar toe (Utrecht) en ik verwacht dat zij zelf zullen beamen
dat jouw gitaar niet tussen het aanbod had mogen hangen.

Hou ons op de hoogte en succes!!

sanderz
10 april 2008, 08:51
Het is toch een doordeweekse dag?

Bel Feedback, mail ze eventueel een feauteau en vraag ze gewoon om een reactie. Dat is een stuk sneller dan speculeren wat er allemaal kan gebeuren of gezegd worden.

hanzeman
11 april 2008, 01:00
Ben terug geweest. Ze gaven direct toe dat die hals gedraaid is. Ze nemen hem terug en bestellen een andere LL16. Totdat die er is, kan ik 'de kromme' gebruiken. Ik denk dat het zo toch wel goed geregeld wordt dan, bij Feedback. Ik zal de nieuwe LL16 bij aflevering wel heel goed inspecteren. Ik hoop dat die wel helemaal goed is. Het geluid van de LL16 is namelijk onovertroffen voor die prijs vind ik.

Ace 1.15.19
11 april 2008, 02:46
Toch netjes opgelost, had ook niks anders verwacht. Mooi dat je deze nog even kan houden tot die nieuwe binnen is. Goed geregeld.

hanzeman
11 april 2008, 08:53
Precies, ze hebben de kromme nog even een beetje afgesteld, zodat hij toch nog wel een beetje te bespelen is zonder al te veel ratelende frets.

Op de nieuwe vervang ik trouwens de tuners direct door een set grover Rotomatics. Op de yamaha zelf zitten Grover lookalikes van (ik neem aan) Chinese makelij.

Riky
11 april 2008, 09:23
Top! een 10 voor feedback zou ik zeggen:)
Meer dan dit kunnen ze toch niet doen:)

Hopen voor je dat de nieuwe wel ok is:)
Altijd irritant dat je je nieuwe spul gelijk weer moet missen, maar ja... gedraaid hals heb je ook niks aan:)

--=HANS=--
11 april 2008, 10:10
Goed geregeld man, veel plezier met je nieuwe straks!

Heb iets soortgelijks meegemaakt bij Feedback Eindhoven. Ik kocht daar in een moment van verstandsverbijstering een Koch Studiotone buizenversterker. Bij thuiskomst bleek hij te kraken op lage volumes. Terug gegaan en twee buizen bleken niet goed meer, zonder enig probleem of kosten werd het hele zakie vervangen.
M`n elektrische bevlieging heeft er trouwens niet langer door geduurd, al die zooi was binnen het jaar de deur weer uit.
Doet u mij maar een akoestische gitaar :seriousf:

Groet, Hans

Riste
11 april 2008, 10:33
Wat voor 'tuners' zitten er op die LL16?

hanzeman
11 april 2008, 11:04
Grover-kopieen, goudkleurig. Omdat ik geen nieuwe gaatjes wil boren ga ik dan ook voor (goudkleurige) Grover rotomatics. De maten komen precies overeen.

Verder wil ik de brugkam vervangen door een Tusq exemplaar, en heb ik nog ebbenhouten pins liggen (hoewel dat alleen optisch een verbetering zal zijn ben ik bang, voor een hoorbaar verschil moet ik denk ik ivoren of hoornen pins hebben).

De kam vervangen wil ik uiteindelijk eigenlijk ook nog, voor een bone kammetje, maar dat doe ik liever niet zelf...

dadgad
11 april 2008, 11:22
Grover-kopieen, goudkleurig. Omdat ik geen nieuwe gaatjes wil boren ga ik dan ook voor (goudkleurige) Grover rotomatics. De maten komen precies overeen.

Verder wil ik de brugkam vervangen door een Tusq exemplaar, en heb ik nog ebbenhouten pins liggen (hoewel dat alleen optisch een verbetering zal zijn ben ik bang, voor een hoorbaar verschil moet ik denk ik ivoren of hoornen pins hebben).

De kam vervangen wil ik uiteindelijk eigenlijk ook nog, voor een bone kammetje, maar dat doe ik liever niet zelf...

Hallo,

Ik zou de originele Yamaha mechanieken laten zitten ! Op
mijn Taylor (GA-RS, uit 1995) zitten Grovers en die zijn al
2x vervangen. Op mijn Yamaha (L25A, uit 1983) zitten nog
steeds de originele mechanieken - en die doen het nog
steeds uitstekend. Toegegeven, het goud ziet er niet meer
zo fraai uit....

Greetz,

Han.

hanzeman
11 april 2008, 11:48
Maar die tuners die Yamaha in de 80er jaren gebruikte, zijn helaas niet dezelfde als die ze nu gebruiken ben ik bang.

Yamaha maakte sowiezo in de 80s en begin 90s hele goede dingen.

Ik had een FG441S die ik voor een paar honderd gulden verkocht heb met mijn stomme kop. Wat zou ik die graag terug hebben! Wat een prachtig geluid daar in zat. Nog mooier dan in de LL16 die ik dan nu heb/krijg.

Maar wel balen dat die Grovers van jou zo snel de geest gaven. En zonde want ze zijn nogal aan de prijs. dat setje dat ik heb kost 79 euro!

Riste
11 april 2008, 11:50
Ik zou die stemmechanieken op de LL16 zeker niet vervangen. Op mijn Yamaha FG-1000 J (1976) zitten nog altijd de originele en daar is nooit iets fout mee geweest.

dadgad
11 april 2008, 12:50
Ik had een FG441S die ik voor een paar honderd gulden verkocht heb met mijn stomme kop. Wat zou ik die graag terug hebben! Wat een prachtig geluid daar in zat. Nog mooier dan in de LL16 die ik dan nu heb/krijg.

Maar wel balen dat die Grovers van jou zo snel de geest gaven. En zonde want ze zijn nogal aan de prijs. dat setje dat ik heb kost 79 euro!

Hallo,

Ik heb er wel vertrouwen in dat die LL16 met de tijd ook
nog wel beter gaat klinken. De L (of LL) body vorm van
Yamaha is wat afgeronder dan de FG, en de kwaliteit van
de materialen is beter. Dat levert, als 'ie goed ingespeeld
is, een mooi warm en goed gebalanceerd geluid op.

En wat die Grovers op mijn Taylor betreft, ja, ze zijn duur
maar ze zijn beide keren onder garantie vervangen - dus
het heeft me (behalve de reiskosten naar de dealer) geen
cent gekost. En dus beide keren de hele set vervangen,
niet alleen die paar die problemen hadden.
Da's dan wel weer Taylor !

Greetz,

Han.

hanzeman
11 april 2008, 15:00
Alles heeft zijn prijs...

hanzeman
11 april 2008, 18:12
Top! een 10 voor feedback zou ik zeggen:)
Meer dan dit kunnen ze toch niet doen:)

Hopen voor je dat de nieuwe wel ok is:)
Altijd irritant dat je je nieuwe spul gelijk weer moet missen, maar ja... gedraaid hals heb je ook niks aan:)


Inderdaad, als die nieuwe LL16 dan maar wel helemaal OK is, dan krijgen ze van mij inderdaad een dikke pluim.

Maniaaaak!!
11 april 2008, 19:28
wat denk je zelf?
een winkel is de eerste 6 maanden van een garantie periode verplicht om dat soort kosten op zich te nemen

(volgens mij hoor, me niet neerschieten als dat niet klopt)

Ik ga je niet neerschieten (hoogstens licht verwonden).

Even een kort verhaal over garantie. Het enige dat garantie in feite is is de vrijstelling van bewijslast dat een defect is veroorzaakt door een bepaalde partij in een koop. In Nederland is een verkoper verplicht om voor jou als koper een defect te verhelpen op het moment dat dit defect is ontstaan binnnen normaal gebruik van een product.

Jij hebt dus als consument geen kont te maken met de fabrikant en een winkel kan en mag jouzelf en jou claim in principe nooit doorsturen naar de fabriek zonder hierin te bemiddelen als jij dit wil. Jij bent als koper verplicht de verkoper minstens 1 maal het defect op een normale manier binnen een redelijk tijdsbestek te verhelpen. Gebeurt dit niet op een normale manier kan je een nieuw exemplaar of een creditering van de (LET OP!) dagwaarde van je product krijgen.

De eerste 6 maanden na aankoop van een product ligt de bewijslast voor uitzonderlijke defecten bij een reseller, dat wil dus zeggen dat jij mag verwachten dat een defect dat 6 maanden na ingebruikname van een product in principe al stuk was toen jij het kreeg. de rest van de garantieperiode ligt de bewijslast bij jou.

De feedback lost dit gewoon goed op, geen gezeik voor jou, geen gezeik voor hun het hele verhaal is te verhalen op de fabrikant en iedereen is happy...

Voor je jouw nieuwe gitaar meeneemt is het wel handig om ff te kijken of je nieuwe gitaar wel in orde is om gezeik te voorkomen naar mijn idee...