PDA

View Full Version : castle (london city) 100 watter kopen



savale
8 april 2008, 15:17
Ik heb dus een castle 100w buizenamp met 4 el34's op de kop weten te tikken:
Er komt nog een hoop lawaai uit, in de studio even aangesloten op een marshall 4x10 cabje, maar heb m niet verder open durven te draaien dan een 1/4 :P

update:
Ik heb de behuizing eraf gehaald. Even vergeten om daar foto's van te nemen, maar dat zal ik nog doen.

foto's
-----------------------
Dit lijkt het schema te zijn:
http://www.drtube.com/schematics/londoncity/dea100.gif

De waarschijnlijk nog originele buizen!
http://savale.nl/wp-content/gallery/100w_tube/hpim2723.jpg

van voren
http://savale.nl/wp-content/gallery/100w_tube/hpim2722.jpg

de elektronica
http://savale.nl/wp-content/gallery/100w_tube/hpim2713.jpg

De rest van de foto's kun je hier bekijken:
http://savale.nl/my-gear/

pimmetje
8 april 2008, 15:26
Heeft 't als je dat niet weet wel zin om 'm open te schroeven?
Ik zou denk ook sowieso ff ergens een cabje regelen.

savale
8 april 2008, 15:34
Heeft 't als je dat niet weet wel zin om 'm open te schroeven?
Ik zou denk ook sowieso ff ergens een cabje regelen.

Nouja als die potmeters zo kraken omdat alles verroest is van binnen, tja dan weet ik ook genoeg :)
Dat cabje ga ik toch wel even regelen ja.

savale
8 april 2008, 22:21
Ok, ben eigenwijs geweest. Zonder te kunnen testen gekocht, maar damn wat een beest. Meteen getest in de studio :P Klonk echt lekker! :D Mazzeltje dus!
Foto's zal ik donderdag/vrijdag maken. NU staat ie even in de studio namelijk.

AutoStatic
9 april 2008, 10:42
Als er nog Philips buizen inzitten zal ie binnen afzienbare tijd toch een keer geserviced moeten worden. Maar gefeli met je aankoop!

savale
9 april 2008, 11:29
Als er nog Philips buizen inzitten zal ie binnen afzienbare tijd toch een keer geserviced moeten worden. Maar gefeli met je aankoop!

Donderdagavond even mee spelen en dan gaat ie na het oefenen naar huis. Ben benieuwd wat er inzit ook namelijk :)

De behuizing ziet er zwaar gerelict uit, maar dat staat eigenlijk wel vet. Alleen missen er wat knoppen en één van de potmeters is naar de knoppen. Dat soort dingen ga ik zelf lekker fixen.
Het is even de vraag of het me ook lukt om de bias opnieuw in te stellen na het vervangen van buizen, maar daar is vast wel het e.a. over te vinden via wat googlewerk.
Ik zal waarschijnlijk vrijdag wat foto's posten als er interesse voor is. Ben zelf wel blij met de aankoop. Voor 1euro50 per watt wel een goede koop denk ik zo :)

Geoffrey
9 april 2008, 11:43
Daar is zeker en vast intresse voor..
Laat maar komen die foto's!

elerik
9 april 2008, 11:44
je hebt 2 euro betaald voor een 100 wat buizen versterker??

Geoffrey
9 april 2008, 11:47
1,50euro per watt is 150euro voor 100 watt.. als ik toch een beetje kan rekenen

Hoe kom jij aan 2euro..?

savale
9 april 2008, 11:50
Haha ik weet het: 1 euro per 50 watt ;) Maar nee dat helaas niet :P

Han S
9 april 2008, 13:01
Als er nog Philips buizen inzitten zal ie binnen afzienbare tijd toch een keer geserviced moeten worden. Maar gefeli met je aankoop!

Hoezo? Wat is er mis met oude Philips buizen?

pol
9 april 2008, 13:13
vond ik ook maar een rare redenering.

Als die ouwe buizen nog goed werken, laten zitten, zo worden ze nu niet meer gemaakt.

Lenweë Míriel
9 april 2008, 13:26
Ik denk dat hij er mee bedoeld dat, als die buizen er nog in zitten er waarschijnelijk nooit iets aan gedaan is.
Dus buiten het feit om of ze nog goed zijn of niet mag je wellicht dan wel stellen dat een onderhouds beurt wel op zijn plaats is.
Het zou overigens ook natuurlijk altijd kunnen dat ze wel vervangen zijn maar er dus weer philips in geplaatst is.

maar gefeliciteerd er mee.

savale
9 april 2008, 13:38
Er is wel kans dat er het één en ander vervangen moet gaan worden, maar dat zien we wel als ie open is.
Is er een manier om de elco's te checken op de capaciteit? Of is het gewoon slim om die zowiezo te vervangen?

Han S
9 april 2008, 13:49
Wat je moet doen is alles wat goed werkt gewoon zo laten. Als er krakende potmeters zijn, gewoon nieuwe er in solderen, mooie nieuwe knoppies er op en als je het nodig vindt een nieuw Tolex kleedje en je hebt weer een prima versterker die bovendien vrij zeldzaam is.

Philips buizen zijn de beste ooit en als die het goed doen moet je ze vooral laten zitten.

Ik heb een Marshall 4010 van begin jaren 80 en daar zitten de originele buizen nog in en die blijven daar lekker zitten. Gewoon goed is goed genoeg en als er al ergens onzin over wordt geroepen is het wel over buizenversterkers. En hoe hard denk je dat een 100 watt buizenamp kan gaan?

pimmetje
9 april 2008, 13:51
Breng 'm gewoon ff naar een ampdokter voor een beurtje.
Doe ik ook zo heel nu en dan met ouwe bakken. Dan meet-ie ff alles door en vervangt wat echt is verlopen (uiteraard met meldplicht als hij denkt dat 't boven een bepaald bedrag komt :D).
En als je een dokter vindt die echt van versterkers houdt, zal hij ook niets in zo'n ouwe amp vervangen wat daar niet ECHT aan toe is.

savale
9 april 2008, 13:53
Breng 'm gewoon ff naar een ampdokter voor een beurtje.
Doe ik ook zo heel nu en dan met ouwe bakken. Dan meet-ie ff alles door en vervangt wat echt is verlopen (uiteraard met meldplicht als hij denkt dat 't boven een bepaald bedrag komt :D).
En als je een dokter vindt die echt van versterkers houdt, zal hij ook niets in zo'n ouwe amp vervangen wat daar niet ECHT aan toe is.

Ja precies, ik vind het zonde als er teveel wordt vervangen...

elerik
9 april 2008, 14:33
savale Haha ik weet het: 1 euro per 50 watt Maar nee dat helaas niet :P

Tja even verkeerd gelezen, vond het zelf ook al vreemd

Negative K3 fan
9 april 2008, 15:36
Is er een manier om de elco's te checken op de capaciteit? Of is het gewoon slim om die zowiezo te vervangen?

Daar zijn de experts het eigenlijk nog niet over eens, als ze niet bol staan of niet lekken, of andere uiterlijke slijtage kenmerken vertonen zou je ze kunnen laten zitten. Ik heb in de 2 London cities die ik in handen heb gehad het risico niet genomen en ze (zelf) vervangen.

savale
9 april 2008, 15:45
Daar zijn de experts het eigenlijk nog niet over eens, als ze niet bol staan of niet lekken, of andere uiterlijke slijtage kenmerken vertonen zou je ze kunnen laten zitten. Ik heb in de 2 London cities die ik in handen heb gehad het risico niet genomen en ze (zelf) vervangen.

Vervangen is voor mij ook wel makkelijk te doen. Heb elektrotechniek gedaan en kan best wel wat solderen. Het afstellen van de bias is toch weer een ander verhaal. Daarmee kun je een hoop slopen volgens mij. Zeker omdat ik niet weet wat het exacte schema is enzo. Mjah misschien is het gewoon een kwestie van inlezen en een keer de gok wagen :P

Negative K3 fan
9 april 2008, 19:59
met een elektrotechniek achtergrond kun jij dat zelf zeker wel.

don marco
9 april 2008, 22:29
zoveel fout kunt ge daar niet mee doen.. Belangrijkste is dat ge uw biaspot op negatiefste hebt staan als ge uw amp opzet.

hier is een fijne site die k de eerste keer gebruikt heb..

http://www.diyguitarist.com/GuitarAmps/PT-Biasing.htm

savale
9 april 2008, 22:37
Dank je! Heb zelf nooit met buizen gewerkt nog, ben meer een digitale man ;) Maaruh met wat inlezen gaat het me wel lukken denk ja. Morgen eerst eens even flink aan de tand voelen en dan kijken wat er aan moet gebeuren. :P

AutoStatic
10 april 2008, 13:48
Ik denk dat hij er mee bedoeld dat, als die buizen er nog in zitten er waarschijnelijk nooit iets aan gedaan is.
Dus buiten het feit om of ze nog goed zijn of niet mag je wellicht dan wel stellen dat een onderhouds beurt wel op zijn plaats is.Dat bedoelde ik eigenlijk ja. Ik heb hier 3 LC's staan, in alle drie zaten Philips buizen en alle drie zijn nooit onderhouden geweest. 2 zijn er al gereviseerd wat ook echt nodig was.

Han S
10 april 2008, 16:47
Wat bedoel je met 'onderhouden'? Het is toch geen auto? De enige bewegende delen in een amp zijn de potmeters en de schakelaars. Als de versterker goed klinkt, voldoende vermogen levert en niet bromt moet je er niks aan doen. Een krakende potmeter vervangen is een klusje van niks en kost een drol.

savale
10 april 2008, 18:24
Wat bedoel je met 'onderhouden'? Het is toch geen auto? De enige bewegende delen in een amp zijn de potmeters en de schakelaars. Als de versterker goed klinkt, voldoende vermogen levert en niet bromt moet je er niks aan doen. Een krakende potmeter vervangen is een klusje van niks en kost een drol.

Ben het hier helemaal mee eens. Als ik geen rare dingen hoor of opgezwollen condensatoren vind dan ga ik ook niets vervangen behlave de brakke potmeters.
Maaruh ik ga er nu lekker vandoor en die amp eens lekker bespelen :)

savale
11 april 2008, 14:28
startpost geupdate met foto's en het waarschijnlijke schema:

De rest van de foto's staan hier.
http://savale.nl/my-gear/

Conclusie:

De originele buizen zitter er waarschijnlijk nog in.

Hier en daar wat donkere plekjes op de buizen, maar ze zien er niet heel beroerd uit volgens mij.
Er zitten geen bolle elco's in, deze lijken echter wel een keer vervangen.
de 4 ohm uitgang lijkt niet aangesloten.
De jack aansluitgingen zijn wat geoxideerd. Ik ga deze schoonmaken en even opnieuw polijsten.

Nu wil ik dus alle potmeters + knoppen gaan vervangen omdat die echt gaar zijn. Ik zoek een beetje kwaliteit potmeters, heeft iemand tips?
Verder weet ik niet welke lineair en welke logaritmisch zijn. Ik kan me voorstellen dat de volume pot logaritmisch is, maar de rest???

Negative K3 fan
11 april 2008, 16:30
startpost geupdate met foto's en het waarschijnlijke schema:

De rest van de foto's staan hier.
http://savale.nl/my-gear/

Conclusie:

De originele buizen zitter er waarschijnlijk nog in.

Hier en daar wat donkere plekjes op de buizen, maar ze zien er niet heel beroerd uit volgens mij.
Er zitten geen bolle elco's in, deze lijken echter wel een keer vervangen.
de 4 ohm uitgang lijkt niet aangesloten.
De jack aansluitgingen zijn wat geoxideerd. Ik ga deze schoonmaken en even opnieuw polijsten.
Vervang ze dan meteen! het schema klopt trouwens niet echt, zitten een paar grote fouten in, bijvoorbeeld de tone stack..


Nu wil ik dus alle potmeters + knoppen gaan vervangen omdat die echt gaar zijn. Ik zoek een beetje kwaliteit potmeters, heeft iemand tips?
Verder weet ik niet welke lineair en welke logaritmisch zijn. Ik kan me voorstellen dat de volume pot logaritmisch is, maar de rest???
wat betreft potmeters gebruik ik altijd Alpha, bevalt me goed. Wat betreft lineaur/logaritmisch: kijk eens naar schema's van oudere marshalls zoals 1959s en 1987s...

Chris Winsemius
11 april 2008, 16:33
Pots:

volumes en bass: 1M log
treble: 250k lin
middle: 25k lin
presence: meestal 5k lin (scratchy type) of 4k7 weerstand + 25k lin pot

savale
11 april 2008, 17:27
Wow super guys, ga de jack aansluitingen ook vervangen. Die alpha pots heb ik inmiddels gevonden bij Verduin Electronics.

Ik zit nog sterk te twijfelen aan een master volume mod. Als iemand daar een goed schema voor heeft of een goed schema van de versterker dan hou ik me aanbevolen.

savale
11 april 2008, 18:55
hmmz even die pots vinden is toch ook niet zo makkelijk. Die alpha pots hebben een gaatje van 8mm nodig, maar er zit al n gat van 10mm... Dat gaat niet erg lekker zitten vrees ik.

Hier in NL niet gevonden, maar wel bij onze buren: tubeampdoctor

savale
11 april 2008, 20:49
hmmz ben aan t kijken naar t schema voor die master volume. Ik zie nu al dat het schema wat anders is dan de versterker die ik voor mijn neus heb staan, maar ik vraag me af of ik die master volume pot na de eq-ing kan doen of dat het na die 3e voorbuis moet komen.
Bij een jcm800 met 2 voorbuizen zit ie direct na de treble, maar bij deze castle komt er dan eerst nog een voorbuis voordat het signaal de powertubes ingestuurd wordt. help :)

AutoStatic
11 april 2008, 22:03
Wat bedoel je met 'onderhouden'? Het is toch geen auto? De enige bewegende delen in een amp zijn de potmeters en de schakelaars. Als de versterker goed klinkt, voldoende vermogen levert en niet bromt moet je er niks aan doen. Een krakende potmeter vervangen is een klusje van niks en kost een drol.Onderhouden, gewoon als in af en toe na laten kijken, naar het versterkermannetje brengen, een beurt geven, checken, laten doorlichten door een deskundige, laten servicen, herbuizen, nalopen, weet ik het. Maar ik ben een biet kennelijk. Het zij zo :)

Han S
11 april 2008, 22:35
Onderhouden, gewoon als in af en toe na laten kijken, naar het versterkermannetje brengen, een beurt geven, checken, laten doorlichten door een deskundige, laten servicen, herbuizen, nalopen, weet ik het. Maar ik ben een biet kennelijk. Het zij zo :)

Ga je met je hi fi versterker ook regelmatig voor een onderhoudsbeurt naar het versterkermannetje? En hoe zit het met de CD speler? Vroeger werkte elke versterker, radio en TV met buizen en die kwamen alleen bij de reparateur als ze het niet meer deden.

Als je een buizengitaarversterker hebt die genoeg vermogen levert, niet bromt en niet kraakt dan moet je er lekker mee spelen. Ik ben het met je eens als je een enkele keer laat kijken of er elco's lekken of condensatoren aan corpulentie beginnen te lijden, maar zo'n buizenamp is een simpel ding waar weinig aan kapot gaat als je er goed mee omgaat.

AutoStatic
11 april 2008, 22:43
Ga je met je hi fi versterker ook regelmatig voor een onderhoudsbeurt naar het versterkermannetje? En hoe zit het met de CD speler? Vroeger werkte elke versterker, radio en TV met buizen en die kwamen alleen bij de reparateur als ze het niet meer deden.

Als je een buizengitaarversterker hebt die genoeg vermogen levert, niet bromt en niet kraakt dan moet je er lekker mee spelen. Ik ben het met je eens als je een enkele keer laat kijken of er elco's lekken of condensatoren aan corpulentie beginnen te lijden, maar zo'n buizenamp is een simpel ding waar weinig aan kapot gaat als je er goed mee omgaat.Joh, ik was je rant alweer bijna vergeten, gaat ie door. Ander synoniem dan voor onderhouden, er goed mee omgaan. Whatever ;)

savale
11 april 2008, 23:26
mjah ik ga maar even n apart topic starten voor die master volume mod denk, want ga er niet uitkomen. Enig idee waar ik dat t beste kan doen?

Chris Winsemius
11 april 2008, 23:53
hmmz even die pots vinden is toch ook niet zo makkelijk. Die alpha pots hebben een gaatje van 8mm nodig, maar er zit al n gat van 10mm... Dat gaat niet erg lekker zitten vrees ik.

Hier in NL niet gevonden, maar wel bij onze buren: tubeampdoctor

Pots worden vastgezet dmv. moertjes en ringetjes., ik gebruik meestal Alpha's, ook in LCs, gewoon even "met beleid" vastzetten.
Je mag me mailen voor alpha-pots/etc.

Frits van Mourik
12 april 2008, 00:01
En voor 'n simpele, maar goedwerkend MV- mod moet je mij maar ff PM'en...
heb de mod al bij ruim 'n 10-tal LC-amps gedaan, tot tevredenheid des cliënts.
Maar is gemakkelijk te DIY.

savale
12 april 2008, 10:45
En voor 'n simpele, maar goedwerkend MV- mod moet je mij maar ff PM'en...
heb de mod al bij ruim 'n 10-tal LC-amps gedaan, tot tevredenheid des cliënts.
Maar is gemakkelijk te DIY.

Dank je heb je n PM gestuurd.

edit: het is me inmiddels zelf al gelukt, maar ik ben toch benieuwd naar andere schema's. Volgens mij overstuur ik nu alleen de eerste twee pre buizen namelijk. Maar het klinkt wel al moddervet :P Als ik mn 2x12 celestion vintage30 cab binnen heb dan komen er wel wat geluidsamples :P

savale
15 april 2008, 16:17
Frits heeft me al goed geholpen en tips gegeven om de schermroosterweerstanden te vervangen. Maar dan moet ik de bias opnieuw gaan instellen:
Ik heb zelf dit linkje gevonden, het is me vrij helder, maar heb nog een paar vragen:
http://scorpio.sambalbij.nl/tubes.html

welke stroom is geschikt voor die philips el34's?
Maakt het nog uit op welke buis ik dit doe?
Ik ga het potentiaal meten over de weerstand tussen de "keerrooster spanning" (grid 3) en de aarde. Maar welke pin is de "keerrooster spanning"?

Bedankt!

Han S
15 april 2008, 17:38
Er zat toch een potmeter op waar 'distortion' bij staat dacht ik? Hoe werkt die dan?

Marc Oblivian
16 april 2008, 08:39
Grappige is trouwens dat er een schrijffout op het chassis staat: Distortion is zo geschreven: "Distorsion"....

savale
16 april 2008, 09:42
Er zat toch een potmeter op waar 'distortion' bij staat dacht ik? Hoe werkt die dan?

ja die werkt prima :P maar dat betekend dat ie dan knoerdhard dat ook mn eindtrap instuurd waardoor ik dus op 100watt moet spelen om volledige distortion te krijgen :P
Met een mastervolume ertussen kan ik mijn preamp lekker laten oversturen en het overstuurde signaal weer knijpen zodat mijn eindtrap gewoon op een chill volume kan draaien.
Die mastervolume is gefixt, maar probeer nu nog wat andere dingen toe te voegen. Onder andere een fx loop en nog wat tips van Frits om mijn (toekomstige buizen te sparen)
Als ik het zelf allemaal begrijp maak ik wel even een mooi mod verslag in de startpost :)


Grappige is trouwens dat er een schrijffout op het chassis staat: Distortion is zo geschreven: "Distorsion"....

Haha ja nu zie ik t ook... Heb ik misschien wel n unieke amp :')

don marco
17 april 2008, 19:10
oh fijn om te horen dat t allemaal goed loopt.. zonder pufjes of rookwolken.. :D

savale
18 april 2008, 09:01
Ja ik ga proberen dit weekend of in de loop van volgende week alles af te ronden en dan zal ik wat plaatjes te schieten van alle mods. + proberen wat soundclips te maken. met name dank aan Frits. Zonder hem had ik veel meer zitten gaan gokken, dus of het dan allemaal goed gekomen was betwijfel ik. ;)
Kwa mods zit er dus een fx loop en master volume in nu.
Gisteren heeft ie in de oefenruimte op volle toeren gedraaid in combinatie met een 2x12 celestion vintage 30 cab en dat verliep lekker. Ik merkte wel al dat het moeilijk was om een clean geluid te krijgen op hoog volume. Als ik echt hard wilde (had doppen in :P) dan kreeg het geluid een rauw randje.

savale
23 april 2008, 22:46
Alle onderdelen binnen, dus ik kon gaan klussen:

nieuwe knoppen
nieuwe potmeters
extra potmeter voor de master volume
nieuwe jackplugs voor in en outputs
4x 1k 5w weerstand om de schermroosterstroom wat te verlagen
2 extra jacks voor de fx loop
2x 47nF voor de fx loop
1x 1M voor de fx loop


verder nog gedaan:

de boel wat schoongemaakt
stopweerstanden direct op het socket gezet
de eindtrap gebiassed op ~16 Watt.

En het resultaat:

extra draaiknopje + lampje verplaats
http://savale.nl/wp-content/gallery/100w_tube/IMG_0052.jpg

witte weerstanden zijn nieuwe, nieuwe pots + jack inputs, stopweerstanden direct op het socket.
http://savale.nl/wp-content/gallery/100w_tube/IMG_0041.jpg

fx loopje
http://savale.nl/wp-content/gallery/100w_tube/IMG_0047.jpg

lekker warm
http://savale.nl/wp-content/gallery/100w_tube/IMG_0060.jpg

Oja ook niet onbelangrijk: alles werkt als een tiet. Meer foto's staan op www.savale.nl