PDA

View Full Version : Goedkope koptelefoons



Han S
7 april 2008, 18:49
Je kent het wel, je hebt een studio en je moet een enkele keer een koor opnemen van een man of 40 of zelfs meer. Het mooiste is dan als je de muziek eerst opneemt en later het koor, want een koor en bandje tegelijk geeft een overspraak, dat wil je niet weten.

Maar 40 koptelefoons kopen, dat is ook een investering voor die enkele keer. Dan kijk je bij de Action en daar hebben ze koptelefoons voor €1.39 en die klinken nog helemaal niet verkeerd, maar passen niet goed op een gemiddeld hoofd en er zin maar een heel kort snoertje aan.

Dus ik zocht naar een alternatief en kwam op een website van een bedrijf dat koptelefoons levert voor scholen, ziekenhuizen etc, de zogenaamde disposables of wegwerp koptelefoons en die zijn er al voor €0.70 per stuk. Die zullen niet buitengewoon geweldig klinken, maar hey, als die koorleden een van die oortjes naast het oor zetten en de andere zet je niet te hard, dan kunnen prima de toon bepalen en met het vrije oor kunnen ze elkaar goed horen en jij hebt helemaal geen overspraak meer.

Kijk hier: http://www.fetum.nl/webshop/Default.aspx?categorie=hoofdtelefoons


Ik ga er 100 bestellen.

Bl44t44p
7 april 2008, 19:13
Goh, goede deals inderdaad.

Maar kun je ze niet gewoon zelf koptelefoons/oortjes mee laten nemen? In het gemiddelde huishouden zijn er genoeg te vinden...

bass blom
7 april 2008, 19:26
welkom in de wegwerpwereld :chicken:

Han S
7 april 2008, 20:17
Goh, goede deals inderdaad.

Maar kun je ze niet gewoon zelf koptelefoons/oortjes mee laten nemen? In het gemiddelde huishouden zijn er genoeg te vinden...

Het probleem is de belastbaarheid en veel koptelefoons zijn rond 32 ohm, dat houdt in dat als je er 8 op een versterker aansluit dat je dan op 4 ohm komt. Je hebt dus meerdere versterkers nodig en met 40 koptelefoons dus vijf amps en dan zet je die koptelefoons op de speaker uitgang.

Ik vind het ook niet erg professioneel als mensen zelf hun koptelefoons moeten meenamen naar de studio en bovendien is het handig als je allemaam dezelfde gebruikt in verband met het volume.

bass blom
7 april 2008, 20:20
ja als je ze al zou laten meenemen krijg je toch ellende met verschillende impedanties..

johantipker
7 april 2008, 23:13
Ik heb wel eens meegespeeld met een koor met een bandje voor een cd opname, en dan was t toch wel de bedoeling dat je heel zacht speelde enzo...zit niet veeleer de oplossing van een eventueel overspraakprobleem in het creeren van een goeie balans tussen koor en band?
Han, jij weet toch wel dat goeie professionele muzikanten ook kunnen grooven en beuken op fluisterniveau?

Han S
8 april 2008, 00:02
Ik had eens een koor van 65 mensen en een vrij harde begeleidingsband. Ik ben toen een paar keer naar de oefenruimte gegaan (een kerk) om te onderzoeken hoe dat werkte en toen al klaagde het koor dat die band zo hard was. Ik zag toen ook dat de drummer helemaal niet op de dirigent lette onder het motto 'ik ben voor het ritme'.

Ik heb hem toen al verteld dat de dirigent het ritme bepaalt en ook aangeeft en dat hij op deze manier in de studio in de problemen zou komen.

Toen we gingen opnemen heb ik de band in een aparte ruimte gezet en het koor in de 120mē grote ruimte. De muziek voor het koor op een paar speakers waarvan ze het volume zelf konden regelen en het koor op een paar luidsprekers in de ruimte waar de band zat. Ik had een camera op de dirigent staan en die zagen de muzikanten op een grote beeldmonitor. Dat was wel even wennen voor die muzikanten, maar dat werkte prima, zij konden lekker knallen en het koor had er geen last van.

Maar ik wou dat ik toen 65 koptelefoons had gehad want zoals ik al zei, een van die oortjes naast je oor zetten en je kunt prima je toon vinden en toch de mensen om je heen horen. En als dat niet lukt kun je de muziek alsnog op de luidsprekers zetten.

amon
8 april 2008, 09:01
Han, als je deze nou neemt, hoef je ook meteen niet meer voor iedereen een mic neer te zetten:

http://www.fetum.nl/images/headset10.jpg

Kim Wilson
8 april 2008, 09:15
Een koor van 65 man neem je niet op met 65 microfoons. Dan zou je ook 65 sporen moeten hebben. Zo groot is zelfs Han zijn tafel niet. :D

Han S
8 april 2008, 09:35
@ Amon: ik heb zo'n ding wel eens geprobeerd maar die mic schiet niet echt op.

@ Kim: ik heb 72 mic ingangen. :D

Kim Wilson
8 april 2008, 09:38
@ Amon: ik heb zo'n ding wel eens geprobeerd maar die mic schiet niet echt op.

@ Kim: ik heb 72 mic ingangen. :D
En hoeveel sporen kun je tegelijk opnemen?

Han S
8 april 2008, 09:45
En hoeveel sporen kun je tegelijk opnemen?

48 sporen vriend.

Kim Wilson
8 april 2008, 09:46
Dus geen 65 tegelijk. Heb ik toch nog een beetje gelijk. :D

duckman
8 april 2008, 10:16
Dus geen 65 tegelijk. Heb ik toch nog een beetje gelijk. :D

nee, hij kan er wel 65 tegelijk opnemen, maar niet elk apart :)

Roman
8 april 2008, 11:28
Han, vergeet je niet dat de distributie van een dergelijk aantal hoofdtelefoons wel wat extra's eist...

Han S
8 april 2008, 11:41
Ik weet het Roman, ik heb genoeg versterkers maar ik moet wel even wat snoeren met verdeelblokken in elkaar frutselen, maar ook dat zal me lukken.

amon
8 april 2008, 19:13
Een koor van 65 man neem je niet op met 65 microfoons. Dan zou je ook 65 sporen moeten hebben. Zo groot is zelfs Han zijn tafel niet. :D


@ Amon: ik heb zo'n ding wel eens geprobeerd maar die mic schiet niet echt op.



Ik had niet gedacht dat ik er nog echt een smile bij moest zetten ook...